Skip to main content

Bodohnya Melayu menjaga bahasa (2)

BAHASA MELAYU

Nasi disebut Nasik ....tapi
Basi tetap disebut Basi
Nasi Basi = Nasik Basi
....knpa tidak Nasik Basik?


Hahaha. Lu tak paham ni bro. Sebab wa tak huraikan dengan dalam. Tu tak masuk teori magnetik per suku kata lagi tu.

Sebut memang la sebut, tapi dengan adanya tulisan, sebutan sebenar tidak akan lari. Walau sebut nasik, tapi dengan tulisan nasi, nasi tidak akan menjadi dasik atau masi 20-30 tahun akan datang.

Kerana semua yang celih huruf akan tergambar atau teringat dengan ejaan nasi, walaupun disebut nasik.

Contoh :

Lu wat uji kaji sket. Tak payah harap saintis Melayu. Haha. Bariskan 100 orang. Lu sebut satu perkataan asing, di mana semua 100 orang tadi tidak mempunyai gambaran tulisan / ejaan dalam memori mereka.

Bisik kat orang pertama sebutan stendot. (contoh la ni. jgn tuduh wa mencarut plak) Suruh dia passing bisik pada orang sebelah. Orang sebelah plak bisik kat sebelah lagi. Sampai la orang ke 100. Nama orang tu kak memot.

Sampai kat kak memot, stendot tadi dah jadi spendol. Hahahaha.

Sebab apa? Sebab mereka tiada memori ejaan. Wa maleh nak taip panjang teori ni. Tapi falsafahnya ialah :

Tulisan harus mengawal sebutan.

Cuba lu tanya pakar2 bahasa genetik Melayu. Wa jamin sekor pun tak terfikir benda alah ni. Otak sais 1400cm ma. Tu yang berkecamuk sistem imbuhan tu.

Memperkenal
Mengalah
Mengulangi
Sekolah Memandu. Hahahaha.

RnD takda ma. Memang sampai kiamat la buduh bangsa Melayu dalam sains kalau guna bahasa ibonda.

Ikut Islam kan senang. Mudah jer. Lapang jer dada. Mana paling baik di antara pilihan terbaik, kita guna. Bangsa2, ni tolak dalam longkang jer beb. :p

Comments

  1. Jangan sempitkan diri dengan dialek dipersekitaranmu sahaja.

    ReplyDelete
  2. apa bukti belajar s & m dlm bi pilihan terbaik? jgn sbb nak elak dari jenama melayu (asabiyah tafsiran lu) terus sokong ppsmi. lu sokong ppsmi sbb lu fikir kalau sokong belajar dlm bm asabiyah. betul kan?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n