Skip to main content

Era Najib. Cara melihat post mortem BN.

Oleh : AdukaTaruna

Era TDM dan era Paklah, takda semua ni beb. Masing2 angkuh dan tak sedar diri. Tapi wa nampak, era Najib ada sikit ambil kira post mortem2 ni. Selalunya, post mortem UMNO sulit, dan rakyat wajib tidak tahu. Mampos la kalau rakyat diberitahu segala penyakit kurap dan panau UMNO. Sama gak post mortem PAS Ganu. Ngeeee.

Tapi, kini wa ajak pembaca blog wa satu teknik terbaru. Cara melihat kandungan post mortem yang sulit wal kompidensyial tuh.

1. Calon tempatan. Hahaha. Tajuk utama laporan post moterm atau dalam GMP be-dah-si-a-sat ialah faktor calon yang tidak dikenali atau bukan dari komuniti masyarakat setempat.

Dulu lain beb. Sebelum internat ada, letak babi hutan, guna lambang dacing pun Melayu undi.

2. Projek time pilihanraya. Skang dah tiba-tiba plak keluar kenyataan nih. Hahaha. Bermakna, tajuk ni terletak no 2 dalam laporan tu kot. Sebenarnya projek ada beb. Memang bertali-arus pun sejak kekosongan DUN.

Yang takda ialah pengumuman2 retorik kat media. Wa macam leh nampak apa kandungan laporan post mortem tu. Pembaca akan meluat.

3. Yang mungkin akan tiada ialah visual elite UMNO masuk kampung kat TV. Ada sikit2 jer la. Sebab dah trend orang skang akan meluat time pilihanraya jer baru nampak muka. Masuk kg tetap masuk kg, tapi visual tak melampau sgt la. Masuk pun park kereta besar kat hotel, naik motor buruk jer keliling kg.

4. Yang rasuah tak bleh kontrol dah. Petugas-jentera BN bekerja demi duit pun takleh ubah dah. So, terpaksa la.

Seandainya terjadi.

Calon tempatan pun kalah besar. Hahaha. Memula skali yang akan berbunyi Khairy. Peganglah kata wa hari ni. Sebab pasal calon bukan kehendak tempatan ni semua tuding kat dia. Tapi kalau calon tempatan dia menang sekalipun satu undi, siaplah.... tahan telinga la beb. Pelbagai kenyataan elite UMNO akan keluar. Berlumba-lumba beb.

Comments

  1. wa pernah borak ngan bekas urusetia UMNO kelantan.... dia cakap tunggu la Najib naik nanti.... abis pemimpin pembangkang masuk jel..... najib ni ganas.... mungkin dia akan laksanakan MAGERAN.... dia citer camne kes 13 mei dulu berlaku... camne skuad pemuda UMNO standby nak buat huru hara kat kota bharu pada tahun 1990 ..... tapi madey tak bagi buat sebab kesiankan kelantan.... arwah abang ipar dia skuad elit dibawah PM.... banyak lagi kisah kejahatan UMNO ni.... tapi yang aku yakin akan berkalu Najib naik jadi PM jer something besar akan berlaku.....

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.