Skip to main content

PAS Terengganu Perlu ‘Dikuarantinkan’.


Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Mengetahui.

Pertamanya sekali, hamba bukanlah ahli PAS. Dan hamba bukan orang yang memiliki maklumat dalaman PAS. Apa yang hamba tuliskan ini adalah dalam bentuk idealogi / pemikiran dari atas permukaan air.

Keadaan dalam air tidak sama sebagaimana dilihat dari atas air, walau sebagaimana jernih pun air itu. Kayu yang lurus akan dilihat bengkok. Biasan cahaya. Namun, walaupun tidak sama 100% tetapi tetap memberi sedikit sebanyak kefahaman tentang keadaan dalam air.

Baca dengan tenang dan tapis setiap butir.

Sekarang ini, TGNA boleh dikatakan faktor menentu setiap hala tuju PAS. Untuk menukar sedikit haluan kapal, dalam laluan yang dipenuhi batu karang, TGNA adalah faktor penentu dalam menetapkan, kanan atau kirinya haluan yang mahu dipilih itu. Buat ketika ini. Diulangi sekali lagi, buat ketika ini.

Sekarang, anda fikir, berapa sudah umur TGNA? Dan ramal berapa lama lagikah penentu terakhir PAS ini bersama dengan PAS? Dalam keadaan minit-minit terakhir TGNA, PAS sebenarnya sedang berhadapan dengan satu kumpulan pendesak taktikal yang sangat lemah atau bengap. Pemikir / pendesak dari Terengganu, sedang mengelilingi / mengasak TGNA.

Dalam hal demokrasi ianya adalah sihat. Dan dalam hal demokrasi juga hamba mengemukakan ini, yang sudah pasti tidak mampu dicapai oleh lebai-lebai PAS secara kebanyakan.

PAS Terengganu adalah model ‘reject’.

PAS Terengganu pada hamba secara peribadi adalah satu model reject, di mana PAS negeri lain belajar setiap inci kesilapan model itu. Kegopohan, tidak berhikmah, berpuak, jumud dan sebagainya masih tebal. Anda bayangkan dalam keadaan situasi PAS tidak memiliki media yang luas, tidak stabil dan diperhatikan, PAS Terengganu boleh bertindak sesuatu yang mudah dimanipulasikan seperti isu Tadika dahulu. Salah satu contoh betapa bengapnya pemikiran peneraju PAS Terengganu dalam hal-hal taktikal.

Sesesaat memilih untuk dimanipulasi, sepuluh tahun belum mampu dijelaskan. Salah satu contoh bengap yang dikemukakan di sini.

Isu terkini.

Kenyataan flip-flop Presiden terbengap PAS, produk Terengganu, akan hal pertemuan dengan UMNO adalah sesuatu yang sangat mengaibkan. Tangan-tangan pemikir Terengganu seperti Mustapha Ali, Haron Taib, mencengkam Presiden yang sepatutnya mewakili PAS secara keseluruhan, bukan mewakili Terengganu. Malah sepatutnya menonjolkan diri sebagai Presiden mewakili rakyat Malaysia.

Flip-flop statement ini tidak mampu dilihat oleh ahli angguk dan telan PAS, tetapi dinilai oleh puluhan juta pengundi PAS yang bukan ahli, muslim dan non muslim, dan juga puluhan juta yang sedang mempertimbangkan memberi undi kepada PAS dari undi kepada BN lepas.

Ulama tidak semestinya bijak.

Yusof Al-Qardhawi memecahkan 3 kelompok yang perlu bagi menjadikan sesuatu organisasi Islam itu sangat berkuasa. Yakni ulama, aktivis dan pemikir. Ulama tidak semestinya pemikir. Apatah lagi ulama yang telah dibuktikan melalui ujian ALLAH, Terengganu 1999-2004. Sebuah pemerintahan yang caca marba hasil kombinasi 3 manusia ini. Mustapha Ali + Haron Taib + boneka mereka berdua. Yakni Haji Hadi.

PAS sedang dijurang malapetaka.

Secara peribadi, sekiranya PAS Terengganu gagal dikuarantinkan oleh massa PAS, diambang penghujung usia TGNA, maka, PAS akan menjadi 'PAS Terengganu' di peringkat Malaysia. Sekiranya khalayak PAS masih pahit menerima pemikiran ini, walaupun sekurang-kurangnya untuk tapisan, bersedialah PAS menerima sebuah kombinasi penentu PAS yang baru ini (selepas ketiadaan TGNA).

PAS tidak mempunyai masa yang banyak. Pelapis atau gantian TGNA perlu disediakan. Tidak kira sama ada Tuan Guru Haron Din atau siapa sahaja, tetapi, buat ketika ini, PAS Terengganu perlu dikuarantinkan dalam bentuk idea dan desakan mereka. Kembalikan TGHA kepada Terengganu, suruh 3 kombinasi itu memperbaiki PAS Terengganu terlebih dahulu sebelum memperbaiki Malaysia.

Sebuah pandangan dari atas air.

Wallahualam.

Comments

  1. Jangan silap tulis nama ulama'..
    Yusuf Al-Qardhawi bukan Yusof Al-Qadrawi..

    ReplyDelete
  2. bro, wa dgr2, harun din pun sokong muzakarah ni..

    ReplyDelete
  3. Pasal muzakarah wa tak kesah ma, tapi pasal flip flop kenyataan tentang wujudnya pertemuan.

    Yang kedua kewajaran muzakarah di masa ini. Adakah jatuh pada masa yang tepat.

    Ketiga, pertemuan desakan terengganu bermula sebelum Haron Din / syura / TGNA atau selepas?

    Keempat, bahaya Terengganu menguasai pusat padahal negeri sendiri tidak terurus dan terbukti caca marba.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.