Skip to main content

Penyokong PAS Adalah Duta Kecil.

Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Besar Dan Maha Ego.

Penyokong PAS bermakna umum. Ahli berdaftar yang aktif, ahli berdaftar yang pasif, bukan ahli berdaftar yang aktif dan juga bukan ahli berdaftar yang pasif. Semuanya ini diletakkan di bawah kategori yang satu. Yakni penyokong PAS.

Sudah puluhan tahun PAS ditubuhkan. Melalui beberapa fasa. Namun, pada pandangan hamba, focus atau cara fikir penyokong PAS tetap berada dalam standard atau kelompok Melayu. Kata kuncinya mudah. Asingkan sesuatu itu mengikut tempatnya. Tetapi, mempraktikannya, mengaplikasikannya tidak semudah itu.

Penyokong PAS,

Anda semua ibarat duta kepada organisasi Islam ini. Andalah imej pertama kepada mereka yang bukan penyokong PAS. Puluhan juta berbanding anda. Mereka ini dipengaruhi oleh sumber konvensional. TV, radio, akhbar dan sebagainya. Jadi, anda perlu sentiasa berada di sudut mereka. Bagaimana mahu mempromosikan organisasi anda.

Penyokong PAS,

Apabila menyebut PAS, terdapat 2 tajuk di situ. Pertama ialah organisasi Islam. Kedua ialah organisasi politik demokrasi sebagai wadahnya. Penentuan tajuk awal adalah penting. Ini bagi mencapai maksud mengasingkan sesuatu itu mengikut tempatnya.

Tun Dr Mahathir.

Baiklah. Begini. Kita ambil contoh terbaru. Tun Dr Mahathir keluar dari UMNO. Sebagai penyokong PAS, anda adalah duta PAS. Sebagai duta PAS, anda harus menguasai konsep ini. Letakkan sesuatu itu mengikut tempatnya.

Dalam tajuk Islam, kita tetap menegur dan berpendirian perbuatan Tun Dr Mahathir adalah salah, kenyataannya bercanggah dengan Islam atau sebagainya. Tetapi bukan di bawah emosi. Sebaliknya di bawah hujah. Seperti di atas ini, ALLAH Maha Ego. Atas sekian-sekian, di bawah tajuk Islam, ianya adalah salah.

Itu dalam tajuk Islam lah. Dalam tajuk politik pula, ianya adalah seteru politik kepada organisasi PAS. Pengaruh politik Tun, kuasa yang ada pada Tun menjadi penghalang kepada matlamat organisasi PAS. Jadi, sebarang pertembungan dengan Tun, dalam tajuk politik, haruslah berada dalam ruang lingkupnya. Apatah lagi politik PAS setakat ini ialah politik Islam.

Namun, di bawah tajuk kemanusiaan, dengan konsep meletakkan sesuatu itu pada tempatnya, Tun tidak wajar dibalas dendam, dibenci atas sifat diri seperti hidung besar, rabun, nyanyuk atau sebagainya. Ini adalah menyalahi konsep. Dosa-dosa Tun wajar diambil mengikut undang-undang Islam, mengikut tindakan politik Islam, sesuai sebagai duta kepada PAS. Jasanya tidak dilupakan, malah perlu jujur untuk kita akui. Jasa di tempat yang lain, zalim di tempat yang lain.

Isu JAIP.

Penyokong PAS,

Begitu juga dalam isu di Perak ini. Yang utama ialah sasaran mendapatkan sokongan Melayu Perak. Itu salah satu tajuk. Sentimen memusuhi mufti adalah satu lagi tajuk. Secara mengasingkan sesuatu itu mengikut tempatnya, institusi mufti bukan institusi politik. Untuk menghalakan sentiment politik terhadapnya adalah tidak sesuai. Sekiranya ada yang perlu diperbetulkan, hendaklah mengikut kebijaksanaan. Mana yang lebih penting, mana yang lebih kurang memudaratkan, dan sebagainya.

Dan apabila ditegur dalam satu-satu tajuk, kita tidak boleh menarik tajuk lain sebagai perisai. Sebab teguran itu hanya khusus untuk tajuk itu. Jika kita tegur dalam tajuk, perbuatan A adalah salah, kita tidak boleh mengungkit jasa-jasa orang yang buat salah itu. Ini menyalahi konsep. Tajuk jasa kekal sebagai tajuk jasa. Tajuk kesilapan terkini itu kekal sebagai tajuk kesilapan terkini. Jika mahu dipertahankan, hendaklah berada dalam tajuk itu, hujah itu.

Sekiranya begitu, sekiranya kita membantah Tun membunuh belasan muslim di Memali sebagainya, patutkah pembelanya menggunakan jasa mewujudkan Proton sebagai perisai? Atau kerja kerasnya selama ini sebagai hujah? Konsep yang salah. Sudah puluhan tahun PAS wujud.

Kesimpulan.

Penyokong PAS,

Sudah tiba masanya kita tinggalkan takuk ini. Hamba sendiri sentiasa melakukan kesilapan walaupun membentangkan perkara ini. Tegurlah atas tajuk yang tepat. Dan tajuk-tajuk lain akan kekal dihormati. Kita sudah berada satu kaki dalam pemerintahan Malaysia. Dan kita perlu membuang sifat-sifat kebodohan Melayu sekarang.

Berdebik di tempatnya, bergurau / bersaudara selepas meninggalkan tempat itu. Tajuk politik kekal sebagai tajuk politik. Tajuk kemanusiaan adalah tajuk kemanusiaan.

Wallahualam.

http://adukataruna.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.