Skip to main content

Anggota Majlis Syura Ulama.

Saudara,

Soalan saya, siapa yang akan menganggotai Majlis Syura Ulama'? Jika ulama' semuanya, adakah dari bidang agama sahaja


Oleh : AdukaTaruna

Permulaan kita guna istilah penaja. MSU ada perlembagaan khususnya sendiri. Yakni penjaga dasar Islam. Taktikal orang lain jaga (bawah dari MSU). Asalkan tidak melanggar syarak, secara majority MSU, maka, keputusan organisasi bawah MSU boleh dilaksanakan.

So, untuk permulaan, ulama kecenderungan agama dulu menganggotai MSU. Maybe 10 tahun akan datang, MSU dianggotai ulama kecenderungan lain pula boleh dilantik MSU menjadi anggota MSU. Malah maybe anggota MSU majority bukan Melayu.

Tafsiran ulama itu adalah luas sebenarnya.

Untuk permulaan :

1. Haron Din
2. TGNA
3. TGHA
4. Ahmad Awang
5. Ulama India
6. Ulama Cina
7. Ulama wanita

Angka harus ganjil. 5 atau 7 atau 9 dan seterusnya. Ini bermulaan. Dan ianya akan berkembang dan maju nanti. Insyaallah.

Pokoknya, kita harus membina dan tinggalkan satu sistem yang baik. Bukan terhad kepada individu yang baik semata.

Sistem baik, individu baik. Individu baik, sistem belum tentu baik. Kerana sistem melibatkan ramai.

Kepimpinan Islam, bukan Kepimpinan Ulama.

Comments

  1. Ulama' Melayu, Cina, India kena seimbang bro. Baru la ada jaminan yg pe'el buruk gen t'tentu x akan m'pengaruhi sebarang penilaian & keputusan.

    ReplyDelete
  2. Memula jer tu bro. Nanti, dah siap sistem, baru kita biarkan sistem tu berkembang dengan sendiri.

    Atau dengan sendirinya nanti, ianya akan merepair dirinya sendiri.

    Anggota dlm tu akan berhujah dulu. Nanti gen cerdik dalam MSU tu akan mempengaruhi gen kureng. kuang3

    ReplyDelete
  3. Islam sebagai asas.

    Islam itu bukan bidang, Islam itu syumul yakni merangkumi semuanya.

    ahli MSU wajib Islam dan sebolehnya mereka itu profesional sesuai mengikut peredaran zaman dan makan.

    ReplyDelete
  4. waa ada baca lu kutuk TGHA, waa dah lupa post mana, ini je waa tak setuju dengan luuuuu....tapi waaa dah lupa takum mana...ha ha ha

    fanatik A

    ReplyDelete
  5. Kepimpinan Islam, bukan Kepimpinan Ulama. <--- nih antara contoh2 klasikal yg mampu kita kenali paras ilmu yg ada pd penulis ini. sesungguhnya tahap penulis ini sgt rendah ilmunya dan bahasanya. baca sini deh!

    1. merujuk kpd kepimpinan bererti seseorang yg menerajui, bila sebut kepimpinan islam dan kepimpinan ulama' maka mana yg lebih aula'? adakah kepimpinan islam atau kepimpinan ulama'? baca lagi deh!
    kepimpinan islam = org islam yg memimpin manakala kepimpinan ulama' = seorg islam yg levelnya lebih tinggi dari org islam yg biasa (mcm nko tuh).

    * org islam = org yg mengucap 2kalimah sahadah @ islam warisan
    * ulama' = ‘innama yakhsya Allahu min ‘ibadihi al ulama’ artinya : sesungguhnya yang paling taqwa kepada Allah diantara hambaNya adalah ulama (Fathir 28). ‘Al ulama-u waratsatu al anbiya’ artinya : ulama adalah pewaris para nabi - hadits.

    dah reti membezakan?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n