Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 23, 2009

Bodohnya Melayu menjaga bahasa (2)

BAHASA MELAYU

Nasi disebut Nasik ....tapi
Basi tetap disebut Basi
Nasi Basi = Nasik Basi
....knpa tidak Nasik Basik?


Hahaha. Lu tak paham ni bro. Sebab wa tak huraikan dengan dalam. Tu tak masuk teori magnetik per suku kata lagi tu.

Sebut memang la sebut, tapi dengan adanya tulisan, sebutan sebenar tidak akan lari. Walau sebut nasik, tapi dengan tulisan nasi, nasi tidak akan menjadi dasik atau masi 20-30 tahun akan datang.

Kerana semua yang celih huruf akan tergambar atau teringat dengan ejaan nasi, walaupun disebut nasik.

Contoh :

Lu wat uji kaji sket. Tak payah harap saintis Melayu. Haha. Bariskan 100 orang. Lu sebut satu perkataan asing, di mana semua 100 orang tadi tidak mempunyai gambaran tulisan / ejaan dalam memori mereka.

Bisik kat orang pertama sebutan stendot. (contoh la ni. jgn tuduh wa mencarut plak) Suruh dia passing bisik pada orang sebelah. Orang sebelah plak bisik kat sebelah lagi. Sampai la orang ke 100. Nama orang tu kak memot.

Sampai kat kak memot, stendot tadi dah jadi spendol. Hahahaha.

Sebab apa? Sebab mereka tiada memori ejaan. Wa maleh nak taip panjang teori ni. Tapi falsafahnya ialah :

Tulisan harus mengawal sebutan.

Cuba lu tanya pakar2 bahasa genetik Melayu. Wa jamin sekor pun tak terfikir benda alah ni. Otak sais 1400cm ma. Tu yang berkecamuk sistem imbuhan tu.

Memperkenal
Mengalah
Mengulangi
Sekolah Memandu. Hahahaha.

RnD takda ma. Memang sampai kiamat la buduh bangsa Melayu dalam sains kalau guna bahasa ibonda.

Ikut Islam kan senang. Mudah jer. Lapang jer dada. Mana paling baik di antara pilihan terbaik, kita guna. Bangsa2, ni tolak dalam longkang jer beb. :p

2 comments:

Hasbullah Pit said...

Jangan sempitkan diri dengan dialek dipersekitaranmu sahaja.

Anonymous said...

apa bukti belajar s & m dlm bi pilihan terbaik? jgn sbb nak elak dari jenama melayu (asabiyah tafsiran lu) terus sokong ppsmi. lu sokong ppsmi sbb lu fikir kalau sokong belajar dlm bm asabiyah. betul kan?