Skip to main content

Warta Selatan : Anwar jangan jadikan ahli PKR macam ahli UMNO

Anwar jangan jadikan ahli PKR macam ahli UMNO

Dalam kes kehilangan dua orang exco kerajaan PR di Perak, saya suka melihat telatah Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dia seolah-olah mahu bersembunyi dari isu itu. Sebagai Ketua Pakatan Rakyat dan sebagai Ketua Umum PKR, beliaulah sepatutnya terkehadapan memberikan kenyataan-kenyataan berhubung perkara tersebut.

Hal ini adalah melibatkan exco dari PKR. Maruah dan masa depan PKR harus dijaga. Jangan cuba menyalahkan orang lain seperti UMNO dan sebagainya. Bukan sahaja UMNO, sesiapa pun dalam keadaan UMNO di Perak sekarang ini, akan berusaha untuk menumbangkan lawannya. Ini kerana perbezaan kerusinya sangat sedikit.Malahan PR sendiri sentiasa berusaha untuk menarik sebanyak mungkin MP Barisan Nasional melompat ke PR, sedangkan jumlah perbezaan kerusi di parlimen masih besar.

Ini berbeza sekali dengan di Perak. Di Perak, BN hanya perlu mencari 3 kerusi sahaja lagi bagi membolehkan mereka membentuk sebuah kerajaan. Jangankan 50 juta, sekiranya 100 juta sekalipun diperlukan untuk membolehkan adun PR melompat ke BN, mereka pasti akan usahakan.

Dalam suasana sebegini dan keanggotaan PKR yang lemah dalam ketahanan diri untuk berhadapan dengan UMNO dan BN yang telah dijangka akan menggunakan wang sebagai daya penarik, Datuk Seri Anwar sepatutnya berusaha kearah memantapkan ketahanan diri ahli-ahli dahulu.

Datuk Seri Anwar kena akui bahawa ahli-ahli partinya sekarang ini, kebanyakannya adalah bekas-bekas ahli UMNO yang mana perangai dan mentalitinya terhadap wang dan meterial tidak jauh berbeza dengan ahli UMNO.

Kehancuran UMNO sekarang ini adalah disebabkan perkara-perkara tersebut yang mana sudah tidak boleh dibendung lagi. Datuk Seri Anwar sekarang ini sepatutnya menumpukan usaha dalam pembentukan sahsiah ahli-ahli bagi menghadapi PRU ke 13 dan bukanya bermain silap mata mengharapkan kerusi-kerusi yang telah dimiliki oleh BN.

Comments

  1. apasal wa baca artikel ni ada cam tak kena jer.... errrr.... ayat tu... cam skema sangat plak..... cam ayat dalam karangan SPM kertas dua BM jer.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  2. Itu style penulisan dia, setiap blogger nak ada identity dia. Macam Raja Petra, Chedet etc.

    So AdukaTeruna, style dia...tulisan mcm ala-mat-rempit level SRP punya perbualan.

    Cuma style jek.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.