Skip to main content

Bodohnya Melayu menjaga bahasa

Oleh : AdukaTaruna

Saja nak bikin otak lu orang semua panas. Benda ni wa simpan dah lama. Sejak sek rendah kalau tak silap. Dulu degil ma. Siap bertekak dengan kawan mak gua pasal ni. Mak wa cikgu. Hahaha. Mak wa setuju, tapi wa kena piat telinga la kat rumah.

Melayu bodoh dalam menjaga bahasa mereka. Mereka tidak tahu point penting dalam satu-satu penghujahan atau masalah. Dalam tajuk ni mari memaki Dewan Bahasa dan Pustaka.

Pengenalan masalah.

Sepatutnya, tulisan menjaga sebutan. Bukan sebutan yang menjaga tulisan. (Sapa2 otak kecik, baca perlahan)

Contoh :

Temporary. Kalau sebutan, lidah akan berkonflik dengan telinga. Lidah A sebut mungkin betul. Tapi telinga B akan terima yang salah. Mungkin B akan terima Lemparuli, dan diterima B dari C Tempaluli.

Jadilah jambatan Tempaluli kat Sabah tu. Ini konsep konflik lidah A kepada telinga B. Jadi, dengan adanya tulisan, ianya membetulkan sebutan.

Contoh :

Padan muka. Padan atau tepat dengan muka / wajah. Tapi kofflik menyebabkan ada sebahagian menyebut padam muka.

Dengan adanya tulisan, kita akan dibetulkan semula kepada padan muka.

Imbuhan.

Jadi, falsafahnya ialah :

1. Tulisan menjaga sebutan. BUKAN sebutan menjaga tulisan.

2. Sebutan harus tunduk kepada tulisan. BUKAN tulisan tunduk kepada sebutan.

Contoh :

Imbuhan tulen dan sebenar ialah pe atau me.

Tetapi apabila imbuhan ini tunduk pada sebutan, maka terhasillah imbuhan palsu. Satu falsafah kucar-kacir dalam pembentukan tatabahasa. Melayu sangat bodoh spesisnya.

me + letak = meletak (betul)

Tetapi, apabila bertemu huruf vokal, imbuhan (tulisan) tunduk kepada sebutan. Bodoh bukan.

me + alir = mealir (sepatutnya) tetapi apabila tunjuk kepasa sebutan, ianya menjadi mengalir. Kah kah kah.

Wa malas nak story dalam lagi. Kang pening lu orang. Akibat kebangangan orang bahasa, maka wujudlah imbuhan palsu, dan tatabahasa palsu yang tidak konsisten dengan asasnya.

Imbuhan palsu :

1. Menga
2. Pem
3. Memper
4.
5.

Lu cari sendiri. Siapa tak setuju dialu-alukan belasah gua balik. Hahaha. Setakat A Samad Said nak fikir bab basic ni? Mustahil dia terjumpa ini sehingga ia membaca ini.

Comments

  1. kofflik
    tulisan jaga sebutan
    sebut betul2
    koooooooooooffffffffffllllikkkk

    ReplyDelete
  2. edit beb edit
    pro!
    ne ne ne ne

    ReplyDelete
  3. Kalau setakat BM SPM kredit tak payahlah dok sibuk tentang bahasa, yang tu pun tak faham, macam mana nak faham yang lain, pi belajar lagi

    ReplyDelete
  4. Kalau setakat BM SPM kredit tak payahlah dok sibuk tentang bahasa, yang tu pun tak faham, macam mana nak faham yang lain, pi belajar lagi

    ReplyDelete
  5. Kepincangan dlm tajuk tulisan m'jaga sebutan tu wa rasa biasa je. Smua bahasa pun gitu.

    BAHASA MELAYU

    Nasi disebut Nasik ....tapi
    Basi tetap disebut Basi
    Nasi Basi = Nasik Basi
    ....knpa tidak Nasik Basik?

    BAHASA INGGERIS

    What's up bro. disebut Wassup bro.

    Give me the bag disebut Gimme the bag.

    So mat saleh pun bodoh m'jaga bahasa diorang ke? Jwb Duka jwb, wakaka.

    Tentang imbuhan palsu tu, wa penah borak dgn sorg pakar bahasa. Dia kata BI lbh mudah dipelajari dr BM.

    Salah 1 sbb BM jd susah sbb imbuhannya yg pelbagai & agak susah utk disesuaikan dgn root word bg newbies.

    X caye? Lu dgr la cane Pak Menteri Cina ckp Melayu. Tonggang langgang imbuhan. Bila ckp BI, cam b'zikir haha.

    Nak lg best? Lu dgr Sami Belu speaking Malaya, hahahahaha.

    ReplyDelete
  6. orang kelantan paling teruk bahasa
    hentam?
    pro

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n