Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Oct 5, 2009

Murtad sebab potong babi. Babi punya ulama.



Ulama lagi babi dari yang potong babi. Bahan mentah mana ntah dia cakap potong babi murtad. Jatuh kafir. Kalau berdosa sebab menimbulkan fitnah ke boleh terima gak. Atau pun potong babi tu adalah satu upacara agama yang jika kita lakukan kita menyamai agama tu. Pun boleh terima gak.

Ini bukan dalam upacara agama, tapi majlis rasmi derma. Memang dia tak patut buat camtu, tapi melampaulah ubah-ubah Islam dengan kata murtad sebab potong babi panggang. Babi punya ulama.

Babi punya ulama. Memandai jer cakap dalam Al-Quran dinyatakan larang sentuh, dan larang makan. Ulama pundek. Kalau pendapat mazhab, cakap la pendapat mazhab. Jangan la cakap pendapat Al-Quran. Bagitau betul-betul. Main suka lu jer menipu.

Al-Quran cakap daging babi. Dia tak cakap babi, tapi daging babi. Bahan mentahnya ialah daging babi. Dan bahan mentah tak sebut sentuh berdosa dan kena samak. Bahan mentah tak sebut sentuh boleh murtad. Ini pendapat mazhab pundek yang dakwa itu pendapat Al-Quran.

Bahan mentah ialah daging babi. Bukan babi. Itu bahan mentah. Dari situ baru ada 3rd party. Suka hati lu nak ikut mana. Itu hak lu. Tapi kena hadapi penghujahan lah. Kalau lu nak ikut mazhab bangang hadapi penghujahan dengan bunuh-membunuh pun lantak sama lu. Tapi pada gua, ada sebab Allah tulis daging babi. Satu pengkhususan.

Rupa2nya babi mempunyai pelbagai manfaat lain setelah berubah sifat dari daging. Ibarat cuka yang berubah sifat dari arak. Allah itu teliti. Sebab tu rakamkan word daging babi. Bukan word babi. Itu 3rd party dari gua. Tak paksa lu ikut pun, walau lu sedaya upaya menonjolkan diri lu pembela Islam yang bunuh-membunuh hadapi hujah dan terbitan intelek. Tak goyang gua pun.

Potong babi murtad hukumnya. Pundek punya mazhab.
Al-Quran tulis babi berdosa jika disentuh. Bangsat punya ulama.

Mengada2kan apa yang Allah tiadakan, lepas tu claim ijtihad dia ada at least 1 pahala.

"Bangsat lu aduka. Gua bunuh lu.. gua mati pun gua puas kerana membela Islam."
Ceh.. sembelih ayam pun terkial-kial. Tengok darah pun mabuk. Pacat pun geli. Sembang lebih. Tu lu pergi bunuh rasul Melayu tu dulu gua nak tengok.

30 comments:

Anonymous said...

kau ni jenis cakap merapu je. baik berubat laa...

Anonymous said...

betul cakap lu.....
Allah yang cipta babi. Kenapa Allah cipta babi?. Allah maha tahu dari segala2nya. Kekadang ulamak begini yang hancurkan islam. Dia boleh pandai2 keluar fatwa ikut selera dia. Kekadang apa yang dikatakan itu melebehi kuasa Allah. Nauzubillahminzalik.

Anonymous said...

Tak ada satu mazhab pun yg kata haram sentuh babi, tapi makan babi ni semua sepakat haram.

Aku pikir maksud prkataan 'pegang' dlm artikel ini adalah pegang dan sembelih utk dijual.

Sekarang kau pulak cari bahan mentah, dalil haram ke halal jual dan makan hasil benda yg haram dimakan yg dijual utk dimakan.

Sila..

Evelyn said...

cik anon 4:21, cuba kasi clear sket ayat nih. den cuba nak hadam ayat nih tp tak paham la. maaf la, makcik slow skit ari nih..

Sekarang kau pulak cari bahan mentah, dalil haram ke halal jual dan makan hasil benda yg haram dimakan yg dijual utk dimakan.

uma said...

evelyn
wa rasa maksud anon 4.21 dibwh ni.

"Sekarang kau pulak cari bahan mentah, dalil haram ke halal jual dan makan hasil benda yg haram dimakan yg dijual utk dimakan."


suruh cari dlm quran , dalil haram ke halal jual dan makan hasil bende yg haram dimakan yg dijual utk dimakan.

wa rasa tu maksudnya ayat yg beliau nyatakan.

SearchForHeaven said...

ini.. adukataruna tafsir sendiri ke?? aku pening aaa ni? dengar citer Uma pergi beraya umah sis raina.. hehehe

SearchForHeaven said...

Aku tak tahu motif si budak AT ni,
Ape jenis satira atau gaya penulisan yang dia pakai.
Tapi kalau tengok dari komen2 tu, ramai gak yang setuju dan sekapla kot.

Tapi, kalau ada motifnya, tapi satira yang ditulis itu membawa pembaca kepada pemikiran yang tak selari, Maka penulisan AT ini tempang laaa, sebab tak ramai orang faham.

Rugi laa, tulis panjang2, buat ramai keliru dan tak faham. Malah ada yang maki si AT balik.
Membazir masa menulis tu.. wakaka..
Membazir amalan sia-sia.
Sia-sia tak dapat pahala,
Sia-sia itu rugi.

Dalilnya: Surah Al-ASR..
intipati al-Asr, orang yang tak rugi ialah orang yang menyeru dengan kebaikan dan kesabaran.

ALLAHUAKBAR!!

Lu nak dengar nasihat Gua tak??
Gua hanya nasihat je.. tapi bukan atas tajuk N3 ni,, untuk N3 lepas2..

LU tengok sendiri, berapa ramai yang keliru/tak faham,
berapa ramai yang faham??

buat statistik, sebab lu fahaman logik, rasanya tak ada masalah logik camni kot??
kalu rasa ramai yang bangkang,
penulisan lu ada problem laa tu...

uma said...

wa g collect duit raya...
umah lu mana,bro?
leh g collect duit raya tak?haha
wa nak terjah umah AT..
nak collect duit pampasan...haha


mazhab mana kata potong babi murtad ni?

Anonymous said...

wa suka cara penulisan AT..sebab wa boleh digest apa isu yang diutarakan.. berpikir di luar kotak pemikiran...boleh tahan maqam lu bro AT!

Anonymous said...

untuk searchroeheaven....
pro dan kontra adalah permainan alam. Tiada antara satu maka alam ini akan lebur.
u kena bagi tahu macamana nak buat kan semua orang suka sama kita. kalau tiada....harap u tidak perlu nasihat cara gitu.
soal merapu atau tidak itu pandangan masing2. luahan perasaan berbagai cara, terpulang ikut keadaan masing2. kita tak paksa orang ikut cara kita.
saya nak bagi taulah.....kekadang percakapan seseorang itu berlebih2 sehingga mungkin melebihi apa yang Allah suruh. Allah tak suruh kita menhapus tapi suruh menjauhi, tapi kebanyakan orang tidak buat yang Allah suruh tapi lakukan lebih dari apa yang Allah suruh.
Allah suruh baca dan fahami al-quran dan buat apa yang disuruh. Hari ini bukan baca, faham dan buat, tapi mempersenda wahyu Allah. Mereka nyanyikan wahyu Allah tanpa menyedari bahawa wahyu itu adalah SURUHAN yang perlu atau wajib dipatuhi. berapa ramai yang sedar akan perkara ini. banyak yang tidak sedar. maka bercambahlah majlis tadarus dimerata2. Apakah al-quran itu diturunkan untuk di tadarus. renung2kanlah ini. jangan jadi tiung. fikir2lah bhw fitnah akan terselit bila kita tadarus alquran. Ingatlah bhw fitnah itu dosa yang boleh membawa kepada takbur. ingatlah bhw takbur itu dosa yang tidak diampunkan Allah dalam apa keadaan pun.
wassalam

Anonymous said...

Alhamdulillah ramai yang celik tentang Islam keturunan ni. Mudah-mudahan kita diberi taufik dan hidayah.Jauhkan bidaah dan taklid buta.

Evelyn said...

uma.. apo nih bro. lg kompius den.

suruh cari dlm quran , dalil haram ke halal jual dan makan hasil bende yg haram dimakan yg dijual utk dimakan.

cuba guna tanda baca seperti koma atau noktah kat mana yg sepatunya uma.. wakakaka.. cuba bg contoh? apa hal den susah sgt nak menghadam nih.. muahahaha..

dlm english la bro.. meleret2 la melayu nih. hahaha...

Anonymous said...

AT..... aku baca ceghita hang aku jadi meluat kat hang...tau pasai apa.. hang maki ulama ikut suka hang ..awat hang ni baguih sangat ka... kalau baguih hang tolong la pebetui apa yg tak betui.. ni dak .. hang pun ikut jadi babi....

Anonymous said...

Memang masalah mental la lu nie, dok sibuk perhalusi isu nie murtad ke tak murtad ker,berdosa ker or just kena samak ajer ke? Bhn mentah la, pendapat mazhab la. Tapi tak amik berat pun bila nak maki orang pundek, babi, Aisyah (RA) bangang, tukil, yang mana semua tu dah terang2 haram.
Ulama zaman silam, terbitkan macam2 pendapat yang akhirnya diklasifikasikan sebagai mazhab sebabnya senang cita orang awam cam kita semua nie tak mampu nak hadam terus dari bahan mentah(Al-Quran).Imam Malik,Imam Abu Hanifah,Imam Syafie, Imam Ahmad daripada kisah-kisah mereka yang alim dan warak nie sebelum nak ijtihad satu-satu perkara, berpuasa, solat sunat, berdoa dengan Allah mintak petunjuk kemudian baru ijtihad, sebab itu kalau mereka salah tetap dapat satu pahala. Mazhab nie bertujuan bukan untuk menyusahkan tetapi memudahkan. Dah status lu orang awam, bukan pengkaji hadis pun, lu buatlah cara orang awam, ikutilah mana2 mazhab tak kiralah lu nak tetap satu atau bercampur-campur. Ada pendapat mazhab A kekadang lebih kuat dari pandapat mazhab B dalam sesuatu perkara/situasi. Tapi tuh tak memberikan lesen utk lu pundekkan/babikan satu-satu mazhab berdasarkan emosi jer. Kalau lu nak hujah mazhab, buat cara berhemah. Keluarkan dalil lu, hadis paling sahih ker whatevernot la kan, kalau tak wat jer cara orang awam. Tapi level lu nie wa rasa, orang awam ajer kot.

Anonymous said...

"mereka yang alim dan warak nie sebelum nak ijtihad satu-satu perkara, berpuasa, solat sunat, berdoa dengan Allah mintak petunjuk kemudian baru ijtihad, sebab itu kalau mereka salah tetap dapat satu pahala" tambah sikit dengan penuh rendah diri....

AT, lu bukan kumpulan di atas, pendapat lu bukan ijtihad jika salah dapat dosa lagi. Wa ingat cara lu, sebelum tulis atau keluar pendapat takde pun lu amalkan macam mereka amal, malah lu lagi rasa megah dan bangga.

SearchForHeaven said...

aaaaaa.... hehehe... anon 5:46..
apa maksud lu aaa..
lu karang panjang2, aku plak tak faham..
I kena bagi tahu cara nak semua orang suka??..
ape pasal I kena bagi tahu cara plak?
Wa faham, dunia ini penuh pro dan kontra, dan we enjoy that,

Isunya, Keberkesanan penulisan atau pendekatan Penulisan..

Cadangan aku, guna gaya yang kebanyakan orang faham laaa..
AKu faham laa apa yang AT ni nak sampai dan apa yang korang Comment..
BUt tak ramai yang otak bleh menjiwai penulisan AT ni, malah ada yang salah sangka..
Dan AT pula, menulis plak, mana dalil dia amik aku tak tahu laa..
So, Nak tentukan antara betul/salah,
Nak kuatkan Hujah,
Kena dalil naqli dan Akli diutarakan bersama..
Baru nampak kegeniusan tu..


Wa nampak dari persepsi wa laa..
Lu ada nampak wa maki2 ke??
hehehe..

SearchForHeaven said...

hehe.. alamak aku misunderstanding laa.. sorry bro..

Anonymous said...

Orang genius dia tak perlu pun maki2 bila nak sampaikan hujah/idea dia...sekali jer dia bidas...dah payah org nak argue dah .. tapi terpulanglah dengan cara masing2 ... wa berminat dengan point AT,ada klass, tetapi penulisan dan perkataan carut-marut tuh wa rasa sengaja diada-adakan untuk mainkan sentimen orang. Contohnya, tajuk Aisyah r.a. Bukan tak boleh lu cakap jer Aisyah tersilap/tersalah dalam membuat keputusan tetapi nak jugak lu kater bangang/tukil. First, orang dah dpt tangkap dah maksud lu, lu nak cakap Aisyah r.a. salah dalam pertimbangan dia, kemudian lu mainkan plak sentimen orang Islam, bila cakap beliau bangang la, tukil la, apa kejadah lagi ikut sedap lu ajer. Sebab tuh orang tak boleh terima penulisan macam nie walaupun ada point2 yang bleh dikutip. Kena ingat media internet nie luas termasuk la pembacaan non-muslim, kalau diorg baca nie, apa tanggapan mereka? Lu kena pk sama tanggungjawab dalam bab nie.

zaminc said...

bila wa dengar orang yang beriya2 nak gali terus dari al-quran hadith ni, wa rasa senak perut la...

Takat level lu ngan wa, baik ikut mazhab la...

tapi memang dari dulu pun pendapat lu berkenaan agama tak sama ngan wa..

nasihat ikhlas wa: lu cerita politik dah la... :P

Anonymous said...

Kaedah Berhukum: Quran, Sunnah, Ijma', Qias, Istihsan, Maslahah, 'Uruf.

Quran: lengkap & jelas. Dasar umum, huraian bersifat anjal.
Sunnah: Penjelasan drpd Nabi.
Ijma': Kesepakatan Mujtahid.
Qias: Perkara baru yg tak ada ayat Quran/Hadis, tak ada ijma', namun ada persamaan sebab & tujuan hukum.
Istihsan: Perkara yg nyata sebabnya, lebih kuat drpd Qias. Dikuatkan oleh hujah Quran, Sunnah, Ijma'.
Maslahah: Samada membawa kebaikan atau menolak kemudaratan.
'Uruf: Perkara yg diterima baik oleh masyarakat. Menepati akal yg waras, tidak ada dlm Quran & Hadis.

Kalau tak tahu apa2 jangan hentam ikut hawa nafsu. kalau nak berhujah pastikan hujah kemas dan dalil mantap.. Jagan berbahasa kasar seperti orang yg tak beradab. Belajar beradab sikit. Jangan suka sangat hentam Ulama'/Mazhab. Anda siapa? Mujtahid Mutlak? Mujtahid Mazhab? Mujtahid Masalah? Wallahu'alam.

Anonymous said...

Saudara jgn jadi seperti Muktazilah. Main cakap ikut logik je. Saudara nk cerita pasal Quran/Hadis. Nak ambil hanya dari 2 sumber tu shj.. Siapa saudara? ..memahami ilmu Quran dgn sepenuhnya ke? Tahu nasakh/mansukh? Ayat Am/khas ke? Jangan cakap meraban je. Saudara kalau tak ada authority, jangan cakap sembarangan. Check dulu diri saudara, ..ada tak sifat Ulama' itu pd diri saudara? Tawadhu'nya? Ibadatnya? Ilmunya?

SearchForHeaven said...

potong babi tak haram..
tapi mengiyakan majlis dengan memotong babi di depan bukan orang ISLAM tanpa menjelaska iktikad sebenar kita membawa fitnah..

asal artikel yang AT korek tu..
tak kata potong babi murtad,
tapi kelakuannya boleh menjurus kepada iktikad yang salah..

pendapat wa jer laa..

Anonymous said...

Potong babi tak haram??? Soalnya, apa tujuan kau nak potong babi???

Anonymous said...

Seperti yang diketahui oleh umat Islam, daging babi haram dimakan.
Pengharamannya meliputi lemak, kulit, kuku, bulu dan seluruh juzuk badan yang
dihubungkan dengan haiwan itu, sama ada yang mentah atau yang sudah dimasak, yang
disembelih dengan cara syarii atau yang tidak disembelih, sama ada untuk kegunaan
makanan atau peralatan seperti penyapu, kasut, tali pinggang dan lain-lain.

Beberapa ayat dalam al-Quran menyatakan dengan jelas hukum itu. Antaranya firman Allah
yang bermaksud: Diharam atas kamu bangkai, darah dan daging babi (al-Maidah: 3) dan
firman-Nya lagi yang bermaksud: Katakanlah wahai Muhammad: Aku tidak dapati dalam apa
yang telah diwahyukan kepada-Ku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak
memakannya, melainkan benda itu bangkai, atau darah mengalir atau daging babi, kerana
sesungguhnya ia adalah kotor (al-Anam: 145).

Ayat-ayat ini juga menyatakan babi sebagai najis yang bererti najis atau kotor.
Justeru itu ulama dalam mazhab Syafie sepakat berpendapat haram diguna pakai semua
barangan yang diperbuat daripada babi, sama ada bulunya, kulitnya atau juzuk-juzuknya,
sama ada dalam bentuk barangan, peralatan atau lain-lain termasuklah membuat ubat bagi
segala macam penyakit, kerana menurut mereka tiada ubat pada benda-benda najis.
Pendapat ini menjadi pegangan kebanyakan umat Islam di Malaysia yang bermazhab Syafie.

Babi diharamkan Allah sejak lama dahulu, namun baru sahaja ilmu manusia mengetahui
bahawa di dalam daging babi, darahnya dan usus-ususnya terdapat sejenis cacing yang
sangat bahaya, iaitu cacing pita dan telur-telurnya yang keras.

Kini ada segolongan manusia yang berkata bahawa alat-alat pemasak moden telah
melangkah maju dan membuat cacing-cacing itu tidak lagi menjadi sumber bahaya, kerana
ia dapat dibasmikan dengan haba yang tinggi yang dapat disediakan oleh alat-alat
pemasak yang moden itu, tetapi orang-orang ini lupa bahawa ilmu pengetahuan mereka
kadang-kadang memerlukan beberapa abad lamanya untuk mengesahkan sesuatu penyakit.

Biarpun ulama fiqh sepakat tentang pengharaman makan daging babi, tetapi masih tidak
sependapat dalam kegunaan-kegunaan lain. Memang dalam fikah Islam sukar didapati
masalah yang disepakati serba-serbi, hingga pada semua cabang dan juzuk-juzuk
kecilnya, kecuali ada sahaja perbezaan yang membabitkan hukum haram, halal dan
sebagainya.

Anonymous said...

Persoalan babi antara yang hangat pernah dibincangkan ulama dalam mazhab-mazhab Islam
sekitar penggunaan barangan yang diperbuat daripada babi.

Pertama: Imam Malik berpendapat daging babi haram dimakan tetapi badannya suci ketika
hidupnya. Kedudukan hukumnya samalah dengan beberapa jenis haiwan yang haram dimakan
dagingnya seperti harimau, gajah dan sebagainya.

Menurut beliau lagi, ayat-ayat al-Quran hanya menjelaskan babi haram dimakan
dagingnya, tetapi tidak pula menyatakan najis. Imam Nawawi daripada mazhab Syafie juga
mengakui, tidak ada dalil jelas menunjukkan babi itu najis.

Perkataan najis (kotor/najis/jijik) dalam surah al-Anam: ayat 145 yang merujuk kepada
daging babi, tidak menunjukkan dengan jelas najis itu bersifat `aini atau najis yang
tidak boleh disucikan lagi, kerana najis boleh dikatakan juga sebagai najis hukmi
sahaja, seperti najis kafir musyrik yang disebut dalam firman-Nya yang bermaksud:
Sesungguhnya orang kafir musyrikin itu najis (al-Taubah: ayat 28).

Tiada sesiapa pun kalangan ulama berpendapat kafir musyrik itu sebagai najis `aini,
sebaliknya berpendapat hanya najis hukmi atau najis i'tiqad (kepercayaan) sahaja.
Mengapa najis babi tidak boleh dianggap sebagai hukmi, dengan alasan dagingnya haram
dimakan.

Ekoran mazhab Malik yang berpendapat babi itu suci, tidak timbul lagi hukum wajib
membasuhnya tujuh kali seperti najis anjing, malah jarak antara dua mazhab Malik dan
Syafie agak begitu jauh.

Dalam beberapa hal pula, saya berpendapat mazhab Malik ini memberi nafas lega kepada
sesetengah orang yang tabiat pekerjaannya terpaksa bergelumang dengan babi pagi dan
petang seperti doktor haiwan dan pelajar-pelajar yang mengikuti kursus doktor haiwan.

Kedua: Ulama memutuskan, apa jua haiwan yang mati tanpa sembelih, hukumnya najis
kerana ia bangkai, tetapi semua bangkai kulitnya boleh disucikan melalui samak,
kecuali kulit anjing dan babi menurut kebanyakan ulama termasuk Syafie.

Anonymous said...

Bagaimanapun Imam Abu Yusuf dan al-Zahiri berpendapat, kulit-kulit anjing dan babi
juga boleh disucikan dengan samak, kerana hadis riwayat Muslim menyatakan: Apa jua
kulit haiwan, suci apabila disamak (Muslim, bilangan 366).

Hadis ini menurutnya umum kepada semua kulit termasuk anjing dan babi. Merujuk kepada
pendapat dua imam di atas, nyata segala barangan yang diperbuat daripada kulit anjing
dan babi yang disamak boleh dipakai.

Ulama menyatakan lagi, bulu dan kuku yang dicabut atau dipotong daripada bangkai
adalah bangkai, hukumnya turut najis seperti bangkai juga. Bagaimana pula jika bulu
dipotong daripada haiwan yang masih hidup?

Jawabnya, suci jika haiwan itu suci dan najis jika haiwan itu najis. Ini bermakna,
bulu babi yang dipotong daripada babi yang masih hidup adalah suci di sisi Imam Malik.

Ini bermakna, penyapu yang diperbuat daripada bulu babi yang dipotong ketika hidupnya
adalah suci dan harus diguna pakai. Sesetengah ulama pula berpendapat, bulu yang
dipotong daripada haiwan yang masih hidup juga najis kerana dikira bangkai juga.
Sehubungan ini sebuah hadis riwayat al-Hakim yang bermaksud: Juzuk yang dipotong
daripada haiwan yang hidup dianggap bangkai (Tirmiz, bilangan 1480).

Ketiga: Merujuk kepada hukum babi yang diambil sebagai ubat-ubatan. Ulama sepakat
memutuskan bangkai semua haiwan adalah najis kalaupun menurut Imam Abu Yusuf dan
al-Zahiri kulit bangkai termasuk bangkai babi boleh disucikan dengan samak, tetapi
juzuk-juzuk babi yang bukan kulitnya tidak boleh disucikan dengan samak.

Atas dasar ini ulama lebih cenderung kepada pendapat mengharamkan ubat-ubatan yang
dimasukkan bahan babi padanya, kerana benda-benda najis tidak boleh dijadikan ubat,
kecuali dalam keadaan darurat yang memaksakan.

Syed Atiyyah Saqr pula lebih cenderung kepada pendapat mengharuskan kegunaan
ubat-ubatan itu, jika ia merupakan suntikan dalam badan dan ternyata keberkesanannya
kepada pesakit. Kita ikuti pendapat beliau, katanya: Jika ubat-ubatan itu berupa
suntikan dalam badan, maka diharuskan, kerana dalam badan memang berkumpul najis-najis
kencing dan tahi, ini tidak pernah ditimbulkan bagi maksud kesahihan solat dan ibadat.
Lain halnya jika diguna pada bahagian luaran, tentunya najis itu menghalang kesahihan
solat.

Anonymous said...

Saya lebih cenderung kepada pendapat ini kerana sejauh pengharaman babi dalam beberapa
ayat al-Quran hanya untuk dimakan. Suntikan ubat ke dalam badan tidak dikatakan makan,
lagipun penggunaan barangan yang diperbuat daripada kulit babi, tidak disepakati ulama
pada pengharamannya.

Mungkin ada pendapat menyatakan najis babi tidak boleh dimasukkan dalam badan manusia
Muslim yang selalu mengerjakan ibadat solat dan sebagainya.

Najis ini jika dibiar berkekalan dalam badan menjadikan seseorang itu terhalang
daripada solat selama-lamanya.

Alasan ini telah dijawab oleh Syeikh Atiyyah Saqr seperti yang disebut sebelum ini,
iaitu najis yang menghalang solat hanya najis di luar badan.

Adapun najis dalam badan tidak menghalang seseorang daripada solat dan ibadat, ini
kerana dalam perut manusia dipenuhi najis darah, tahi dan kencing, sedang dia pada
ketika itu bersolat, bertawaf dan beribadat. Tiada siapa pun mempertikaikan kesahihan
ibadatnya.

Keempat: Ulama memutuskan, makanan yang dimasuki bahan-bahan najis haram dimakan.
Gelatin atau jeli yang biasanya diproses di negara-negara bukan Islam, jika asalnya
diperbuat daripada haiwan yang tidak disembelih atau babi, maka hukumnya najis dan
tidak halal dimakan. Namun difahamkan bukan semua gelatin itu najis dan diperbuat
daripada babi.

Kalau begitu halnya, perlulah dipastikan terlebih dahulu, sama ada ia benar diperbuat
daripada babi atau haiwan yang disembelih dan haiwan yang harus dimakan.

Satu kaedah dalam menentukan halal haram makanan ialah dilihat pada pertukaran rupa
dan benda, seperti arak yang kemudiannya bertukar rupanya menjadi cuka.

Menurut mazhab Syafie pertukaran rupa tidak mengubahkan hukum najis sesuatu benda,
kecuali arak yang berubah menjadi cuka. Cuka ini bersih, sekalipun asalnya arak yang
najis.

Anonymous said...

Imam Malik berpendapat, benda-benda najis yang bertukar kepada suatu rupa yang lain
adalah suci, seperti najis babi yang dibakar kemudian bertukar menjadi debu hukumnya
suci, sekalipun pertukaran itu dengan sendiri atau setelah diusahakan. Atas dasar ini,
ramai berpendapat, gelatin itu suci dan boleh digunakan, sekalipun ditakdirkan asalnya
babi atau bangkai yang tidak disembelih, kerana najis itu telah bertukar rupanya
kepada rupa yang lain. Kedudukannya samalah dengan tulang bangkai yang dibakar menjadi
debu. Tulang bangkai adalah bangkai, tetapi debu tulang setelah dibakar tidak lagi
membawa hukum asalnya.

Saya lebih cenderung kepada pendapat ini, kerana hukum halal haram ditentukan mengikut
namanya. Apabila tiada nama, maka tiada lagi hukum asalnya, tahi adalah tahi dan
hukumnya adalah najis, tetapi apabila tahi menjadi tanah, maka hukumnya adalah tanah.

Dalam apa hal sekalipun, setiap makanan yang sampai kepada kita perlu diselidik halal
haramnya terlebih dahulu, jika diragui kebersihannya, maka wajib ditinggalkan sahaja.
Itulah pilihan yang terbaik.

Baginda bersabda: Sesiapa memelihara dirinya daripada perkara yang meragukan, maka
sebenarnya ia menjaga kebersihan agama dan kehormatan dirinya. - (Muslim, bilangan
1599) Wabillah al-Hidayah Wa al-Tawfiq.

Anonymous said...

Diharapkan jawapan diatas boleh memuaskan hati Aduka Taruna. Anda jangan gopoh dalam menyatakan sesuatu perkara. Anda kena bertenang dalam perkara ijtihadiyah, berlapang dada. Perhatikan hujah ulama' lain. Bukannya mencela pandangan ulama' tersebut. Perbezaan pandangan adalah dari teks yang sama; cuma keadaan, 'uruf, adat, kebiasaan dan lain2 lagi antara penyebab perbezaan pandangan. Kalau betul ijtihad 2 pahala, kalau salah ijtihad dapat 1 pahala. Kan ada dalil. Jangan menyombong dan tunjuk samseng tak tentu pasal. Dapat dosa aje. Takut dosa tak??? Baik bertaubat. Wallahu'alam.

SearchForHeaven said...

hahaha.. aku salah maa.. aku salah type,, aku nak tulis potong babi tak jadi murtad... adui laaaa