Skip to main content

Masalah Analisa Lebih Besar Dari Fatwa Gelang Magnet!


Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Pendahuluan.

Kali ni hamba ingin membincangkan bidang agama. Walaupun hamba bukan ahlinya, tapi hamba bercakap dalam tajuk yang lebih besar dari itu. Taktikal. Sila sediakan kopi sebelum membaca.

Baiklah. Begini. Hamba membayangkan hamba adalah manusia yang cenderung ke arah bidang ini. (Taktikal) Contohnya, hamba boleh melukis, tetapi lukisan dalam tajuk taktikal. Seperti plan, bangunan, kejuruteraan. Benda-benda yang objek. Tetapi sangat lemah dalam lukisan yang bukan taktikal. Seperti abstrak, motif bunga la, batik la, dan sebagainya.

Jadi, hamba hanya bercakap dalam kecenderungan hamba. Para pembaca, sila lah menapisnya sendiri.

Menetapkan keputusan.

Hamba percaya secara peribadi, cara manusia itu menetapkan sesuatu keputusan adalah berbeza-beza. Dan untuk pembahagian yang lebih mudah, hamba membahagikannya kepada gen atau bangsa. Hamba percaya, setiap gen akan mempunyai kebolehan membuat keputusan yang berbeza.

Mari kita ambil contoh isu ini. Isunya ialah gelang magnet. Dalilnya sekian-sekian. Tafsirannya pula sekian-sekian. Kita lihat pengasingan di bawah :

a. Isu / masalah : Gelang Magnet.

b. Fakta / rujukan : Dalil.

c. Agen keputusan : Keupayaan tafsiran.

Isu gelang magnet.

Dalam isu ini, di mana kita jadikan contoh dalam perbincangan kali ini, mari kita gantikan 3 perkara yang diasingkan di atas dengan satu perkara serupa yang lain. Ini adalah salah satu kebolehan menganalisis. Mari kita cuba :

a. Isu / masalah : Tindik kesihatan di telinga / hidung / lidah. (Tidak mustahil suatu hari nanti akan ada produk ini. Pelbagai fesyen dilancarkan oleh syarikat yang menemui dan mendakwanya.)

b. Fakta / rujukan : Dalil.

c. Agen keputusan : Keupayaan tafsiran.

Sekarang, gunakan kebolehan tafsiran anda, berpandukan dalil, untuk menetapkan keputusan, dalam tindik kesihatan pelbagai fesyen ini.


Dapat?

Sekarang rujuk link ini.

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=10370

Mari kita membayangkan ini. 4 syarat memakai tindik kesihatan.

1. Pemakainya tidak beriktikad (yakin di dalam hati) bahawa tindik itu memberi kesan kesembuhan kerana yang memberi kesan itu hanyalah Allah.

2. Pemakainya tidak berniat memakainya kerana menyerupai wanita dan bukan untuk bermegah-megah.

3. Tindik mesti terbukti mempunyai kesan saintifik dan secara klinikal mempunyai pengaruh terhadap pengaliran darah di dalam tubuh seperti didakwa oleh pakar yang berwibawa.

4. Jika pemakaian tindik itu menimbulkan fitnah terhadap maruah si pemakai, lebih baik lelaki itu memakai penutup kepala / hidung yang dapat menyembunyikan tindik berkenaan.

Tamat contoh isu gelang magnet. Kita pergi ke satu contoh lain. Mungkin lebih panas sedikit. Namun hamba tetap akan mengutarakan pendangan ini.

Contoh kedua yang mungkin panas.

Rujuk ini dahulu :

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=1800

Ulama ini ber'gen' Melayu. Kepercayaan yang hamba kemukakan di atas ialah, keupayaan menetapkan keputusan adalah berbeza-beza mengikut gen, walaupun berdasarkan dalil / fakta / statistik yang sama. Sila baca dengan perlahan.

Ulama gen Melayu ini ditawarkan satu perkara timbal balas terhadap satu jasa yang dilakukannya. Dan beliau memilih satu keputusan bertaraf peribadi. Keputusan beliau mengikut kepercayaan hamba ialah dipengaruhi gen.

Mari menganalisis.

1. Kebolehan ulama Melayu ini membuat jasa itu adalah dengan izin ALLAH.

2. Jadi, sekiranya mahu menetapkan keputusan bentuk apa balasan dari orang yang menerima jasa itu, hendaklah dikembalikan semula kepada ALLAH. Betul?

3. Tetapi, oleh kerana keupayaan gen Melayu menetapkan keputusan, maka, beliau telah memilih untuk bersolat di dalam kaabah. Bagi hamba ini bertaraf individu.

4. Sepatutnya, berdasarkan kefahaman dikembalikan semua kepada ALLAH, mungkin ulama Melayu itu boleh menetapkan beberapa pilihan.

Pilihan-pilihan yang mungkin.

1. Oleh kerana orang itu mendakwa sangat berkuasa dan berpengaruh, ulama Melayu tersebut mungkin boleh memohon supaya orang berkenaan dapat menerbitkan satu stesyen TV atau akhbar di Malaysia, di mana, umat Islam dapat menjawab fitnah-fitnah kepada ALLAH.

2. Oleh kerana orang itu mendakwa sangat berkuasa dan berpengaruh, ulama Melayu tersebut mungkin boleh memohon supaya orang berkenaan dapat menekan kerajaan Malaysia untuk membebaskan ulama tahanan ISA supaya kebebasan mereka itu dapat dimanfaatkan di jalan-jalan ALLAH dengan lebih berkesan.

3. Membiayai sehingga berjaya gerakan Islam di Malaysia.

4.

5.

Nampak? Hamba tidak mengatakan beliau memilih keputusan mementingkan diri seumpama ulama yang berkurung beribadat di dalam-dalam gua. Malah mungkin pilihan beliau selepas permintaan utama tidak termampu ditunaikan. Tetapi bercakap atas tajuk kemampuan menetapkan keputusan adalah berbeza-beza mengikut genetik.

Kesimpulan.

Hamba bukan ahli agama. Para pembaca meminta merujuk kepada ahli yang lebih arif. Cuma hamba bercakap dalam tajuk taktikal. Keupayaan individu mentafsirkan sesuatu fakta adalah berbeza-beza. Kerana itu Islam mempunyai pelbagai mazhab.

Apa yang difokuskan, ialah, betapa pentingnya sesuatu keputusan itu dibuat oleh golongan yang sememangnya genius dalam bidang berkenaan. Atau dalam ayat nabi saw, bermaksud, apabila sesuatu bidang itu diserahkan bukan kepada ahlinya, maka, tunggulah kehancuran.

Dan dalam konteks Malaysia, kebanyakan bidang telah diserahkan kepada gen Melayu sebagai ahlinya. Dari kerajaan sehinggalah pembangkang. Untuk kefahaman ini, adalah mustahak, bagi pembaca yang bersetuju dengan hamba, supaya tidak taksub, tidak terikat dengan setiap keputusan yang ditetapkan ahli gen Melayu itu.

Anda berhak bersuara, anda berhak berbahas, anda berhak berhujah. Betul atau salah bukan isunya. Isunya ialah perbahasan yang sihat menjana ke arah satu pemikiran kelas pertama, dan menghasilkan keputusan terbaik.

Tidak semestinya benar.

Wallahualam.

Comments

  1. eh maaf saya kira ada artikel gelang magnet silahkan kunjungi situs kami bila berminat dengan gelang magnet di www.gelangmagnet.net

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.