Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 19, 2009

IRM.

Dalam IRM, kalau SSU lu letak atas skali, boleh tak lu maki SSU kalau lembab? Kang lu kena bunuh plak. lagi satu, dulu lu pilih Husam as Presiden, tapi ari tu lu pilih Mat Sabu. skang Mujahid plak..


Oleh : AdukaTaruna

SSU atau MSU (Majlis Syura Ulama)

Dasar SSU jer yang takleh dicabar. Bukan takleh dimaki. Ingat diorang maksum ke? Selagi berada dalam rangka demokrasi, demo bantah dasar SSU yang tidak boleh dicabar pun dibenarkan. Jangan angkat senjata dah.

Katakan Presdien masa tu, dan dipersetujui oleh semua MP, sebahagian besar rakyat, membuat keputusan membenarkan Kedutaan Filifina masih berada di negara kita. Tapi SSU menggunakan kuasa vetonya.

SSU meminta Duta Filifina meninggalkan IRM serta-merta selagi pembunuhan muslim Mindanou tidak dihentikan. Contoh situasila. Veto beb. Takleh dicabar dimahkamah.

Tapi bloggers, rakyat boleh bersuara membantah, berhujah, menganjurkan forum, berdemo, menghantar memorandum, mencabar SSU debat, etc. SSU perlu berani la, Kalau penakut, maybe pada ketika itu SSU majoriti ulama Melayu lagi. Dah sama bacul macam Sultan Melayu.

Tu pasal ahli bangang PAS marah wa maki TGHA. Hahaha. Nak2 intelek tahap kapt_Shiqaqi nih. Kat TKO pun ghaib manjang jer artikel wa. Artikel maki ulama standard UMNO dibenarkan pulak. Lawak gile genetik Melayu menyembah ulama nih. Hahaha.

Presiden PAS.

PAS perlu sentiasa pada setiap ketika meletakkan Presiden sebagai stanby PM Malaysia. Perlu. Tapi ahli PAS ni jenis bangang bab intelek. Tinggi bab moral (PKR n UMNO 2-2 tajuk out).

Bila sebut PM Malaysia, bermakna orang itu boleh mendapatkan kepercayaan secara terbanyak oleh masyarakat majmuk Malaysia. Kerana itu situasi Malaysia pada ketika ini. Atau, kata lainnya, Presiden PAS yang stanby PM itu, boleh meredakan ketidakstabilan fahaman pada satu-satu keadaan semasa, secara terbanyak. (siapa otak kecik tu, baca perlahan dan berulang2)

Jadi, TGHA hanya layak menjaga dasar. Tidak layak untuk Presiden stanby PM Malaysia. TGHA jenis bodoh, lurus dan naif. Ibarat graduan Melayu yang tinggi ilmu, tetapi terkial-kial bila dilepaskan dalam dunia realiti.

Sebab itu dinyatakan falsafah Kepimpinan Ulama adalah sesat dan sempit, tetapi falsafah Kepimpinan Islam adalah universal dan luas.

Terdapat beberapa jenis manusia yang wajib diletakkan sebagai Presiden PAS stanby PM dalam apa jua keadaan, ketika situasi Malaysia secara terbanyak.

1. Mat Sabu. Keras agama, tetapi dilihat moderat oleh non muslim. Unik. Mat Sabu mampu menghimpunkan sokongan masyarakat majmuk. India, Cina, muslim dan non muslim akan selesa dan stabil seandainya Mat Sabu menjadi PM dalam satu-satu keadaan yang tidak diduga.

2. Husam & Khalid Samad. Walau diri mereka mati2 tidak akan mengaku sebagai moderate agama, tetapi dalam satu-satu situasi Malaysia, persepsi masyarakat majmuk penting. Mereka dilihat sederhana. Tidak wujud penentangan, atau ketidakstabilan yang melampau seandainya mereka menjadi PM dalam satu-satu keadaan yang tidak diduga.

3. Mujahid Yusuf Rawa. Tidak perlu dipertikai sebagai kesesuaian mamat nih. Platform Kelab Penyokong PAS membuatkan beliau mendapat sokongan besar dari non muslim. Dia mampu meredakan ketidakstabilan apabila menjadi Presiden PAS stanby PM Malaysia.

1 comment:

aiman said...

Saudara,

Soalan saya, siapa yang akan menganggotai Majlis Syura Ulama'? Jika ulama' semuanya, adakah dari bidang agama sahaja?