Skip to main content

Golok besar Atok gua

Atuk gua Penghulu. Penghulu kat N9 kira bangsawan gak la. Wa tak pernah tgk Atuk wa, sebab Atuk wa takder sebelum abah wa kawin lagi. Abah wa kawin pun tak ajak gua.

Kalau lu orang tgk gambar Atuk gua, sebijik macam panglima beb. Hitam putih + rosak2 punya gambar. Kira wa ni genuine punya gen Melayu la nih. Hahaha. Atuk wa romeo la wa ingat. Sebab bini dia 2. Nenek gua bini no 2. Mementang Atuk wa bangsawan. Hahaha. Kalau Atuk wa pakai Alfa Romeo time tu mesti lagi gempak.

Atuk wa ada golok besar. Balut kain kuning. Letak kat atas tiang rumah nenek gua. Golok tu ada 2 bilah. Sama bentuk. Satu rumah nenek tiri gua, satu rumah nenek gua. Masa tu wa kecik lagi. Tengah lasak manjat memanjat.

Kedua-dua golok tu tak boleh buka. Bersarung. Sorang anak-anak Atuk wa pun tak dapat buka golok tu. Mistik ni beb. Tak tau la berkarat ke hape. Tapi, nak dijadikan cerita, masa wa panjat-memanjat, wa capai golok tu. Bawak turun bawah...

Dan buka. Masa wa buka jer, terus abah gua, pakcik-makcik, nenek wa terpa kat gua. Terpinga gua. Wa ingat2 lupa lah. Cuma yang wa ingat abah wa enggan terima golok tu dan enggan benarkan wa try buka golok rumah nenek gua satu lagi. Wa pun tak tahu. Yang wa ingat, wa ada sikit demam la lepas tu.

Skang ni bila ingat2 balik, rasa ingin tahu tu ada juga. Hahaha. Golok tu pun wa tak tahu mana perginya dah. Wa ingat kalau ada, bila sebut thunder 3 kali, leh panjang golok tu. Siap effect kilat lagi.

Thunder Cat!

Comments

  1. kakakak !
    bukan karat bro .. !
    tapi memang tunggu waktu bro !
    tak semua orang boleh bukak. lu cuba bukak lagi sekali. kalau lu punya rezeki .. lu boleh buka.

    wa ada satu. tapi tak boleh buka.
    tunggu waktu katanya .. kalau bukan waktu, dia tak mau keluar.

    kakakak ...
    gua bukan tunder .. wa power rangers !!!

    ReplyDelete
  2. okeh jom battle..wa pakai cincin captain planet..hahaha

    -orang jauh-

    ReplyDelete
  3. bro,
    lu rasa lu nak itot atuk lu tak?
    kawen 2?....hehe.

    ReplyDelete
  4. adeh deh deh...
    geli usus wa...

    ReplyDelete
  5. wa ni kureng skit la pasal alam mistik ala² melayu ni.... keris dibalut kain kuning la.... jamu makan pulut kuning la.... kena perasap golok la..... bagi wa semua amalan camni menyusahkan anak cucu seksok jer...... kalau tak syirik la..... kalau ada somtin camni elok dibuang jr awal²..... tak kira la baik ke buruk jer....

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.