Skip to main content

IRM.

Dalam IRM, kalau SSU lu letak atas skali, boleh tak lu maki SSU kalau lembab? Kang lu kena bunuh plak. lagi satu, dulu lu pilih Husam as Presiden, tapi ari tu lu pilih Mat Sabu. skang Mujahid plak..


Oleh : AdukaTaruna

SSU atau MSU (Majlis Syura Ulama)

Dasar SSU jer yang takleh dicabar. Bukan takleh dimaki. Ingat diorang maksum ke? Selagi berada dalam rangka demokrasi, demo bantah dasar SSU yang tidak boleh dicabar pun dibenarkan. Jangan angkat senjata dah.

Katakan Presdien masa tu, dan dipersetujui oleh semua MP, sebahagian besar rakyat, membuat keputusan membenarkan Kedutaan Filifina masih berada di negara kita. Tapi SSU menggunakan kuasa vetonya.

SSU meminta Duta Filifina meninggalkan IRM serta-merta selagi pembunuhan muslim Mindanou tidak dihentikan. Contoh situasila. Veto beb. Takleh dicabar dimahkamah.

Tapi bloggers, rakyat boleh bersuara membantah, berhujah, menganjurkan forum, berdemo, menghantar memorandum, mencabar SSU debat, etc. SSU perlu berani la, Kalau penakut, maybe pada ketika itu SSU majoriti ulama Melayu lagi. Dah sama bacul macam Sultan Melayu.

Tu pasal ahli bangang PAS marah wa maki TGHA. Hahaha. Nak2 intelek tahap kapt_Shiqaqi nih. Kat TKO pun ghaib manjang jer artikel wa. Artikel maki ulama standard UMNO dibenarkan pulak. Lawak gile genetik Melayu menyembah ulama nih. Hahaha.

Presiden PAS.

PAS perlu sentiasa pada setiap ketika meletakkan Presiden sebagai stanby PM Malaysia. Perlu. Tapi ahli PAS ni jenis bangang bab intelek. Tinggi bab moral (PKR n UMNO 2-2 tajuk out).

Bila sebut PM Malaysia, bermakna orang itu boleh mendapatkan kepercayaan secara terbanyak oleh masyarakat majmuk Malaysia. Kerana itu situasi Malaysia pada ketika ini. Atau, kata lainnya, Presiden PAS yang stanby PM itu, boleh meredakan ketidakstabilan fahaman pada satu-satu keadaan semasa, secara terbanyak. (siapa otak kecik tu, baca perlahan dan berulang2)

Jadi, TGHA hanya layak menjaga dasar. Tidak layak untuk Presiden stanby PM Malaysia. TGHA jenis bodoh, lurus dan naif. Ibarat graduan Melayu yang tinggi ilmu, tetapi terkial-kial bila dilepaskan dalam dunia realiti.

Sebab itu dinyatakan falsafah Kepimpinan Ulama adalah sesat dan sempit, tetapi falsafah Kepimpinan Islam adalah universal dan luas.

Terdapat beberapa jenis manusia yang wajib diletakkan sebagai Presiden PAS stanby PM dalam apa jua keadaan, ketika situasi Malaysia secara terbanyak.

1. Mat Sabu. Keras agama, tetapi dilihat moderat oleh non muslim. Unik. Mat Sabu mampu menghimpunkan sokongan masyarakat majmuk. India, Cina, muslim dan non muslim akan selesa dan stabil seandainya Mat Sabu menjadi PM dalam satu-satu keadaan yang tidak diduga.

2. Husam & Khalid Samad. Walau diri mereka mati2 tidak akan mengaku sebagai moderate agama, tetapi dalam satu-satu situasi Malaysia, persepsi masyarakat majmuk penting. Mereka dilihat sederhana. Tidak wujud penentangan, atau ketidakstabilan yang melampau seandainya mereka menjadi PM dalam satu-satu keadaan yang tidak diduga.

3. Mujahid Yusuf Rawa. Tidak perlu dipertikai sebagai kesesuaian mamat nih. Platform Kelab Penyokong PAS membuatkan beliau mendapat sokongan besar dari non muslim. Dia mampu meredakan ketidakstabilan apabila menjadi Presiden PAS stanby PM Malaysia.

Comments

  1. Saudara,

    Soalan saya, siapa yang akan menganggotai Majlis Syura Ulama'? Jika ulama' semuanya, adakah dari bidang agama sahaja?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.