Skip to main content

Syiah vs Sunnah.

Oleh : AdukaTaruna

Hari ini kita bercakap bab Syiah dan Sunnah. Pertama, wa bukan ahli agama. Wa adalah mat rock. Meh sini kongsi pandangan dari seorang mat rock. Mat rock yang melontarkan perasaan berbulu dengan isu tak abes-abes ni. Lu orang yang membaca, sila rujuk kepada yang ahli. Jangan main kutip plak.

Sunnah. Majoriti kat Malaysia ni mengaku ahli sunnah. Diorang kata diorang betul. Syiah sesat. Masalahnya macamana nak tahu yang sunnah ni dijamin betul-betul sah? Bukannya ada Nabi Muhammad yang sahkan.

Syiah plak. Diorang kata diorang betul. Sunnah sesat. Masalah yang sama. Kalau sunnah bawa sekian dalil Al-Quran, sekian hadis, Syiah pun bawa yang sama. Kalau Syiah bawa sekian sejarah, sunnah pun bawa sekian sejarah. Ah sudah. Pening mat rock macam wa.

Meh kita fikir jap.

Skang cuba lu jadi Syiah jap. Datang ke sini melihat sunnah. Ahli PAS la. Tak pon ahli UMNO. Dengan merokoknya, dengan rasuahnya. Dengan berbunuhan sesama sendirinya (Memali, Batu Buruk, etc), dengan tangkap menangkap sesama sendirinya, dengan rasuah, buang anak, etc, blab la bla. Bukan tajuk akidah? Tajuk maksiat?

Skang cuba lu jadi sunnah pulak. Datang kat negara Syiah. Berperang melawan Israel, USA, maksiat kurang, bertungkus-lumus menjaga negara. Memajukan negara / umat Islam. Tiada satu pun ALLAH izinkan negara Islam sunnah. Semua berkiblatkan USA / Israel.

Kalau sunnah dakwa dulu sunnah takluk 2/3 dunia, masalahnya, yang menakluk itupun tak tentu diorang ishtihar diorang sunnah. Agak-agak lu la, cuba lu bawa mana-mana khalifah Islam dulu-dulu kat zaman skang ni. Suruh dia istihar sokong mana, sunnah ke syiah.

Nak sokong sunnah? Dengan Arab yang mewah2, beli senjata USA untuk perang Iran, takluk Kuwait, bunuh Kurdish, penggal Syiah. Dengan Israel pun penakot, Palestine dibiarkan, janji aku selamat. Liga arab la, mesyuarat itu la, forum ini la. Sokong sunnah ke sokong Syiah khalifah terdahulu tu? Sokong sunnah? Eh, macamana pun syiah sesat. Kita perlu serang Iran dulu. Kerjasama dengan USA dan Israel. Kemudian baru kita berpaling tadah. Macam tu? Bongok!

Apa yang korang rumit-rumitkan wa pun tak tau.

Bab Syiah biarkan la dia dengan syiahnya. Yang lu sunnah, teruskanlah dengan sunnah lu. Janji sama-sama lawan Israel. Ini tak, yang lu tak lawan, nak turun demo pun susah, lu pertikai cara Syiah berjuang plak. Pelik wa. Masing-masing ada cara sendiri, kemampuan sendiri. Hormatilah.

Skang ni ada isu Osama Laden pertikai Syiah tak serius lawan Israel. Betul ke dari Osama Laden tu? Osama Laden sendiri umpama bayang-bayang. Yang Iran realistic. Nampak dengan mata kepala. Bukan wa nak pertikai Osama Laden tu sahih ke tak. Tapi ini fakta. Al-Qaeda seumpama bayangan. Manakala Iran adalah objek.

Kalau lu sokong Osama Laden, sokong la. Jangan dok pertikai cara orang lain berjuang. Yang sokong Syiah, sokong la, jangan dok pertikai cara Osama Laden berjuang. Yang peliknya, yang heboh kita. Macam gua ni, menulis jer pandai. Cuba suruh pegang senapang. Kompom belum tentu lagi. Tapi takdo plak datang Syiah atau sunnah yang pertikai cara berjuang melalui penulisan?

Berhentilah wei.

Rimas tahap babas wa dengan orang agama ni. Belajar agama bukan nak mudahkan orang awam, tapi nak tunjuk itu sesat, ini sesat. Macam puak-puak yang ngaku salaf. Ntah macamana dia iktiraf dia salaf, wa pun tak tahu. Yang memang asal zaman salaf sendiri, kalau di bawa ke zaman ini, silap-silap tak setuju dengan puak salaf ni. Salaf bukan pertikai bab feqah, tapi bab akidah. Yo memang betul. Tapi cara tafsiran bab akidah tu, macamana anta boleh jamin, yang inilah salaf?

Dah la wei, puak agama. Cuba hang hormat menghormati. Ini bukan pasal pengikut ayah pin yang sekelumit, ini pasal sunnah-syiah yang membahagi 2 muslim di dunia. Besar ma… kalau syiah ni ratus-ratus jer, boleh gak la korang nak berdebat-berdebik. Tak rugi sangat. Ini tak, yang sunnah debik syiah, yang syiah debik sunnah. Yang senyum?

Kalau wa cane?

Kalau wa la, melihatkan sunnah yang bengong2 ni, baik wa jadik syiah yang extreme. Bab akidah wa tak tau. Wa muslim pun sebab keturunan. Tapi ikhlas wa cakap, dari sunnah yang bangang, terkial-kial mencari hala tuju, baik wa jadi syiah yang extreme.

Ksimpulan. Berhentila wei. Lu respek la each other. Ntah betul ke tak wa speaking ni. Yang sunnah, nak bom berani mati ke, nak gerila ke, nak nyorok dalam gua pastu seru orang lain berjuang ke, silakan. Janji lawan musuh ALLAH, Israel, USA.

Yang Syiah, nak perang ke, nak berdebat ke, nak tayang senjata ke, nak mogok ke, silakan. Janji lawan musuh ALLAH, Israel, USA.

Sekian dari wa.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.