Skip to main content

Permohonan maaf kepada seluruh rakyat Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna

Assalamualaikum kepada muslimin Malaysia dan salam sejahtera kepada bukan muslim Malaysia.

Setelah dinasihatkan rakan, dan kemudiannya di atas kesedaran diri sendiri, dengan rendah dirinya, saya (gua) memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia umumnya dan seluruh rakyat Johor khasnya di atas keterlanjuran saya berkenaan dengan artikel di luar norma kemanusiaan ini.


Dah mampos buat cara mampos la.

Walaupun saya tetap akan memegang idealogi saya, tetapi perbuatan benar tetap benar, dan perbuatan salah tetap salah. Saya mengakui akan kerosakan yang berlaku ke atas kumpulan PAS Reform, masyarakat dan diri sendiri akibat perbuatan tidak bertanggungjawab yang telah saya lakukan.

Walaupun berbeza idealogi politik, saya ucapkan terima kasih kepada blogger UMNO kerana membantah dan menekan keterlanjuran saya. Kemudiannya saya ucapkan terima kasih kepada rakan-rakan yang telah menegur dan menasihati saya.

Apa yang sangat dikesalkan ialah kealpaan saya bahawa saya tidak lagi membawa imej persendirian, sebaliknya membawa imej satu kumpulan jalan sisi untuk Islamic State.

Jadi dengan ini.

1. Saya memohon maaf kepada seluruh warga Malaysia umumnya, warga Johor khasnya atas keterlanjuran saya.

2. Berjanji akan memperbaiki tingkah laku dari masa ke semasa.

3. Menarik semula artikel luar norma kemanusiaan itu dari blog saya sebagai tanda saya akui kesalahan saya.


Yang benar,

AdukaTaruna

Comments

  1. hina sultan lagi kn dah kene , muahahaahahahahahaha!!!!!

    ReplyDelete
  2. to adukataruna.Kalau skali pun ko tau suka pada sultan jangan la ko nak maki2 dgn perkataan mcm tu.tambahan lagi org da mninggal.As a rakyat johor aku sgt marah dgn knyataan adukateruna yg mengarut.Cara ko bg knyataan ni mcm org xberpelajaran.tak beretika langusung.Ko da takut ko boleh senang2 mintak maaf.Sedar la skit tanpa sultan sapa la kita.Tak kira baik atau buruk dia.Sbg org melayu and muslim ptt respect pd sultan esp dia br mangkat.Ko ni mmg xblaja tggi kot.Aku rs nnt kalo ko mati ramai org yg akn buat blog maki2 ko.Amik je tindakan yg berat pd adukataruna ni.Hanta kat Isa.xpun kat GUANTANAMO BAY.BYE.

    ReplyDelete
  3. jangan rasa diri tu hebat, besar dan sempurna sangat wahai hamba Allah..beringat2 lah..yand dah pergi tu tetap pergi..maki hamun pon x guna..diri sendiri juga yang dapat dosa dan sebagainya..buka aib orang lain..aib sendiri yang terdedah..fikir cara orang dewasa fikir..bukan macam kanak2 tadika dan sekolah..

    ReplyDelete
  4. ko tgk diri ko depan cermin dulu la bodoh kalo nak komen2...yg aku bengang sultan dh mangkat pun ko kutuk!bodoh!bapak ko tak ajar adab ke?kalo aku dpt ko....ko ngan bapak ko sekali aku penampar....ko ingat ayat gua-gua tu ko dh cukup bagus ke??memang ko belajar agama la bodoh!bertaubat la!!!org yg ko kutuk tu lagi bagus dari ko tau tak...ko ada menderma ke??ko pernah berbakti ke??KO MINTAK MAAF TU SEBAB KO DH TAKUT KAN???AKU BACA PAPER TADI TGK KO DH KENA CEKUT NGAN POLIS....PADAN MUKA KO!!DUDUK LA LAM PENJARA TU!KALO AKU TERUS BUANG KO DARI MALAYSIA NI!CAMPAK KAT HAITI SANA BIAR KENA TELAN NGAN BUMI!BODOH PUNYA ORG....SIAL ANAK HARAM KO NI!!!!!!

    ReplyDelete
  5. Sedangkan Nabi pun maafkan umat...semoga kamu menyesal atas ke terlanjuran kamu...bangunlah...jadikan anda seorang masyarakat yang berguna di masa hadapan...Tunjukkan pada mereka yang anda mampu berubah menjadi insan yang berguna kepada masyarakat...Insyaallah...

    ReplyDelete
  6. ASALAMUALAIKUM>.......

    Gua sebagai anak jati johor mmang aku brpuas ati ngan lu.....

    if lu nk try sultan johor berdaulat or x lu dtg johor...lu penah nmpak parang terbang???lu jgn cuba nk jolok sarang tabuan bro......BANGSAT!!!!!!

    RAKYAT JOHOR BERSATU>>>>>>>.........

    ReplyDelete
  7. ASALAMUALAIKUM>.......

    Gua sebagai anak jati johor mmang aku brpuas ati ngan lu.....

    if lu nk try sultan johor berdaulat or x lu dtg johor...lu penah nmpak parang terbang???lu jgn cuba nk jolok sarang tabuan bro......BANGSAT!!!!!!

    RAKYAT JOHOR BERSATU>>>>>>>.........

    ReplyDelete
  8. salah 1 cara nak menang anugerah blogger "terlampau"2010 ler ni....

    ReplyDelete
  9. kehkehkeh...
    kecut perut nko...
    apsal le nko lari ke kelate kan ke lebih baik nko lari ke Istana Johor, pastu nko tulung bacakan YASSIN kat pusara Almarhum selama 40 ari siang dan malam.. kot kot buleh menginsafkan diri.

    heh heh

    ReplyDelete
  10. semudah tu ke kamu nak mohon maaf...sebagai seorang yang dilahirkan di johor saya harap sangat jangan lah semudah itu seorang yang menhina almarhum baginda sultan kita dimaafkan,tolonglah sedar baginda bukan mangkat sekadar mangkat...lain kali jangan sebarang tulis je

    ReplyDelete
  11. semudah tu ke kamu nak mohon maaf...sebagai seorang yang dilahirkan di johor saya harap sangat jangan lah semudah itu seorang yang menhina almarhum baginda sultan kita dimaafkan,tolonglah sedar baginda bukan mangkat sekadar mangkat...lain kali jangan sebarang tulis je

    ReplyDelete
  12. semudah tu ke kamu nak mohon maaf...sebagai seorang yang dilahirkan di johor saya harap sangat jangan lah semudah itu seorang yang menhina almarhum baginda sultan kita dimaafkan,tolonglah sedar baginda bukan mangkat sekadar mangkat...lain kali jangan sebarang tulis je

    ReplyDelete
  13. kita org melayu. kalau bangsa melayu sendiri kutuk sultan, nak jadik ape? yg lain2, tepuk tangan je la.. ideologi mmg lain2. tapi, asal usul, budaya, adab, kesopanan, tradisi melayu kita ni, sama2 la kita jaga... Malaysia ni ader satu jer kat muka bumi ni.

    ReplyDelete
  14. satu penghinaan yang nyata terhadap rakyat johor! Bangsat ini telah mempermain dan memperbodohkan kami...

    Mohon maaf? tapi malangnya permohonan kamu di TOLAK!

    Tindakan tegas akan diambil oleh kami, agar kamu diberi hukuman sewajarnya...besok dan hari-hari seterusnya, rakyat johor akan beramai-ramai tanpa mengira fahaman politik akan meneruskan laporan polis terhadap blog laknat ini!
    dan usah dilupa, hanya johor ynag mempunyai askar diraja...

    tidakkah kamu terfikir tentang masa depan ibu bapa, isteri dan anak kamu

    JAGA KAMU!

    Rakyat JOHOR BERSATU!

    ReplyDelete
  15. mulut mcm celaka..orang mcm lu nie tembak mampus je..xreti nak hormat orang langsung..hormatla skit..ke orang mcm lu nie mmg xde adab kot..ke mmg otak lu nie bangang..ke bodoh..ke lu nie terencat akal kot..aku xthula..orang jenis mcm lu nie mmg mcmnie kot..sengal ubi kayu..taubatla..bukan suma yang lu ckap 2 btul..wat tambah dosa lu je..pikir2la sama..jangan main cakap je..nasib baik ade undang2..

    ReplyDelete
  16. x perlah aduka..klu x boleh dimaafkan hang harus terima hukumannya...Itu semua ranjau untuk hang maju ke depan untuk meneruskan perjuangan hang.

    bersabarlah menjalani liku liku hidup.

    ReplyDelete
  17. salam sumer... gua nie kalo ikutkan mmg pro pembangkang, tapi dalam kes nie gua sebagai rakyat johor akan memaafkan jika si penderhaka aduka taruna nie dibawa ke muka pengadilan dan mendapat hukuman yang setimpal... kepada sesapa yang seangkatan dengan si penderhaka aduka taruna nie baik korang keluar jer dalam bumi malaysia nie dudukla kat mana2... orang bangsa asing pun tau menghormati raja2 melayu... siap ader yang nangis kehilangan sultan, tapi melayu yang jadi mcm nie sedih giler...mcmana melayu x hancur... ingat kat melaysia nie agama melayu agama islam bro... kalo korang x hormat raja melayu ko nak hormat sapa lagi... ko bayangkan kalo negara kita x der raja... lu nie aduka taruna mmg bawak sial pada org melayu tau tak

    ReplyDelete
  18. kalo sikap lu mcm nie macamana ko nak kembangkan agama islam... mcmana islam nak kuat? aku pro pembangkang tapi aku sayang sultanku akusayang agongku aku sayang rajaku bro... sialler ko aduka taruna ko mmg sial... nie aku tgh marah nie...

    ReplyDelete
  19. kepala hotak kau nak minta maaf lepas senang-senang hina sultan aku....kalau aku jadi sultan memang tak tau lah nasib kau.....
    bagi aku almarhum sultan iskandar tetap yg terbaik..dan aku akan selalu doakan dia di tempatkan bersama-sama org-org soleh......aku nak tengok sgt kau kena lempang dgn sultan ibrahim..dan untuk kau aku doakan kau di timpa bala yang dasyat
    sekian terima kasih untuk aduka babika

    ReplyDelete
  20. kalau dulu, rakyat yang macam ko ni dh kene hukuman bunuh dah.. lancang sgt!!!!

    ReplyDelete
  21. hahahahahaha
    padan muka kau...
    puas ati aku..
    hahahahha
    bodo punya org

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum..///

    Sebelum aku nak maki hamun dan menambahkan lagi sebakul dua dosa aku,aku nak tanya.Apa masalah ko sampai ko boleh nak kutuk Almarhum Sultan Johor tu??Apa dosa Almarhum pada ko??Ko ni orang mana??Kalau lah ko ni orang malaysia,bukan ke ko sepatutnya menghormati Intitusi Beraja dalam negara kita..Bukan ko lagi nak kutuk sultan-sultan..Sepatutnya orang macam ko ni,dibuang negara,baru aku puas hati..Aku berani cakap camni dekat ko,sebab aku anak jati Johor..Darah aku tumpah dekat negeri Johor..Aku pun tak pernah nak mengutuk Sultan aku sendiri..Berubahlah..Jangan sampai aku jumpa ko kat mana-mana..Kalau aku jumpa ko,aku akan mewakili semua orang yang dok kutuk ko,terutama rakyat johor,untuk ajar ko erti hidup dalam Intitusi Beraja dalam Malaysia..Ingat..Pihak berkuasa dan pihak-pihak bertanggungjawab,harap dapat ambil tindakan undang-undang yang setimpal..Dia ni lah yang dikatakan musuh dalam selimut..Silap-silap,suatu hari nanti dialah yang bakal menghancurkan negara kita..Beringat sebelum terkena..Al-Fatihah untuk Almarhum Sultan Johor..DAULAT TUANKU!!!

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum..///

    Sebelum aku nak maki hamun dan menambahkan lagi sebakul dua dosa aku,aku nak tanya.Apa masalah ko sampai ko boleh nak kutuk Almarhum Sultan Johor tu??Apa dosa Almarhum pada ko??Ko ni orang mana??Kalau lah ko ni orang malaysia,bukan ke ko sepatutnya menghormati Intitusi Beraja dalam negara kita..Bukan ko lagi nak kutuk sultan-sultan..Sepatutnya orang macam ko ni,dibuang negara,baru aku puas hati..Aku berani cakap camni dekat ko,sebab aku anak jati Johor..Darah aku tumpah dekat negeri Johor..Aku pun tak pernah nak mengutuk Sultan aku sendiri..Berubahlah..Jangan sampai aku jumpa ko kat mana-mana..Kalau aku jumpa ko,aku akan mewakili semua orang yang dok kutuk ko,terutama rakyat johor,untuk ajar ko erti hidup dalam Intitusi Beraja dalam Malaysia..Ingat..Pihak berkuasa dan pihak-pihak bertanggungjawab,harap dapat ambil tindakan undang-undang yang setimpal..Dia ni lah yang dikatakan musuh dalam selimut..Silap-silap,suatu hari nanti dialah yang bakal menghancurkan negara kita..Beringat sebelum terkena..Al-Fatihah untuk Almarhum Sultan Johor..DAULAT TUANKU!!!

    ReplyDelete
  24. AT ada kah kamu melayu? bukan..
    Sebab tu kau menghina kesultanan melayu.Aku org seberang tambak, marah dgn kepincangan ahlak lu,kebiadapan pada sultan melayu (walaupun sudah mangkat)dan itu tak bererti yg lu blh suka hati lu menghina DYM Almarhum Sultan. Aku malu nak mengaku lu org melayu dan rakyat Malaysia. Lu jgn marah gua masuk campur, kerana gua pun org melayu tapi negeri saja lain. Aku anggap semua sultan yg ada di Malaysia, pun sultan aku. Nak tahu apa sebab nya...sebab AKU MELAYU TAPI KAU PENDERHAKA. Aku bkn nak mengampu..tu bkn prinsip gua. Sebab aku malu dgn kebodohan lu bro.Patut kah gua panggil lu bro? Yg bagus nya gua panggil lu berok. Lu solat tolak balak byk2 ok..CIAO

    ReplyDelete
  25. "AT ada kah kamu melayu? bukan.."

    buat apajadi meLAYU, doh?

    patutlah lembap nak mampos!

    wakaka...


    *p.s. 1) aku keturunan menyegar.
    2) depa kata kita tak boleh hidup tanpa sultan. habis melaka & sarawak tuh apa kes? indon pun boleh survive! dasar bangang otak masih pakai keris untk bertahan, keldai untuk bergerak & burung merpati untuk berhubung BERBANDING pistol, kereta & HP...

    ReplyDelete
  26. Makan boleh sebarang makan...
    Tulis jangan sebarang tulis...

    Sah ko ni banyak sangat makan budu...
    Sebab tu BUDU + H ...

    Kau terror... Ada lagi terror...
    Kau hebat... ada lagi hebat...

    Harap-harapla kau tak kena tembak...

    ReplyDelete
  27. hehehehe.... lain kali post biar tutup jejak sket :P

    ReplyDelete
  28. "BUDI BAHASA BUDAYA KITA", mcm ni ke budi bahasa org malaysia..Tu Sultan beb! x baik ckp mcm tu..ko tau x sultan johor yang baru ditabalkan ni tegas orangnye..ckp tu berlapik la skit bang..x hormat org ke? tp tindakan akan dikenakan gak kt ko..ko da menghina sultan kita tu..x kira la sultan johor or mne2 state pon kita kena hormat gak selagi dia adalah sultan di bumi MALAYSIA bertuah ni...

    ReplyDelete
  29. Tidak kisah siapa yang dirujuk pun, tidak ada dalam agama Islam mahupun agama-agama lain, menggalakkan apa-apa ideologi yang menghina si mati.

    ReplyDelete
  30. klu nak komen pn jgn la emosi sgt....bangsa lain dok hina islam korang x marah mcm ni pn....pikir la

    ReplyDelete
  31. klu nak komen pn jgn la emosi sgt....bangsa lain dok hina islam korang x marah mcm ni pn....pikir la

    ReplyDelete
  32. Nak ucap "tahniah" aje... kalau dh masuk lokap, standby jer la kene "toron"...

    ReplyDelete
  33. hai...mudahnya minta maaf sedangkan ia berlaku dalam keadaan sedar.fikirlah dengan hanya tekanan daripada rakyat malaysia untuk meminta maaf baru nak buat sedangkan keiklasannya tiada bagi saya.perlu dihukum setimpalnya bukan hanya sekadar meminta maaf sahaja....ttidak memadai bagi saya.

    ReplyDelete
  34. sorrry beb ... org johor ramai kaki jilat UMNO bangsat .... skit hal masuk politik .... anyway ... peringatan percuma .. yg dah mati tu alfatihah jeklah .. yg masih hidup tu teruskan prinsip 3M anda ...
    MENJILAT, MEMBODEK dan MEMBEDEK

    ReplyDelete
  35. WEI MAT!!!
    AKU NI HA RAKYAT JOHORR!!
    SAMPAI MAMPOS NI AKU XMAAFKAN KAU!
    BAIK HUKUMAN KAU TU MALAYSIA BUANG KAU!
    BAIK KAU DUDUK DEKAT TEMPAT2 PERANG TU..
    CEPAT SIKIT MAMPOS!
    DARI MENGATA ORANG MAMPOS BAIK KAU TU YANG MAMPOS!

    APESAL KAU REMOVE BLOG KAU TU HA?
    DA TAW MALU KE?
    DASAR TAKDE FIKIRAN NEGARA KAU NI!
    ESOK BILE HARI KEBANGKITAN MENJAWAB LA KAU DENGAN SEMUA ORANG YANG KAU BUAT SAKIT HATI NI!


    HANYA TUHAN JE MAMPU LAKNAT UMAT MACAM KAU NI!

    ReplyDelete
  36. pada pendapat saya.... saudara aduka... sekiranya beragama islam... mesti faham konsep ulil amri... iaitu pemimpin agama... kalau di malaysia nie maknanye sultan2 untuk negeri dan yang dipertuan agong untuk malaysia... kalai di iran tu plak... ayatollah la ulil amri nyer... kalau tak mau ikut konsep pemimpin agama/ulil amri/maulah dan sebagainyer kener la beli tanah, panggil orang datang duduk... pastu declare diri sendiri jd raja/ketua/sultan dan sebagainyer sekian terima kasih n jgan ckap xelok lg pasal sultan2 nie....

    ReplyDelete
  37. amenda la lu bodoh punya manusia!!!sendiri tanggunglaaa akai xde ke bodoh punya melayu..yang ko nak kutuk org dah mati apahal?siap ko satu malaysia tau sapa ko..jangan harap dapat jejak kaki masuk negeri yang ada sultan..ko duduk lah penang ke mana mana..padai lak tutp muka..cakap brutal..tutp muka apahal?takut org cam ke?bodoh punya melayu..sial gampang..org macam kau ni buat orang melayu hancur..buat bangsa lain x respect..kurang ajar..aku seru kita bagi lunyai budak biadap ni..xsedar di untung....kasi c4 sama dia

    mat kilau

    ReplyDelete
  38. AdukaTaruna klasik betul nama kau ye.dalam bahasa biadapnya kau ni memang bodoh . aku mintak maap ye .kau tu sorang ,mungkin 2,3 atau satu group yang kecil nak lawan yang group yNG BESAR.CONFIRM kau kalah .sekarang sebok nak mintak maap ...kau nie memang nak kena pijak pelempang..

    ReplyDelete
  39. AdukaTaruna klasik betul nama kau ye.dalam bahasa biadapnya kau ni memang bodoh . aku mintak maap ye .kau tu sorang ,mungkin 2,3 atau satu group yang kecil nak lawan yang group yNG BESAR.CONFIRM kau kalah .sekarang sebok nak mintak maap ...kau nie memang nak kena pijak pelempang..

    ReplyDelete
  40. AdukaTaruna klasik betul nama kau ye.dalam bahasa biadapnya kau ni memang bodoh . aku mintak maap ye .kau tu sorang ,mungkin 2,3 atau satu group yang kecil nak lawan yang group yNG BESAR.CONFIRM kau kalah .sekarang sebok nak mintak maap ...kau nie memang nak kena pijak pelempang..

    ReplyDelete
  41. memang la die mane ade sultan tu yang tak tau hormat sultan tuh...

    ReplyDelete
  42. Aku org pantai timur jugak tapi cari makan kat Johor dan aku turut sedih atas kemangkatan baginda dan turut berkabung jugak. Memang setiap manusia punya kesilapan x kira apa jua taraf dan pangkat tapi x eloklah di hina sampai mcm tu sekali.

    Harap anda menyesali tindakan tanpa pemikiran anda tu....

    Anak Angkat JOHOR...!!

    ReplyDelete
  43. Semua org ada fahaman... kita rasa kita betul, tp org rasa kita salah, kadang2 kita rasa kita salah, org cakap kita betul.. Hati n akal kena tetap, nawaitu kena betul...
    dan berpeganglah 1 nasihat aku yg mungkin berguna ni, KITA MANUSIA, X BERHAK LANGSUNG NAK MENGHUKUM ORG LAIN, BAB HATI X SIAPA YG TAHU.. LAIN ORG LAIN NAWAITU.. ALLAH SHJ YG MAHA TAHU..


    Berani cerah berani mendung,
    berani rebah berani bangun,
    berani perang berani rentung,
    BERANI BUAT, BERANI TANGGUNG.

    ReplyDelete
  44. patutkah aduka taruna mohon maaf padahal dia tak buat salah apa pun cuma ada yang terasa dan buat laporan pdrm palsu pasal menghina sultan johor pula?

    GUNAKAN HAK ANDA UNTUK MENGUNDI DI SINI SEKARANG!

    ReplyDelete
  45. tak payah la nak tunjuk patriotik..yang zalim tetap zalim.rakyat tetap ingat apa yang dah dibuat..daripada dok bela orang zalim baik bela orang teranianya...dapat pulak pahala..lu orang johor bela la sultan lu yang macam pukimak tu...

    ReplyDelete
  46. Si bodoh yang malang... Lu nak menaip tu PK laa... Mesti otak lu besar taik idung wa... Sebab tu tulis benda tah ape2 tah.. Kutuk orang yang da xde macam bachol la lu ni..
    Yang isu keagamaan tu pun sibuk nak citer.. Mesti otak lu sangat lembab sbb tu nak cerita pasal keagamaan je.. Benda yang sume orang islam dah tau..
    Cuba cita pasal kemajuan teknologi ke... Kemajuan ekonomi ke.. Baru la berkembang sikit otak lu tu..
    Ni sembahyang dah confirm malas.. plak tu nak menentang agama.. apaa la lu mamat bodo. Aduka Taruna.. Wa harap2 sangat lu kena hukum mati ke.. X pun rotan 20x ke (haha da tua pun kena rotan).. bagi ingat sikit...

    ReplyDelete
  47. Anonymous said...

    tak payah la nak tunjuk patriotik..yang zalim tetap zalim.rakyat tetap ingat apa yang dah dibuat..daripada dok bela orang zalim baik bela orang teranianya...dapat pulak pahala..lu orang johor bela la sultan lu yang macam pukimak tu...

    Thursday, January 28, 2010 1:42:00 PM GMT+08:00

    FUH, BRANI2! NI TULIS DARI OVERSEA + STUDENT KAT SANA? NMPKNYA BANTUAN LUAR NEGARA LMBT TIBALAH...

    ReplyDelete
  48. Betul Nik Ajis kata blog cilako..Balik kat diri sendiri..Hahahahah

    ReplyDelete
  49. terjemahan dr bahasa sepanyol oleh kwn aku dr malaysia..Lepas aku main tennis dan kalah pulak dgn si Andy Burung..burung apa? burung Murai nak!... (opppss...maaf ye). Tension sungguh aku hinggalah aku terbaca blog ngko ni. Aku terpikir lak...kalah2 akupun, tak banyak cakap aku pun, dapat juga duit dekat sejuta matawang ngko. Boleh gak aku buat gi melancong setahum kat negara ko. TAPI KO..mulut cam murai (opppss..sorry ye andy!) kutuk org sana sini, sultan pulak tu..apa ko dapat?..turun naik court pas tu mintak maaf. Mmglah ada masanya kita tak sebulu dgn dgn org lain. Mcm aku dgn si Roger tapi ngko kena tahu respek org. Ngko manusia, lawan ngko pun manusia tak seperfect tuhan yg kau sembah. kerek semacamla ngko ni...beringatlah wahai aduka...yg di atas pasti ke bawah juga...bg aku Australian open dah abiss tapi aku tetap melangkah jauh dgn mulut ku yg tak banyak bercakap binasakan diri ni....

    ReplyDelete
  50. kesian aduka taruna

    errr.nak iklan skit

    jom masuk www.direktorimalaysia.com

    ReplyDelete
  51. tak reti nyanyi, tak reti berlakon, bukan ahli politik, bukan siapa2, sajer nak cari publisiti murahan, nak jadi glamor....kesian...inilah salah satu cth org Islam yg hanya tertulis pada kad pengenalan....agaknyalah...what a pity!

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  53. org yang memaafkan lebih baik dari org yg minta maaf.. kan dia dah minta maaf? salah ke kita maaf kn..? aku x nampak pun blog yang memaafkan dia.. yang konon bagi nasihat berlambak.. relax2 sudah.. yang penting, kita maafkan dia.. semua org buat salah kan..?

    ReplyDelete
  54. salam.saya tidak memihak kepada mana2 parti politik.namun saya berpendapat saudara tuan tanah telah melampau dalam kebebasan memberi pendapat di dunia maya.nah sekarang terimalah akibatnya.mungkin sehabis boleh teman2 saudara aduka akan menentang dan mngatakan bahawa saudara tidak salah.kerana itu dan ini.tapi jelasnya post itu sudah dibaca dan mungkin boleh dipadam.tetapi tidak mungkin utk mngatakan post itu tidak pernah wujud.institusi beraja di negara kita kalau difikirkan adalah penyelamat ketuanan melayu.kalau tak dihormati maka kita sendiri yang meruntuhkan benteng kita yang semakin rapuh.apa yang dapat saya katakan apos muhak!

    ReplyDelete
  55. Kalau awak orang Cap Keris tak jadi masalah, tapi kalau Cap Pakatan....faham-faham ajelah!!

    ReplyDelete
  56. sakariya said...

    Kalau awak orang Cap Keris tak jadi masalah, tapi kalau Cap Pakatan....faham-faham ajelah!!

    Thursday, January 28, 2010 7:53:00 PM GMT+08:00

    ALAH, DACENG JGK YG GUGURKAN KEBEBALAN SLTN 1993...

    ReplyDelete
  57. abis ah kooo....memang x selamat ko lepas nih....
    baik ko p tobat byk2....

    ReplyDelete
  58. haha!satu je aku nak cakap..PADAN MUKE KAT KO!!!!!

    KURANG AJAR!!!

    BERANI KONON..KENA TANGKAP TUTUP MUKA

    HAMPEH..HAHAHAHAHAHA..BUAT AKU GELAK JE KO NI...

    ReplyDelete
  59. aku setuju dgn kata2 ko gruggle10,,,,mamat nie brani dlm blog je,, kan3

    ReplyDelete
  60. Sekelip mata saja..macam-macam blh terjadi..walaupun syaitan "menghasut" jiwa..tetapi kekuasaan ALLAH itu tiada bandingannya..jangan mengkhianati bangsa sendiri..aku sedih bile bangsa sndiri mengkhianti bangsa sndiri..dalam Al-quran dah tertulis, apa kesannya mengkhianati bangsa sendiri..tak kira laa PAS UMNO PKR..tp kita satu bangsa..mungkin ini hint dari Allah supaya kita semua sedar..kita tiada hak untuk menilai orang lain..semoga ruangan blog anda lepas ni lebih kepada membangunkan bangsa..May Allah Bless you!

    ReplyDelete
  61. ah..aku x peduli apa org kata...kira ko berani gak la serah diri..ko suh org2 dlm ni serah diri kalu wat salah...xdenye..mara bkn main..takat marah..kucing aku pon tau mengamuk..

    ReplyDelete
  62. Gus x mau tau apa oun jenis mohon maaf dari lu. Yang gua tau, lu AT memang xde otak kalau berckap. Lu nak salahkan semua orang kat atas, seolah lu yang paling betul. Cuba lu yang duk kat atas, mau tenggelam Malaysia ni lu kejekan. Gua senddiri tak tau gelaran apa yang lu layak untuk gua bagi. Tapi yang pnting lu ni memang bangkai, penyapu, sial dan sewaktu dengannya. Dan yang paling yakin keturunan lu pun mungkin jenis pengkhinat macam lu. X pun bapak lu salah main kot. sebab tu dapat anak macam lu,

    Eh. Adalah Gua mohon maaf kerana mencaci mak bapak lu yang telah melahirkan anak macam lu.

    AMACAM LEH MAAF KAN GUA?. Lu fikir la sendri sbelum lu hina mak bapak org. BABI.

    ReplyDelete
  63. lari jebat... lari... hahaha
    aku rasa elok hang belajar dengan anwar ibrahim, "KAEDAH DAN TATACARA MENANGGUHKAN KES MAHKAMAH"
    mana tau bila dah banyak kali tangguh, orang dok lupa apa salah kita :)

    ReplyDelete
  64. cikgujep said...

    lari jebat... lari... hahaha
    aku rasa elok hang belajar dengan anwar ibrahim, "KAEDAH DAN TATACARA MENANGGUHKAN KES MAHKAMAH"
    mana tau bila dah banyak kali tangguh, orang dok lupa apa salah kita :)

    Friday, January 29, 2010 7:03:00 PM GMT+08:00

    X CKP HAKIMLAH, DOI! TU LAH, DULU MS KECIK LU X NAK BLJR BTL2, JK X CPT SKT PROSESNYA, KAN?

    ReplyDelete
  65. Dia kn dah minta maaf. ok latu. x payah la yang lain sibuk nak maki2 dia. Apa daaa. Bukan kesalahan besar sangat pun sampai membunuh sesiapa. cukuplah dengan permohonan maaf tu. Ingat!!!! Kita pun x kan lari dari melakukan kesilapan. Hari ini hari Taruna, ESOK? Sipa tahuu kan.

    ReplyDelete
  66. Dia kn dah minta maaf. ok latu. x payah la yang lain sibuk nak maki2 dia. Apa daaa. Bukan kesalahan besar sangat pun sampai membunuh sesiapa. cukuplah dengan permohonan maaf tu. Ingat!!!! Kita pun x kan lari dari melakukan kesilapan. Hari ini hari Taruna, ESOK? Sipa tahuu kan.

    ReplyDelete
  67. Dia kn dah minta maaf. ok latu. x payah la yang lain sibuk nak maki2 dia. Apa daaa. Bukan kesalahan besar sangat pun sampai membunuh sesiapa. cukuplah dengan permohonan maaf tu. Ingat!!!! Kita pun x kan lari dari melakukan kesilapan. Hari ini hari Taruna, ESOK? Sipa tahuu kan.

    ReplyDelete
  68. Dia kn dah minta maaf. ok latu. x payah la yang lain sibuk nak maki2 dia. Apa daaa. Bukan kesalahan besar sangat pun sampai membunuh sesiapa. cukuplah dengan permohonan maaf tu. Ingat!!!! Kita pun x kan lari dari melakukan kesilapan. Hari ini hari Taruna, ESOK? Sipa tahuu kan.

    ReplyDelete
  69. Dia kn dah minta maaf. ok latu. x payah la yang lain sibuk nak maki2 dia. Apa daaa. Bukan kesalahan besar sangat pun sampai membunuh sesiapa. cukuplah dengan permohonan maaf tu. Ingat!!!! Kita pun x kan lari dari melakukan kesilapan. Hari ini hari Taruna, ESOK? Sipa tahuu kan.

    ReplyDelete
  70. salam.. wahai aduka, apela slh almarhum hingga anda berkata demikian?? marilah kt jd org biasa yg hidup aman dan sentosa.. jgn la kt dok sibuk ngan idup owg len..atas perbuatan anda, family anda yg ssh.. kene byr ikat jamin sume.. hope, askar tuanku dpt bawak aduka durjana ni mghdp DYMM sultan ibrahim.. rase kn penampar yg buat anda knl dunia ni bkn semudah yg di sangka!! daulat tuanku!!

    ReplyDelete
  71. salam kepada semua..

    kepada semua yang telah komen kt page nie... cube bace semula komen2 korang... adakah bertamadun kata-kata yang anda lemparkan??? cm orang xdek otak je... aku sedih n terkilan bile bace semua komen2 di atas.. nie membuktikan korang pon bercakap X GUNA otak.. kalo seseorang itu berkata dengan waras, mereka akan berfikr sebelum bercakap.. aku sedih la tgk orang melayu mengutuk orang melayu sendiri. memang betul penulis blog nie salah, tapi aku rase x perlulah kite nk maki-maki die. sepatutnye kite nasihat die supaya die lebih sedar. korang sume wat cm nie, bangsa lain dok gelakkan kite org melayu sebab mengutuk same sendiri.. came on la ORANG MELAYU.. jangan diikutkan amarah dihati... marah 2 setan tau.. sekarang tindakan undang-undang pon dh diambil, so kite tunggu je la... korang x sedar ke? yang korang dok ugut2 si aduka nie pon satu kesalahan jugak... ntah la.. aku bukan anak jati johor, tp aku dok kt cnie.. n aku lihat sendiri ape yang berlaku sekeliling aku. maaf aku katakan, ade jugak rakyat johor yang x hormati tempoh perkabungan. ade yang keluar dengan berpakaian x cukup kain dan x ikut protokol berpakaian semasa tempoh perkabungan. adakah itu beradap???? aku pon terkilan jugak bile tgk situasi 2.. tp nk wat cm mane kan? kate-kate insan cm aku nie, sape la nk dengar.. apa yang kite boleh cakap? same-same la kite fikirkan.. walaupon aku bkn orng johor, tapi di sebab kan aku merantau ke cnie, aku still ikut protokol yang dh ditetapkan, sbb aku ingat pepatah melayu, DI MANA BUMI DIPIJAK DI SITU LANGIT DIJUNJUNG.. salam...

    ReplyDelete
  72. apela gado2 neh. Buta2 dpt dosa. Gi baca tahlil lg bagus la.

    ReplyDelete
  73. lu agak2 la nk hina johor kn..
    nie yg panas nie.

    ReplyDelete
  74. Sampai tua mat kau dgn keturunan kau x jejak kaki kat tanah johor.. nama kau dalam kepala rakyat johor skrg..

    oi jebat moden,lu backup member lu kat sini watpe? back up dlm court la,lu jdk lawyer dia..tp dekat court johor bahru la dkt ngan istana tu..amacam?berani?

    Anak Jati JOHOR

    ReplyDelete
  75. ibnu marzuki al firdaus..bkn main sedap lagi nama ko..org kutuk member ko,ko mrh..time member kutuk sultan aku ko ckp xsalah..bgus btol ideologi ko dgn member ko..

    pegi la perjuangkan member ko tu kat court,bkn dalam ni..apa salah almarhum baginda sultan kat rakyat negeri lain sampai dia sibuk2 hal sultan aku..
    Nasib baik la yang mangkat ni Sultan Iskandar..kalau baginda masih hidup lagi,member ko kutuk Almarhum Sultan Ismail,Ayahanda Sultan mcm skrg ni..dah xsempat dah mintak maaf dah kawan ko tu..elak nama dalam ic pun dah x wujud..Pikir dulu mat..Ni bukan apek sebelah umah lu lu nak ckp mampos2..Apek pun org panggil mendiang mat..Lu melayu ke mat?
    Sultan yang mangkat ni penah jadi Raja kita gak dulu..Lu buta sejarah ke?rakyat johor mmg xmaafkan kau,tp terpulang pada kerabat diraja johor,kalau kau dimaafkan,ko patut bersyukur..ape2pun

    DAULAT TUANKU!!!!!!!!!!

    Johor
    Dulu,Kini,Selamanya..

    ReplyDelete
  76. Nasib baik la yang mangkat ni Sultan Iskandar..kalau baginda masih hidup lagi,member ko kutuk Almarhum Sultan Ismail,Ayahanda Sultan mcm skrg ni..dah xsempat dah mintak maaf dah kawan ko tu..elak nama dalam ic pun dah x wujud..Pikir dulu mat..Ni bukan apek sebelah umah lu lu nak ckp mampos2..Apek pun org panggil mendiang mat..Lu melayu ke mat?

    BERMAKNA SAMDIGOL NI MEMANG JHT LAH, YA? NSB BAIK DAH MAMPOS, JK X AKU YG TMPR DIA SBB AKU BRANI BKN PONDAN MCM RKYT JHR!

    ibnu marzuki al firdaus..bkn main sedap lagi nama ko..org kutuk member ko,ko mrh..time member kutuk sultan aku ko ckp xsalah..bgus btol ideologi ko dgn member ko..

    GUA INGAT LU KENA MKN KISMIS LAH, MAT... HBS, LU X SDH2 CKP AT KUTOK ISKNDR! LU JGN LAH MELATAH TANPA SELIDIK DULU, BLH X? WA NAK CKP LU BDK KECIK TP BDN DAH TUA BANGKA.

    ReplyDelete
  77. lu ni mmg bangsat punye olang arrrrrrrrrrrr....klu gua kasi belasah sama lu.....mmg hancur lunyai lu gua kerjakan...berani mengata org dah mati ek....mmg lahanatr ,lahabau la lu!...wei...malang sungguhla bini lu dpt keparat cam lu ni! layak ke lu jadi suami org weh? lu ceraikan la die dulu sebelum bini lu mintak cerai dr lu..haprak...melayu bangsat! mase belajo kat ploy lu pakai duit sape ha? bukan lu pakai duit kerajaan ke nak kutuk sistem pemerintahan plak/ mmg celaka la ..bangsat!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  78. lu ni mmg bangsat punye olang arrrrrrrrrrrr....klu gua kasi belasah sama lu.....mmg hancur lunyai lu gua kerjakan...berani mengata org dah mati ek....mmg lahanatr ,lahabau la lu!...wei...malang sungguhla bini lu dpt keparat cam lu ni! layak ke lu jadi suami org weh? lu ceraikan la die dulu sebelum bini lu mintak cerai dr lu..haprak...melayu bangsat! mase belajo kat ploy lu pakai duit sape ha? bukan lu pakai duit kerajaan ke nak kutuk sistem pemerintahan plak/ mmg celaka la ..bangsat!!!!!!!!!!!

    GUA CEK LMN WEB LU, GUA MALULAH BEB. PEGANG ANAK CKP BKN2. LU BAIK BG ANAK LU KAT ORG LAIN DULU SBLM DIA YG BUANG LU SLPS DIA BSR PLK. BZR BELI SUSU, PAMPERS & LAIN2 JE! KSHN BABY ADA MAK MCM BOHSIA... MEH CN AKU LWT HANG, SUDI X?

    ReplyDelete
  79. salam wahai 'pandierka' aduka taruna..aku pun tak tahu di mana silapnya tapi ramai jugak manusia bloggers seperti kau baik melayu, cina dan india dll lain3 spesies kadang2 bahasa tu dah mcm tak penting bagi kau semua. main hentam keromo macam manusia yang tak bertamaddun. main suka cakap sedap mulut tanpa memikirkan implikasinya. adab budi bahasa tu tah kemana kau letakkan aku pun tak tahu. aku tak tahu apa yang kau nak buktikan cuma yang nampak jelas KESEMPITAN PEMIKIRAN DAN KEKURANG AJARAN (BUKAN SLAAH IBU MENGANDUNG). Jadi wahai bloggers tanpa mengira spesies apa pun guna lah bahasa dengan lebih berhemat dan berbicara seperti seorang manusia jangan jadi macam BINATANG. LU SENDIRI PIKIRLAH

    ReplyDelete
  80. PESANAN BUAT SEMUA INDIVIDU YANG MENGAKU BERJUANG UNTUK ISLAM (TERMASUK DIRI SAYA)INGATLAH:
    APA SAJA YANG NEGATIF ITU BUKAN DARI ISLAM DAN TIDAK AKAN DISOKONG OLEH ISLAM. WALAUPUN NIAT BAIK TAPI CARA MESTI BAIK JUGA. BIAR BERBUIH KITA MENDABIK DADA MEMPERJUANGKAN UNTUK ISLAM KONON TAPI MESTI KAJI DULU METHOD YANG KITA BUAT DARI SEGALA SUDUT:
    ISLAM TIDAK MENGAJAR BERKATA KEJI
    ISLAM TIDAK MENGAJAR MENUDUH TANPA BUKTI
    ISLAM TIDAK MEMFITNAH DEMI UNTUK MENCAPAI WAIMA UNTUK TUJUAN BAIK.
    DAN BANYAK LAGI. JADILAH PEJUANG ISLAM YANG TULIN. KADANGKALA KITA RASA MACAM BERJUANG UNTUK AGAMA TAPI KALAU ADA WALAU SETITIK NILAI YANG BERBENTUK NEGATIF BELUM TENTU DITERIMA ALLAH.
    INGATLAH...BUAT INGATAN BERSAMA.

    ReplyDelete
  81. sudah la wei.
    apa yg terjadi tu sudah la. xpayah nak menekan kan siapa salah siapa btol.

    sedangkan nabi ampun kan umatnya.
    cukup la kalau dah bertaubat.
    yang lain2 tu xpayah nak jadi batu api. xkisah asal mana.. janji kita smua berasal dari ciptaan yang sama.

    ReplyDelete
  82. bodoh..
    gnekan kemahirah berfikir sblom mmbuat ssuatu..
    ni smpai ni hina2 sultan kami asal plak..
    jgn nk ngaku kmu tu pmuda pas..
    pkir blk

    ReplyDelete
  83. namewee bila korang nak diambil tindakan?? itu lg kurang ajar.. jgn bantai melayu je.. ;)

    ReplyDelete
  84. buat ape nak kecoh2 sgt....
    dah bende betol buat ape nk dipertikaikan lg......
    spe2 pon termasuk sultan akan berhadapan dengan hari pembalasan.....
    mati pon masuk kubur gak.....
    x der baze pon d cc allah.....
    so andukataruna don't worry.....
    allah sentiasa d cc kamu.....
    inyaallah......

    ReplyDelete
  85. tp andukataruna jgn terlalu over membuka aib org.....x baik gak......
    islam larang......
    mgkn cr pendekatan salah kot....

    ReplyDelete
  86. tp andukataruna jgn terlalu over membuka aib org.....x baik gak......
    islam larang......
    mgkn cr pendekatan salah kot....

    ReplyDelete
  87. adeh.semua kutuk lu AT
    tp ape lu ckp tuh ade gak benarnye..manusia bukan maksum..even sultan,guru2 agama skali pon..
    ingat..kalo kite betul2 orang islam..sultan ke,rakyat ke..kat akhirat same je..

    ReplyDelete
  88. hahahaha..... lu tngu je ar.... anak2 angkat sultan johor da angin da...... lu blaja ar ngucap cpt2.... mati ar lu.....

    ReplyDelete
  89. mat,

    lu hina Sultan, itu lantak lu la.. lun hina isteri Rasulullah.. lu jangan datang Sarawak kalau lu masih sayang kepala bangsat lu tuh! Anak Ampang!!!

    ReplyDelete
  90. Farouk said...

    mat,

    lu hina Sultan, itu lantak lu la.. lun hina isteri Rasulullah.. lu jangan datang Sarawak kalau lu masih sayang kepala bangsat lu tuh! Anak Ampang!!!

    NSHT WA, JK LU X PUAS HT, P LPR PDRM. JGN UGUT. KANG X PSL2 LU PLK KENA 2 THN PENJARA 4 NOTHING.

    ReplyDelete
  91. good thing bro ko mintak maap tu..be a man and face the music..

    ReplyDelete
  92. good thing bro ko mintak maap tu..be a man and face the music..

    ReplyDelete
  93. good thing bro ko mintak maap tu..be a man and face the music..

    ReplyDelete
  94. good thing bro ko mintak maap tu..be a man and face the music..

    ReplyDelete
  95. tapi cam aku kan... tak salah kite maafkan mangkok tu,kengkadang, manusia ni, buat silap dulu baru nak ubah jadi baik,so manelah tau sok sok, ade perkare bagus ke die buat untuk negara, ke johor ke, melake ke, so.... bagilah die tu peluang ke-2. walau pun perkare tu memang la kurang ajar....NAMA PUN MANUSIA

    ReplyDelete
  96. tapi cam aku kan... tak salah kite maafkan mangkok tu,kengkadang, manusia ni, buat silap dulu baru nak ubah jadi baik,so manelah tau sok sok, ade perkare bagus ke die buat untuk negara, ke johor ke, melake ke, so.... bagilah die tu peluang ke-2. walau pun perkare tu memang la kurang ajar....NAMA PUN MANUSIA

    ReplyDelete
  97. Hai tuan tanah..,

    manusia mana yg x buat salah n terlepas ckap..saya juz nak tanya sikit jer dkt org yg nak dakwa2 org nie..

    1 ) kenapa NamWee(ke apatah nama anak cina ni) babik.. x plk didakwa sbb kutuk Melaysia..permainkan lagu negara ?? boleh pulak nak di maafkan.. kenapa??.. kalau nak dakwa aduka teruna nie..aku rasa baik korang dakwa anak cina tue sekali..

    2 ) kenapa Sultan Perak x dakwa org2 yg permainkan sistem raja2 diorg.. sbb diorg x mudah nak melatah melayan org2 gila nie dan lagi satu xde org nak provoks baginda..kesimpulan nyur kaki provoks@kaki ampu lagi bahaya..

    itu jer aku nak bgtau n tanya.. apa pun sblm nak tulis apa2 pikir laa dulu..jgn main sedap..pikir..pikir..

    ReplyDelete
  98. MAKASSAR
    By
    Dr. Mahathir Mohamad
    on January 25, 2010 10:59 AM | Permalink | Comments (57) | TrackBacks (0)

    6. Air Asia flies there four times a week. There are great beaches, sparkling clear waters, abundant seafood and beautiful resorts. And friendly people. Things are cheaper than here. Malaysians should find Makassar a welcome change from the frenetic life in Jakarta.

    NAK KENA P NI. AWT DAH RAMAI X DTG SITE AT + LANGSUNG X DE NEW KOMEN, TAKUT DGN STAMENT SI PONDAN KE? ALAH... X SEMESTINYA WEB NIZAM UTK KT LUAHKAN PRASAAN X PUAS HT PSL SLTN JE, ANY HOT TOPIC WILL DO AGR PEMIKIRAN KRITIS DPT DITUNJUL & INFO BERGUNA MAMPU DIKONGSIKAN, GENG!

    --------------------------------

    IKHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    ReplyDelete
  99. Hmmmm...Akal pendek..
    Lu ni da blh tukar kerakyatan da..
    bkn main bongok statement lu tu..
    Berani Buat berani TANGGUNG!!!!!!!!

    ReplyDelete
  100. Lu hina isteri Nabi ummul mukminin tu pada aku keterlanjuran besar seorang muslim, panjang lidah dari akal kata alim ulama'. Dosa lu tu baik mintak ampun cepat-cepat sebelum Nabi tak mengaku umat beb...panas beb lu nanti dalam kubur.

    APA LAGAH, LPRLAH KE PDRM UTK KES NI PLK. X KAN SMUA AKU YG KENA BUAT. PAISEHLAH LAGU NI. MOGA2 SITE BLH MENARIK SMULA PELWT YG SMKN BERKRNGAN.

    Menziarahi Makam Almarhum Gus Dur
    By Anwar Ibrahim 29 Comments
    Categories: Aktiviti, Antarabangsa and Anwar

    Saya tiba di Surabaya tengah malam tadi khusus untuk ziarah maqam sahabat, alMarhum Abdurrahman ‘Gus Dur’ Wahid.

    Perjalanan ke Jombang pagi tadi mengambil masa sekitar 2 jam. Dalam kesempatan itu saya sempat menemui wakil keluarga almarhum dan beberapa ulama- kiayai yang turut berada di sana.

    Saya meninggalkan maqam almarhum Gus Dur di Jombang menuju Lapangan Terbang Djuanda Surabaya.
    Ratusan umat tanpa putus menziarahi maqam. Saya terharu sambil kagum menyaksikan kecintaan rakyat sedemikian.
    Kami kemudian ke rumah Gus Shalah, adik Gus Dur. Pastinya isu “Allah” dibangkitkan!

    Kupasan ringkas dibincang tatkala Rasulullah SAW memeterai perjanjian Hudaibiyah dengan kaum Musyrikin di mana kalimah BimikaLlah humma (dengan nama Allah, Tuhan kami) digunapakai sebagai muqaddimah perjanjian.

    ANWAR IBRAHIM

    PULAU JAWA PUN GERE GAK. KSHN MAMAT NI... DAH X DE ISU LAIN MRK NAK MAIN. BSN LAH! X HBS2 BENDA YG SAMA, LIWAT LIWAT LIWAT. CUBA LAH TOPIK LAIN, KAH MCM RGL MAK TIMAH JRN SBLH KAH, NENEK SDNG SIDAI KAIN KAH? INI X. INGAT, X SEMESTINYA ROUND KE 2 AKAN BG RESULT YG SAMA IAITU JAIL. JK X, MEMANG JELAK HBS, SEH.

    -----------------------------------

    IHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    *P.S. AT TNJK NO AKAUN MAYBANK, AKU PLK HP HOTLINK. APA LG, TRACELAH.

    ReplyDelete
  101. Aku ni baru saja nak berjin- jinak dengan blog tapi kenyataan dan perkataan ko tu kurang ajar hormat sikit dekat orang jangan mainbantai jer,kita sebagai orang Islam kita seharusnya menghormati orang lain walaupun musuh kita,refomasi refomasi jugak akal kena pakai jangan guna hati jer..ingat tu bro

    ReplyDelete
  102. Aku ni baru saja nak berjin- jinak dengan blog tapi kenyataan dan perkataan ko tu kurang ajar hormat sikit dekat orang jangan mainbantai jer,kita sebagai orang Islam kita seharusnya menghormati orang lain walaupun musuh kita,refomasi refomasi jugak akal kena pakai jangan guna hati jer..ingat tu bro

    ReplyDelete
  103. halimkembara said...

    Aku ni baru saja nak berjin- jinak dengan blog tapi kenyataan dan perkataan ko tu kurang ajar hormat sikit dekat orang jangan mainbantai jer,kita sebagai orang Islam kita seharusnya menghormati orang lain walaupun musuh kita,refomasi refomasi jugak akal kena pakai jangan guna hati jer..ingat tu bro

    Tuesday, February 2, 2010 8:19:00 PM GMT+08:00

    SKRG BKN REFORMASI JE MLHN TGH WJD GRKN BWH TNH REVOLUSI LG...

    --------------------------------
    IKHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    ReplyDelete
  104. salam lu kan mamat dah pandai pulak mintak maap...lu dah jatuh kan maruah lu sebagai islam mat.bg gua kan owg yang menghina nabi dan segala sahabat nabi,owg yang mempertikaikan segala sunnah nabi,ajaran nabi patut dibunuh jer.. sebelum tu gua nak tnya lu nih islam ker mat?????betul ker lu islam??klau betul la lu berpegang dengan edeologi lu yng ntah maner lu blaja tukan gua arap n gua doakan lu menderita seumur idup.kita islam beb!!klau lu nk persoalkan islam lu kena belaja dlu beb,penuhkan otak lu tuh dengan sumer ilmu ttg islam.ke lu baca kitab injil??kitab taurat??ke zabur???tau pn lu tak kenal sumer kitab2 nih??ngat muhasabah dri tu dlu sblm mmpersoalkn islam beb...lu pikir sendri.....klau otak ada lu pk masak2....arap lu bahagia beb...salam..

    ReplyDelete
  105. salam lu kan mamat dah pandai pulak mintak maap...lu dah jatuh kan maruah lu sebagai islam mat.bg gua kan owg yang menghina nabi dan segala sahabat nabi,owg yang mempertikaikan segala sunnah nabi,ajaran nabi patut dibunuh jer.. sebelum tu gua nak tnya lu nih islam ker mat?????betul ker lu islam??klau betul la lu berpegang dengan edeologi lu yng ntah maner lu blaja tukan gua arap n gua doakan lu menderita seumur idup.kita islam beb!!klau lu nk persoalkan islam lu kena belaja dlu beb,penuhkan otak lu tuh dengan sumer ilmu ttg islam.ke lu baca kitab injil??kitab taurat??ke zabur???tau pn lu tak kenal sumer kitab2 nih??ngat muhasabah dri tu dlu sblm mmpersoalkn islam beb...lu pikir sendri.....klau otak ada lu pk masak2....arap lu bahagia beb...salam..

    ReplyDelete
  106. Komen berbentuk fitnah, ugutan & ancaman akan dipadam.

    entri takpe, komen tak boleh? kau ni main gile lah kutuk sultan johor yang dah mangkat. die tak cuit kau pun kan. aku tak pernah sibok nak tahu pasal benda2 mcm ni tapi memandangkan kau dengan gile menaip benda2 pasal johor, kau memang saje je laa cari pasal. penat aku baca org maki kau. berlambak-lambak sumpah seranah orang bagi dekat kau. kesian kau loser orang panggil ko mcm2 sampai aku pon tak tau nak pggl ko ape (sbb taknak pggl ko aduka atau taruna atau adukataruna atau ape2 ahh yang mcm name). semoga kau insaf sebab semua org bace entri kau tergeleng-geleng kepala.

    ko merosakkan nama melayu ko tau. orang lain akan ckp "mcm mane lah melayu nak maju ade orang mcm die ni". jadi silalah dengan segera sejukkan hati semua pihak.

    ohh lupe nak ckp, aku orang johor. stupid dam dam.

    ReplyDelete
  107. Dear Aduka Taruna

    Please learn from your mistake. The main thing is defamation is defamation, you cannot undue it. And in a country like ours, a Constitutional Monarchy, there are some privileges and conventions being put by the statutes towards our Sultans and Raja Raja. So you cannot Defame them. At the end of the day, regardless of race or religion we will have to face God, the Almighty. So give or take the average lifespan of a Malaysian is 80 years. If a person is already 50 years, they have another 30 or more years more. How much food can a person eat? How much entertainment can a person have?... It is impossible to rule the earth, there are laws in place for check and balance... So my advise to many people out there - LIVE AND LET LIVE...

    ReplyDelete
  108. Dear Aduka Taruna

    Please learn from your mistake. The main thing is defamation is defamation, you cannot undue it. And in a country like ours, a Constitutional Monarchy, there are some privileges and conventions being put by the statutes towards our Sultans and Raja Raja. So you cannot Defame them. At the end of the day, regardless of race or religion we will have to face God, the Almighty. So give or take the average lifespan of a Malaysian is 80 years. If a person is already 50 years, they have another 30 or more years more. How much food can a person eat? How much entertainment can a person have?... It is impossible to rule the earth, there are laws in place for check and balance... So my advise to many people out there - LIVE AND LET LIVE...

    ReplyDelete
  109. aku tak ambik tau bab hang hina sultan..

    tapi aku tak puas hati hang hina isteri nabi(Aishah r.ha)

    dimana akal fikiran hang ??? hang gila ka apa ???

    baliklah ke pangkal jalan adukataruna !!!

    ReplyDelete
  110. aduka teruna
    aku x heran pasal yg rakyat johor bising sangat. tapi hati aku macam disiat2 bile baca artikel ngko pasal saiditina Aisyah R.A, isteri Rasulullah dunia dan akhirat. aku minta ko bertaubat, mohon diampunkan dosa engkau dengan Allah.. Allah melaknat org yg mencaci kekasihnya sedemikian rupa. ape ntah lagi Saiditina Aisyah mmg dijanjikan satu tempat di syurga di sisi Rasulullah. semoga engkau bertaubat dan semoga engkau dilaknat Allah dunia akhirat jika engkau masih terus sombong dgn akal fikiran engkau yg sangat jahil itu

    ReplyDelete
  111. madzlan said...
    aku tak ambik tau bab hang hina sultan..

    tapi aku tak puas hati hang hina isteri nabi(Aishah r.ha)

    dimana akal fikiran hang ??? hang gila ka apa ???

    baliklah ke pangkal jalan adukataruna !!!

    Friday, February 5, 2010 10:52:00 AM GMT+08:00
    LU ORG NI CRT BRAPI, BUAT LPRN PDRM LAH, WEI! CKP BYK PUN TARA GUNA LAH... AWT, X DAH TLRQ KAH?

    ReplyDelete
  112. wei..

    lu apahat kutuk sultan? tiu na seng ma ka cau hai.. lu sendili melayu talak suka lu punya king meh? lain kali lu sana pulau duduk.. mahaii.. banyak lain balang mau cakap lagi.. lu sulah talak hal mau bikin kaa? lian chiau... anak lua nikah... lain kali kasi holmat olang maa... tiu leii.. nanti lu kena gali masuk jel balu mau panggil lu punya amak.. lu kasi nangis.. haiyaaa.. banyak bikin susah punya olang.. tiuu.... tiuu.. maa foo lat..

    ReplyDelete
  113. Assalamualaikum....Saya hamdan dari kulai johor....saya dari pihak Kulaijaya memaafkan kesalahan saudara/saudari....say menyarankan bahawa saudara tidak mengutuk sultan kami lagi.....

    ReplyDelete
  114. Hmm....sensitif sungguh orang Melayu dengan isu sultan ye...tapi aku kadangkala tertanya-tanya, melayu-melayu lain hormat sangat ke sultan? macamana pulak dengan isu si Aduka biadap ni mengutuk isteri Rasulullah (Aishah R.A.)?...korang x sensitif pulak?..sedangkan sesiapa yang mengutuk isteri rasulullah boleh dijatuhkan hukum sebagai kafir sebagaimana yang dipersetujui oleh ulama muktabar dunia...agaknya bagi korang sultan itu lebih mulia daripada rasul dan para sahabat dan para isteri baginda, sebab tu korang xtersentuh dengan perkara ni. Buat Aduka, bertaubatlah, sebelum kau xdpt sebut kalimah syahadah waktu sakaratulmaut nanti.

    ReplyDelete
  115. MOHD. Saiful Bukhari Azlan bersama bapa, Azlan Mohd. Lazim dan peguamnya, Zamri Idrus menunjukkan laporan polis berhubung ugutan bunuh yang diterima Mohd. Saiful dalam laman web sosial Facebook di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul, Kuala Lumpur, 9 Februari. - Utusan

    buat apa main ugt2, bnh je trus hbs crt, x? kan skrg dah jd kes pdrm! next time jk nak bg dia mam, ajak aku skali...

    ReplyDelete
  116. Tuan Aduka Taruna,yang mempunyai visi dan seorang yang kritis dalam pendapat-pendapatnya.

    Tolong,saya pohon,tarik balik artikel mazhab yang menghina Ummul Mukminin,ibu kita Aishah R.A.

    Biar apa sahaja ideologi tuan,saya yakin tuan tidak sebegitu dangkal dalam menterjemah apa yang di kepala.

    Tolong,saya merayu kepada tuan yang pasti masih jelas seorang Muslim.

    Lebih layak bagi tuan memohon maaf atas sebab ini berbanding sebab menghina almarhum sultan.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  117. Dr Mahathir dedah rahsia berjaya majukan negara
    Oleh Syuhada Choo Abdullah
    choo@bharian.com.my

    Semai sifat cintakan negara lebih daripada diri sendiri

    KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan, rahsia kecintaan yang tinggi kepada rakyat dan negara melebihi kepentingan diri sendiri, menjadi pencetus kejayaan beliau memajukan Malaysia selama 22 tahun memegang tampuk pemerintahan.

    "Saya berpendapat tiada yang lebih berkesan, penting dan berpengaruh daripada mempunyai cinta kepada bangsa dan juga negara. Jika perasaan itu melebihi cinta kepada diri sendiri, kepentingan diri, keangkuhan dan sebagainya, maka negara yang dipimpin oleh orang yang cinta kepada tanah airnya, tetap akan mencapai kemajuan.

    "Kita tidak harus fikir mengenai status dan apa yang kita dapat daripada jawatan tinggi ini. Sebaliknya, kita harus ingat bahawa kuasa ini boleh digunakan untuk kebaikan seluruh negara serta memikirkan cara memajukan negara," katanya pada Ceramah Kepemimpinan: Pengekalan Paradigma Pemikiran Ke Arah Pembangunan Persepsi Nasional anjuran Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) dengan kerjasama Persatuan Pelajar Indonesia Se-Malaysia di sini, semalam.

    Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan peserta dari Indonesia mengenai tips atau rahsia kejayaannya sebagai Perdana Menteri membangunkan Ma-laysia menjadi sebuah negara maju.

    Sehubungan itu, Dr Mahathir berkata, adalah amat penting untuk menanam nilai murni, terutama kecintaan terhadap negara, dalam sanubari generasi pelapis.

    Dalam pada itu, beliau berkata, semua sistem pemerintahan di dunia ada kecacatan tersendiri, sama ada demokrasi mahupun autokrasi, justeru pengamal berperanan penting menjadikan sistem itu bermanfaat kepada rakyat dan negara.

    Sebagai contoh katanya, rakyat yang menggunakan hak demokrasi untuk silih mengganti pemerintah dalam tempoh singkat seperti dua tahun, akan menyebabkan kerajaan tidak dapat melaksanakan suatu perancangan berfaedah kepada negara kerana setiap usaha memerlukan masa.

    Demikian juga tegasnya, pihak yang mengamalkan hak mengadakan demonstrasi jalanan besar-besaran atas nama demokrasi, juga harus memikirkan hak pihak lain dalam demokrasi untuk mencari rezeki yang terjejas akibat tindakan mereka itu.

    "Justeru, batasan mesti ditentukan dari semasa ke semasa dan kita tidak boleh menerima liberal demokrasi dengan sekali gus.

    "Demokrasi barat mengutamakan kebebasan individu tetapi definisi demokrasi kita mengutamakan kebebasan dan kepentingan masyarakat sepenuhnya," katanya.

    Selain itu, Dr Mahathir berkata, negara memerlukan pemerintah yang kuat dengan mendapat sokongan dua pertiga ahli dalam Dewan Rakyat untuk mencapai kestabilan dan kemajuan kerana apabila pembangkang hampir sama kuat dengan kerajaan, tiada yang boleh dilakukan kerana segala-gala akan menjadi bahan politik.

    SBB GUNA ISA + BNH ORG MEMALI SESUKA HT LAH...

    ReplyDelete
  118. buat benda besaq , patut terima hukuman besaq .
    merasa la kalau hina hina didunia ,
    lau kat Akhirat ?
    lam Islam hina bukan gurauan abg .

    ReplyDelete
  119. padan muka. fikir dulu sebelum cakap/tulis. harap ambik iktibar semua.

    ReplyDelete
  120. sebagai seorang muslim..siapalah kita untuk menghukum dan menghina orang..ini ditujukan kepada semua saudara seagama dengan ku di blog ni..malulah dengan sekalian umat manusia..sekiranya saudara kita meminta maaf..kita serahkanlah pada Allah untuk menentukan keikhlasannya..siapa kita?sedangkan Allah yang menciptakan mengampun segala dosa..dan aduka taruna..walaupun saya nampak seperti menyokong kamu..sebenarnya..langsung tidak..pendapat2 yang kamu nyatakan xberguna..cubalah sampaikan secara ilmiah..dengan hadith dan ayat al-quran..malang sungguh umat akhir zaman..kalau rasulullah ada lagi sekarang..dia mesti sedih tengok korang tau tak!!!!janganlah gaduh2!!!kita semua BERSAUDARA!!ingatlah khutbah terakhir junjungan besar kekasih Allah..nabi yang ku sayangi dunia akhirat..menitik air mata aku tengok umat islam ni berpecah belah..rileks la semua..manusia xsempurna..apa kata kita bagi dia peluang untuk bertaubat..tak lama lagi Mahadi akan muncul..dan sebelum itu umat di sebelah timur akan memegang panji2 hitam!!kita lah orang yang memegang amanah..wallahulam

    ReplyDelete
  121. selagi mane langit ku junjung,
    selagi itu pendirian ku tidak berubah...
    tiada maaf bagimu...
    klu atok aku bleh mempertahankan johor dari komunis...
    aku pun boleh memeprtahankan johor
    dari makhluk bansat macam kau!!!

    ReplyDelete
  122. patutnya ko p lawan la si namawee tu,,support org melayu mesti ko akan lebih digemari..tapi ko gunakan kelantangan ko tu dijln and cara yg slah bro..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.