Skip to main content

Bukti hipokritnya ulama Hadi Awang dan Mustapha Ali.


Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama Allah Yang Maha Mengetahui.

Pendahuluan.

PAS mengambil keputusan berjuang mendaulatkan Islam melalui demokrasi secara total. Hanya secebis dari kaedah perjuangan Nabi saw. PAS memerlukan undi dari kami, puluhan juta berbanding 800 000 ahli PAS, yakni undi muslim bodoh, undi muslim cerdik, undi non muslim bodoh dan undi non muslim cerdik.

Apabila begitu, pemikir PAS (kebanyakan ulama gen Melayu) tidak sedar apakah pemboleh ubah dalam satu-satu analisis / ijtihad. Dengan keadaan bodoh untuk menyedari PAS hanya mengambil secebis kaedah perjuangan Nabi saw (demokrasi), secara total, PAS mencedok Al-Quran dan Sunnah secara total bagi rujukan kaedah perjuangan mereka yang hanya secebis itu.

Atau kata lainnya, PAS menggunakan segala peralatan yang ada di kedai hardware, hanya bagi kaedah membuka tayar. Apabila begitu, terjadilah kecelaruan, kejahanaman seperti ini. Barisan Alternatif hancur di tangan Hadi-Terengganu dan kini Barisan Rakyat bakal menjadi mangsa.

Hak kami sebagai pungundi.

Di mana lagi tempat kami ingin bersuara? Kami tiada hak dalam muktamar. Kami selalu disekat di dalam website PAS. Kami hanya memiliki blog-blog yang hanya sekelumit didengar oleh pimpinan. Sedangkan setiap undi kami ditagih. Diugut dengan neraka.

Ah.. AdukaTaruna telah murtad kerana mempertikai ulama pewaris nabi. Mengucaplah semula. Ashadualla..illah.... haillallah.

Ah.. AdukaTaruna seorang SB.

Ah.. pedulikan. Aku hanya seorang individu bebas yang berbuat apa sahaja yang dibenarkan undang-undang demi Islamic State Mission.

Kepimpinan Ulama datangnya dari manusia, bukan dari langit!

Islam adalah satu benda yang komplek. Banyak komponen yang diperlukan bagi melengkapkan satu istilah bernama Islam. Mualamat, ketenteraan, ekonomi, pengurusan, politik, dakwah dan sebagainya. Atau kata lainnya, ulama hanya salah satu komponen dari Islam.

Dalam perjuangan menegakkan Islam, ianya dilakukan secara pasukan, walaupun bukan satu jemaah yang sama. Demi Islam. Ya! Diulangi demi Islam.

Jadi, demi Islam, perjuangan menegakkan Islam itu hendaklah meletakkan yang terbaik. Serahkan sesuatu itu kepada ahlinya.

Kepimpinan ulama adalah ciptaan manusia (juga dari Terengganu) bernama Mustapha Ali. Jadi, melalui idealogi ciptaan manusia ini, asalkan ulama, walaupun bukan yang terbaik / terbukti kurang baik / ada lagi yang lebih baik, maka, wajiblah dipertahankan ulama itu.

Sedangkan perjuangan Islam, adalah sepasukan manusia yang yang diserahkan bidang itu, kepada ahlinya (baca dengan perlahan dan berulang-ulang). Tidak timbul ulama atau tidak. Islam adalah untuk semua. Kecuali Majlis Syura yang mewajarkan pemegangnya adalah ulama, jawatan Presiden tidak semestinya ulama (mengikut definasi ulama dan profesional yang kita fahami di Malaysia).

Yang mahir dalam pengurusan hendaklah duduk dalam bidang pengurusan. Yang mahir strategi hendaklah duduk dalam bidang itu. Bukan semuanya dilambakkan kepada ulama. Dan malangnya ulama gen Melayu adalah ulama harddisk yang menyimpan ilmu dari penemu. Bukan pemikir.

Hipokritnya ulama Hadi Awang dan Mustapha Ali.

Salah satu sifat munafik adalah bermuka-muka. Lain slogan di atas pentas ceramah / tarbiyyah, lain amalannya. Buktinya? Mari hamba berikan. Seluruh genetik Melayu tidak akan menemui ini. Dengar.

Pencipta wahyu Kepimpinan Ulama bernama Mustapha Ali bukan golongan ulama. Si ulama pewaris nabi bernama Hadi Awang menyerahkan Pesuruhjaya PAS Terengganu kepada bukan ulama. Boleh pula? Sedangkan melalui lidahnya bernama Roslan sms, asyik diulang-ulang Kepimpinan Ulama. Diugut dengan azab Allah dan neraka Allah!

Apa cerita ni beb? Kepimpinan ulama atau kepimpinan Islam? Double standard. Lain ilmu, lain amalan.

Munafik dan hipokrit!

Dangkalnya otak Hadi Awang.

Dalam isu terbaru tentang undur dari Barisan Rakyat sekiranya MP non muslim lebih ramai. Hamba ingin bertanya kepada ulama ini. Ada apa setakat anjurkan forum? Cuba berikan kepada hamba bagaimana non muslim dalam Barisan Rakyat di parlimen boleh meminda mana-mana undang-undang kepentingan Islam? Sila berikan.

Untuk meminda undang-undang kepentingan Islam, memerlukan berapa majoriti? MP muslim PAS, PKR, UMNO ada berapa? Walaupun dalam Barisan Rakyat, MP PAS berhak mempertahankan kepentingan Islam di parlimen. Mengapa jumud sangat?

Adakah dengan keluarnya PAS dari Barisan Rakyat, konsert Ella dapat dihentikan? Perang dibalas perang, bunuh di balas bunuh, forum dibalas lah dengan forum. Kerana dangkal dan bengapnya ulama yang perlu dipertahankan melalui wahyu dari Mustapha Ali ini, kita sanggup mengorbankan kawalan PAS terhadap Perak, kuasa PAS terhadap Kedah?

Kepimpinan ulama atau kepimpinan Islam? Adakah genetik Melayu mampu berfikir sedalam ini?

Undurlah Hadi Awang.

2 tahun dahulu hamba telah membaca kemusnahan yang anda akan lakukan terhadap PAS. Jika tidak kerana impian Islamic State yang perlu bagi melindungi anak-anak hamba kelak, hamba tidak akan sanggup berhadapan dengan makian dan ugutan neraka dari orang-orang PAS.

Demi Islamic State, hamba menggesa, Hadi Awang berundur. Tegakkan Kepimpinan Islam. Di mana, di dalamnya, bertugas manusia-manusia terbaik dalam pelbagai bidang. Ulama, profesional, malah non muslim sekali.

Wallahualam.

Comments

  1. Saya tak sokong Aduka taruna..ttp komen dia banyak boleh diterima...


    Benar !!!!!

    Cubalah kalian gunakan website harakah, Trganukini..dll...takleh bg pendapat langsung...nk bagi...sila tinggalkan Email...dan dlm 24jam akan diberi password...

    tunggulah...saya dr 20hb Julai sehingga kini tak dapat2..

    saya guna kebanyakan website yg bolh di komen...dan hanya satu saja yg bebas dan benar2 bolh digunakan dan RELIABLE dan IDEA2 dan KOMEN2...boleh diterima akal..

    tak perlu rujuk kitab2 atau mana2lah... ttp doleh diterima olh akal dan pemikiran yg biasa...yaitu WEBSITE ADUKA TERUNA nilah..

    saya bukan memuji dia...sori ya...cuma kemudahan disediakan ni benar2 amat berguna lkpd saya...

    komen dia benar2 bernas dan CUKUP2 utk saya nk bincgkan dan luahkan perasaan..trhdp kepimpinan PAS skrg..

    betul juga ye...kepimpinan PAS..kena melalui ULAMA...negara juga ULAMA...

    tetapi kenapa MUSTAPA ALI pegang TERENGGANU ?... dia siapa ye ?>>> ALAMAK ke ?..

    ALAMAK sungguh...betul lah...selama ni tak perasan sungguh...

    tetapi ALAMAK yg KALAH...oopppsss maksud saya ULAMAK yg kalah lah...


    terimakasih ADUKA..kerana memberikan peluang kpd semua meluahkan perasaan...harap2 pemimpin diatas tu baca2lah komen ahli dan pejuang2 ni...

    wasalam..

    ReplyDelete
  2. AT, saudara jangan GOPOH. Saudara ada semangat mengkritik, saya juga banyak membaca kritikan2 di dalam blog lain seperti 'Merah Tinta', Faisal Tehrani dan lain-lain. Mereka juga mengkritik, tetapi tidaklah seperti kritikan HODOH saudara.

    Saya mencadangkan kepada saudara:-

    1.Letak gambar saudara agar saudara lebih berani berhadapan dengan realiti. Berani kerana benar! Bukan baling batu sembunyi tangan.. (itu cara SB gen Malaysia)

    2.Buat Poll.. lihat pandangan saudara itu di poll tersebut.

    3.Nie berat sikit, rasanya jawapannya saya sudah PASTI. Comfirm saudara and the geng tak mempu buat. Tubuh satu PARTI ISLAM baru menurut 'gen AT'. InsyaAllah saya akan datang bersalam dengan saudara suatu hari kelak kiranya saudara menjadi Presiden. Op.. besar sangat jawatan tu.. mungkin gen saudara tak mampu. Cukup sekadar ahli biasa.. saya akan datang salam dengan saudara.


    p/s: Pastikan saudara berusaha dan bekerja keras agar saudara dan semua gen yang sealiran dengan saudara berjaya. Saya menantinya dengan sabar.

    -almansur-

    ReplyDelete
  3. Saudara Almansor yang di ingati...semoga berada didalam kandungan sihat2 walafiat hendaknya....saya disini alhamdulilah...

    Saudara almansor...mohon maaf...saya bukan Aduka taruna... saya adalah Aziz...

    Dan saya bukan aduka taruna...

    Aduka taruna... tak payahlah bubuh gambar saudara...saya faham...saudara tak nak kaum Muslimah tersalah hantar email atau mcm2...faham2lah skrang...dan ambillah iktibar kesah nabi yusof..

    Tak perlu menyahut cabaran Al Mansor yg tak secerdik yg disangkakan ini..


    Saudara almansor...begini sajalah..dipendekkan cerita...ini email saya...Sejati5@yahoo.com..

    satu permintaan saya hajatkan...boleh tak ?... tolong sampaikan amanat saya kepada Pemimpin2 PAS dan juga terutamanya Nassharudin Mat Isa... itu saja hajat saya..


    Pesanan tersebut adalah... USTAD... ADALAH LEBIH BAIK USTAD NASHARUDDIN MELETAKKAN JAWATAN DLAM PARTI SEBAGAI NO.2... berilah peluang kepada orang lain ... UStad tidak layak setelah berlaku MUZAKARAH baru2 ini..


    Bukti yg nyata...apa jadi dgn kelulusan KHUTBAH yg dimaksudkan...adakah ianya secara sengaja atau tak sengaja...


    Kita terhegeh2 nak kan UMNO... UMNO pulak meletakkan diri mereka sebagai yg terhormat dan tercerdik...KITA PULAK jd PARTI tak CERDIK...

    sbb dipenuhi dgn org dan ahli2 tak cerdik..


    PRESIDEN ?... kami nak jd PRESIDEN oppss silap AHLI ?...

    SORI...SEMENJAK 8/8/2008...saya bukan AHLI PAS LAGI !!!!!...

    dan saya tidak teringin nk jd PRESIDEN..

    Saya rasa saudara ADUKA pun tak boleh...sbb dia dah dpt GELARAN SB secara KEKAL dan MUTLAK..... SB mana boleh jd PRESIDEN... tak boleh....


    mana boleh bang !!!!SB tak boleh jd PRESIDEN....tak tahulah kalu saudara nak kata munafik..atau PARIAH atau melanggar DISPLIN...

    alaahhhhhhhhh.. cuba cerdik lah sikit wahai saudara ku AL Mansor...


    Berfikiran secara matang lah..


    GROW UP !!!!!..

    Fisabilillah melalui PARTI UMNO..mudah kerja..

    sori ya...8/8/08 kami bukan ahli PAS lagi...kecuali NASHARUDIN ISA, MUSTAFA ALI dan HJ HADI letak jawatan...baru kami masuk balik...

    wasalam...

    ReplyDelete
  4. cukuplah che det dan ketua pemuda MIC berperangai macam tu.. mungkin gen India macm tu kot prangai mereka.. (sory...)

    InsyaAllah saya sedang berusaha untuk berhubung dgn Pimpinan melalui pimpinan. Soalan saya mudah.. Kenapa perlu dirahsiakan dan menafikan perjumpaan dengan UMNO? Soalan nya KENAPA? Tapi jangan la melalut sampai merapu dan menunjolkan kebodohan bila berhujjah nak keluar parti la (pada hal borang PAS pun tak isi). InsyaAllah.. doa saya agar soalan ini terjawab. Kita ada adab dan akhlak.. bukan macam SB!

    Buat saudara AT, cukuplah.. Apa yang saudara cari dalam perjuangan ini? Kalau begini cara saudara berjuang, maaf saya katakan.. Saudara seorang yang gopoh dan mungkin pada pikiran saudara gen melayu memang macam tu..

    tolong respon dulu beb.. 3 cadangan saya.. at lest berani letak gambar (bukan nak tunjuk hensom) tapi BERANI KERANA BENAR!

    -almansur-

    ReplyDelete
  5. ishhh...ishhhh..

    masih tk faham2...

    (maaf ye al mansor...saya bukan si ADUKA TARUNA)..

    ahli PAS ada 800,000...tp undi lbh 1 juta...saudara tak heran kah ?...

    inilah dikatakan tak cerdik ni...

    Kalu gitu...PAS HANYA UNTUK AHLI SAJA !!!!...INGAT KEPADA PEMBACA SEMUA>...

    SAPA AHLI SAJA YG BOLEH UNDI PARTI PAS...

    YG BUKAN AHLI...JGN UNDILAH...SBB PARTI PAS TAK HINGIN DAN MEMANG TAK MENGHARAPKAN EHSAN KALIAN !!! SO JGN CUBA2 UNDILAH DLM PRU 13 ni..


    PAS UTK PARTI PAS SAJA... INDIA, CINA dan LAIN2 YG BUKAN AHLI...BOLEH BLAH...

    krn KEMENANGAN PAS di PRU 12 ADALAH 100% ahli PAS SAJA... PAS TIDK PERNAH MNGHARAPKAN CINA ...INDIA DAN ORG LAIN YG BUKAN AHLI MENGUNDI PAS...PAS DAH CUKUP DGN AHLI 800,000nya...YG LAIN DOKSAH SIBUK2 NAK TEGUR2...SIBUK NAK BERI UNDI SIMPATILAH...

    cuba rujuk kenyataan AL MANSOR DIATAS...maksud tersirat adalah spt yg saya katakanlah...lainlah kalu dia TIDAK MENGELUARKAN KATA2... KALU BUKAN AHLI DOKSAH KOMEN2...SBB PARTI PAS mmg DAH SELESA DGN 800,000 AHLINYA DAN YAKIN AKAN MEMERINTAH NEGARA PADA PRU13 SORANG2...

    wasalam

    ReplyDelete
  6. fu yoooooo..


    hebat PARTI PAS skrg...800,000 ahli dah cukup utk menang dan memerintah negara pd PRU13 ???

    hebat...hebat..hebat..

    ReplyDelete
  7. kpd Al mansor....

    disini ...kami tak perlukan anda...ini Web site dan chat/comment utk luahkan apa yg terbuku dihati...kalu saudara nk DEFENSIVE dan berhujah cara "KECERDIKAN SAUDARA TU"...pergi kat Trganukite atau harakah daily dan yg seangkatan dgnnya (yg tak boleh komen)..

    Saudara Aduka taruna...jgn layan sangat lah si Al-MANSOR ni....jenis dok cukup inci...

    ini website tmpat luahkan perasaan dia nak kempen...


    napok sangat tak kena cara dia ni... wayar short kut..

    MACAM dan SEPERTI MAKAN NASI DI DALAM JAMBAN ...


    atau MANDI di atas MIMBAR masjid..

    atau BAKAR MERCUN di DALAM BALAI POLIS..

    langsung tak kena pada tempatnya..


    Nuh...gi kempen dan komen di ruangan HARAKAH DAILY atau TRANUNG KITE ke atau yg lain2...sini tempat luahkan ketidakpuashatian...


    Apa punay org ni...ini punya pemikiran org pun ada ka ???>..

    ReplyDelete
  8. Satu artikel yang dangkal dan prejudis yang melampau!!

    Nanti saya jawab...

    ReplyDelete
  9. Ada perkara yang aku setuju dan tidak. Tapi satu benda yang aku bengang dengan geng PAS ni, terus terang aku adalah ahli PKR dan masa PRU12 aku ikut membantu ahli pas berkempen dan pasang bendera. demi perpaduan PR dan kemenangan PR aku sedia berkhidmat.

    Ni baru menang sikit dah berebut kuasa PM. Nak jadik PM kalau PR memerintah Malaysia. Dah perintah ke belum??? Kuasa belum ditangan dah ramai yang gila kuasa. Pelik kan? Siapa yang usul untuk membawa AP BN kedalam PR? kenapa geng2 pas ni tak usul dan tak bawa AP2 BN ni masuk PAS? siapa yang berusaha? Adakah geng2 PAS ni pernah bermimpi akan memerintah M'sia selepas PRU12 ni?

    Aku teringat komen seorang kawan aku yang aktif dalam UMNO. Camner PAS nak memerintah M'sia kalau masa PRU pun tak letak calon kat setiap kaw. kerusi parlimen. terpikir jugak aku.

    Satu perkara yang aku nak cakap, kalau macam ni lah peel ahli PAS yang gila rebutkan kuasa, jangankan nak jadik PM atau PR nak memerintah, PRU13 nanti semakin teruk kedudukan kerusi diparlimen. Tak caya? kita tunggu PRU13 nanti. Aku teringat kata2 orang2 kuat PAS yang jadik ahli seumur hidup. salah seorangnya memegang jawatan peringkat negeri. diorang kata kekalahan terengganu ketangan BN pada PRU11 dulu sebab masa kemenangan PRU10 diorang tak sangka dan terkejut, takder persiapan untuk mentadbir dan bila 1st time dapat kuasa mula lah merapu. semua nak buat, pastu gelojoh dalam pentadbiran dan banyak yang tak kena. Hasilnya PRU11 dan PRU12 terengganu tergolek. Renung2 lah dan cuba belajar dari kesilapan lalu. Belajar dari TGNA camner nak perintah negeri dan parti. Belajar slow2 camner lak nak perintah negara. Bagi dahulu DSAI perintah negara sebab dia ada experiance. ni korang tetiba nak perintah negara tak mustahil apa kata orang UMNO, negara akan muflis!. aku bukan nak menidakkan kemampuan korang, tetapi memerintah negara bukan macam memerintah parti @ rumahtangga @ negeri @ syarikat2. kena pikir2 kan beb.

    ReformisJohor.

    ReplyDelete
  10. Kesemua yang disebut dalam artikel ini bukannya bukti, tetapi hanyalah anggapan dan tafsiran yang hanya mengikut perasaan dan tuduhan yang sangat jahat serta berbaur fitnah yang busuk...

    Ibarat memulakan aktiviti mencuri dengan bismillah...samalah memulakan fitnah dengan bismillah..

    Yang lain pun tumpang sekaki...

    Bertaubatlah...

    Saudaramu

    ReplyDelete
  11. kenapa ahli pas 800,000 tapi bule undi lebih sejuta???

    1..jawapan dia kebanyakan kakitangan kerjaan tak isi borang ahli pas. sbb takut kena akujanji. borang ahli umno takpa.

    2..takde parti lain yang memperjuangkan islam. nak harapkan UMNO.....atau ,MIC,MCA... maka hancurlah Islam.


    P/s: saya pun tak suka HJ HADI, MUSTAPA ALI, NASHA... sbb dari jauh saya tgk mereka takde tokoh... tak tahu la kenapa org2 pas ni suka kat dia orang.

    ReplyDelete
  12. Bagus. Satu perbincangan yang sihat. Adalah lebih baik untuk AT dan Al Mansur berbincang. Yang pasti tidak semua manusia itu perfect. Ambil yang positif dan negatif tu buatkan sempadan. Jangan lah emosi bila berhujah. Guna Akal dan jangan asyik nak kondem semua pendapat. Apa-apa pun kita kena sokong parti yang nak tegakkan syiar Islam. Setakat ni, PAS la. Esok2 kalau ada parti Lain yang ada sama pendirian, kita sokong. Yang lain2 tu serah pada pemimpin, lagipun yang kena jawab tu semua dia org...yang bawah2 ni tegur dan tegur dan tegur then puji dan puji dan puji...baru lah minda anda semua sihat...

    ReplyDelete
  13. kalau ada ura-ura hendakkan Haji Hadi jadi next PM, sy kira yang menyokong usul ini tersangatlah dangkal ilmu politiknya serta terlalu lah taksub kepada konsep jamaah sehinggakan matanya buta hendak menilai. Bukan merendahkan kebolehan Haji Hadi, tp lets face it, nak jaga satu parti pun beliau dah tergagap, apatah lagi peneraju sebuah negara yang ebrbilang parti?

    Sy minta kepada pengusul-pengusul Haji Hadi jadi PM nih, cuba berfikiran matang dan terbuka. Jgn kerana sayangkan pemimpin, kita mengorbankan rakyat jelata. Sy bukannya menolak kepimpinan ulamak, tp ulamak itu ada tempat duduknya, dan tidak mustahil ulamak boleh menjadi seorang PM (jika kebolehannya tidak terhad cuma dr segi ilmu agama seperti Haji hadi yg handal mungkin dlm bab agama tp bab pemerintahan, sy rasa beliau tidak lagi ada pengalaman itu. Buktinya? Fikir sendiri).

    PAS perlu memanipulasi kedudukan ANwar sbg bakal PM. Gunakan saja Anwar dulu untuk mencipta ruang-ruang selesa bagi laluan jemaah PAS. Itu lah prioriti PAS skrg. Bukannya mencipta angan-angan mat jenin nak tengok kononnya Haji Hadi jd PM..

    -hamba

    ReplyDelete
  14. mana ALmansor ni ?

    apa komen dia skrang ?... ahli2 PAS...tolong jgn komen ye...sbb DIKTAKTORSHIP dlm PAS tk bagi....budaya iye..iye dan MENGAMPU dah mula masuk PAS..

    yg bukan ahli saja boleh komen...

    dan kalu sapa2 AHLI PAS yg nak KOMEN..sila keluar dr PAS... sbb AL Mnsor tak benarkan KOMEN...

    Kita kena kaji kenapa trganu jatuh pd PAS tahun 98 ?... tak lain dan tak bukan kerana puak2 UMNO fedup dengan BN dan mautak mau sokong PAS...ada yg langsung tk mengundi ada...sbb FEDUP..PAS sendiri tak jangka mrk akan menang dgn teruk sekali...itulah mrk tak REDI terus..main2 agak saja apa yg ada masa pemerintahan tu...ambil fail2 dan ikut2...aleh2...sekat ROYALTI...mampus keras terus..sbb tak de perancangan...

    Tahun 2004...mrk kembali kepada UMNO krn PAS dah tak relevan..dan UMNO 1998 dah kembali lagi...mrk mengundi dan melibatkan diri..krn PAS Terengganu syok sendiri..

    UGUTAN smasa kempen 2004...nak potong tangan...nak sula...nak rotan org...paling ditakuti olh pengundi atas PAGAR...walaupun ISLAMIC...ttp biasalah PAS tak cukup kepakaran dlm penyampaian dan presentations kpd PUBLIC..
    dan akibatnya...TUMBANG

    tahun 2008 sekali lg...dibantu olh Faktor ANWAR...

    mula2 8 hari sebelum mengundi..dengar khabar angin Ustad Syed Azman akan jd MB kalu PAS Menang...SB dan juak2 UMNO cemas jadinya kerana tinjauan didapati 18 kerusi boleh tumbang kepda PAS...

    aleh2 3 hari sblum mengundi...Hj HADI declare ke atau Mustafa (satuu majlis di Jertih) bahawa HJ HADI akan jd MB...

    2 malm sblum pRU 12 utk mengundi...culaan olh SB dan ajen2 dibuat... 18 kerusi tersebut beralih kpd BN...18:14....mlm sblum mengundi tu...6 kawsn 3 kali round...jam 8, Jam 10 dan jam 2...hebat dilakukan olh pegempur UMNO) dan hailnya..24...

    ini cerita benar...

    PRU13...PAS hanya akan tinggal 4 kerusi...tgoklah..silap2 2 kerusi saja...tak percaya tgok saja...

    sbb apa...Pemimpin dah mula Meng KONAR 380 darjah...dan rakyat dah mula pandang..

    takde lagi dah rakyat yg berani dan akan TAHAN peluru dgn badan..

    ta akan ada lg rakyat yg akan guna badan tahan Cota..

    apa akan jd seleps ini... PEMIMPIN akan disuruh duduk didepan...biar mrk yg tahan badan mereka dulu...

    sbb mrk nak undi pejuang...kena tunjuk kesungguhan dulu...supaya insaf...jangan suka KONAR-KONAR...

    kita tunggu PRU13 nanti...

    ReplyDelete
  15. PAS terengganu dlm PRU13...takde harapan langsung...


    secaara lojiknya dan secara penerimaan akalnya...

    KERANA TIADA LANGSUNG PEMIMPIN YAG BERWIBAWA DAN BERKALIBER...

    langsung elek....

    buat lah apa sekali pun...mmg takde harapan...KENA INGAT TERENGGANU ADALAH KUBU KUAT BN dan UMNO....kalu PAS menang bbrp kerusi pun atas dasar simpati dn isu...ttp bukan sebagai KEINGINAN...

    sungguh...

    ReplyDelete
  16. Aku bukan ahli PAS.

    Perbincangan kat sini adalah sampah.

    ReplyDelete
  17. sampah .... dibuang ke dalam tong sampah.... atau merata rata...

    ReplyDelete
  18. artikel yang bebal dari penulis yang kebudak-budakan, seperti baru belajar menulis...

    Raja Petra

    ReplyDelete
  19. Setakat ejek-mengejak hanyalah standard dunia ketiga. Standrad penyokong Hadi Awang.

    Fokus kepada isi artikel, dan sila nafikan dengan hujah.

    : )

    Cabaran terbuka ni.

    ReplyDelete
  20. AT ni hanya pandai berteori je. tulisan nya tak mampu membangun minda perjuangan yang sihat. peliknya benci sgt dia pd TGHH. Entah2 semua anonymuos yang menyokong tulisan dia tu, dia sendiri... syok sendiri la tu....

    ReplyDelete
  21. fokus kepada hujah sekiranya anda tekad mengatakan artikel / bukti ini tidak benar.

    Setakat ejek-mengejek, tuduh-menuduh, hanyalah standard ulama Hadi Awang dan para penyokongnya.

    Keluarlah dari standard ketiga, macu ke depan dengan kemajuan. Batalkan hujah dengan hujah.

    Bukan makian ala ahli PAS atau lari dari topik ala Hadi Awang dan Nasa yang enggan memohon maaf / bergadapan dengan hujah seperti Muahfuz.

    Atau sekurang2nya, duduk menyorok seperti Mustapha Ali jika tidak mampu datang dengan hujah.

    : )

    ReplyDelete
  22. hujah lawan hujah, tapi kekadang dah bagi hujah masih duduk jaja benda yang sama walaupun hujah telah disanggah...

    Fikiran tertutuplah yang sebenarnya tahap standard minda ketiga...maka jangan marah kalau kena ejek, kalau kitapun kaki ejek...

    maka, betullah...

    hujah lawan hujah,
    ejek lawan ejek...

    maka itulah taraf tulisan kita...tak ada nilai ilmiah untuk dihujahkan...sampah???

    Raja Petra

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum,

    Saya penyokong dan pendokong kecil PAS..saya bersetuju dgn AT.

    Minta maaf sekiranya menyinggung perasaan penyokong TGHH.

    ReplyDelete
  24. Ya benar, wa pun perasan, tak de satu pun hujah penulis ini yang disandarkan rujukan atau bukti...

    wa pun pelik...wa tak kesah mana-mana pun, tapi pada wa, nak kata orang mesti ade bokti..

    Jinjang Mali..

    ReplyDelete
  25. Salam..

    Pelik betul saya dengan perangai AT. Nak kata dewasa saya setuju bila mana artikel beliau yang memberi pandangan dan kritikan ada juga baiknya.

    Tetapi kadang-kadang AT nie macam kebudak-budakkan. Mana tak nya, dulu masa kita kanak2.. bila marah dengan member atau cikgu mesti lukis gambar member atau cikgu tu kat tandas. Tak pun dalam buku atau kertas. Kalau diperhatikan AT pun sama jugak macam budak2. Nampak macam matang.. tapi tak matang.

    Kalau nak dikatakan SB pun saya percaya.. dah banyak saya ceritakan tentang ciri-ciri SB, rasanya boleh rujuk post yang dulu.

    Apa pun saya sangat mengharapkan untuk PRU13 nnt, kalian dapat turun dengan suatu Parti Islam baru.. tapi jangan undi UMNO dah la.. (nnt jadi macam Ezam M.Noor) tak pun KuLi.

    -almansur-

    ReplyDelete
  26. Raja petra...Raja Petra..

    hang punya artikel pun bercelaru...org pakat2 kutip wak masuk mahkamah...dah lebih 3 juta dah saman masuk... tak cukup lagi kah ?...

    Kena faham...Artikel AT adalah satu ARTIKEL dan TULISAN perbincangan...kebetulan ada tempat utk memberikan KOMENTAR...

    ada yg marah dan kata DANGKAL... tp pd lojiknya saranan dan idea Aduka Taruna adalah lojik...

    cuma nak kena ulas..

    Dan terbaru...cuba perhatikan apa yg Hj Hadi Luahkan dalam waawancara ?... kebanyakannya nampak berpandukan kpd idea2 yg diluahkan..

    Sblum ini kata tak setuju kalu amai ORG bukan Islam...tetapi sekarang.. KITA TUNGGU MENANG DULU...BARU KITA TENGOK...

    Isu MASUK PINTU...3 FASA perjalanan dah diikuti..


    Sblum ni...belum sampai FASA kedua..dah bagi komen gila2..dan bahaya...

    Sekarang...baru komen..LEPAS FASA KE3 baru nak tengok..sbb baru SEDAR..PAS ADALAH TERSANGAT MAHAL WAKTU TERSEBUT...


    DAP pun TAK TERMAMPU utk MELEPASKAN PAS !!!!...sbb mrk bimbang kalu PAS KELUAR...kena buat kerja balik semula...TAK DE PELUANG DAH...JADI KENA HORMATI PAS...PAS ADALAH JUGA IBARAT MUTIARA HITAM YG AMAT BERNILAI..

    PAS IBARAT PERMATA BERLIAN yg di idam-idamkan oleh semua...


    napok tak dan dengar tak komen TGHH tadi ?.. ini semua atas CELAHAN dan KUPASAN dalam KOMENTAR ADUKA TARUNA lah...sebijik..


    Kalu ada yg menafikan... NAFIKANLAH...tetapi prinsipnya SEBIJI DARI SARANAN KOMENTAR ini..

    Sampah apa ?/... maki apa ?...

    setakat ni,,...saya tak dengar pun ADUKA TARUNA KENA SAMAN lebih RM4 juta...


    kalian boleh Belah kalu tak nak terlibat..


    jangan sekali2 nak tunjuk betul konon...

    wasalam..

    ReplyDelete
  27. Al Mansor...

    Komen saudara lagi haru biru... buat apa nak buat Parti baru ?... masuk parti yg boleh bagi SORU lebihlah !!!!..

    Lu doksah nak tunjuk2 parti mana lah...lu bukan Bapak gua...Lu sapa mau tunjuk2....Lu sendiri pun Gua tidak hormat !!!

    jgn mencabar...

    Lu baiki diri dulu...sebelum mencadangkan org..sbb lu pikir Lu pandai ?... Lu lagi Hancus..setaraf org yg baru belajar politik....


    nk rujuk apa ?... mcm nak buat tesis saja...piiirrraaaaahhhh...org bg bukti apa yg berlaku...dia nk rujukan dan panduan...apa kalian ingat ini KERTAS KERJA DARJAH ENAM KE ?...

    ini tmpat luahkan perasaan tk puashati Tok lebai oiiiii...bukan tempat perpustakaan utk buat Tesis...


    So...GO TO HELLL !!!

    ReplyDelete
  28. tak terfikir lak saya tentang hipokrit ni. tapi syabas Adukataruna org lain tak nampak perkara ni, tapi anda nampak. ada darah pemimpin agaknya

    ReplyDelete
  29. salam..

    saya rasa, seolah-olah gen UMNO dan SB mula meresap didalam perbincangan.. berani cakap tapi tak benari letak nama (nama samaran pun jadilah). Kalau tgok AT pun dah dapat tahu.. gambar pun tak berani letak! Berani kerana benar.. PAS tak akan hantar Polis tangkap.. so apa nak takut, jagan takut la..

    hujah balas hujah..

    Point 1
    Ahli PAS 800,000.. betul ker? Bukti kan dengan rujukan.. (tolong jawab)

    Point 2
    BA hancur ditangan TGHH..? kalau setakat cakap sapa2 pun boleh kata Rasulullah dihalau keluar dari Mekah kerana merosakkan Islam.. Tolong tunjukkan secara point dan statistik. Sapa kata BA hancur? DAP keluar dari BA sbb prinsip PAS.. so what? Terengganu kalah sbb TGHH? Sekali lagi saya minta tunjukan secara point dan statistik. Jangan main hentam secara umum la AT..

    Point 3
    Hak anda sebagai pengundi disekat untuk beri pandangan.. betul ker..? Setahu saya kalau dah perangai dan akhlak macam SB, sapa2 pun akan sekat.! Saya minta saudara AT ubah akhlak dan adab dalam memberi pandangan.. boleh?

    Point 4
    Saya tengok AT nie berlebih-lebihan bila bercakap.. seolah-olah AT murtad la, masuk neraka la.. apa nie!! Tak profesional langsung! Kalau nak menagih simpati bukan cara macam tu wahai AT..

    Point 5
    AT ada menulis "Aku hanya seorang individu bebas yang berbuat apa sahaja yang dibenarkan undang-undang demi Islamic State Mission"
    So apa masalahnya sekiranya pimpinan PAS melaksanakan sesuatu yang dibenarkan undang2.. Sila sebutkan saya satu-persatu dari segi undang2.. apa yang salah pimpinan PAS buat? Tolong nyatakan sekali Akta atau Enekmen..? (jangan jawab secara umum.. FAHAM!!)

    Point 6
    Sapa kata jawatan Presiden wajib sebagai seorang Ulama'..? Tunjukkan saya bahagian mana dalam perlembagaan PAS menunjukkan Presiden mesti seorang ulama'. Inilah masaalah AT.. cipta isu, lepas tu berperang dengan isu yang dia sendiri cipta. Sangat la Dangkal!!! Lepas tu mula lah hina, kutuk, jijik ulama gen melayu.. bangang punya AT. Sejarah telah menunjukan PAS pernah mempunyai presiden dari kalangan Profesional.

    Point 7
    Nie satu lagi kenyataan besifat prajudis dan berniat jahat dari AT.. "Pencipta wahyu Kepimpinan Ulama bernama Mustapha Ali bukan golongan ulama". Apa nie AT..? sbb tu saya kata awak nie seakan-akan SB.. bangang punya idea and putar belit alam. Cuba chek lidah saudara.. bercabang tak..?

    Point 8
    AT nie ada masaalah sebenarnya..mungkin TGHH pernah lempang dia kot masa mengaji kat Rusila dulu.. sbb tido masa baca kitab. Nak keluar PR ka, tak nak keluar ka.. ikut la kuputusan syura' la.. Bukan keputusan TGHH atau lebih2 lagi keputusan AT yang seakan-akan keputusan SB. Buat apa nak paksa-paksa orang terima pandangan kita yang dah jelas macam orang MEROYAN..

    MEROYAN- bila cakap belit2.. cuba baca petikan AT ini..

    "Dalam isu terbaru tentang undur dari Barisan Rakyat sekiranya MP non muslim lebih ramai. Hamba ingin bertanya kepada ulama ini. Ada apa setakat anjurkan forum? Cuba berikan kepada hamba bagaimana non muslim dalam Barisan Rakyat di parlimen boleh meminda mana-mana undang-undang kepentingan Islam? Sila berikan.

    Untuk meminda undang-undang kepentingan Islam, memerlukan berapa majoriti? MP muslim PAS, PKR, UMNO ada berapa? Walaupun dalam Barisan Rakyat, MP PAS berhak mempertahankan kepentingan Islam di parlimen. Mengapa jumud sangat?

    Adakah dengan keluarnya PAS dari Barisan Rakyat, konsert Ella dapat dihentikan? Perang dibalas perang, bunuh di balas bunuh, forum dibalas lah dengan forum. Kerana dangkal dan bengapnya ulama yang perlu dipertahankan melalui wahyu dari Mustapha Ali ini, kita sanggup mengorbankan kawalan PAS terhadap Perak, kuasa PAS terhadap Kedah?"

    (Ini menunjuk kan beliau tak berasaskan realiti, itu sebabnya saya kata AT meroyan)

    Cukup la dulu..

    Buat kalian yang jadi pak turut.. teruskan perjuangan saudara mengkritik PAS dengan penuh ADAB dan AHKLAK seorang yang beriman.

    p/s: kalau tak puas hati gak kita jumpa dalam PRU13 dengan sebuah PARTI ISLAM baru..

    -almansur-

    ReplyDelete
  30. tu diaaaaaa..

    Al Mansor buat Novel dalam komentar ini..

    Panjang pak... UMOBILE pakai setengah gelas saja...4 biji Anggur dan 2 batang jari saja...

    Buktinya...tu dalam iklan TV...

    Fuhhhhh..

    Konfiden nampak PRU13...

    Kalian bermimpi kot...takpelah...si Luncai terjun dengan labu-labunya... biarkan...biarkan...

    mcm kes di terengganu jugak...KONFIDEN habis...

    aleh2.. 8 Kerusi saja... nk elakkan malu...beri ulasan...peningkatan 100%..

    yelah...2004, 4 kerusi... 2008..jd 8....2013..?..silap2 3 je kut..paling banyak hanya 13...dengan penyertaan PKR kut...

    dlm Malaysia Kini ada dinyatakan... dalam Trganukite ada dikatakan...

    dan dalam Penarik Beca pun ada diperkatakan... saudara Al Mansur tidak merujuk kesemua Web kut..

    yg dia di arahkan hanya MEMERHATIKAN dan MEMANTAU Blog Aduka ini saja..jd dia ditugaskan memantau lah...

    lps tu dia kata SB...sikit2 SB...sikit SB...

    Apa punya mentaliti ni....mana2 yg menentang..di tuduh SB...mana2 yg menkritik secara bulat2..di tuduh SB..

    maaf ye saya bukan ADUKA TARUNA... saya dapat Blog aduka ni..apabila dalam Tranungkite memaki Blog ni sbg Kurang ajar...saya pun cari...


    Sebenarnya Bukan Kurang Ajar...tetapi komen dan juga kritis...

    Langsung tak boleh Kritik...

    APa punya parti ni... UMNO dan BN, di bubuh mcm2...sampai dibubuh Kepala pemimpin BN...Badan Babi pun ada...tak de pun ahli UMNO mnyerang...

    lain cerita kes PDRM..ada anjing sekor...


    ni cuma nak bagi komen utk kebaikan PAS yg kita dokong sblum 8/8/08...pun tak boleh...


    apa punya PARTI ni...dah jd PARTI DIKTAKTOR...silap2..al mansor ni si Nasharudin Mt Isa ..atau Mustapa Ali...rasa2 aku yela doh...mrk..ttp menyammar sbg Almansor...

    waduh2222.....Kena tepat diatas Dahi org yg nak dituju ..

    Haahahahahahahahahahahaha...sasaran tercapai..

    ReplyDelete
  31. jawab ikut point la bro.. gen apa saudara nie..?

    -almansur-

    ReplyDelete
  32. daripada aku layan engkau...baik aku layan BLOG Mahathir...


    engkau dah cap kami sbg SB...dah susah apa kami nak jawab...

    org mcm engkau ni...tak perlu dilayan...

    kami sampaikan apa yg kami nk sampaikan...

    kami luahkan apa kami nak luahkan...

    ENGKAU PEDULI APA...ITU AKU PUNYA PASAL !!!!...

    mentaliti engkau kena berubah...bukan chap org sebagai SB bila mengkritik pemimpin...

    sikit2 SB..sikit SB...

    apa punya pemikiran ni ?.... belajar kat mana ni ?...

    Bo Layan lah !!!

    ReplyDelete
  33. buka2lah dan layari jugaklah blog Tranungkini....malaysiakini...penarik beca dan Cina Islam...

    situ byk diperkatakan apa yg TGHH komen...nk keluar kalu tak ramai Islam... Kepimpinan berteraskan ulamak... dll lagi seperti yg diminta...


    cuba luaskan juga pencarian tu...bukan kat sini saja..

    kat sini...kalu disebut TAIK boleh dibuat Kek..

    Hah...mulalah kata rujukan dr mana ..tiada poinlah... apa punya mentaliti...buka blok2 lain juga bang... jgn duduk dibwh tempurung...

    ReplyDelete
  34. oh ya satu lg Almansor...

    Bulettin Online.net..


    ada 3 isu yg diperkatakan...

    Cuba2lah mendewasakan diri dan keluar dr tempurung tu...

    rujuk2lah dan kerap2lah bacab Blog yg ada..

    mrk ahli dan pendokong PAS 100% tu !!!!

    dan nasihat saya pd anda :...JANGAN BACA TAK HABIS PULAK...KENA BACA SAMPAI HABIS !!!

    ReplyDelete
  35. saya tidak berbahas dengan kamu.. saya pun tak teringin nak dapat pandangan dari kamu..

    -almansur-

    ReplyDelete
  36. aper la komen komen semua ni tak ada ilmiah la. balik pi ngaji lagi laaa

    ReplyDelete
  37. KEPADA AL MANSOR

    bang...lu benar2 bangang lah bang... benak dan betul2 BENGAP..

    kata nak rujukan..dah bagi rujukan...dan ada bukti...aleh2 wak pelari cerita pulak...Lu ni OKU ke Spastik ?

    Memang sah dah...memang nak kritik habis dan jahat pd AT...memang disasarkan pun...LAHABAU sungguh mamat sekor ni..

    satu lagi nak ilmiah...pergi perpustakaan lah...sana ada banyak buku2 ilmiah...apa lah lu mat....nak makan cari dalam jamban ke ?..

    nak beli sayur ...pergi kedai basikal ke ?... memang spastk pemikiran kalian...benar2 OKU...napok sangat pemikiran org2 PAS begini...

    dah bagi bukti tu..jawab lah..bakpe nak pelari tajuk..

    betul2 bangang, bengap dan bahalul..

    sama je dgn spesies SPASTIK dan OKU..Mental retarded

    ReplyDelete
  38. lu ah mat AL MANSOR..

    lebih baik lu makan taik lah...sbb lu yg buat idea dan komen tak masuk akal ni...sebb nak sembunyi FAKTA konon...nk pelarikan cerita benar..

    bila org bagi..lu perhina org..

    Apa lah lu mat !!!!..

    jenis makan taik ke ?...sampai komentar dah jd tak boleh nak dijawab...


    Lu sama saja dengan TGHH lah...tapi lu ni lg teruk...jenis makan taik dan BODOH HARU BANGANG... Bengap..

    bila bagi bukti dan rujukan...lu pelari... apa lu ingat lu LOYAR ?... LOYAR BURUK MAKAN TAIK ADALAH..

    ReplyDelete
  39. Almansor si LOYAR BURUK...spastik dan OKU..

    Aku pun tak hingin nak dengar komentar kau...semuanya mcm COPY dan PASTE saja...tp tak da sokongan langsung...jenis pemalas nak rujuk...rasa betul...hentam je...

    padahal rujukan banyak...bangang piunya LEBAI GILA..

    wehhhh...HEIIIII !!! AKU PUN TAK HINGIN LAH...bukan kau sorang...\

    Bodoh punya manusia

    ReplyDelete
  40. oit.. tak best la kutuk oku... xdo kono mongono ma. Kita tidak dikastakan seperti Hindu.

    oku & non oku tinggi berdasarkan takwa.

    ReplyDelete
  41. Artikel yg ketandusan idea & dangkal sama sekali.

    ReplyDelete
  42. dangkal apa ?.. tandus apa ?.. baik kau diam binatang...

    jenis beruk mcm engkau ni dok patut dilayan..

    ReplyDelete
  43. untung kalo AT duk dalam UMNO, mana tahu, boleh betulkan UMNO dari dalam daripada duk atas pagar, berkokok sambil kepala arah rumah jiran, bontot arah rumah tuan......

    buruk perangai.

    ReplyDelete
  44. alamak aduka. lu marah haji hadi punya amanat dulu, tp lu dgn mudahnya memunafikkan haji hadi. so apa beza lu dgn isi amanatnya. kelakar.

    lu kata org tuduh lu sb la, ejen umno la, tp bila org kutuk2 lu, lu kata depa agen haji hadi. apa bezanya dgn munafik?

    betulke si mustafa ali tu 100%lantikan haji hadi? apa guna dewan2 yg ada dlm pas tu. berita ikut kepala takuk sendiri ke?

    aku kutuk2 ko ni kejap lagi dikatakan fanatik haji hadi pulak. so sudahlah si aduka taruna 2x5. ya, haji hadi memang ada kelemahannya, dan mungkin tidak mmpu membawa pas lebih jauh. tp tak perlu la sebar fitnah.

    kepada yg keluar dr pas tu, keluarla korg. korg lebih suka baca rumours, hearsay. bencikan utusan bg berita palsu kononnya, tp bila baca berita pasal org yg kita kurang suka, terus melatah dgn menghina dan mengutuk. konon nak islam menang, tp konsep 'kita jatuhkan bn dulu' bersarang kat minda korang. wallahualam, mungkin kemenangan islamic state itu ditangguhkan dulu, pasal korang pun nak tangguhkan dulu islamic state itu. so anda deserve it.

    -zakri-

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.