Skip to main content

Matematik / Sains dalam Bahasa Melayu?




Oleh :
AdukaTaruna

Wa tak faham kenapa lu orang bangkang Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris secara total? Lu orang ingat sebeleum ini, dan selama ini Matematik dan Sains diajar dalam Bahasa Melayu ke? Cet. Porah. Melayu pelupa yang tak malu. Mana ada bahasa lu orang sendiri?

Tulisan pun pinjam ‘Inggeris’, simbol2 dalam Matematik dan Sains pun pinjam ‘Inggeris’, tetiba lu cakap itu semua lu punya bahasa (termasuk tulisan). Bengap ala Hadi la lu orang ni.

Cer kita ni bangsa Inggeris. Then tengok telatah Melayu yang tiada bahasa sendiri, kemudia guna symbol-simbol kita. Tetiba bercakaran kerana tukar dari Bahasa Inggeris kepada Bahasa Inggeris. Mesti lu ketawa guling-guling punya lihat genetik terbangang di dunia ini. Jawi pun pinjam Arab. Ceh.

Bangkang secara total dan bangkang secara tajuk lain ma. Kalau bangkang kerana mempertahankan Bahasa Melayu, memang wa cap Bebal Babun kat dahi dia. Ada ke Bahasa Melayu? Alat muzik sendiri pun tak mampu cipta, inikan pula bahasa / tulisan / nombor / symbol. Lepas tu claim kita punya.

Ikut Islam la bebal-bebal sekalian. Ilmu yang bermanfaat wajib disampaikan dan diamalkan. Kalau Bahasa Inggeris tu lebih baik dari Bahasa Melayu genetik bebal ni, guna jer la Bahasa Inggeris tu. Universal la sket. Jangan la Bebal Babun ala Hadi. Orang dah sampai kat bulan dah, Ko masih Majoriti Melayu Muslim.

Comments

  1. ko stuju sains n math dlm english?bg ak lg bgus dlm bm sbb create intrest utk bdk2 luar bndr.mcm ak dulu ak mint sgt sains,tp klo dlm english sure susah nk paham n bdk2 ilang minat.ini akn mnyebabkan pljr2 luar bndr ktingalan.ape yg ak nmpk zamn mahatir dulu,isu die rmai pljr universiti mengangur sbb x leh ckp english,n ak rs mahatir salah pilih solution.yg ak nmpk kite bljr english cume pemahaman n pnulisan,oral sgt sikit,,bg ak klo sains n math dlm english x kan memberi kesan kpd kebolehan berckp dlm bhs eng.ak amk engineering n ak xde mslh pon nk paham term2 english,tp klo beckp dlm english mmg ak rs ak lg teruk.ak lebih confidence ckp dlm bhs jerman even vocab english lg byk dr jermen.bhs jermen dulu,dlm kels kitorg digalakkn bckp n msti kene ckp jermen,english pon x leh leh gne dlm kels jermen....

    ReplyDelete
  2. tul la kate gayesopan tu. tujuan kita wajib kekal kan pengajaran mat dan sains dlm BM adalah kerana dari segi pemahaman. bila di ajar kan mat dan sains ni dalam BI, budak2 tak paham. bila budak2 tak berapa paham. otak kiri mereka akan rosak, berkulat kerana tak diransang ngan baik. dan seterusnya warisan sains dlm jiwa melayu tu akan kurang.
    berkenaan ngan tulisan tu yer, kita pinjam dari inggeris. jawi plak dari arab. tapi peminjaman jawi ini adalah beserta dengan kebijaksanaan akal budi melayu itu. bagaimana orang melayu begitu hebat dalam pemikirannya sehingga mampu mencipta huruf2 baru yg tak terdapat dalam abjad arab.
    pasal simbol tu plak langsung aku tak setuju. sebabnya simbol2 mat dan sains tu datangnya dari tradisi arab. orang inggeris masih kekalkannya bila ilmu pengetahuan berpindah ke tangan mereka. tapi mat dan sains di eropah ketika renaisanse di ajar dalam bahasa2 eropah. bukannya bahasa Arab

    ReplyDelete
  3. Buta sejarah bahasa pun payah juga. Bahasa Inggeris pun pinjam (diserap)bahasa lain juga. Lebih 80 peratus perkataan Inggeris dipinjam daripada bahasa lain, terutama bahasa Perancis. Jangan tak reti bahasa. Tamadun pinjam-meminjam dalam bahasa dah lama berlaku, cuma yang tidur tak tahulah perkara ini terjadi. Mirror berasal daripada kata mir'ah (Arab), earth daripada kata fil-ardh (Arab) dan paradise daripada kata al-firdaus (Arab). Cuma perkataan itu disesuaikan dengan bangsa yang meminjam. Kalau dah ada yang sendiri buat apa kita nak meminjam...

    ReplyDelete
  4. bab sains dengan matematik guna terus bahasa Inggeris memang aku tak setuju langsung dengan kau aduka ....kalau nak tengok Bahasa Melayu 100tahun lagi senasib dengan tulisan jawi yang dah tak digunapakai oleh orang2 melayu Islam lagi hari nih teruslah sokong atau biarkan aje ....nie taip dan komen pun sakit hati sebab gune tulisan rumi....

    ReplyDelete
  5. sains dan matematik patut diajar dalam bm supaya senang budak2 nak pahami subjek tersebut. lebih2 lagi untuk budak luar bandar. jgn sampai nak kejar pandai bi tak dapat, pandai sains dan matematik pun tak dapat. apapun bahasa inggeris tak penting.

    ReplyDelete
  6. Pada pendapat saya, lagi bagus Matematik dan Sains diajar dalam Bahasa Inggeris. Kalau nak kata pengajaran dalam bahasa inggeris akan mengurangkan minat pelajar-pelajar luar bandar, kalau gitu sampai bila pelajar-pelajar luar bandar hendak menguasai bahasa asing yang teramat penting nilainya di mata dunia? Pada masa yang sama, orang Melayu tidak patut lupa pada bahasa ibunda mereka sendiri. Dengan mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa inggeris, kita dengan secara tidak langsung memaksa pelajar luar bandar menguasai bahasa ini, Pelajar luar bandar pula harus mengambil kesempatan ini dengan menguasai bahasa ini, bukan berputus asa. Kementerian pula harus menempatkan guru-guru Bahsa Inggeris yang berkualiti di sekolah-sekolah luar bandar.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.