Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Feb 19, 2009

Maki Mat Sabu.

slm bro.. lu tolong maki Mat Sabu. Tak pyh la bwk ppsmi. wa komfom x g punya. x bbloi.


Oleh : AdukaTaruna

Pendahuluan.

Member wa, ahli berdaftar PAS sms. Merangkak wa nak baca sms dia. Ni satu hal wa benci Bahasa Melayu nih (padahal macam la wa tahu bahasa selain Melayu sebagai alternatif. Hehehe). Berjela panjang beb. Tak praktikal untuk masa depan, tak praktikal untuk ketenteraan. Sistem imbuhan Bahasa Melayu membunuh kreativiti bahasa itu sendiri.

Maksud wa, imbuhan membuatkan Bahasa Melayu tak kaya istilah dan berjela. 'Pemadam api' adalah satu contoh betapa bongoknya orang2 bahasa mencipta bahasa, memperkayakan bahasa. Cuba la cipta istilah lain yang hanya satu perkataan. Bawak2la berhenti bergantung kepada imbuhan ni. Berjela beb. Tak payah pandang BI. Kita perlu lebih baik dari BI kalau nak fight.

Pemadam api = Pepi . Kan ke laju tuh. Nak taip dalam sms mudah. Nak guna dalam ketenteraan kacang. Nak taip pun cepat.

Pendingin hawa = Diwa

Penyembur nyamuk = Bur Nyamuk

Penyembur cat = Bur Cat

Besi tahan karat = Hah. Hambik lu. Sampai guna 3 perkataan untuk satu makna.

Bodoh dan bebal pejuang bahasa nih. Dia enggan berevolusi, enggan kaizen, enggan menyediakan diri, menyediakan bahasa demi survival bahasa itu sendiri. Mati2 nak minta generasi depan ikut stail lembab dan bodoh mereka. Mana boleh. Sunnah Allah tidak begitu. Sapa lembab, tenggelam la. Bahasa sanskrit pon hilang (bahasa boleh hilang).

Mat Sabu.

Suruh maki Mat Sabu ni beb. Hahaha. Mat Sabu tak maki wa untung. Bukan apa bro.. wa dah bahaskan, menentang PPSMI ada banyak tajuk. Dan selain tajuk penentangan secara falsafah (total) wa setuju.

1. nyle menentang kerana PPSMI bermula dari darjah 1. Darjah 1 kena diajar dalam bahasa yang mereka faham.

2. Member wa yg lain pulak menentang sebab PPSMI lubuk duit. Laptop la, itu la, semua UMNO kaut.

3. Ada yang menentang kerana yang menguruskan PPSMI itu ialah UMNO. Idea yang baik, tapi pengurus adalah sebebal UMNO, pasti out. Bola out, sukan out, Proton out, Petronas out, agensi kerajaan out, SPR out, universiti out. Asal UMNO urus, mesti kelam-kabut.

So, Mat Sabu pada wa boleh menggerakkan penentangan terhadap PPSMI. Tapi dengan syarat, bukan secara falsafah. Lu atau wa nak hadir pun boleh, tapi dengan syarat, bukan secara falsafah.

Berhenti dari mengikut pejuang bahasa melayu yang bebal dan bodoh ni. Yang enggan kaizen, enggan berevolusi, yang primitif. Kita ikut Islam yang universal.

Falsafah.

Bro.. lu dah tgk hujah Hasbullahpit?
Bro Hasbullahpit mengatakan Bahasa Melayu juga adalah bahasa umat Islam. Hehehe. Bukan sahaja di Malaysia, kalau kat negara lain, dia tetap bantah seandainya menukar bahasa umat Islam.

Tergelak wa. Kita ni, bila berhadapan dengan falsafah Islam, tak boleh nak tegakkan benang yang basah itu supaya selari dengan falsafah Islam. Kelakar. Hehehe.

Kalau itu hujahnya. Mari kita lihat dalam bentuk point. Sedikit kelakarlah.

1. Islam ada hukum wajib, haram dan harus. Kalau Bahasa Melayu di Malaysia diambil sebagai Bahasa Umat Islam (berdasarkan majority), maka wajib mempertahankan bahasa ini.

Jadi, seandainya di Jepun, setelah dikira, majority umat Islam di Jepun menggunakan Bahasa Inggeris, dimana Bahasa Jepun (majority) adalah bahasa agama lain, maka :

a. Haram guna bahasa Jepun. Hehehe.
b. Wajib panggil Mat Sabu menggerakkan penggunaan Bahasa Inggeris bagi umat Islam di Jepun. Hehehe.

2. Dalam negara China ada kelompok minority umat Islam. Katakan dia guna Bahasa Han manakala bahasa negara China ialah Mandarin. So? Kalau kita guna falsafah itu? Hehehehe.

Lucu beb. Bila orang sandarkan falsafah terhadap Islam, maka, kita pun nak sandarkan. Benda yang terang2 salah, akan kelihatan lucu nanti.

3. Katakan suatu hari nanti, setelah dibanci, bahasa umat Islam di Malaysia sudah menjadi Bahasa Inggeris. Kalah 2 undi jer. Maka, atas falfasah Hasbullahpit, kita wajar menentang sebarang usaha menukar ia kembali kepada Bahasa Melayu. Hahaha.

So, sila buang slogan Membunuh Bahasa Ibonda mulai sekarang. Tak praktikal. Wakaka..

Jepun pun guna bahasa sendiri.

Hujah ni sederhana lawak. Gen Melayu terbatas berfikir. Dalam analisis, pembolehubah adalah penting. Jepun, Korea, Jerman, Perancis guna bahasa sendiri pun maju. Hahahaha. Meh wa jelaskan.

Dalam sains ada hasil. Untuk dapat hasil kena ada ilmu. Untuk dapatkan ilmu kena ada ibu ilmu.

Ok. Mari kita lihat. Kek coklat adalah hasil. Untuk dapatkan kek coklat kena ada resipi. Untuk dapatkan resipi kena ada bahan mentah (tepung gandum, coklat, etc).

Kita lihat lagi. Wa guna pendekatan level rendah nih. Dah macam ajar budak2 dah.

1.Dulu, ilmuan Islam jumpa ibu ilmu. Hukum basic. Kemudian disalin oleh pelbagai bahasa.

2. Dari ibu ilmu itu, mereka menjumpai pelbagai resipi. Mereka yang jumpa, maka, sudah pasti resipi itu dicatit dalam bahasa mereka masing2.

3. Dari resipi bahasa masing2, pelbagai jenis kek dibuat.

Melayu pula?

1. Dulu, ilmuan Islam jumpa ibu ilmu. Hukum basic. Kemudian disalin oleh pelbagai bahasa. Kecuali bahasa Melayu. Melayu masih primitif. Bangsa yang sangat bebal. Tulisan sendiri pun belum wujud, cane nak catit? Memang takda tulisan sendiri pun sampai sekarang.

2. Dah ibu ilmu pun tak dapat catit, macamana nak kembangkan ibu ilmu itu. Macamana nak catit resipi2 dalam bahasa sendiri.

3. Kemudian, bila terdesak bangsa lain punya pelbagai kek, Melayu sibuk nak kembali kepada step zaman lampau. Yakni catit ibu ilmu dalam bahasa sendiri. Sedangkan ibu ilmu, dan anak-pinak ilmu sudah berubah zaman. Kepada Bahasa Inggeris (ambil terbesar).

4. Lepas tu tuding hujah Korea guna bahasa sendiri maju. Jepun maju. Hahaha.

Jepun dan Korea dan German punya tulisan sendiri sejak dulu. Dicatit sejak dulu. Time line berbeza dengan Melayu. Pembolehubah yang gagal dikesan oleh gen Melayu di sini ialah TIME LINE.

Bahasa Arab adalah Time Line 1 bagi Jepun, Inggeris, Korea, Perancis, German.

Manakala..

Bahasa Inggeris adalah Time Line 1 bagi bangsa Melayu yang bongok nih.

So, wa senyum kalau bangsa Melayu hujah pasal Jepun, bangsa German. Sebab wa tahu standard diorang. Tapi kalau hujah Bahasa Melayu bahasa umat Islam kerana nak fight falsafah universal Islam, itu paling lucu. Hehehe.

5 comments:

perunding said...

aduka memang power.

Anonymous said...

lu kata melayu lemah, bongok dsb. org lemah dan bongok disuruh belajar dlm bahasa yg dia lemah? time line lu tu syok sendiri. org barat cedok ilmu dari bangsa arab. sarjana barat kuasai bahasa arab dan buat terjemahan. hanya sarjana mereka yg belajar dan kuasai bahasa arab. yg bodoh sikit tak pula kerajaan mereka wajibkan bahasa arab. mereka ajar bangsa mereka dalam bahasa sendiri. bila ilmu dah diterjemah, mereka sebarkan ilmu tu kpd bangsa mereka. jadi, yg tak kuasai bahasa arab sama ada sebab bodoh atau sebab lain, dapatlah juga ilmu tu berdasarkan kemampuan masing2. kita pun boleh buat macam tu. itu tanggungjwb pemerintah. macam belajar dlm bm dululah. yg bijak dpt pergi luar negara. ppsmi dibuat secara pukul rata. semua pihak tak kira org kaya, miskin, pandai, bodoh, oku semua kena belajar dlm bahasa inggeris. samakah kaedah ppsmi dgn kaedah bangsa maju semasa time line 1 yg lu dakwa tu? bahasa melayu sebenarnya lebih mudah dari bahasa inggeris. tapi lu yg takmau kaji sbb lu perkauman.

Anonymous said...

filipina, india, brunei, negara2 afrika menggunakan bahasa inggeris dan bahasa penjajah dlm sistem pendidikan mereka dah bertahun2 malah ada yg dah beratus tahun! adakah mereka maju? mungkin mereka berada dlm time line 1 ikut teori lu. tapi beb, kalau time line 1 makan sampai ratus2 thn agaknya sampai kiamat tak jumpa timeline 2.mungkin lu suka melayu pilih cara salah dptlah lu kutuk lagi bila tak berjaya.

Anonymous said...

bab bahasa ni pun wa sealran ngan lu..... memang bebal la sapa kata nak maju kena mahir BI ni..... wa ada sorang kawan pun pemikiran ala² gen melayu bangang cam UMNO la..... kawan wa ni dari sudut semangat kemelayuan memang tinggi.... pernah dia berenti keje sebab gadoh ngan india sebab india kutuk melayu..... tapi bab BI ni dia tewas..... dia lebih agong²kan BI untuk maju...... dia cakap nak maju kena mahir BI.... wa setuju tapi jangan la sampai mengagung² bahasa orang lain..... wa pernah bahas ngan dia.... wa cakap negara maju lain cam jepun, perancis, german, itali, korea, china, iran (wa kategorikan maju dari sudut teknologi ketenteraannya) semuanya negara maju...... bahasa apa dia orang guna?...... terkedu kawan wa......


-abanghensem

Anonymous said...

yg lu orang gado2...sama jer..tak maju2..heee..heee..