Skip to main content

Alasan penyedap hati.

Oleh : AdukaTaruna

Mungkin ni fitrah manusia kot. Mana-mana gen akan buat begitu. Cuma terpulanglah kekuatan gen itu mengenalpasti dan mengawal fitrah ini dengan di bawah kekuatan sedar.

Contoh. Kalau kita sakit bahu. Automatik kita akan gerak2an bahu, atau urut2 atau sebagainya, bagi tujuan menghilangkan sakit tu.

Semua akan berbuat begitu. Cuma, gen yang kuat akan mengenalpasti ini fitrah, mengawalnya, menganalisisnya adakah praktikal dan sehingga mencatitkannya dalam bentuk penemuan dan istilah dan simbol, sebelum Melayu bertumbuk kerana tidak mahu guna istilah itu.

"Jangan hapuskan bahasa ibonda." Hahaha. Jadi fitrah ini wa namakan 'apeti'. Tepuk2. Diambil dari alasan penyedap hati.

Berbalik dalam topik kita kali ni, untuk satu-satu penjelasan politik, apatah lagi pemimpin yang dipuja, kita sering kali berbuat yang demikian. Cuma untuk Melayu, mereka berbuat tanpa sedar, tanpa RnD, tanpa catitan.

Lawak 1.

Kes krisis Perak. Najib vs Anwar. Pelawak2 fanatik Anwar terapeti tanpa disedari. Yerlah, hanya IQ low jer yang boleh dikawal si Anwar nih.

Mereka mendakwa, Najib masuk perangkap Anwar sejak plan 16 Sept. 2 ADUN PKR sengaja dibiarkan masuk BN untuk menunjukkan betapa rakusnya Najib dan BN.

Selain berjaya membuang 2 bangsat PKR tersebut, Anwar menyerlahkan peluang BR memerintah Perak dengan selesa pada PRU13.

Kuang3. Sampai begitu sekali apeti mereka beb. Hahaha. Sampai sanggup runtuhkan kejap BR Perak. kengkonon bagi makan Queen for checkmate la tuh. Hahaha. Sanggup ambil risiko bergeser dengan istana, dengan mufti, memberi peluru tanggung kepada media musuh, menindas rakyat dengan pergaduhan politik dan sebagainya.

Semua ini ibarat memberi makan kuda, bishop, castle, beberapa tentera bagi tujuan checkmate. Gen Melayu tenggelam dalam apeti mereka.

Lawak 2.

Ini terbaru beb. Isu kegagalan Anwar hadir himpunan GMP dengan alasan yang dituntut.

org2 besar PR tak turun bantah PPSMI mungkin nak kasitahu bahawa ianya bukan agenda politik, tapi agenda mendaulatkan Bahasa Melayu.
Hahaha. Apeti yang menyamai standard lawak kumpulan Sepah. Sungguh lucu. Cuma, Mr Presiden jer kantoi dalam apeti ni. Sepatutnya dia, Mat Sabu, Unit Amal, Abu Bakar Chik pun tak hadir sekali. Barulah tak nampak politik dalam GMP nih. Hahaha.

Anwar tetap bijak walau buat apa pun. Ini persepsi IQ di bawah IQ Anwar. Kelompok terbesar yang duduk di bawah IQ Anwar ialah Melayu dan India.

Comments

  1. jangan hapuskan bahasa ibunda. ini bukan 'apeti'. serius. kalau lu boleh fikir serius isu ppsmi lu akan mengerti rintihan pejuang bahasa. mereka berjasa kpd kita melalui tulisan, khazanah ilmu kpd kita. izin wa buat bandingan. bi umpama hypermarket. bm kedai runcit (bahasa ibunda). ppsmi ini tutup kedai runcit join hypermarket. dgn tokeh dan kuli sekali keja hypermarket. kedai runcit asalnya boleh maju kalau dimajukan tapi sebab tak sabar. ini jua rintihan wa wpun wa bukan taraf pejuang cuma penyokong aja. lu bayangkan, kedai runcit tadi tu(perumpamaan wa) dah tutup. tu tamadun kita tuh. takkanla lu takda rasa langsung dlm isu bahasa ni. kalau dulu bangang2 pun (macam lu selalu sebut) ada gak tamadun sains dn mate wpun kecil2an.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n