Skip to main content

Bila Hadi Awang mahu menjadi pengembala kambing.

Oleh : Songkok Putih

Persepsi Saya tertarik dengan ucapan Dato' Haji Harun Taib, Pesuruhjaya PAS dalam menerang dan menjelaskan persepsi dengan cerita yang biasa kita dengar iaitu perdebatan antara orang Yahudi dengan pengembala kambing menggunakan bahasa isyarat tanpa bercakap. Saya tidak mahu "lebar"kan cerita itu disini, carilah sendiri dan fahamlah maksudnya.

Oleh : AdukaTaruna


Memula lu kena baca cerita Ulama Yahudi dengan Pengembala Kambing di sini.   Maka, Hadi pun kononnya ingin merakam sejarah sehebat pengembala kambing. Sedangkan pengembala kambing itu seorang yang bodoh dan tidak sengaja hebat.


So, pelbagai isu besar Hadi menggunakan kaedah pengembala kambing. Yakni membuat bahasa isyarat dari luar negara. Atau dari dalam kamar beradu. Pengundi dan rakyat tertanya-tanya dan persepsi salah merebak. Contohnya UG.


Selepas lontar UG, Hadi ghaib ke Palestine untuk peluk2, laga2 pipi, cakap2 dalam bahasa Arab guna mic, makan sama dengan para ulama akhir zaman then claim berjihad bersama anak Palestine. Di Malaysia, keadaan kucar-kacir.


Balik Malaysia, keadaan dah jadi hancaii. Last punya story, Hadi akhirnya bersuara juga. Maybe dah penat guna bahasa isyarat yang tak nampak pun. Tak pun cemas sebab kesemua orang2 kanan ditolak dalam pemilihan. Suara Hadi berbunyi :


"UG ditutup. Ahli PAS malas membaca."

Comments

  1. Kesian...!
    Ahli PAS malas membaca..
    atau depa marah pasal ahli PAS malas baca Harakah?! kah..kah..kah

    Khabarnya akhbar Harakah dah kurang laku sekarang !
    kah..kah..kah

    Harakah dah rupa mcm utusan meloya.

    ReplyDelete
  2. Hmm..Gua dah bape bulan agaknye dah x baca harakah ek..Harakahdaily tu p0n dh x penah masuk age dh..

    ReplyDelete
  3. Apa yang kau melalut ni Aduka.. x habis2 memusuhi ulama'. kau agama apa agak2nya?? sombong betul kau.

    Pergi la ke Rusila kalau kau ada sedikit wang., utk mendapatkan penjelasan drpd Hadi Awang drpd kau berburuk sangka dlm intrnt ni.

    x pulang modal kalau kau buat cara mcm ni. Peluang tambah dosa adalah. sembang kau berapi tapi masih kosong dlm gerakerja.

    Hanya angan2 kau shj yg tinggi. Mudah2han kau mendapat hidayah.

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  4. FZY bodoh nak mampos..kalau macam tu berbondong-bondong 1 Malaysia lah kena ke Rusila utk dapatkan penjelasan dr Hadi boroi? apa guna media? time nak pilihanraya, sibuk turun padang jengok rumah ke rumah..lepas pilihanraya suruh org datang mengadap. bodoh dan bangsat lu ni bhai!

    -Penembak Bhabee-

    ReplyDelete
  5. -hadi ckp,"UG ditutup. Ahli PAS malas membaca kitab di Rusila."

    -spatutnye sume ahli pas smsa dlm proses tarbiah tue kna diwajibkn brmalam n mngaji di Rusila 3 hari 2 mlm..kire mcm kursus ala2 BTN la..so snang,bile pres ke kanan,sume kekanan,bile pres trbalik, sume trblik!!..

    -zargus-

    ReplyDelete
  6. Hahhaha...

    aku pun boleh ciluk nama pirate. Cilake betul penembak babi!

    Nickname carik sendiri la...budus!

    -zargus-

    ReplyDelete
  7. Oiitt...sombong dan takabbur punya budak..!

    Ko bab fitnah no satu.....

    Dah khatam jawapan Hadi tak sewaktu langgar bebudak UK tuh.???! Kalau tak baik diam...!

    Buat perjuampaan secara senyap kat bukit putus dulu ngan pepondan Seremban..nanti aku settle...

    -Penembak Babie (tulen)-

    ReplyDelete
  8. oi zargus dan penembak babi yg mengaku tulen, fakap sama lu org sbb fitnah gua!

    -Penembak Barbie (ori)-

    ReplyDelete
  9. -mcm bdak2 la, pemuda umno nie..xde mase wa nk fitnah lu..ntah sape ntah yg kemaruk gune nickname wa..

    -nickname sndri pun xleh nk reka ke?..mcm2 la..

    -zargus-

    ReplyDelete
  10. Benarlah keadaan yang digambarkan oleh Rasulullah saw:

    “Akan berlaku di akhir zaman keadaan yang celaru, orang amanah dikatakan khianat, orang khianat dikatakan amanah, orang benar dikatakan bohong dan orang bohong dikatakan benar”.

    ReplyDelete
  11. FZY bodoh nak mampos..kalau macam tu berbondong-bondong 1 Malaysia lah kena ke Rusila utk dapatkan penjelasan dr Hadi boroi? apa guna media? time nak pilihanraya, sibuk turun padang jengok rumah ke rumah..lepas pilihanraya suruh org datang mengadap. bodoh dan bangsat lu ni bhai!

    -Penembak Bhabee-

    Jawapan:

    Saudara mungkin seorang yang sombong barangkali. mungkin saudara ni pemuda UMNO.. saya faham orang UMNO memang bencikan Ulama'.

    Saudara nak mengadap guru ke? atau guru yang mengadap saudara? mak bapak x ajar ke? x pernah sekolah? x ada adab? Takbur sangat ke?

    Saudara adalah penyemak sahaja sebenarnya, bukan nk cari kebenaran.

    wallahu'alam.

    ReplyDelete
  12. Sumber:
    http://yusofembong.blogspot.com/2009/12/bloggersjagalah-lidah-dan-tulisan.html

    Sekadar renungan..

    Saya menjenguk banyak blog bila ada kesempatan di rumah. Kalau out station payahlah sikit. Antara blog itu ialah Mohd Sayuti Omar, Kickdefella dan lain-lain. Begitu juga blog pimpinan parti Islam samada pemuda atau peTua; itu sudah semestinya.

    Melalui blog kita boleh menyampaikan dakwah, boleh memberi pandangan dan kritikan yang membina, menyatakan rasa ketidakpuasan hati.

    Tetapi melalui blog juga kita dapati ramai bloggers yang tak fikir soal dosa pahala, memaki hamun orang lain, menabur fitnah dan meracuni pemikiran dan cara bertindak orang ramai. Terkadang semacam sengaja berbuat demikian untuk mengadu domba dan menajamkan pertelingkahan; yang akhirnya menghancurkan jamaah dan memusnahkan persahabatan.

    Lisan/lidah merupakan anugerah sekaligus amanah Allah subhanahu wata'aala. Oleh itu wajiblah kita jaga sebaik mungkin.

    Amanah dan anugerah yang akan diminta pertanggungjawabannya oleh Allah subhanahu wata'aala; kelak di hari Kiamat. Anugerah yang bukan hanya dapat menyelamatkan pemiliknya, tetapi dapat pula menjerumuskannya ke dalam jurang kehancuran dan penyesalan yang mendalam, jika tidak berhati-hati dalam menjaganya.

    Tidak seorang pun dapat selamat dari kejahatan lisan, kecuali orang yang menjaga lisannya dengan ketentuan syari'at Allah subhanahu wata'aala dan tidak menggunakan lisannya kecuali untuk sesuatu yang bermanfaat di dunia dan akhirat.

    Banyak manusia yang kurang perhatian dan cenderung meremehkan dalam hal menjaga lisan@tulisan. Bahkan ironinya, sebagian mereka justru telah terbiasa menggunakan lisannya untuk mencela dan mencaci maki manusia. Juga menggunakannya untuk hal yang haram, seperti: Bernyanyi yang lagha dan yang diiringi dengan musikyang tidak halal, berdusta, ghibah (menggumpat), atau mengadu domba, berdebat tanpa hikmah, bersaksi palsu.

    Banyak manusia meremehkan bahaya dan musibah yang disebabkan oleh lisan@tulisan, tidak waspada dari perangkap-perangkapnya!
    Banyak tuhan-tuhan yang disembah selain Allah dengan lisan@tulisan!
    Banyak ajaran-ajaran baru di dalam agama ini (bid'ah) dipromosikan oleh lisan@tulisan?! Banyak hubungan kekeluargaan dan kekerabatan putus dan hancur karena lisan@tulisan?! Banyak hati yang tercerai berai, pertumpahan darah, dan hilangnya nyawa manusia disebabkan oleh lisan@tulisan!

    Banyak orang-orang terzalim yang disebabkan oleh lisan@tulisan?
    Berapa banyak wanita-wanita baik-baik dicerai juga disebabkan oleh lisan?
    Berapa banyak harta benda dirampas karena ulah lisan?
    Dan banyak wanita-wanita shalihah dituduh berzina lewat lisan?

    Lisan@tulisan merupakan salah satu faktor yang dapat menyeret pemiliknya ke dalam neraka. Maka dapat kita pastikan bahwa menjaga lisan merupakan pilar kebaikan.
    Sebagaimana hal ini pernah disabdakan oleh Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam kepada Muadz bin Jabal radhiallahu `anhu, setelah beliau menyebutkan Islam, Solat, dan Jihad kepadanya,

    "Mahukah ku khabari kepadamu tentang pilar semuanya itu? "
    Muadz radhiallahu `anhu menjawab, "Iya wahai Rasulullah!"
    Maka Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam memegang lisannya dan bersabda, "Jagalah olehmu ini."

    Lalu Muadz radhiallhu `anhu pun berkata, "Benarkah kita akan disiksa dengan apa yang kita bicarakan dengan lisan ini?
    Beliau shallallahu 'alahi wasallam bersabda, "Celakalah engkau wahai Muadz radhiallahu `anhu. "Tidaklah manusia dilemparkan ke dalam neraka melainkan akibat dari lisan-lisan mereka?" (HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah, dan dishahihkan oleh al-Albani).

    ReplyDelete
  13. 'Saudara nak mengadap guru ke? atau guru yang mengadap saudara?'

    wahai FZY yg bodoh nak mampos..
    kecik2 tanak mampos, dah besar menyesatkan org....
    kau dgr sini mangkuk!

    kalau Hadi nak jadi full time tok guru, tafadhol! semua org senang hati..dia boleh bertapa di Rusila, tak payah menghadap media.. sesape ada musykil sila mengadap dia.

    tp Hadi tu ahli politik, faham? Presiden kpd sebuah parti dlm sistem demokrasi yg memerlukan undi awam..kenyataan dia yg menimbulkan sangsi perlu la dia jelaskan.

    dia keluarkan statement by media, maka perlu counter back by media as well..apa ke bodoh semua rakyat Malaysia kena mengadap dia?

    dia tu siapa?
    dia pemimpin rakyat, so dia kena turutkan kehendak rakyat dlm sistem demokrasi... kau faham tak FZY mangkuk?!

    tp kalau Hadi selesa duduk di Rusila, letak jawatan..jd ulamak sepenuh masa..mengajar la kau puas2 penduduk Rusila tu.. takde media akan cari kau.....

    seronok Hadi dapat penjilat bodoh, wala' dan taksub macam kau ni FZY, otak sempit langsung tak boleh fikir benda yg sgt simple dan sgt basic..

    hidup kau ni mesti huru hara kan? mesti asyik kena tipu dgn org kan? benda simple macam ni pun bodoh.. kah kah kah.....

    -Penembak Babi (ori)-

    ReplyDelete
  14. jangan marah Fzy wahai penembak Babi.

    tengok saje cara nya dah tau tahap daya fikiran dia.

    copy paste
    copy paste
    copy paste

    idea tarak... standard ni la penyokong puak Hadi bhai......

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.