Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Feb 24, 2009

Silap pilih katak.

"bro.. katak tu dapat guna tiket PAS pasal apa bro? Lu story sket. Teori pon takpe.."
Oleh : AdukaTaruna

Dalam bercatur, dalam peperangan yang panjang, adatlah apabila satu2 gerakan tidak menjadi. Satu2 taktikal tidak mengena. Mana ada perfect ma. Tapi kita harus kira ikut nisbah atau peratus. Dalam 10 taktikal atau gerakan yang dilancarkan atau digunapakai berapa kali gagalnya, berapa kali berjayanya? Ini baru diambil kira.

So, wa tak pasti apa taktikal, atau apa prinsip si katak tu calon PAS. Wa tak kisah pun. Asal PAS menang di Kelantan, cukup2 lega ma. Menang tipis pun dah lega, ini pulak menang besar begitu. Syukur sangat2.

Bila begitu, apalah sangat tersilapnya atau gagalnya apabila memilih katak. Semua faham. Dari bloggers nyamuk sehingga Tok Guru sendiri, faham2 sudah la. So, semua faham sendiri bahawa PRU13, tamatlah riwayat si katak. Kita releks jer. Adat berperang, adat bercatur. Mana ada perfect.

So, dalam diam2 tu, kalau nak bersuara skali pun, apasal tak bersuara sebelum kes Perak? Ni yang berbulu abes ni. Memola tu wa dapat eamil suruh ulas. Nak maki malas, sebab fokus kepada PRK. Wa pun tulis la standard yang biasa.

Tapi, bila tgk, kat blog somebody PAS, kat Harakah, ada lagi team2 yang up kan isu ni. Wa rasa wa kena maki beb. Tak maki, jangan harap la. Melayu ma... Melayu. Lembik dan lembab. Memang kena maki punya.

Bila maki, fanatik PAS akan melantun. Thread tu naik kat TKO (UO dah kena padam). Bila naik, bermakna hangat. Bila hangat, maka pemimpin berkenaan akan terkena pedihnya. Malu kat gelagat fanatik bebal satu, malu kepada yang sokong maki satu, malu kepada yang sokong hujah tapi tak sokong bahasa satu. Tu jer cara wa as blogger nyamuk nak kasi mesej kat pimpinan. Kalau ikut saluran, ikut saluran, tak dapek do bai. Skang ni laju definasi menang.

Bahasa kasar bukan disasarkan kepada penyokong fanatik bebal. Tapi bahasa kasar tu mempergunakan fanatik bebal sebagai peluru sahaja. Tu pasal wa tak rasa apa2 kena maki balas. Hahaha. Ianya berlaku dalam pelan.

So, adat la. Wa takda hal punya pasal letak si katak tu. Dah menang camtu, wa anggap kes terpencil jer. Releks beb.. releks. Tak jadi kudis punya dengan si katak tu. Yang jadi kudis si bangsat Adun Melor tu. Tu yang patot lu orang maki (dalam saluran lah pasal lu berbaiah).

3 comments:

Anonymous said...

lu ni salah ulas la bro.... kawan tu suruh lu ulas pasal camne brehim ali tu bleh jadi wakil PAS dalam PRU12 lepas.... ni apa lu melalut ni bro.... fanatik la melantun la... BIG MAMA laa.... opssss.... i'm sorry...

setau wa langkah kerajaan PAS kelantan/TGNA calonkan brehim sebagai calon PAS (bebas tapi lambang PAS)tak silap dah.... berdasarkan situasi waktu tu (PAS kelantan tengah nyawa² ikan.... kena buat satu keputusan yang paling selamat).... pada masa tu dari culaan awal kemungkinan PAS akan tumbang di Kelantan.... seperti ulasan wa sebelum ni.... TV, akhbar.... ulasan dia orang memang menggugat keyakinan bukan jer penyokong tapi juga pemimpin PAS negeri pada masa tu..... jadi untuk kerusi Parlimen Pasir Mas, PAS nak pastikan kemenangan semua kerusi DUN dan Parlimen... satu cara ialah ngan tarik penyokong brehim ali di kawasan tu untuk pangkah wakil PAS (orang pasir mas tau la pengaruh brehim ali pada masa tu).... jadi ngan calonkan brehim ali sebagai calon PAS, 2 manfaat PAS dapat.... 1. undi penyokong brehim ali.... 2. tiada calon bebas (orang brehim ali) buat kacau di kerusi kawasan Pasir Mas tu.... aku ingat lagi betapa tenatnya PAS di kelantan pada masa tu.... malam akhir kempen diadakan munajat perdana..... malam sebelum hari pilihanraya TGNA memanggil semua pemimpin PAS negeri mesyuarat secara tertutup di bangunan PAS negeri.... mungkin TGNA pun anggap tu merupakan amanat akhir beliau kepada semua pemimpin PAS kelantan sebelum PAS tumbang dikelantan...

-abanghensem

perunding said...

nak settlekan situasi waktu tu.
itulah kecerdikan Tok Guru.
nak buat Berahim duduk diam dan tak melompat2 lagi.
Berahim dpt sikit, Pas dapat sikit, musuh sebenar(Umno)tak dapt langsung.
dalam perundingan (negotition) kita perlu bijak sebijak yg orang lain takleh faham.
dlm perundingan kita mesti bersedia untuk tidak dapat semua, tetapi kita bagi musuh sikit, kita sikit..
ilmu perundingan masih kurang di kalangan masyarakat kita secara umum.
kepakaran rundingan diperlukan spt dalam kes tebusan, tawanan perang, rundingan gencatan senjata dll.

perunding tidak sama dengan penasihat.
perunding=negotiator
penasihat=consultant.

Tok Guru memiliki kemahiran ini.
wallahuallam.

ramai dikalangan kita pandai mengkritik,pandai berpidato,pandai berbahas, tetapi tidak ramai pandai berunding.

Anonymous said...

kengkawan.... cuba la kita ni jgn jadik cam umno neh... semua pemimpim kata, betul belaka sekalipun makan taik sendiri pemimpim kata betul pon ngko kata betul. Cuba la ada pendirian sendiri. Salah kena tegur, pemimpin pun jgn la melenting bila kuman2 kat bawah ni menegur. Sepatutnya, inilah yg membezakan pas dan umno, jgnla semuanya 'yesman' belaka demi menjaga periuk nasik semata2. Barulah parti boleh maju..... Pemimpin pon bukan nya maksum. Bukannya semua ilmu tu ada di dada pemimpin tu. Kita ni jadi hipokrit bila pendapat kita x dipersetujui org lain. Sekali sekala bila umno kata kita x betul, apa salahnya kaji dulu nilaikan dan sekiranya mmg kita x betul kita akui dan terima. Barulah mencerminkan parti yg mengamalkan Islam secara total....