Skip to main content

Abah Wa Pantang Wa Mandi Lombong


Oleh : AdukaTaruna

Dulu, mase wa bebudak, wa macam budak-budak lain gak. Nakal. Dalam banyak-banyak kenakalan, abah wa paling pantang kalau wa mandi lombong. Tapi best woo mandi lombong. Dulu mana ada kolam renang.

Kalau mandi lombong, ada kesan yang susah nak sembunyikan. Badan akan kepoh2 (kesan2 lumpur). Kalau silap mandi, tak sabun betul2, bila badan dah kering, tanpa disedari kepoh2 tu akan timbul. Time ni la kantoi. Kena getah paip warna merah.

Satu lagi mata akan merah. Yang ni memang tak boleh hilang. Setelah disoal-siasat, kena lagi getah paip warna oren plak. Padan muka wa.

Namun, ianya tidak memadamkan keinginan wa mandi lombong. Paling best bila menang lumba renang, menang tahan nafas dalam air, main perang2 lumpur. Buat aksi rambo yang nyorok dalam lumpur dan sebagainya.

Bila mandi lombong, dan balik rumah, maka, wa menjadi tak tentu hala. Memula panjat bukit. Tengok ada tak motor vespa abah wa. Kalau takder, cantek. Pastu menyelinap dalam jamban rumah. Jamban wa pintu di luar. Kat situ la bersihkan kotoran. Selalu sebelum mandi dah stanby sabun, pakaian, etc.

Sebelah malam, wa akan elak dari bertentang mata dengan mak n abah wa. Sebab mata kompom merah. Selalu lepak dalam bilik, kengkonon wat kerja sekolah. Bila terdengar abah wa panggil, wa dah mula menggelabah. Padahal suruh solat atau benda-benda lain. Jadi, wa namakan sindrom ni, sindrom takut dengan bayang-bayang sendiri. Hehehe.

Setelah merapu kisah wa, wa mengumpat pasal Mahathir plak. Wa rasa Mahathir ni sama dengan wa la. Takut dengan bayang-banyang sendiri. Mase seronok berkuasa tak ingat. Skang ni dah mula meracau. Wa rasa dia takut gile kalau Anwar jadi PM. Dia takut Paklah tak lindungi dia. Dia takut umur dia panjang, umur pendek pun dia takut gak. Semua la.

Jadi, doa wa semoga umur lu panjang dan sihat sehinggalah lu saksikan sendiri UMNO Baru lu musnah, dan aib lu Live and exclusive! ditonton dunia.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.