Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 8, 2009

Alasan penyedap hati.

Oleh : AdukaTaruna

Mungkin ni fitrah manusia kot. Mana-mana gen akan buat begitu. Cuma terpulanglah kekuatan gen itu mengenalpasti dan mengawal fitrah ini dengan di bawah kekuatan sedar.

Contoh. Kalau kita sakit bahu. Automatik kita akan gerak2an bahu, atau urut2 atau sebagainya, bagi tujuan menghilangkan sakit tu.

Semua akan berbuat begitu. Cuma, gen yang kuat akan mengenalpasti ini fitrah, mengawalnya, menganalisisnya adakah praktikal dan sehingga mencatitkannya dalam bentuk penemuan dan istilah dan simbol, sebelum Melayu bertumbuk kerana tidak mahu guna istilah itu.

"Jangan hapuskan bahasa ibonda." Hahaha. Jadi fitrah ini wa namakan 'apeti'. Tepuk2. Diambil dari alasan penyedap hati.

Berbalik dalam topik kita kali ni, untuk satu-satu penjelasan politik, apatah lagi pemimpin yang dipuja, kita sering kali berbuat yang demikian. Cuma untuk Melayu, mereka berbuat tanpa sedar, tanpa RnD, tanpa catitan.

Lawak 1.

Kes krisis Perak. Najib vs Anwar. Pelawak2 fanatik Anwar terapeti tanpa disedari. Yerlah, hanya IQ low jer yang boleh dikawal si Anwar nih.

Mereka mendakwa, Najib masuk perangkap Anwar sejak plan 16 Sept. 2 ADUN PKR sengaja dibiarkan masuk BN untuk menunjukkan betapa rakusnya Najib dan BN.

Selain berjaya membuang 2 bangsat PKR tersebut, Anwar menyerlahkan peluang BR memerintah Perak dengan selesa pada PRU13.

Kuang3. Sampai begitu sekali apeti mereka beb. Hahaha. Sampai sanggup runtuhkan kejap BR Perak. kengkonon bagi makan Queen for checkmate la tuh. Hahaha. Sanggup ambil risiko bergeser dengan istana, dengan mufti, memberi peluru tanggung kepada media musuh, menindas rakyat dengan pergaduhan politik dan sebagainya.

Semua ini ibarat memberi makan kuda, bishop, castle, beberapa tentera bagi tujuan checkmate. Gen Melayu tenggelam dalam apeti mereka.

Lawak 2.

Ini terbaru beb. Isu kegagalan Anwar hadir himpunan GMP dengan alasan yang dituntut.

org2 besar PR tak turun bantah PPSMI mungkin nak kasitahu bahawa ianya bukan agenda politik, tapi agenda mendaulatkan Bahasa Melayu.
Hahaha. Apeti yang menyamai standard lawak kumpulan Sepah. Sungguh lucu. Cuma, Mr Presiden jer kantoi dalam apeti ni. Sepatutnya dia, Mat Sabu, Unit Amal, Abu Bakar Chik pun tak hadir sekali. Barulah tak nampak politik dalam GMP nih. Hahaha.

Anwar tetap bijak walau buat apa pun. Ini persepsi IQ di bawah IQ Anwar. Kelompok terbesar yang duduk di bawah IQ Anwar ialah Melayu dan India.

1 comment:

Anonymous said...

jangan hapuskan bahasa ibunda. ini bukan 'apeti'. serius. kalau lu boleh fikir serius isu ppsmi lu akan mengerti rintihan pejuang bahasa. mereka berjasa kpd kita melalui tulisan, khazanah ilmu kpd kita. izin wa buat bandingan. bi umpama hypermarket. bm kedai runcit (bahasa ibunda). ppsmi ini tutup kedai runcit join hypermarket. dgn tokeh dan kuli sekali keja hypermarket. kedai runcit asalnya boleh maju kalau dimajukan tapi sebab tak sabar. ini jua rintihan wa wpun wa bukan taraf pejuang cuma penyokong aja. lu bayangkan, kedai runcit tadi tu(perumpamaan wa) dah tutup. tu tamadun kita tuh. takkanla lu takda rasa langsung dlm isu bahasa ni. kalau dulu bangang2 pun (macam lu selalu sebut) ada gak tamadun sains dn mate wpun kecil2an.