Skip to main content

Ezam : Main teka-teka.



Oleh :
AdukaTaruna

Hari ni wa nak bercakap bab UMNO. Wa selalunya malas bercakap bab UMNO ni. Wa banyak bercakap bab PAS. Bagi wa UMNO ni kelas terbodoh yang disembah oleh golongan terbangang. Setelah wa membaca sana dan membaca sini, wa nak teka teki, teka tekuk dengan Ezam ni.

1. Adakah Ezam agen DSAI?

Kalo kita rujuk sejarah, sebuah organisasi Melayu yang berseteru dengan sesebuah organisasi sama ada Melayu atau tidak, belum berlaku lagi. Kata lainnya, Melayu belum cukup berani atau berkemampuan lagi untuk melakukan teknik ini.

Sejarah peperangan Sultan Bangang Melayu negeri A, lawan Sultan Bengap Melayu negeri B, belum ada lagi mana-mana negeri itu menghantar agen ke negeri seteru mereka. Yang ada hanyalah melalui bangsa Inggeris.

Jadi, wa tak fikir sama ada gen Melayu bernama DSAI ataupun si agen itu sendiri, gen Melayu bernama Ezam berupaya atau berani melakukan ini.

2. Ezam kecundang dalam istiqomah.

Bagi wa ini adalah tepat. Perjuangan PKR adalah perjuangan individu sebenarnya. Kemudian, bertukar kepada perjuangan mereformasikan UMNO. Acuan dan mole nya adalah UMNO. Bila sebut tentang perjuangan, maka, perjalanannya sudah pasti panjang dan pedih.

Perjuangan mereformasikan UMNO semakin lenyap. Dah tiada demo ganas ala UMNO setiap hujung minggu. Kemudian, PKR berevolusi menjadi perjuangan multi-racial. Parti Kepala Lembu pun bergabung.

Dalam perjuangan yang panjang, ramai acuan UMNO yang kecundang. Semangat 46 adalah satu bukti. Orang-orang acuan UMNO tidak mempunyai satu kemanisan iman. Standard sama macam wa, Roslan Kassim dan seangkatan.

Ezam adalah gen Melayu acuan UMNO yang mengalah dalam satu perjuangan yang panjang dan pedih. Kantung sara hidup yang mengecil, ketabahan hadapi saingan jawatan, istiqamah dan sebagainya. Ezam melengkapi acuan UMNO yang lainnya.

3. Ezam ditunggangi Khairy.

Selepas ini, sekiranya Ezam dilihat vocal terhadap musuh-musuh Khairy, ianya sah membuktikan, demi sara hidup, ataupun demi satu situasi berlakunya jandanya yang sudah berjaya (PKR berjaya setelah bercerai dengan Ezam), maka Ezam menjadi tidak tentu. Ketenteraman hati sudah bergolak. (Orang lain dah berjaya, wa still macam ni.)

a. Jika Ezam menawarkan diri bertanding di laluan Khairy, sebenarnya dia menjadi daun pengacau pencabar Khairy.

b. Jika Ezam bersuara terhadap Khir Toyo yang dikatakan mempunyai kes rasuah, maka, itu adalah suara Khairy terhadap pencabarnya.

c. Jika Ezam bersuara terhadap Mukhriz, maka, itu juga adalah suara Khairy.

Semuanya ini adalah satu percakaran sempena pemilihan agong UMNO.

Buat Muhyiddin Yassin.

Lu sendiri sudah tahu, bahawa Khairy adalah liabiliti kepada UMNO. Lu sendiri saksikan bagaimana tangan-tangan Khairy ini menghancurkan UMNO. Skang ni, alang-alang lu dah suarakan bunga-bunga bantahan terhadap kemasukan Ezam, lu kena seluk ke pangkal lengan, bro.

Lu dengar ni wa nak hasut lu jap. Lu kena yakinkan MT bahawa kemasukan Ezam mengundang padah. Lu kena cadangkan kepada MT, bahawa Ezam hanya boleh diterima masuk selepas Pemilihan Agong UMNO. Selesaikan masalah parti lu satu persatu ma.

Bila dah selesai, sapa yang jadi MT, sapa yang jadi ketua, baru lu terima kemasukan Ezam. Skang baru cantik, bro. Ni tengah beroleng kiri dan kanan, tiba-tiba Ezam loncat masuk. Boleh terbalik ma. Gentle wa cakap ni.

Takan wa nak bagi cadangan yang salah plak?*

Wa bukannya ada kepentingan apa-apa pun.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.