Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 10, 2009

Saya bukan nak ajar, tapi sayang TGNA - Mahfuz


 
Pale otak lu. Kalau lu Penarik Beca ke Parpu Kari ke AdukaTaruna, boleh la guna medium media secara total dan berterusan. Tapi lu leader, mangkok. Riki2 la sket situasi. Ni asal wartawan tanya jer tergedik2 tunjuk bagos. Niamakahai lu.

  • Apa tak jatuh tajuk sayang TGNA ke kalau lu buat panggilan telefon?
  • Apa tak jatuh tajuk sayang TGNA ke kalau lu start kete pergi Kelantan?

Memang benda yang lu nak cakap betul, tapi kalau tak hikmah, berenti jadi leader. Jadi blogger kutu macam gua. Tak payah fikir pasal hikmah, tak payah fikir damage jemaah. Redah jer ala2 Farah AF. Lu kena tahu kuasa lidah seorang Naib Presiden. Pantang media jolok terus hulur, asal cucuk bagi; mampos la kalau camtu.

Katakan begini. Selepas beberapa pemimpin PAS menyuarakan rasa bimbang, tidak puas hati, etc terhadap Hasan Ali, tambah pulak dengan pemberontakan ahli-ahli dan pengundi; Mursyidul Am + Salahuddin + Haron Din + 10 MP Parlimen PAS berjumpa dengan Presiden PAS, Hadi Awang. Satu delegasi lah. Menasihatkan Hadi Awang supaya memecat PJ Selangor, Hasan Ali demi persepsi , demi maruah PAS, mengelakkan fitnah. Ah macam2lah. Sama macam kes Arifahmi.

Then Hadi Awang segan kat Hasan Ali kerana beliau bekas Pengarah BTN. Ada kabel UMNO banyak plak tuh. So, alternatifnya hanya diminta meletak jawatan. Bukan pecat. Hasan Ali plak segan kat Hadi sebab boleh jadikan air paip kepada petrol RON97, setuju letak jawatan. Bulan Mac 2010.

Time tu secara peribadi, gua dah terima dah tuh. Bersyukur dah. Rasa macam nak paksa xenan belanja gua Mekdi dah. Dan kalau nak memekak paksa Hasan Ali on the spot letak jawatan pun, kategori blogger jer. Alih2... Mahfuz tiba-tiba buat kenyataan di media :

Hasan Ali diminta letak jawatan segera!
Dah tentu itu namanya menempah maki. Sebab lu leader. Pastu kena maki kaw2 punya, lu boleh wat kenyataan :
Saya bukan nak ajar, tapi sayang TGHA. I lap u Hasan Ali. Muaaaah!!
Ceh. Lu ingat gua bongok macam jemaah Rusila ke apa? Kalau sungguh tak puas hati, sungguh sayang pada PAS, sungguh mencintai TGHA, sungguh merindui Hasan Ali; apa tak boleh ke lu kol ke jumpa ke? Niamasohai lu!

13 comments:

maLin said...

sedap2 nko je perli karomah Tok Guru Hj Hadi ya..nko memang menempah bala dunia la....

nak aku ceritakan karomah Prof Dr Harun Din pulak? supaya hati kau terbuka menghormati para ulama'?

Anonymous said...

Sementara itu ketika mengulas cadangan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar meminta supaya beliau bertindak mempercepatkan proses peletakan jawatan menantunya, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Nik Aziz berkata, ia merupakan satu kesilapan.

Kata Nik Aziz, tindakan itu seolah-olah membuka lorong kepada pihak lawan berpesta atau mencuri peluang untuk menghentam parti sendiri.

“Ucapan Datuk Mahfuz betul-betul memberikan peluang kepada Umno berpesta,” katanya sambil menegaskan, proses ke arah melepaskan jawatan sudah siap malah mengikut segala prosedur, dan sepatutnya tidak perlu dibangkitkan.

Pada masa sama Nik Aziz turut menafikan dakwaan sesetengah pihak kononnya PAS Pusat meminta Ariffahmi menyegerakan peletakan jawatannya.

“Tidak segera. Dia (Arifahmi) hanya diminta berundur. Segera atau tidak, dia (PAS Pusat) tak minta,” katanya.

Isnin lalu Naib Presiden PAS itu menyebut bahawa perlu bagi Nik Aziz selaku Penasihat PMBK berbincang dengan ahli PMBK supaya perkhidmatan Ariffahmi ditamatkan segera dengan dibayar sebulan gaji tanpa memerlukan tamat notis tiga bulan.

Justifikasi Mahfuz semasa membuat kenyataan itu adalah bagi meredakan konflik yang sedang berkisar dalam krisis pentadbiran kerajaan negeri.

FZY said...

Aduka cuba menjadi munafik.. Pura2 membela Tok Guru Nik Aziz, kemudian menghentam Tok Guru Hadi Awang.

Menghina penduduk Rusila/anak murid Tok Guru Hadi Awang sebagai bongok, bangang.

Apa yang dia cakap sebenarnya kena atas batang hidung sendiri. Tapi dia ni jenis yg x sedar diri.

Sebelum ni pernah menghentam/mencerca isteri nabi, sahabat nabi, ulama' mazhab, ulama' silam dan ulama' sekarang.

Bahaya orang seperti ini. Nk tunjuk pandai, tapi jahil. Diibaratkan lipas nk kritik singa.

Mempunyai sikap riyak, takbur, syok sendiri, ..tapi tindakan/hasil x ada langsung.

Ikhlaskan diri dulu. Diri sendiri pun x kenal, mcm mana nk kenal Allah.

Bertaubatlah. Jgn berasa sedaapp je bila maki hamun Ulama'. Apa yg kau cakap banyak yg menipu, buruk sangka.

Engkau jgn nk berpura2 sayangkan PAS konon. Tapi menggunting dlm lipatan.

Bila kau nk berhujah dgn Tok Guru Hadi Awang? Sembang berapi2, aku nk tunggu je. Power sangat ke hujah kau tu?

Jgn sembang je dlm blog mcm power tapi, menikus bila berhadapan.

Bertaubatlah sebelum terlambat...

Wallahu'alam.

FZY said...

Saya menjenguk banyak blog bila ada kesempatan di rumah. Kalau out station payahlah sikit. Antara blog itu ialah Mohd Sayuti Omar, Kickdefella dan lain-lain. Begitu juga blog pimpinan parti Islam samada pemuda atau peTua; itu sudah semestinya.

Melalui blog kita boleh menyampaikan dakwah, boleh memberi pandangan dan kritikan yang membina, menyatakan rasa ketidakpuasan hati.

Tetapi melalui blog juga kita dapati ramai bloggers yang tak fikir soal dosa pahala, memaki hamun orang lain, menabur fitnah dan meracuni pemikiran dan cara bertindak orang ramai. Terkadang semacam sengaja berbuat demikian untuk mengadu domba dan menajamkan pertelingkahan; yang akhirnya menghancurkan jamaah dan memusnahkan persahabatan.

Lisan/lidah merupakan anugerah sekaligus amanah Allah subhanahu wata'aala. Oleh itu wajiblah kita jaga sebaik mungkin.

Amanah dan anugerah yang akan diminta pertanggungjawabannya oleh Allah subhanahu wata'aala; kelak di hari Kiamat. Anugerah yang bukan hanya dapat menyelamatkan pemiliknya, tetapi dapat pula menjerumuskannya ke dalam jurang kehancuran dan penyesalan yang mendalam, jika tidak berhati-hati dalam menjaganya.

Tidak seorang pun dapat selamat dari kejahatan lisan, kecuali orang yang menjaga lisannya dengan ketentuan syari'at Allah subhanahu wata'aala dan tidak menggunakan lisannya kecuali untuk sesuatu yang bermanfaat di dunia dan akhirat.

Banyak manusia yang kurang perhatian dan cenderung meremehkan dalam hal menjaga lisan@tulisan. Bahkan ironinya, sebagian mereka justru telah terbiasa menggunakan lisannya untuk mencela dan mencaci maki manusia. Juga menggunakannya untuk hal yang haram, seperti: Bernyanyi yang lagha dan yang diiringi dengan musikyang tidak halal, berdusta, ghibah (menggumpat), atau mengadu domba, berdebat tanpa hikmah, bersaksi palsu.

Banyak manusia meremehkan bahaya dan musibah yang disebabkan oleh lisan@tulisan, tidak waspada dari perangkap-perangkapnya!
Banyak tuhan-tuhan yang disembah selain Allah dengan lisan@tulisan!
Banyak ajaran-ajaran baru di dalam agama ini (bid'ah) dipromosikan oleh lisan@tulisan?! Banyak hubungan kekeluargaan dan kekerabatan putus dan hancur karena lisan@tulisan?! Banyak hati yang tercerai berai, pertumpahan darah, dan hilangnya nyawa manusia disebabkan oleh lisan@tulisan!

Banyak orang-orang terzalim yang disebabkan oleh lisan@tulisan?
Berapa banyak wanita-wanita baik-baik dicerai juga disebabkan oleh lisan?
Berapa banyak harta benda dirampas karena ulah lisan?
Dan banyak wanita-wanita shalihah dituduh berzina lewat lisan?

Lisan@tulisan merupakan salah satu faktor yang dapat menyeret pemiliknya ke dalam neraka. Maka dapat kita pastikan bahwa menjaga lisan merupakan pilar kebaikan.
Sebagaimana hal ini pernah disabdakan oleh Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam kepada Muadz bin Jabal radhiallahu `anhu, setelah beliau menyebutkan Islam, Solat, dan Jihad kepadanya,

"Mahukah ku khabari kepadamu tentang pilar semuanya itu? "
Muadz radhiallahu `anhu menjawab, "Iya wahai Rasulullah!"
Maka Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam memegang lisannya dan bersabda, "Jagalah olehmu ini."

Lalu Muadz radhiallhu `anhu pun berkata, "Benarkah kita akan disiksa dengan apa yang kita bicarakan dengan lisan ini?
Beliau shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Celakalah engkau wahai Muadz radhiallahu `anhu. "Tidaklah manusia dilemparkan ke dalam neraka melainkan akibat dari lisan-lisan mereka?" (HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah, dan dishahihkan oleh al-Albani).

sumber:
http://yusofembong.blogspot.com/

FZY said...

Dengan solat kita boleh dapat redha dan syurga ALlah.
Dengan derma kita boleh dapat redha dan syurga ALlah.
Dengan lisan@tulisan juga kita boleh dapat redha dan syurga ALlah,

Oleh itu jagalah lisan@tulisan agar kita dapat keredhaan dan syurga daripada ALlah. Tak ada gunanya bercakap, berceramah, berkuliah, menulis serta mencatat di blog masing-masing sehingga terpaksa berjaga larut malam; TETAPI mendapat laknat dan dosa kerana jahatnya lisan dan tulisan.


Menjaga lisan@tulisan juga merupakan jalan menggapai kebahagian di dunia dan di akhirat. Maka dari itu, sudah seharusnya kita mengetahui hal-hal yang dapat membantu dan memudahkan kita dalam menjaga lisan@tulisan ini dari segala fitnah dan malapetakanya.

Di antara hal-hal tersebut adalah:
1- Meminta perlindungan kepada Allah subhanahu wata'aala dari kejahatan lisan.
Dari syakal bin Hamid radhiallahu `anhu dia berkata, "Aku pernah mendatangi Nabi shallallahu 'alahi wasallam, dan berkata," "Wahai Rasulullah!, Ajarilah aku cara (do’a) berlindung, sehingga aku dapat berlindung kepadanya." Dia berkata, "Maka beliau shallallahu 'alahi wasallam meraih telapak tanganku, lalu bersabda, ("Katakanlah, "Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari kejahatan telingaku (pendengaranku), dan dari kejahatan mataku (penglihatanku), dan dari kejahatan lisanku, dan dari kejahatan hatiku, dan dari kejahatan keinginan-keinginanku." (HR. Ahmad, dan dishahihkan oleh al-Albani)

2- Mengingati balasan dan kebaikan-kebaikan di dunia dan di akhirat yang dijanjikan Allah subhanahu wata'aala bagi orang yang menjaga lisan.
Maka dengan cara ini seseorang akan termotivasi untuk menjaga lisannya dan tulisannya serta bersabar dalam menjaganya.
Di antara balasan dan kebaikan menjaga lisan adalah:
A- Mendapatkan keredhaan Allah subhanahu wata'aala sampai hari Kiamat.
Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Sungguh seseorang berkata dengan satu kata yang diredhai Allah subhanahu wata'aala sementara dia tidak mengetahui derajat apa yang dicapai dari kata yang ia ucapkan, maka Allah subhanahu wata'aala memberikan keredhaanNya baginya sampai hari ia bertemu denganNya.” (HR. Malik, Ibnu Majah, at-Tirmidzi, Ibnu Hibban, Ahmad, dan Hakim).

B- Mendapatkan jaminan syurga.
Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Barangsiapa yang dapat menjamin untukku apa yang ada di antara kedua jenggotnya (lisannya) dan apa yang ada di antara kedua kakinya (kemaluannya), maka aku menjamin surga baginya.” (HR. al-Bukhari)

C- Orang yang menjaga lisannya termasuk di antara orang-orang yang paling dicintai oleh Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam dan yang paling dekat majlisnya dengan beliau pada hari Kiamat.

D- Semulia-mulia kaum muslimin.
Pernah Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam ditanya, "Siapakah orang yang paling mulia di antara kaum muslimin?", Maka beliau shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Orang yang saudara-saudaranya kaum muslimin selamat dari kejahatan lisan dan tangannya." (Muttafaq 'alaih).

E- Selamat dari azab Allah subhanahu wata'aala.
Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Barangsiapa diam, maka selamatlah dia." (HR. Ahmad, dishahihkan oleh al-Albani).

F- Seutama-utamanya Jihad.
Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Seutama-utamanya jihad adalah engkau memerangi hawa nafsumu di jalan Allah subhanahu wata'aala”.(HR. Abu Nu'aim, dan dishahihkan oleh al-Albani).

G- Terjalin hubungan baik dengan manusia.

H- Mententeramkan jiwa dari kesulitan, kegundahan dan berbagai masalah.

I - Mendapatkan cinta Allah subhanahu wata'aala dan cintanya penduduk langit dan bumi.

sumber:
http://yusofembong.blogspot.com/

FZY said...

Bila menulis jangan ikut sedap aje, janji aku puas......orang lain lantaklah apa nak jadi.
Jangan gitu! Ingatlah apa yang dinyatakan oleh ALlah bahawa apa sahaja yang diucap dan diperbuatkan akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti. Untuk itu jagalah lisan dan tulisan kita.

Maka ikutilah sambungan cara mengingati diri sendiri agar menjaga lisan@tulisan:

3- Mengingat akibat-akibat buruk yang akan menimpa yang disebabkan oleh lisan yang tak dijaga..
Sesungguhnya keburukan atau kejahatan lisan@tulisan dapat menghapuskan kebaikan-kebaikan pada hari Kiamat. Dan akan memberatkan timbangan kejahatan, maka hal ini pula yang dapat memotivasi seseorang untuk menjaga lisannya dari segala malapetaka, dan menguatkan tekad untuk mengatasinya.

4- Mendirikan solat.
Solat juga merupakan salah satu faktor yang dapat membantu seseorang menjaga lisan@tulisannya. Karena solat, sebagaimana yang disebutkan di dalam al-Qur'an adalah dapat mencegah perbuatan yang keji dan mungkar, menghapuskan keburukan dan kesalahan, dan mencegah malapetaka-malapetaka atau fitnah-fitnah yang disebabkan oleh lisan.

Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Hendaklah kalian mengerjakan solat malam, sesungguhnya ia adalah kebiasaan orang-orang solih sebelum kalian, dan ia dapat mendekatkan diri kalian kepada Allah subhanahu wata'aala, mencegah dari perbuatan dosa, menghapuskan kesalahan-kesalahan, dan menolak penyakit masuk ke dalam tubuh." (HR. Ahmad, dan dishahihkan oleh al-Albani)


5- Memperbanyak diam bila tak ada keperluan.
Diam merupakan perbuatan yang dipuji dan sangat dianjurkan oleh Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam, sebagaimana sabdanya,
"Barangsiapa diam, maka selamatlah dia.” (HR. Ahmad, dan dishahihkan oleh al-Albani). Dan juga sabda beliau shallallahu 'alahi wasallam lainnya,
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari Akhir, maka hendaklah ia berkata baik atau diam." (Muttafaq 'alaih).

Dari Uqbah bin 'Amir zdia berkata, "Ya Rasulullah! Apa itu keselamatan?". Beliau shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Jagalah lisanmu, dan biasakanlah untuk berada di rumahmu, dan menangislah atas kesalahan/dosamu.” (HR. Ahmad dan at-Tirmidzi, dan dishahihkan oleh al-Albani).

Mu'adz bin Jabal radhiallahu `anhu berkata, bahwa Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Sungguh engkau senantiasa dalam keselamatan, selama engkau diam. Lalu jika engkau berbicara, maka ditulislah (atas pembicaraan tersebut) pahala atau dosamu.” (HR. ath-Thabrani, dan dishahihkan oleh al-Albani).

6- Berdoa kepada Allah subhanahu wata'aala.
Sesungguhnya do’a merupakan sarana perlindungan yang paling agung. Hendaklah seseorang berlindung kepada Allah subhanahu wata'aala; dengan cara berdo’a kepadaNya sepenuh hati agar Dia subhanahu wata'aala; menjaga lisannya dari malapetaka yang membinasakannya.

7- Menyibukkan diri dengan keta'atan.
Mengisi kekosoangan waktu dengan ibadah kepada Allah subhanahu wata'aala, berdzikir kepadaNya, dan melakukan keta'atan-keta'atan lainnya, sehingga dapat menutup perangkap-perangkap syetan berupa kemaksiatan dan malapeta yang diakibatkan oleh lisan. Dan hendaklah seorang muslim membiasakan diri untuk tidak menghabiskan waktunya dan menyibukkan diri kecuali dengan ibadah.

8- Bersahabat dengan orang-orang yang selalu menjaga lisannya dari perbuatan maksiat.
Dan tidak duduk atau bergaul dengan orang-orang yang terbiasa menggunakan lisannya untuk berdusta, bergunjing, mengadu domba, mencela, melaknat dan mengolok-mengolok orang lain.

9- Memutuskan semua jalan dan wasilah yang dapat menimbulkan malapetaka/bencana lisan.
Seperti: Marah, dengki, sombong, lalai, berbangga diri, menganggap diri paling suci, bergantung kepada selain Allah subhanahu wata'aala, berusaha mengatasi malapetaka sendiri tanpa meminta pertolongan Allah subhanahu wata'aala, serta sibuk dengan aib orang lain dan lupa dengan aib sendiri.
Wallahu a’lam.

sumber:
http://yusofembong.blogspot.com/

Anonymous said...

puas hantam Husam.... berbalik plak kat TGNA.... PAS kelantan still takde apa² lagi... pasni apa lagi berlaku.... wa pun setuju cadangan Mahfuz..... tapi cam biasa la MP PAS.... tak reti² nak tegur tu ikut medium seswai.... media jugak dicarinya...... oiiii arif!!!! elok lu resign awal² la tak sakit kepala wa pk karenah yang lu buat ni.....

-abanghensem

uma said...

lama tarak nampak bro..
sunyi blog AT
lu tarak turun..

selamat kembali bro.FZY

Hadi Bawang said...

sial betul la FZY ni...
lu membebel dlm blog sendiri la siyal!
lu membebel dlm ruang komen kenapa?
dah la copy paste, luar topik plak tu..
ruang komen utk ulas tajuk entri, bukan ciplak artikel org yg keluar tajuk...
apa ke bodoh bangsat budak mentah FZY ni?!

Anonymous said...

uma,

kapt_shiqaqi mana?

kena hentak terus senyap...
kah kah kah...

-penembak burung unta-

uma said...

sangka baik skit kat sahabat kite tu,
mungkin diluar kws tu...

lu nie..
maki2 rindu yeaa...hehe.

tp ada diaorg baru best..
baru rancak...

CgLyn said...

FZY boleh terima kata2 kesat dan nista dalam SHIT tapi tak boleh terima kata makian dalam blog AT. Kenapa? Mungkin FZY perlu belajar sastera sikit bagi mengasah mata hati untuk memahami niat dan makna tulisan seseorang penulis itu.

Hanz_Azdi said...

FZY tu karamat idup depa kata, baik bukan main, lemah lembut, tapi tak lembik, sopan santun tak kasar cam AT tu, CgLyn....tu dia tak mau ada unsur nista dlm apa-2 tulisan/artikel yg dia baca, dia tak gemar..semua nak kena molek, cakap pun kena sopan, penuh adab ketimuran, semua kena keluar sekali nash aqli & naqli, baru dia boleh terima. Jadi kita kena terima dia seadanya, nampaknya. Moga kita diberi keampunanNya & hidayahNya jua, sentiasa.