Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 20, 2009

Hadi ni bodoh orangnya.

Oleh : AdukaTaruna

Seorang pembaca blog gua meninggalkan komen. Hadi hanya umumkan cadangan. Kemudian hilang. Nik Aziz kena jawab.

Ini adalah satu sifat bangsat dalam kepimpinan. Wa mengalu-alukan cadangan terbuka untuk dibahaskan secara terbuka. Jangan buat kerja bangsat seperti 3 ekor PAS. Yakni buat dahulu, baru bahas dan dalil.

Akan tetapi, jika anda berani mengusulkan sesuatu dalam dunia intelek terbuka, anda perlu bersedia berbahas, memperincikan butirnya. Jangan bacul. Bila diasak DAP, mahu mendapatkan butiran, hilang pula. Bangsat sungguh sikap ini.

Bagaimana kualiti seperti ini boleh dibenarkan memimpin jemaah Islam? Low class! Bayangkan Ahmad Neejad mengusulkan sesuatu secara terbuka. Kemudian diasak US mahu mendapatkan butiran. Terus hilang menikus. Bangsat bukan?

Bodoh dan bangsat hanyalah satu perkataan yang menunjukkan makna. Ianya boleh digunakan dalam satu bahas, dalam laporan, dalam risikan, etc. Ianya tidak boleh dijadikan alasan perbincangan ini dipadam.

Kepimpinan Islam vs Kepimpinan Ulama.

Pemimpin bodoh mempunyai penyokong di bawah level bodoh pemimpin itu. Mari kita lihat standard intelek seorang penyokong Hadi. Kapt_shiqaqi.

kepimpinan islam = org islam yg memimpin manakala

kepimpinan ulama' = seorg islam yg levelnya lebih tinggi dari org islam yg biasa (mcm nko tuh).

Sebelum itu dia mengatakan :

nih antara contoh2 klasikal yg mampu kita kenali paras ilmu yg ada pd penulis ini. sesungguhnya tahap penulis ini sgt rendah ilmunya dan bahasanya.
Dia berhak mengatakan gua macam tu. Pro. Wa jarang menjawab standard yang demikian. Tetapi kali ini wa perlu bagi menunjukkan pembaca, standard intelek Hadi dan standard penyokongnya.

Kepimpinan Islam = Orang Islam yang memimpin?

Dasyat sungguh bodoh Melayu ini, beb. Islam bukan bermakna orang Islam. Orang Islam bermakna muslim.

Kepimpinan muslim = orang Islam yang memimpin
Kepimpinan ulama = orang Islam yang level tinggi memimpin

Ini baru betul.

Lu orang nampak tak apa standard yang gua cuba gambarkan ini. Islam bermakna luas dan universal. Seorang profesional boleh diketepikan demi Islam. Seorang ulama boleh diketepikan demi Islam. Seorang muslim yang memimpin boleh disyahidkan demi Islam. Semua makhluk boleh dikorbankan demi Islam.

Tetapi tiada satu zarah pun boleh dikorbankan demi ulama!

12 comments:

Anonymous said...

si bangsat melayu macam lu memang suka membangsatkan org lain, melayu gen lu saja yg xbangsat, teruskan membangsatkan semua gen melayu, melayu mmg bangsat pun lu yg kata termasuk ulama melayu, wlupun lu sendiri tak tahu apa sebenarnya yg lu bangsatkan..

ooo..ya wa flag lu punya blog...

adam

Anonymous said...

tengok jer la kes muzakarah dulu..... TGNA la yang sibuk dok komen...... 3 stooges tu diam jer... demi nak jaga ati penyokong PAS Mahfuz Omar terpaksa menebalkan muka mintak maaf.....

-abanghensem

Ipoh Mali said...

wa ingat PAS kena tuka slogan dia kepimpinan ulama kepada kepimpinan muslim bertaqwa. sbb ulama ni manyak jenis mcm dalam ameno ada ulama tapi 'ular dalam semak buat menyemak'. camna bro ok....tapi cadangan je

lelaki_ini said...

Haha. Wa baru baca artikel sblm ni & baru nak komen, lu dah komen, sama lak tu komennya.

Kepimpinan ISLAM x bole dibandingkan dgn kepimpinan ULAMA'.

ISLAM = agama
ULAMA' = manusia

Agama x bole dibandingkan dgn manusia. Manusia hanya bole dibandingkan dgn manusia. Cth:

Kepimpinan MU'MIN
Kepimpinan MUTTAQIN
Kepimpinan MUNAFIQIN
Kepimpinan THOGHUT

Haa ni smua baru bole dibandingkan dgn kepimpinan ULAMA' sbb gelaran utk manusia.

Cth lg : Negara umat Islam x bole disamakan dgn negara Islam.

Maka kepimpinan Islam tu adalah betul, maknanya kepimpinan b'teraskan & b'sistemkan Islam. Bkn definisinya terhad kpd org Islam yg memerintah saje.

Jika Muslim memerintah tp buang Islam, tu bkn kepimpinan Islam, tp cuma kepimpinan Muslim. Ada beza tu.

Lastnye cth : Parti ISLAM Se-Mesia (PAS). Knpa x Parti ULAMA' Se-Mesia?

Sbb tugas PAS bila memerintah kelak bkn terhad kpd keje2 Islami khususiyah saje, tp jg amal2 umum, fardhu kifayah, bab ekonomi, pertahanan, kebajikan, sukan dsb. Bkn pemerintahan saje.

That's why nama Islam digunakan kerana ia teras kpd tuntutan2 tuh. Dunia sebat, akhirat rembat.

Pendek kata, kepimpinan Islam diperlukan dlm bab politik & pemerintahan, urus agama, ekonomi & perniagaan, sistem pendidikan, pembangunan & sistem pengangkutan, pertahanan & keselamatan dsb.

penegak agama said...

kalau kamu level keilmuan islam belum cukup paras ketinggian 2 org tok guru yang kamu hina itu kamu lah yang aku anggap bodoh.

kamu cuma hentam secara lahiriah dimana kamu tidak mendalami sedalam-dalamnya apa yang terkandung dalam ajaran islam..

cuba bentangkan kepada aku siapa pemimpin yang hebat yg masih memimpin sekarang yang kamu rasa waras mengikut kemahuan kamu. berikan dalilnya sekali kenapa kamu suka dengan pemimpin tersebut. Jika kamu gagal membentangkan apa yang aku tanya maksudnya kamu hanyalah tin kosong yang hanya tahu bercakap tapi tak tahu apa yang kamu cakapkan...


aku harap kamu ditempatkan di kalangan-kalangan hamba Allah yang mukmin dan tidak mati dalam keadaan hina seperti pemimpin2 yang zalim yang telah meninggalkan dunia ini sebelum sempat bertaubat...

InsyaAllah

ntahape2 said...

nak memenangkan istilah ciptaan sendiri tetapi tak faham istilah itu lebih teruk lagi mengatakan orang bodoh tetapi tak menunjukkan kepandaian, simpan dalam kain ke kepandaian tu?

uma said...

bg wa
kes muzakarah dgn kes isue kerajaan ppaduan ni lain.
muzakarah ala SB.
yg ni tbukak,seperti mana AT katakan.

nik aziz bg pandangan beliau
bila mana ditanya oleh wartawan.
sebab apa nik aziz ditanya
bukan hadi?

Anonymous said...

lu kate ulamak bodoh lu pandai sgt ke? lu yg bangsat sbnrnye! mcm r ko 2 bijak sgt. ilmu pon x setara mana nk bajet lak kat sini.. blah la lu!!

kapt_shiqaqi said...

aku sebenonya maleh gak nak layan penulis cikai cam hang nih, demi kesiankan peminat hang yg kena telan bulat2 penulisan hang yg rendah mutu tuh, nak wat mcm mana kenala aku lawan nafsu aku yg maleh nih...:-)

pertamanya aku rasa nko nih kureng reti bahse sket bahse melayu (tu pon ade ati nk pejuang PPSMI..hahaha) masa kecik2 dulu mak eko tak ngajo bahse melayu yg btoi ka huh? eh lupo lak, omak nko guru bahse inggeris kan...sori deng lupo. apa yg aku cadangkan nko p amek smula tuisen bahse melayu dgn budak2 yg nk amek periksa SPM tahun ni K? atau nko nak aku ajo nko bahse melayu yg btoi apa yg dikatakan kepimpinan islam dan kepimpinan ulama' ? kalu nak aku ajo tgn nko tuh duk bawah jgn tergaru2 kepla hang yg tak gatai tuh cam beruk matyeh je aku nengok dan satu lg jgn tersegih mcm kerang busuk bila aku tgh mengajo kang aku baling kamus dewan kat mukaa hang kang!!

woii dengar sini budak aduka!

*kepimpinan islam

- cuba tgk dulu makna "kepimpinan"
“Kepimpinan” ialah perkataan terbitan daripada “pimpin”. Pimpin bererti bimbing, pandu atau tunjuk. Memimpin diberi erti sebagai memegang tangan dan membawa berjalan menuju ke sesuatu tempat. Kepimpinan membawa erti “keupayaan memimpin” dan “kepemimpinan” pula “keupayaan sebagai pemimpin, daya seseorang pemimpin” (Kamus Dewan 1994). Kepimpinan memberi gambaran individu yang berkuasa DAN kedua cuba gabungkan Kepimpinan Islam" - maka maknanya individu yg memimpin secara islam, individu itu tentunya seorg islam kalu dak masakan dia nak memimpin secara islam kan, tp individu itu blom tentunya org yg mahir tentang ilmu2 berkaitan agama islam terutamanya berkaitan politik,peraturan dsbnya kalu kena individu cikai mcm hang mampus la BeB!!

manakala kepimpinan ulama' pulak membawa erti yg lebih spesifik kepada individu yg berpengetahuan tinggi dlm bidang agama islam dan mereka ini lebih layak menjadi pemimpin kepada rakyat kebanyakan utk memandu kepada kehidupan yg sejahtera di dunia dan kebahgiaan yg abadi di akhirat.ok reti bahse doh?

hoii tido ke? hahaha tu la nko kalu dah bodo ngaku je le, tak hinanya kalu ngaku bodo, org akan memandang hina bila berlagak pandai tp kenyataannya bodoo...

perantau memantau said...

bro aduka,

wa respek sama lu punya penulisan bro....tapi,kadang2 bila lu tulis lagi nampakkan lu bodoh...sebelum lu bodohkan orang lain...baik lu bodoh-bodohkan diri lu bro.....tolong belajar hormat orang lain bro...biarlah orang tu bodoh setara mana pandangan bodoh lu tu....lu memang nampak pandai, tapi, disebabkan penulisan lu membodohkan orang lain, wa nampak lu ni hanya pandai di kalangan orang yang bodoh....hampeh!!!

selipartandassaiz10 said...

gelihati aku dgn kapt_shiqaqi...
kau memang level rendah..low class

LeftenanMuda said...

nmpknye mmg ada slh fhm bhs.

1. pimpinan islam
mmgla islam itu bkn bermaksud org islam/muslim, ttp, apabila pimpinan itu bermaksud keupayaan ut memimpin, oleh itu difahami bhw pimpinan islam adalah org islam yg memimpin krn konotasi itu juga bermaksud pimpinan yg berlandaskan islam. takkan la org yahudi yg memimpin berdasarkan syariat islam, kan?

2. kempimpinan ulama'.
spt nya sama shj maksud yg saudara aduka beri dgn apa yg saudara kapt_shiqaqi berikan. cuma ada sedikit touch up sj.

saudara aduka (dan semua la~), kadang2, apa yg anda tulis akan memperlihat taraf intelek anda. tentu teruk jika dilihat sbg org yg inteleknya rendahkan? usah dipersoalkan lg pegangan agama da lain2 nya~ huduh benor rupernye~

p/s bhs melayu mmg agak berbelit2 jika dipelajari dgn lebih mendalam. salah interpretasi adalah perkara biasa walaupun akan jd sadikit memalukan.