Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 19, 2009

HAMAS mengalah?

Oleh : AdukaTaruna

Segan sebenarnya nak ulas. Tapi ulas sahaja lah. Peperangan kecil (bukan peperangan dunia) lebih kepada memaksa satu pihak menandatangi perjanjian. Satu perjanjian yang lebih memihak kepada pemenang dalam peperangan itu.

Melayu yang bodoh tidak akan faham. Kalau kita tengok sejarah kebangangan Sultan2 Melayu, melalui peperangan kecil, Sultan Melayu yang otaknya sedikit besar dari otak seekor kambing itu akan menandatangani perjanjian akibat situasi peperangan.

Dengan perjanjian, Pulau Pinang keluar dari Kedah, Pattani dapat kat Siam, Naning masuk Melaka, etc. Semuanya melalui perjanjian. Terbaru, perang Russia-Geogia juga adalah bermotifkan ini. Russia memaksa Georgia dan EU menandatangi perjanjian sebenarnya.

Begitu juga Perang Hamas-Israel yang terbaru ini. Israel akan memekakkan telinganya yang pekak itu dari PBB dan bantahan dunia kerana mahu mencipta satu order baru. Perjanjian baru. Dan Hamas mengalah?

Sepanjang pengetahuan wa, Israel hanya gagal terhadap ‘sayap tanpa hitam-putih Iran’ ini sahaja dalam perang bermotifkan perjanjian. Perang Israel-Hezbollah sedikit masa lalu. Israel kalah.

Penyudahnya Hezbollah yang mendapat kuasa memaksa Israel menandatangi perjanjian. Tebusan diganti tebusan. Mayat sekor dua Israel ditukarkan dengan belasan tahanan dari penjara Israel. Ini basic perang kecil. (Sultan2 Melayu mana tahu benda alah ni? Membaca pun tak pandai. Nak hidup api guna mancis pun tak pandai, nak lagikan berperang. Lembu tahap melampau.)

Gencatan senjata.

Bayangkan, ratusan bom digugurkan, dibedil, dilacurkan kedaulatan, ribuan dibunuh, tiba-tiba Israel umum gencatan senjata. Kengkonon akur dengan desakan PBB. Dan Hamas?

Kalau Hamas terus dan terusan mengangkat senjata, PBB dan dunia akan mengecam Hamas pula. Kepala otak lu. Habis? Yang anak-anak, yang wanita-wanita kitorang ni? Lagu mana?

Persoalannya, Hamas nak tunduk pada pandangan dunia atau membela tanah air? Selama inipun dunia memencilkan mereka. Kalau wa, wa selamba badak jer jadi Taliban dan Hezbollah. Tak patuh pada PBB sebagaimana musuhnya tak patuh pada PBB.

Sukar nak bayangkan, si bangsat Israel masuk rumah kita, rogol adik perempuan kita, bunuh si kakak, lumpuhkan di ibu, then time kita fight mempertahankan isi rumah, Israel tiba-tiba :

“Twit2! Aku chop dulu. Gencatan senjata.”

“Ok2. Kita rehat kejap.”

Kepala hotak korang la. Itu rumah korang la bai. Sudahlah merampas tanah korang, diorang bunuh keluarga korang. Dasar Zionis banjingan!

Deyy… Hamas…. Isk….

6 comments:

lelaki_ini said...

Sejarah m’buktikan Israel x penah patuh pd janji. Gencatan demi gencatan dicabuli. HAMAS tau ma.. mrka cerdik, bkn cam gen Melayu yg x serik2 ditipu makhluk perosak UMNO.

Bila HAMAS kemukakan cadangan gencatan senjata sejak Dis 2008 di awal serangan Israel, dunia melihat HAMAS cenderung kpd pendamaian demi rakyat Gaza. Mggu lps HAMAS highlight kan balik syarat2 gencatan senjata, skali lg imej HAMAS sbgi pihak yg cenderung kpd pendamaian meruntun hati dunia, dlm ms yg sama imej HAMAS sebagai sebuah kerajaan yg b’tindak membela tanahair & rakyatnya makin m’bakar semangat dunia utk b’sama mrka.

Zahiriahnya, pd wa HAMAS menang imej. Bab perang, kemenangan HAMAS masih tertunda.

Mengalah x semestinya kalah, kalah x semestinya mengalah. HAMAS x rugi jika gencatan senjata b’laku. Bantuan perubatan & makanan, khidmat kemanusiaan, malah senjata & kumpulan pejuang dapat disalurkan ke Gaza secara aman tanpa sebarang ancaman serangan Israel. Gencatan senjata bole dipergunakan sebaik2nya jika bijak.

Silap haribulan, HAMAS akan lebih kuat b’lipat kali ganda lps tempoh gencatan, yg memungkinkan Israel tercirit2 kuar dr bumi Gaza.

Anonymous said...

lu punya komen lebih dari boleh tahan gak... alang alang tuh... bila nak bergelar pemimpin ? setakat jadi blogger yang kebengongang (nilaian musuh musuh lu ), tarak guna lah beb.... :)

-sp4n4r-

Anonymous said...

bagus.hujah logik akal yang kukuh semahu-mahunya.dasar tentera zionis yang kejam!!

toyong said...

4 -sp4n4r-
kalu kita tidak mampu lagi sampai ketahap pemimpin.sukurangnya tulisan dapat membuat orang yang ade otak berpikir mane yang betul dan salah.

Anonymous said...

mungkin HAMAS berpegang pada BIAR KITA KALAH ASAL ISLAM MENANG..... wakakakaka

AdukaTaruna said...

woo wooo...

1. Tulisan adalah dari sudut beribu batu dari suasana HAMAS. Wa hanya lahirkan pandangan wa. Pertimbangan perlu dilakukan oleh pembaca.

2. Wa adalah seorang idealis, bukan prakttikis (korang pepandaila faham istilah wa ni. Hahaha)

Jadi, jauh panggang dari api kelayakan wa nak jadi pemimpin. Nafsu duitan wa lagi besar dari Tengku Adnan Mansur beb.

3. G demo pun dok jejauh, ni pulak nak kena tangkap ISA, kena belasah FRU, idop 24 bz dengan masalah rakyat.

Perghhh... dak dapek den do bai...