Skip to main content

Cerita arwah abah..

Oleh : AdukaTaruna

1.

Sebab suasana ni wa tak rasa, kompom generasi depan takan rasa. So, wa catit untuk rujukan masa depan lah. Sekadar catitan rindu gua dan satu perasaan halus nak rasa.

Abah wa cerita, dulu, zaman dia, kalau bulan puasa, waktu berbuka dirujuk kepada sejenis burung. Burung Kattabau katanya. Bunyi dia begitu.

Abah wa cakap, burung tu macam anugerah Allah lah. Kesian kat orang dulu2. Mana ada jam. Nak sukat matahari pun sukar sebab hutan. Hujan ke, petir ke, mendung gelap ke, burung tu pasti muncul.

Tapi, bila dah ada api (elektrik), dah ada radio, dah ada jam, burung itu sedar tak sedar hilang dengan sendirinya. Cerita abah wa membuatkan wa ingin tahu sangat macamana burung tu. Hitam dan bersaiz seperti burung layang2 abah wa cakap.

2.

Dulu, abah wa cakap, air batu (ais) jenis block. Besar. Dibungkus dengan serbuk papan dan surat khabar. Beli kat pekan. Naik basikal. Takda la cair sangat bila dah sampai kat rumah.

Dulu, abah wa story, takda plastik pembungkus. Guna daun apa ntah. Wa lupa. Atau tali jut atau kertas. Kalau ais kepal, pegang guna tangan jer. Takda plastik2. Sebab tu namanya ais kepal.

Itu antara wa ingat la. Skang dah maju beb. Semuanya kerana UMNO. kah kah kah. So, jangan jadi derhaka. Undilah UMNO. Ngeeee...

Comments

  1. Ais kepal masa dah nak habis dia akan tawar..

    Masa tu syoknya baling belakang kawan.. aku biasa kena dah..

    ReplyDelete
  2. Bro.

    1. Org Kg rujuk burung tu cane? Burung tu b'bunyi ke ape?

    2. Sape yg memula kuar idea utk refer burung tu? Cane org tu tau burung tu dtg ngam2 waktu b'buka?

    3. Pak bilal Kg pun rujuk burung tu ke utk azan Maghrib? Kalo bkn bln pose, burung tu ade x? Kalo x de, cane pak bilal nak azan Maghrib?

    ReplyDelete
  3. bro Din.

    Dah mcm bebudak Korea la plak. Main baling2 salji. Kah kah kah

    Lelaki_ini

    Yup. burung tu berbunyi "Kat ta bauu!!" Kuat abah wa ckp.

    Tak tahu siapa yg start dulu. Tp turun-temurun la. Wa dah tanya org tua daerah lain dah. Cerita sama dgn abah wa. Negeri lain wa tak tau.

    Yup. Pak bilal rujuk burung tu sebelum ketuk beduk. Lepas ketuk beduk, baru azan. Tapi takda speaker la.

    AT

    ReplyDelete
  4. cam nostalgia la plak ekau citer bab air batu balut sokaba ngan serbuk papan,ais kepal..
    rugi korang tak merasa semua tu...
    organic makanan dulu2...

    >>burung tu dia kuar taim maghrib sbb tu wat rujukan nak buka posa kot..,,
    ..nanti nk tanya my abah sok bila jmpa dia,,xpenah laks dia citer psl burung kattabau neh..

    ReplyDelete
  5. burung tu setiap maghrib lalu atas rumah kak jie...dpt dengar suara dia...berpusing2....kat kawasan perumahan ni...mcm dok jerit2 budak2 yg masih kat padang bola....

    bunyi dia mcm ni " taktibau....taktibau....."

    serius.....jelas sgt bunyi dia



    kalau nk dengar burung tu dtg la rumah kak jie....dah ramai berpeluang dengar burung taktibau ni

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n