Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 14, 2009

Cerita arwah abah..

Oleh : AdukaTaruna

1.

Sebab suasana ni wa tak rasa, kompom generasi depan takan rasa. So, wa catit untuk rujukan masa depan lah. Sekadar catitan rindu gua dan satu perasaan halus nak rasa.

Abah wa cerita, dulu, zaman dia, kalau bulan puasa, waktu berbuka dirujuk kepada sejenis burung. Burung Kattabau katanya. Bunyi dia begitu.

Abah wa cakap, burung tu macam anugerah Allah lah. Kesian kat orang dulu2. Mana ada jam. Nak sukat matahari pun sukar sebab hutan. Hujan ke, petir ke, mendung gelap ke, burung tu pasti muncul.

Tapi, bila dah ada api (elektrik), dah ada radio, dah ada jam, burung itu sedar tak sedar hilang dengan sendirinya. Cerita abah wa membuatkan wa ingin tahu sangat macamana burung tu. Hitam dan bersaiz seperti burung layang2 abah wa cakap.

2.

Dulu, abah wa cakap, air batu (ais) jenis block. Besar. Dibungkus dengan serbuk papan dan surat khabar. Beli kat pekan. Naik basikal. Takda la cair sangat bila dah sampai kat rumah.

Dulu, abah wa story, takda plastik pembungkus. Guna daun apa ntah. Wa lupa. Atau tali jut atau kertas. Kalau ais kepal, pegang guna tangan jer. Takda plastik2. Sebab tu namanya ais kepal.

Itu antara wa ingat la. Skang dah maju beb. Semuanya kerana UMNO. kah kah kah. So, jangan jadi derhaka. Undilah UMNO. Ngeeee...

5 comments:

Din said...

Ais kepal masa dah nak habis dia akan tawar..

Masa tu syoknya baling belakang kawan.. aku biasa kena dah..

lelaki_ini said...

Bro.

1. Org Kg rujuk burung tu cane? Burung tu b'bunyi ke ape?

2. Sape yg memula kuar idea utk refer burung tu? Cane org tu tau burung tu dtg ngam2 waktu b'buka?

3. Pak bilal Kg pun rujuk burung tu ke utk azan Maghrib? Kalo bkn bln pose, burung tu ade x? Kalo x de, cane pak bilal nak azan Maghrib?

Anonymous said...

bro Din.

Dah mcm bebudak Korea la plak. Main baling2 salji. Kah kah kah

Lelaki_ini

Yup. burung tu berbunyi "Kat ta bauu!!" Kuat abah wa ckp.

Tak tahu siapa yg start dulu. Tp turun-temurun la. Wa dah tanya org tua daerah lain dah. Cerita sama dgn abah wa. Negeri lain wa tak tau.

Yup. Pak bilal rujuk burung tu sebelum ketuk beduk. Lepas ketuk beduk, baru azan. Tapi takda speaker la.

AT

maymot said...

cam nostalgia la plak ekau citer bab air batu balut sokaba ngan serbuk papan,ais kepal..
rugi korang tak merasa semua tu...
organic makanan dulu2...

>>burung tu dia kuar taim maghrib sbb tu wat rujukan nak buka posa kot..,,
..nanti nk tanya my abah sok bila jmpa dia,,xpenah laks dia citer psl burung kattabau neh..

Kujie said...

burung tu setiap maghrib lalu atas rumah kak jie...dpt dengar suara dia...berpusing2....kat kawasan perumahan ni...mcm dok jerit2 budak2 yg masih kat padang bola....

bunyi dia mcm ni " taktibau....taktibau....."

serius.....jelas sgt bunyi dia



kalau nk dengar burung tu dtg la rumah kak jie....dah ramai berpeluang dengar burung taktibau ni