Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 22, 2009

Bodohnya Melayu menjaga bahasa

Oleh : AdukaTaruna

Saja nak bikin otak lu orang semua panas. Benda ni wa simpan dah lama. Sejak sek rendah kalau tak silap. Dulu degil ma. Siap bertekak dengan kawan mak gua pasal ni. Mak wa cikgu. Hahaha. Mak wa setuju, tapi wa kena piat telinga la kat rumah.

Melayu bodoh dalam menjaga bahasa mereka. Mereka tidak tahu point penting dalam satu-satu penghujahan atau masalah. Dalam tajuk ni mari memaki Dewan Bahasa dan Pustaka.

Pengenalan masalah.

Sepatutnya, tulisan menjaga sebutan. Bukan sebutan yang menjaga tulisan. (Sapa2 otak kecik, baca perlahan)

Contoh :

Temporary. Kalau sebutan, lidah akan berkonflik dengan telinga. Lidah A sebut mungkin betul. Tapi telinga B akan terima yang salah. Mungkin B akan terima Lemparuli, dan diterima B dari C Tempaluli.

Jadilah jambatan Tempaluli kat Sabah tu. Ini konsep konflik lidah A kepada telinga B. Jadi, dengan adanya tulisan, ianya membetulkan sebutan.

Contoh :

Padan muka. Padan atau tepat dengan muka / wajah. Tapi kofflik menyebabkan ada sebahagian menyebut padam muka.

Dengan adanya tulisan, kita akan dibetulkan semula kepada padan muka.

Imbuhan.

Jadi, falsafahnya ialah :

1. Tulisan menjaga sebutan. BUKAN sebutan menjaga tulisan.

2. Sebutan harus tunduk kepada tulisan. BUKAN tulisan tunduk kepada sebutan.

Contoh :

Imbuhan tulen dan sebenar ialah pe atau me.

Tetapi apabila imbuhan ini tunduk pada sebutan, maka terhasillah imbuhan palsu. Satu falsafah kucar-kacir dalam pembentukan tatabahasa. Melayu sangat bodoh spesisnya.

me + letak = meletak (betul)

Tetapi, apabila bertemu huruf vokal, imbuhan (tulisan) tunduk kepada sebutan. Bodoh bukan.

me + alir = mealir (sepatutnya) tetapi apabila tunjuk kepasa sebutan, ianya menjadi mengalir. Kah kah kah.

Wa malas nak story dalam lagi. Kang pening lu orang. Akibat kebangangan orang bahasa, maka wujudlah imbuhan palsu, dan tatabahasa palsu yang tidak konsisten dengan asasnya.

Imbuhan palsu :

1. Menga
2. Pem
3. Memper
4.
5.

Lu cari sendiri. Siapa tak setuju dialu-alukan belasah gua balik. Hahaha. Setakat A Samad Said nak fikir bab basic ni? Mustahil dia terjumpa ini sehingga ia membaca ini.

6 comments:

schizo said...

kofflik
tulisan jaga sebutan
sebut betul2
koooooooooooffffffffffllllikkkk

schizo2 said...

edit beb edit
pro!
ne ne ne ne

Anonymous said...

Kalau setakat BM SPM kredit tak payahlah dok sibuk tentang bahasa, yang tu pun tak faham, macam mana nak faham yang lain, pi belajar lagi

Anonymous said...

Kalau setakat BM SPM kredit tak payahlah dok sibuk tentang bahasa, yang tu pun tak faham, macam mana nak faham yang lain, pi belajar lagi

lelaki_ini said...

Kepincangan dlm tajuk tulisan m'jaga sebutan tu wa rasa biasa je. Smua bahasa pun gitu.

BAHASA MELAYU

Nasi disebut Nasik ....tapi
Basi tetap disebut Basi
Nasi Basi = Nasik Basi
....knpa tidak Nasik Basik?

BAHASA INGGERIS

What's up bro. disebut Wassup bro.

Give me the bag disebut Gimme the bag.

So mat saleh pun bodoh m'jaga bahasa diorang ke? Jwb Duka jwb, wakaka.

Tentang imbuhan palsu tu, wa penah borak dgn sorg pakar bahasa. Dia kata BI lbh mudah dipelajari dr BM.

Salah 1 sbb BM jd susah sbb imbuhannya yg pelbagai & agak susah utk disesuaikan dgn root word bg newbies.

X caye? Lu dgr la cane Pak Menteri Cina ckp Melayu. Tonggang langgang imbuhan. Bila ckp BI, cam b'zikir haha.

Nak lg best? Lu dgr Sami Belu speaking Malaya, hahahahaha.

schizo3 said...

orang kelantan paling teruk bahasa
hentam?
pro