Skip to main content

Balqis Selangor.


sumber UmmiAsiah

Laporan kami terima dari Kak Aliza yang istiqamah berada di sana setiap hari mengikuti suaminya YB Saari Sungib.

Sebaik kami membelok keluar dari plaza tol menuju Shah Alam...kami terima sms dari beliau..."panas,panas, jabatan pendaftaran kena bubar, bukan BALKIS saja".....hhmm...saya terfikir mungkin kerana melalui maklumat semalam...mesyuarat khas yang kononnya diadakan oleh BALKIS untuk membuat keputusan pembubaran NGO tersebut sebenarnya tidak sah, kerana tidak menepati syarat-syarat wajib...satu darinya sudah tentu mengenai keahlian...sedangkan sebaik selepas 8/3/08 kebanyakan ahli BALKIS yang suami mereka telah kalah secara automatik bukan lagi ahli BALKIS, YDP nya juga sudah hilang kelayakan kerana suaminya bukan lagi seorang Menteri Besar.....tetapi Jabatan Pendaftaran Selangor tetap menerima dan mengesahkan notis pembubaran tersebut...setelah menerima satu surat khas dari Kementerian Dalam Negeri....Ini andaian saya...itulah akibatnya apabila pekerja bawahan terpaksa dicucuk hidung dan sanggup membiarkan diri mereka dicucuk dan ditarik hidung sesuka hati...

terima lagi satu sms.."cepat-cepat, Datin Khairiah dah nak mula"....bergegas kami melangkah ke dewan di tingkat 2. Sebaik melangkah kaki ke dalam dewan terdengar YB Teng berkata.."Okay, kita tangguh dulu bahagian ini ke hari Rabu 1hb April".....alamak dah tangguh ke pulak...baru sampai.

Rupanya Datin Khairiah CEO PNSB dan pegawainya masih belum bersedia dan dapat menyediakan semua dokumen-dokumen yang berkaitan dengan segala perbelanjaan yang ditanggung oleh PNSB untuk membiayai segala perbelanjaan BALKIS melancong ke merata tempat dan berbagai pembelian dan pembayaran yang lainnya. Nampaknya sidang SELCAT ini akan berpanjangan..tarikh asalnya hanyalah dari 23-31Mac. Pasangan suami isteri yang terhangat diperkatakan belum lagi dipanggil mengadap.

Turut hadir setiap hari, isteri YB Dr Zulkifli Ahmad Ahli Parlimen Kuala Selangor, Puan Noraini Samsuddin PA isteri MB Tan Sri Khalid dan Puan Aliza, isteri YB Saari...khusyuk mendengar mengambil pengajaran apabila mereka mengurskan persatuan isteri ADUN kini PEKAWANIS

Saksi seterusnya yang dipanggil ialah Puan Hafizatul Akma Abdul Jalil yang merupakan Pegawai MAIS yang diletakkan di Kompleks Wawasan BALKIS sebagai pengurus di sana. Sebelum diambil sebagai kakitangan MAIS, beliau sudahpun bekerja di kompleks tersebut dan gajinya dibayar oleh sebuah Syarikat, Mentari Corporations. Apabila MAIS mengeluarkan tawaran mencari pekerja untuk diletakkan di Kompleks tersebut beliau telah membuat permohonan, dipanggil untuk temuduga dan diterima bekerja atas jawatan Pegawai Hal Ehwal Islam dan diletakkan di Kompleks Balkis bersama 4 orang kakitangan yang lain.


Beberapa perkara yang dibangkitkan setelah disoal oleh JK SELCAT ialah seperti di bawah:

1. Tugas beliau ialah menjaga pelajar-pelajar di sana.

2. Pelajar terdiri dari anak-anak perempuan remaja yang bermasalah dari Tingkatan 3 hingga 5 seramai lebih kurang 70 orang.

3. Waktu bertugasnya secara rasmi ialah dari 8.30am-5.30pm. Namun dia terpaksa juga bertugas di sebelah malam dari jam 8 malam hingga 11.30mlm.

4. Sumber gajinya ialah dari Baitulmal Selangor.

5. Menurutnya tidak semua pelajar datangnya dari keluarga yang tidak berada, ada juga yang berada. Ada yang mak bekerja tetapi ayah tidak bekerja.

....untuk point diatas sudah tentu lari dari tujuan asal seperti yang disebut oleh Pengarah MAIS semalam yang mengatakan semuanya dari golongan miskin. Dan asas yang digunakan oleh Majlis Fatwa dan JAIS untuk membenarkan wang LZS digunakan atas dasar pelajar yang ada di sana dari asnaf fakir miskin.

6. Kebajikan nya di sana tidak terjaga menjadi penyebab utama beliau memohon jawatan tetap dengan MAIS...

7. Bila berlaku peralihan kuasa dari BN ke PR, beliau terus mendapat arahan untuk mengosongkan rumah yang didiaminya dengan kata lain dia dihalau keluar dari rumah sedangkan beliau ketika itu baru 20 hari melahirkan anaknya yang ke 5.

8. Beliau amat tertekan dan sedih, jadi beliau mencari jalan kepada siapakah beliau harus memohon simpati untuk terus tinggal di sana sehingga habis pantang dan habis tamat tempoh cuti bersalin selama 60 hari.

9. Beliau mendapat maklumat bahawa Zaharah Kechik sudah tidak lagi menjadi YDP Balkis sebaliknya diambil alih oleh isteri bekas Menteri Besar Selangor iaitu isteri Mohd Mohd Taib, Puan Sri Asbi Rohani Asnan , Maka beliau bersama suaminya telah berusaha pergi sendiri ke rumah Puan Sri dan menyerahkan surat rayuan dan bercakap sendiri dengan Puan Sri. Puan Sri menerima surat tersebut walaupun beliau bukanlah YDP Balkis yang sah.

10. Namun pada 16/4/08 beliau menerima surat yang ditandatangan oleh Puan Sri Asbi sebagai YDP BALKIS untuk membenarkannya tinggal di rumah milik Kompleks Balkis hingga tempoh pantang selama 40 hari pada 30/4/08. Beliau masih merayu untuk terus tinggal di sana memandangkan beliau masih tidak sehat dan tertekan dengan seorang bayi dan 4 orang anak kecil yang lainnya.

10. Pada 30/4/08 beliau mendapat panggilan dari Pengurus Kompleks tersebut iaitu Puan Jamaliah yang bekerja dengan BALKIS supaya beliau segera keluar dari rumah tersebut.

11. Bekalan air dan letrik terus dipotongkan dari kediamannya. Sedangkan bekalan air dan letrik di kompleks tersebut masih berfungsi. Tinggallah beliau dan anak-anak yang kecil dalam keadaan yang tidak selesa menyelesaikan tugas untuk berpindah. Pekerja kompleks tersebut telah menolong beliau mengemas semua barangan dan keluar dari sana.

Ternyata, BALKIS amat KEJAM, ZALIM, TIDAK BERHATI PERUT DAN TIDAK MENGENANG BUDI TUAN YANG MEMBERI SUMBANGAN KEPADA MEREKA DARI WANG ZAKAT ORANG ISLAM DI NEGERI SELANGOR.

BALKIS adalah sebuah NGO...tiada punca pendapatan melainkan dari sumbangan orang ramai dan ahli. Mereka memohon dari MAIS untuk membantu mereka membiayai penyelenggaran kompleks mereka. MAIS tidak bersetuju dengan permohonan tersebut, sebaliknya MAIS membantu membayar gaji pekerja di sana dengan wang zakat, yang kemudiannya ditukar status pekerja tersebut dengan mengambil mereka bekerja sebagai pekerja tetap MAIS...diletakkan di Kompleks tersebut. Setelah Kerajaan BN Selangor tumbang yang mana secara automatik MAIS tidak lagi diperintah dan dikawal oleh pemimpin BN maka mereka telah 'menerajang' keluar MAIS melalui pekerjanya dari Kompleks mereka. MAIS juga melalui Pengarahnya turut merayu bagi pihak Puan Hafizatul untuk membenarkan Puan Hafizatul terus tinggal namun turut ditolak...

....apakah perumpaan yang terbaik dan paling layak bagi senario ini ye....apakah sesuai perumpaan "melepaskan anjing yang tersepit"????....atau ada yang lain lagi yang lebih sesuai...fikir-fikirkanlah...

Memandangkan Datin Khairiah telah tidak bersedia memberi keterangan, maka Sidang pada hari ini telah tamat dengan sangat awal pada jam 12.30 hari...ke semua ahli media yang hadir nampak gembira dan tersenyum...apa tidaknya setiap hari mereka terpaksa membuat liputan dari pagi hingga lewat petang.....

Namun ianya amat berbaloi kerana membuka mata semua tentang apa yang sebenarnya berlaku disebalik sebuah pemerintahan yang bertapak berpuluhan tahun di Malaysia...kita menunggu masa untuk membolehkan diri kita mendedahkan lagi segala salah laku pemimpin yang ada...moga negara kita bersih dan rakyat terselamat di dunia dan akhirat.

Comments

  1. pendedahan camni la yang aku tunggu selama ni..... dok buat baik jer ngan BN..... sekarang londeh kan semuanya..... biar terdedah semua......

    -abanghensem

    ReplyDelete
  2. maaf, saya bekas pelajar balqis saya nak buat pembetulan, kami bukan pelajar bermasalah. malahan sebelum kami diterima masuk ke asrama tersebut kami harus mempumyai kelayakan akademik yang baik. sekian :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.