Skip to main content

Idea Kepada PAS Perak. Idea Kepada PAS Terengganu.


Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Mengetahui.

Perak.

MB Perak, Nizar perlu mempunyai tunjang yang kuat terhadap asakan. PAS Perak perlu mempertahankan kerusi MB Perak pada PRU13. Usaha giat menarik sokongan muslim perlu maksimum. Dan PAS perlu bersedia untuk melepaskan kerusi MB Perak, demi kestabilan ketika situasi masih belum matang / mengizinkan.

Mengapa?

Adalah dibimbangi DAP meletakkan calon Melayu pada PRU akan datang. Kita andaikan Melayu seperti RPK menjadi calon DUN DAP di Perak, maka, peluang DAP menjadi MB Perak adalah besar. Dalam demokrasi tiada masalah. Dan dalam demokrasi juga wa mengutarakan kemungkinan ini.

Dan, juga dalam demokrasi, PAS perlu mempertahankan kepentingan Islam. Profesional. Kerjasama dengan DAP tetap kerjasama dalam satu-satu tajuk yang bersamaan. Namun, perjuangan PAS tidak boleh digadaikan sekiranya berlaku pertembungan seperti ini.

Jadi, secara ikhtiar manusia, pilihannya 2. Pertama, usaha maksimum tidak berhenti bermula sekarang. Dan yang keduanya, PAS terpaksa menyerahkan kerusi MB kepada UMNO. Hanya di Perak sahaja, PAS mengambil keputusan itu. Manakala, penggabungan di negeri-negeri lain terus berlansung. PAS adalah ‘taiko’ yang menjaga kepentingan Islam, dan kepentingan semua mengikut neraca Islam.

Secara mudahnya, sekiranya mahu dikekalkan Barisan Rakyat di Perak, kekalkan MB kepada PAS.

Muktamat!

PAS masih bertindak dalam kerangka demokrasi sebagaimana DAP (dalam gambaran ini). Fight dalam demokrasi!

Terengganu.

Kawan PAS wa (bukan PAS Terengganu), bertanya kepada wa. Apa masalah PAS Terengganu sebenarnya? (pada sudut wa)

Wa menerangkan begini. Kita ambil seorang ahli tabligh dan seorang Melayu biasa yang normal dalam dunia akhir zaman. Jahat setengah, baik setengah. Dalam sebuah kampung.

Si tabligh selalu berpesan-pesan tentang kebaikan terhadap orang kampung. Dan selalu lantang bersuara sekiranya ada maksiat. Kampung nak buat joget lambak pun terhalang. Manakala Melayu biasa ini hidup macam biasa. Surau pergi, joget lambak pun pergi.

Pada suatu hari, si Tabligh melakukan sesuatu yang janggal kepada si Tabligh, hanya kerana dia seorang Tabligh. Si Tabligh telah bergaduh dengan Melayu biasa tadi kerana berebut anak dara.

Oleh kerana ini adalah dunia Melayu, maka, yang paling janggal dan jahat dilihat ialah si Tabligh. Walaupun Melayu biasa tadi turut jahat yang sama. Malah, itulah pertama kali si Tabligh buat silap.

Jadi.

Begitulah juga dengan PAS Ganu. Kesilapan yang dibuat oleh PAS Ganu memang sedikit dari UMNO semasa memerintah dulu. Tetapi kerana PAS berimej Pak Lebai, jadi, memang hancur habis kepercayaan rakyat Ganu.

Rakyat Ganu memang sedar akan kejahatan UMNO, tetapi ianya adalah biasa. Satu kebiasaaan. Tetapi, sukar untuk mempercayai si Tabligh yang bergaduh hal anak dara itu semula. Melayu biasa tadi lebih mudah diterima dalam masyarakat berbanding si Tabligh.

Apa penyelesaiannya?

Sukar. Tetapi tetap ada penyelesaiannya.

1. Tukar kepimpinan yang merosakkan imej Islam ketika dahulu. Haron Taib, Mustapha Ali dan TGHA. Rebranding semula PAS Terengganu.

Tetapi seakan mustahil mahu ditukarkan melainkan mereka sedar diri, dan ahli PAS Terengganu sendiri sedar diri. Bila keadaan ini, maka kita pergi ke nombor 2.

2. Rakyat Terangganu benci UMNO, tetapi lebih benci PAS Terengganu mengikut konsep penerangan di atas. Jadi, tubuhkan alternatif kepada PAS. Memang sukar, tetapi tidak sesukar menggulingkan 3 tonggak di atas.

a. Tubuhkan satu parti baru. Dan motif parti ini ialah menyelamatkan Terengganu melalui pintu belakang. Setelah menang, sertai PAS (jangan lompat masuk PAS dulu, tetapi bergabung dengan PAS. Masih guna PIT. Step by step). Hanya bertanding DUN Terengganu sahaja.

b. Guna pendekatan kenegerian dan keIslaman. Sebagai contoh Parti Islam Terengganu (PIT). Manifesto perlu menarik 3 golongan pengundi. Atas pagar, UMNO dan PAS. Sebagai contoh, manifesto yang sesuai ialah :

“Jujur laksana Kelantan, makmur ibarat Johor.”

c. PIT akan bergerak menarik sokongan rakyat Terengganu terhadap model ketelusan dan kejujuran pentadbiran Kelantan. Dan bergerak menarik sokongan rakyat UMNO Terengganu apabila menjual nama Johor.

3. Kena pada caranya, PIT akan menang kerana, rakyat Terengganu memang sedar kejahatan UMNO, tetapi serik akan kesilapan PAS. Itu yang pertama.

Yang keduanya, PAS akan menang kerana undi UMNO akan terpecah 2. UMNO hanya mendapat undi totok + undi pos + undi kakitangan kerajaan. Tetapi pengundi muda, atas pagar, kurang UMNO akan pergi kepada PIT.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.