Skip to main content

Isu Sumpah : Hadi Perlu Tonjolkan PAS Untuk Semua.

Oleh : AdukaTaruna

Wa sebenarnya tidak setuju dengan kenyataan Hadi dalam hal terbaru ini. Bagaimanapun, ianya adalah hal picisan. Berbanding hal-hal yang wa kritik habis-habisan. Begini.

Sebenarnya, sebelum dinilai diperingkat terbuka di mahkamah, walaupun mahkamah yang tempang, sama ada Saiful atau Anwar, masih lagi belum dibuktikan bersalah atau tidak bersalah.

Melalui perbicaraan terbuka inilah, walau di mahkamah yang tempang, semua rakyat boleh menilai sama ada benar atau tidaknya sesuatu kes itu. Ketepikan dahulu keputusan hakim. Tetapi isunya di sini ialah peluang sihat rakyat menilai dari hujah kedua-dua pihak.

Ini pendirian yang sepatutnya diucapkan oleh PAS, bagi menonjolkan PAS adalah universal. Untuk semua. Sama ada Anwar ataupun Saiful, ataupun rakyat Malaysia. PAS sentiasa konsisten dalam sifat keadilannya.

Hak Saiful untuk bersumpah.

Hadi boleh melahirkan tidak setuju kepada Saiful untuk bersumpah berdasarkan premis dia sebagai ulama; walaupun ulama seperti Mufti Perlis berpendapat yang berbeza. Tetapi, Hadi tidak boleh menjatuhkan hukuman seolah-olah bersalah kepada Saiful. Ini namanya double standard dan hipokrit. Sama hipokrit apabila menyerahkan Pesuruhjaya PAS Terengganu kepada bukan ulama dibawah slogan Kepimpinan Ulama yang dilaungkan SU akhbarrnya, Roslan sms.

Walau apa yang Saiful lakukan, Saiful perlu melalui proses undang-undang. Begitu juga Anwar. Pendirian Islam yang universal perlu ditegakkan. A berhak menuduh B, B berhak membela diri. PAS sebagai bakal pemerintah yang adil perlu menyediakan suasana yang adil kepada kedua-dua pihak.

Hak Anwar membela diri.

Begitu juga dengan Anwar. Dia berhak membela diri, bersuara, melakukan taktikal bagi melindungi dirinya, partinya. Tetapi, selagi proses perbicaraan belum berakhir, PAS tidak boleh mengishtihar keputusannya. Anwar tidak bersalah, atau Anwar bersalah bukan hak PAS. Tidak adil kepada Saiful, dan tidak adil kepada Anwar sendiri. Kerana tidak meletakkan sesuatu itu pada tempatnya.

Apabila begini.

Sebenarnya, telah banyak kali imej PAS dirosakkan di bawah teraju Hadi. Apabila ini berlaku dan berlaku, kegagalan cara penyampaian, kebodohan dalam mengambil pendirian, membaca isu dan sebagainya, PAS semakin gagal menonjolkan diri sebagai wadah terbaik untuk semua.

Sekiranya PAS tidak seperti apa yang diterajui oleh Hadi, selain penyokong Barisan Rakyat sendiri, penyokong UMNO dan golongan bebas akan melihat betapa universalnya PAS. Nampak apa yang perjuangkan PAS, apa yang dilindungi PAS.

Kesimpulannya, PAS harus sentiasa dilihat untuk semua dalam pertimbangan Islam. Dan dalam kes ini; sama ada di pihak Anwar, atau di pihak Saiful, PAS berjuang menyediakan satu suasana pembelaan rakyat yang adil dan dipercayai.

Bukannya sebagai badan penjatuh hukum.

Wallahualam

Comments

  1. hahahahahahahahahahaha

    Tak ada komen nak diberi....

    cuma, PAS ni..pastikanlah ada Think-Tank nye sendiri ..dan kepada presiden...sblum nak hadapi Media..kena bersedia..dan rujuk THINK Tank nye dulu..sblum nak jwb media tu..dan Think Tank team ni..akan cuba mndapat feedback dr semua ..blogger..dll.. mcm mahathirlah..SB2 bagi feedback pd dia...BEGITU

    kedua..PAS kena pastikan...parti adalah PArti...bukan nya rojak ..

    sbb kalu parti jugalah Loyar..parti juga kadi..parti juga Cikgu..dll....napok sangat akan konflik dan tak leh nak tangani semasa yg akn timbul...dan diputarbelitkan oleh LAWAN

    Mcm UMNO/BN ..mudah je...undang2 bg kat bhgn undang2...fitnah dan sabotaj bagi kat org yg sabotaj.... menahan dan menyerang ...bag kat parti komponen nya yg ke 14 yaitu PDRM...mudah je kerja mereka...

    sistematik saja..

    PAS jgn jd Rojak...PAS kena ada Think Tank dia sendiri...dan PAS jgn asyik syok depan Media..kena redi dan bersedia jwb MEDIA..

    baru sistematik parti..

    ni tidak...org cakap pasal undang2..dia bubuh juga..dia sbnarnya mengajar je...bila cakap pasal kewangan..dia jwb juga...padahal dia bahgn Ceramah bak politik je... org tak faham bila diputar belit olh lawan...

    Tahu...bab2 hukum islam...TGHH adalah juga pakar... ttp jgn jwb direct...kena bagi tergantunglah...sbb nk suruh lawan tertanya2..lps tu baru belasah melalui org yg buat kerja sikit... gituuuuu..

    cadanan je...sbb kena ada pembantu utk buat kerja ni... kesilapan berlaku bila kita buat kita ni tahu semua...terlajak perahu bolh undur...terlajak kata...org duk perhati kredibiliti kita..

    wasalam

    ReplyDelete
  2. Komen Haji Hadi berkenaan dgn sumpah Saiful..

    benar2 berikan kesan kepada PR..


    sekurang2nya membantu PR..

    ReplyDelete
  3. sy setuju, nampak sikit kematangan politik ala demokrasi malaysia (yg mementingkan perkauman dan ketidak adilan). tapi dgn statement mcm ni, haji hadi bermain dengan api. wpun begitu dalam situasi sekarang yg memerlukan majoriti undi percaya kepada dsai, statement haji hadi adlah tindakan politik yang bijak.

    ini kerana, majoriti suara rakyat tidak percaya tuduhan liwat II ini. adakah statement haji hadi ini datang dr lubuk sanubari beliau, atau adakah statement populis meraih sokongan politik? baju ulama ditanggal dahulu untuk terjun dalam arena politik bergelumang tahi?

    ReplyDelete
  4. hahhhh!!! tu dia...Haron Din pulak tambah satu debik lagi..


    Barulah ada kemajuan... pakat2 bagi satu debik sorang...

    ReplyDelete
  5. nanti dulu..

    bagi masa 5 minit...dengar dan baca ni..

    Saiful kata tanpa rela...mahkahmah (yg di soalsiasat saiful dan keterangannya)buka kes secara rasmi kata Suka sama suka..

    Saiful kata dia di liwat pd 26hb Jun (ke 26hb Ogos ?...mana2 jelah)..dah apa yg dibuat dirumah najib pd 25hb Jun..yg najib kata Saiful dtg ngadu ?... kut najib kata..hang pegi buat2 poyooo..goda Anwar...dan tonggeng kat dia.. tu lah 26hb Jun jd liwat tu kot ..

    dan... Saiful kata dia tak tahu pun anwar nak bertanding..ttp dlm website/blog dia..dia ucapkan kpd Anwar...slamat bertanding...!!!

    Dan sekali dan amat penting sekali... betulke Alquran yg dia pegang tu ?... mcm buku Encyclopedia je... ada seluruh rakyat tgok itu alquran ?...


    Dan yg Utama..kenapa sekarang ?..kenapa tak masa kecoh2 dan timbul seblum ni..POLITIC GIMICK ni..

    hemmmmmm..meragukanlah...benar apa kata Hj Hadi... Anwar tak perlu bersumpah..kerana bbrpa isu ni... MUJUR DLM HAL NI HJ HADI AMBIL PENDIRIAN POLITIK ISSUE...sbb kalu org biasa..nk dpt poin dlm masa sekejap payah... mngkin POLITICK ISSUE kut hj HADI JWB tak payah dan menyelamatkan HJ HADI sndiri..

    Rating hj hadi naik sikit dr sebelum ni..


    Dalam cerita dan kesah ni..aku heranlah kenapa puak2 Bn duk buat gini ?...

    maksud akulah...kat ofis...ada TEA LADY...kalian sanggup kah SONDOL TEA LADY kalian ?... sampai begitu sekali ninggung tak de org lain nak tibai..

    Ttp Budaya BN...apa2 saja boleh..silap2 tukang sapu pun disondol mereka..

    hemmmm...Saiful akan terima bala nampak gayanya...sanggup dia ye...

    Brp Juta agaknya dibayar olh BN kpd dia ?...

    DIA NAK DIINGATKAN SEBAGAI GIANT KILLER KONON....KONON2 DIALAH YG MNJADI PENYEBAB KEJATUHAN ANWAR...

    ANWAR tak akan jatuh...susah bang... susah aku kata susah mmg susah..

    WP dia cuma guna 1 malam je..round habis 4 tempat...habis tumbang BN..selangor sekali..itu calon lain..dia cuma tolong..

    Ni kan pulak dia sbgai Calon..Lagi payah nak jatuh...

    REFORMASI !!!!REFORMASI !!!

    -ZORRO SULUK-

    ReplyDelete
  6. kut2... dia jumpa najib pd 25hb utk di Liwat dulu..agar ada bekasnya kat pintu JUBUR tu...lps tu 26hb dia uat tarikhlah...sbb rasa sondolan 25hb tu memadai...

    aleh2 doktor Pusrawi cek takde kesan...

    hahahahahahahahaahahahah

    ReplyDelete
  7. itulah..

    ada 2 kemungkinan dan kebenaran disini...

    terjawab juga..

    pertama...ANu Najib kecik..apa org kata sebesar pen Kilometrico je..

    Kedua...anunya pandak..tak sampai 4 inci... jd kesannya tak nampak utk 26hb..

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

    ReplyDelete
  8. kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahakahkah..
    Saiful dalamkeseronokan skrg...

    ReplyDelete
  9. betullah..

    SAIFUL MENIPU LAGI...QURAN YG DIPEGANG ADA TANDA RIBEN...

    PENANDA RIBEN ADALAH UTK PENANDA MUKASURAT...MANA ADA ALQURAN ADA PENANDA RIBEN..KECUALI BUKU DAIRI atau pun KITAB INJIL..

    BERATLAH SAIFUL NI MEMPERSENDAKAN SUMPAH

    ReplyDelete
  10. semua orang tau, jika keputusan mahkamah memutuskan anwar bersalah, semua pengikutnya akan mengatakan bahawa mahkamah telah dimanipulasikan oleh kerajaan, hakim telah dibeli dan lain2 lagi...

    oleh itu apa salahnya melakukan mubahalah... sememangnya terdapat dlm nas, dan mubahalah juga pernah dilakukan oleh nabi muhammad saw sendiri dengan puak kristian. (berakhir dengan puak kristian tidak berani melakukan mubahalah)

    sekurang-kurangnya rakyat boleh tau siapa di pihak yg benar apabila azab diturunkan kepada salah seorang dari pada mereka

    atau saudara sendiri tidak yakin dengan mubahalah yg sememangnya terdapat dalam ajaran islam?

    ReplyDelete
  11. ye ke ?..

    dah masa tu puak2 kristian pakai apa ?... Encyclopedia jugak ke ?... atau pegang alquran...

    jgn gitu brother...ayatnya tak habis ni... mcm mana dilakukan...sbb 2 agama berlainan ni...satu Injil dan satu Alquran... kaedah mubahalah tu camana ?.. satu sebut Bismillahirahmanirahim mulka dulu dan adakah satu lg mula dgn ayat..In the name of god jesus christ ke ?..

    tak habis ilmu nuntt ni dah nak maklum dan tabligh kat org...

    bahaya ni...

    sama juga dgn kes saiful.. apa citernya di keliru2kan..

    kenapa org kristian dan islam bermubahalah nak dikaitkan...kaedah lain2...isu pulak lain2...

    takkanlah..kes curi ayam nak disamakan dengan kes cucuk jubur ni...

    jgn kelirukan orglah...pelajari dulu konsep mubahalah dulu antara kristian dgn islam tu...baru nak guna..gunalah...

    jgn nak main kromo je...keliru org ni...kan nanti keluar isu pulak...masa dulu2 Kristian bermubahalah dgn Islam...dan org kristian takut... kesnya Unta terberak dalam khemah org islam...dan disahkan unta tersebut hak milik org kristian...

    HAHHHHHH...tak ke naya... jgn kelirukan org...nyatakan dan selidik serta dalami ilmu tu dulu

    ReplyDelete
  12. bahaya belajar ilmu sekerat-sekerat ni...silap2 dikerat 15 olh org..

    ReplyDelete
  13. saya rasa maksud diatas adalah meminta agar kita jgn campur adukkan dgn hal yg bukan2..kalu ada isu..terangkan dgn jelas..bukan tergantung... ni dah mngelirukan org dah..

    Cuba huraikan...camana kes mubahalah Islam dgn kristian tu...pasal apa ianya timbul... dan mcm mana Islam mubahalah...dan kenapa kristian takut..

    Ni...dgn tiba2 masuk ke akhirnya.. skrg ni isu berbeza...kes tu kes apa ?.. sbb yg ni kes politik...politik nk jatuhkan seseorg...

    kenapa kristian takut pulak ?.. krn dlm kes skrg..anwar dah rujuk ke Pejabat agama...

    ada lg yg lebih aib yg saudara anwar x nak buka...sbb kalu dia buka lg aib...lbh baik dia lawan dgn cara lojik yaitu mahkahmah syariah dan pejabat agama...

    tu je..

    perkara aib tu.,,,, tak perlulah org tau...sbb ianya adalah diri dia dan bukan terlibat dgn org lain.....langsung tiada kaitan kes memalukan spt zina ..liwat...atau dgn mana2 pihak...

    cuma dirinya sahaja...

    ReplyDelete
  14. salam..
    baru aku tahu..aku selama ini respect ko tp hari ni baru aku tahu yg ko ni bodoh rupanya.. sebenarnya org mcm ko yg lebih teruk dari pemimpin BN.. bawa bertaubat.. dan insaflah.. moga Allah bg hidayah pada kita semua... ke arah jalan yang betul..!

    ReplyDelete
  15. engkau ni...celaka sungguh...bangang sungguh dan betul2 bodoh dr yg terbodoh..

    taubat apa ? insaf apa ?

    engau ada masaalah ke ?.. betulkan diri sndiri dulu sblum nasihatkn org...

    cara kau ni...sebijik spt anak haram jadah..anak luar nikah punya cakap...

    dok faham... tanya...dok tahu, selidik...

    gitu lh oiii anak haram...

    apa punya pemikiran ni ?..betul2 anak haram jadah...dok tahu pape..masuk nyampuk dan suruh org taubat...

    apa punya bangang !!!

    PUKIMAK MU

    ReplyDelete
  16. Mr X yg suka mencarut. kononnya menyokong AT tp sy rasa anda gunakan reverse psychology untuk menyebabkan pengunjung blog AT tak nak bc artikel dia. Sila kurangkan aktiviti mencarut anda. Jgn berpura-pura bersetuju dgn tulisan At tetapi pada masa yang sama menunjukkan sikap kurang ajar dan tidak profesional dalam komen anda.

    Jika anda setuju, sila lahirkan dengan budi bahasa. Jika anda cuma seorang lagi jumud-jumud PAS yang hanya tahu mencarut tak kira apa pun isu yang dibahaskan, lebih baik anda diam dari menyebabkan orang lain merasa loya dgn komen-komen anda.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  17. oiiii Mr terimakasih

    lu diamlah...lu pun sama saja.. 2X 5 saja...ngata org...padahal dia lebih...

    blah lah lu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.