Skip to main content

Bantahan Kepada PAS.

Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Pertama, diakui bahawa kelayakan wa untuk membuat bantahan ini kepada PAS agak jauh. Ini kerana wa bukan ahli PAS. Cuma di atas tiket pengundi PAS.

PAS telah menunjukkan kematangan demi kematangan atas kerangka universalnya. Wa memang caya. Sentiasa bersih, tulus dan ikhlas menerima sesiapa sahaja ke dalam wadah yang diperjuangkan PAS. Selepas Ibrahim Ali, TDM, kini Ezam pula. Ok. Wa tiada masalah berkenaan itu. Cuma wa ada bantahan sedikit dalam tajuk ini.

PAS seumpama gedung intan.

Dalam situasi perjuangan Islam di Malaysia, dalam satu-satu wadah, pasti akan ada golongan yang ALLAH pilih. Dalam wadah politik Islam, PAS adalah golongan yang terbaik di antara golongan lain yang mendakwa memperjuangkan politik Islam. Atau ayat lainnya, PAS adalah golongan yang sedikit buruk berbanding terburuk yang ada.

Jadi, mungkin sebab PAS pilihan ALLAH, maka, ALLAH mengurniakan PAS pelbagai kategori intan. Dari ulama kerajaan yang keluar menyertai PAS seperti Haron Din, ulama yang disingkir ALLAH untuk menuju ke dalam PAS seperti Ishak Baharom, Ismail Kamus; sehinggalah ke pakar nuclear, pakar ekonomi, cendekiawan dan sebagainya.

Jadi, PAS seumpama gedung intan yang menawarkan kualiti kepada pengguna (rakyat).

Persaingan.

Wujud persaingan sihat yang dibenarkan syarak di dalam gedung intan ini. Ada yang sedaya upaya menyembunyikan kilauannya atas sifat tawaduknya, mengelak persaingan walaupun dibenarkan, ada yang tidak tersorok kilauan dan mutunya dan pelbagai lagi.

Namun, apa yang wa bantah ialah, apabila membawa satu produk intan yang mempunyai standard Quality Control yang berbeza dari luar, wa harap, mereka tidak ditawarkan apa-apa kepentingan secara ‘memijak’ sistem persaingan yang ada dalam gedung PAS ini. Wa bantah sekerasnya walaupun kelayakan wa amat jauh.

Sekiranya Ibrahim Ali memasuki PAS, PAS perlu tegaskan bahawa beliau perlu bersaing dengan permata / intan lain di PRU akan datang, dalam muktamar dan sebagainya. Sekiranya TDM memasuki PAS, begitu juga. Ezam pun begitu juga. PAS bukan parti yang menawarkan jawatan kepada golongan yang dahagakan jawatan.

PAS tidak perlu memberi jawatan seperti Institusi Tok Kenali, kemudiannya ‘tinggal’ apabila mendapat jawatan glamer dan besar. Pengarah Strategik Gudang lain. Orang seperti ini wa pandang sebelah mata dalam tajuk ini.

Penutup.

Jadi, wa ulangi, wa bantah sekeras-kerasnya, sekiranya PAS menawarkan kedudukan tertentu dalam PAS terhadap orang yang dipelawa. Mereka perlu masuk dengan ikhlas, tidak mengharapkan jawatan, glamer, publisiti seperti para intan yang dimiliki PAS.

Ketika satu situasi para permata terbaik dalam PAS yang sedaya upaya tidak mahu bertanding akibat sifat tawaduk, PAS meletakkan manusia tiada standard ini dalam kedudukan PAS, wa rasa ianya adalah sesuatu yang mengecewakan.

Wa tidak kata PAS menjanjikan atau telah melakukan, tetapi, wa bantah sekiranya inilah konsep tawaran yang PAS berikan.

Wa bantah!

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.