Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 14, 2009

Cadangan terbaru wa.

Oleh : AdukaTaruna

Agensi penguatkuasaan (panjang la guna GMP, wa cipta sendirilah. Nak harap GMP atau DBP lembab tahap gaban. Pastu dengki kat bahasa bangsa cerdik. Tipikal bodoh Melayu).

Penguatkuasaan = Kusa

Agensi kusa di bawah kerajaan BN sangat meloyakan. Tidak professional. Sebut apa sahaja agensi kusa yang ada, semuanya tidak diyakini. So? Takan nak tunggu pegang pusat, beb? Pegang, pegang jugak, usaha, usaha jugak ma.

Setelah berfikir time makan nasi (anak wa sok makan roti kot. hahaha) tadi, wa ada satu cadangan. Wa ingat MP BR kat parlimen kena bentang satu cadangan untuk membuat satu undang-undang.

Mana-mana agensi kusa yang didapati cuai, tidak jujur, dalam mengambil tindakan terhadap satu-satu laporan, boleh dikenakan hukuman. Hukuman buang kerja, penjara maksima 10 tahun, hilang kemudahan kakitangan awam akan dikenakan terhadap Ketua Agensi Kusa berkenaan dan pegawai-pegawai yang berkuasa terhadap laporan tersebut.

Ha. Bahasa undang2 kena repair sket la. Sebab wa bukan lawyer. Wa pemikir bebas jer.

Bila cadangan ini dibentangkan, dan disokong penuh MP BR, walau tak cukup 2/3 untuk diluluskan, ianya boleh mendatangkan tekanan kepada kepala-kepala celaka kusa ni.

Nanti, seandainya Allah izinkan BR memerintah Malaysia, tanpa perlu Unity Gov, first thing kena buat ialah luluskan undang2 nih (wa tak tahu apasal kena double. takleh ke tulis word undang jer? lembab nak mampos bahasa Melayu nih. Takde RnD beb.)

Wa tak pasti sama ada segala kesalahan yang berlaku sebelum undang itu diwartakan, boleh disabitkan terhadap hukuman yang diwartakan itu atau tidak. Tapi, kalau boleh, puas hati wa beb. Lama dah berbulu nih.

KPN bangsat mesti kena hukum.

Peguam Negara + Menteri Luar + sapa2 berkenaan, wa nak dihukum mati sebab kehilangan Pulau Batu Putih. Ni soal maruah ni beb. Siyes, bukan nak poyo nih. Kalau taip pasal ni menggigil jari. Panas.

Kepala SPRM mesti kena punya. Beratus2 kes tuh. Satu kes 10 tahun, mahu kena penjara 500 tahun tu beb.

Sepatutnya ini yang si binatang Anwar, si lembab Hadi bincangkan untuk rakyat. Bukan sibuk UG ke, promot lompat la, hantar Tian Chua ikut MP BN ke Taiwan la. Bodoh gile. Akan wa cerita kebodohan politikus Melayu ni untuk tatapan generasi akan datang punya.

3 comments:

lelaki_ini said...

Bro.
Najib dah lama aplikasi kawinkan perkataan utk singkatkan panggilan. Malangnya kedua2 p'kataan tu dr BI dicuri ke BM. Lebih malang lg perkataan yg dicipta tu ntahpape bunyinya & lawak gile.

Glokal = Global + Lokal

Haha.

zaminc said...

Glokal tu pon curik dari perkataan Glocal.. kah kah omputih dah buat dulu... baru bijan terkial2 guna...

Anonymous said...

agensi kuatkuasa, susah ke? pro/fe/sio/nal tu takda masalah pulak. guna kon/fi/den boleh, ya/kin lagi jimat. tu belum kira sistem ejaan yg berbelit2. memang bahasa penjajah menjajah fikiran bangsa terjajah.