Skip to main content

Cadangan terbaru wa.

Oleh : AdukaTaruna

Agensi penguatkuasaan (panjang la guna GMP, wa cipta sendirilah. Nak harap GMP atau DBP lembab tahap gaban. Pastu dengki kat bahasa bangsa cerdik. Tipikal bodoh Melayu).

Penguatkuasaan = Kusa

Agensi kusa di bawah kerajaan BN sangat meloyakan. Tidak professional. Sebut apa sahaja agensi kusa yang ada, semuanya tidak diyakini. So? Takan nak tunggu pegang pusat, beb? Pegang, pegang jugak, usaha, usaha jugak ma.

Setelah berfikir time makan nasi (anak wa sok makan roti kot. hahaha) tadi, wa ada satu cadangan. Wa ingat MP BR kat parlimen kena bentang satu cadangan untuk membuat satu undang-undang.

Mana-mana agensi kusa yang didapati cuai, tidak jujur, dalam mengambil tindakan terhadap satu-satu laporan, boleh dikenakan hukuman. Hukuman buang kerja, penjara maksima 10 tahun, hilang kemudahan kakitangan awam akan dikenakan terhadap Ketua Agensi Kusa berkenaan dan pegawai-pegawai yang berkuasa terhadap laporan tersebut.

Ha. Bahasa undang2 kena repair sket la. Sebab wa bukan lawyer. Wa pemikir bebas jer.

Bila cadangan ini dibentangkan, dan disokong penuh MP BR, walau tak cukup 2/3 untuk diluluskan, ianya boleh mendatangkan tekanan kepada kepala-kepala celaka kusa ni.

Nanti, seandainya Allah izinkan BR memerintah Malaysia, tanpa perlu Unity Gov, first thing kena buat ialah luluskan undang2 nih (wa tak tahu apasal kena double. takleh ke tulis word undang jer? lembab nak mampos bahasa Melayu nih. Takde RnD beb.)

Wa tak pasti sama ada segala kesalahan yang berlaku sebelum undang itu diwartakan, boleh disabitkan terhadap hukuman yang diwartakan itu atau tidak. Tapi, kalau boleh, puas hati wa beb. Lama dah berbulu nih.

KPN bangsat mesti kena hukum.

Peguam Negara + Menteri Luar + sapa2 berkenaan, wa nak dihukum mati sebab kehilangan Pulau Batu Putih. Ni soal maruah ni beb. Siyes, bukan nak poyo nih. Kalau taip pasal ni menggigil jari. Panas.

Kepala SPRM mesti kena punya. Beratus2 kes tuh. Satu kes 10 tahun, mahu kena penjara 500 tahun tu beb.

Sepatutnya ini yang si binatang Anwar, si lembab Hadi bincangkan untuk rakyat. Bukan sibuk UG ke, promot lompat la, hantar Tian Chua ikut MP BN ke Taiwan la. Bodoh gile. Akan wa cerita kebodohan politikus Melayu ni untuk tatapan generasi akan datang punya.

Comments

  1. Bro.
    Najib dah lama aplikasi kawinkan perkataan utk singkatkan panggilan. Malangnya kedua2 p'kataan tu dr BI dicuri ke BM. Lebih malang lg perkataan yg dicipta tu ntahpape bunyinya & lawak gile.

    Glokal = Global + Lokal

    Haha.

    ReplyDelete
  2. Glokal tu pon curik dari perkataan Glocal.. kah kah omputih dah buat dulu... baru bijan terkial2 guna...

    ReplyDelete
  3. agensi kuatkuasa, susah ke? pro/fe/sio/nal tu takda masalah pulak. guna kon/fi/den boleh, ya/kin lagi jimat. tu belum kira sistem ejaan yg berbelit2. memang bahasa penjajah menjajah fikiran bangsa terjajah.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n