Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Aug 8, 2009

Exco Selangor, meh sini lu orang semua.

Oleh : AdukaTaruna

Sebelum gua detailkan / repair balik cadangan gua tentang arak ni, gua nak warning Hasan Ali. Berpada-pada dalam tindakan. Bijak dan licik. Ingat wadah lu adalah wadah undi. Bukan wadah setulen nabi. Jangan jadi bodoh piang macam ulama Terengganu.

Ok. Skang lu dengar ni bebaik. Takda sekor ulama gen Melayu tahu benda alah ni. Ikfaq Hakiki tau la diorang. Nanti, pepandai la lu bahas dan repair dalam mesyuarat exco. Sapa tak baca, gua lempang Cikgu Bard. Tak pasal2 Cikgu Bard masuk dalam N3 nih.

Garis panduan perniagaan / aktiviti katgori A.

Exco2 mangkuk Selangor semua,

Skang ni, lu letak perniagaan atau aktiviti yang berisiko dibantah dan tidak disenangi oleh satu2 penduduk setempat sebagai kategori A. Pepandai la lu bagi nama. Kategori Merah ke, kategori keris ke, apa ke. Sebab kepala otak lu bengap ala Hadi Awang, gua bagi contoh.

Perniagaan dulu.
  • Arak
  • Nombor ramalan
  • Cyber Cafe
  • Urut
  • Apa2 jer la yang akan berubah ikut satu2 semakan zaman.
Aktiviti plak. Kebudayaan sahaja, bukan keagamaan.
  • Kompang. Kalau dah latihan tengah malam. Memekak jer.
  • Tarian Singa.
  • Pasang kaset mengaji kat surau. Memekak jer. Azan dah la. Ntah sapa start budaya ni ntah. Kot mengaji sendiri takpa gak. Ni suruh kaset mengaji. Piang punya ulama.
  • Apa2 jer la yang akan berubah ikut satu2 semakan zaman.
Ok. Itu antara contoh la. Skang ni, mana2 pihak yang ingin menjalankan perniagaan atau aktiviti kategori A cam ni, terbahagi kepada 2. Oi Ronie! lu dengar ni! Tido plak dia. Ekeleeee... gua dah la berbulu dengan lu nih. Makan kasut Reebox ni kang.

Ok. Sambung balik. Skang ni, mana2 pihak yang ingin menjalankan perniagaan atau aktiviti kategori A cam ni, terbahagi kepada 2.
  1. Telah menjalankan perniagaan / aktiviti sejak zaman UMNO
  2. Akan (memohon) menjalankan perniagaan / aktiviti selepas panduan ini
Kita tinggal dulu tajuk ni. Gua kena susun ikut level Hadi. Stupid sangat la.

Hukum asal semua jenis perniagaan / aktiviti.

Hukum asal semua kategori perniagaan, termasuk kategori A ialah dibenarkan. Kita ambil arak sebagai contoh sebab hangat isu arak ni. Minuman kegemaran UMNO. Tak payah melatah la bro... kat sini semua cerita gentle punya.

Contoh 1.

1. Syarikat xenan mahu menjual arak di Beranang.

2. Syarikat xenan memohon di PBT.

3. PBT wajibkan syarikat xenan iklan mohon bantahan dari penduduk 10km persegi (contoh) dari lokasi perniagaan sekiranya ada. Dalam surat khabar utama satu, dan kain rentang di kawasan itu satu.

4. Bantahan wujud, tetapi tidak mencecah 50%.

5. Syarikat xenan dibenarkan menjual arak sehingga 2 tahun sebelum proses 1 bermula balik. 2 tahun jer sebab semakan zaman. Semakan zaman tu lu pepandai la faham sendiri. Tak payah rujuk kitab kuning. Mampos takda dalam tu. Gua yang terbit ilmu, gua la cipta istilah. Nanti barat bergaduh macam Melayu plak, sama ada nak guna istilah gua atau transelit istilah diorang. Transelit2 pun bunyi ala2 gua gak, pastu claim bahasa diorang. Budus kan.


Contoh 2.

1. Syarikat xenan mahu menjual arak di Beranang.

2. Syarikat xenan memohon di PBT.

3. PBT wajibkan syarikat xenan iklan mohon bantahan dari penduduk 10km persegi (contoh) dari lokasi perniagaan sekiranya ada. Dalam surat khabar utama satu, dan kain rentang di kawasan itu satu.

4. Bantahan wujud, dan mencecah 50%.

5. Syarikat xenan tidak diluluskan lesen sehingga 2 tahun. Begitu juga syarikat selepas xenan. Sekali bantahan dikira powernya selama 2 tahun.

Jadi, peniaga yang mohon lesen tak teraniaya. 2 tahun cukup la balik modal. Dan 2 tahun cukup la untuk pelbagai pihak yang gagal buat bantahan 50% untuk mendidik masyarakat setempat. Paham tak? Hah! Lu Khalid. Yang terkebil2 tu apahal? Ada soklan?

"Kalau kedai nombor ekor plak cane?" Terdengar satu suara kat sebelah sana plak.

Soklan bodoh camni, tak lain tak bukan. Sah Hasan Ali.

"Lu belajar dengan Roslan mms la San.."

6 comments:

Anonymous said...

camne lu nak tau 50% ke 70%?..cakap boleh aa

Anonymous said...

Pasang kaset mengaji kat surau. Memekak jer. Azan dah la. Ntah sapa start budaya ni ntah. Kot mengaji sendiri takpa gak. Ni suruh kaset mengaji. Piang punya ulama..
----------------------------------
ko ni yahudi mabuk ker? memekak kate ko.. aku agak ko ni pn jenis tonggang arak, hati gelap.

Anonymous said...

Artikel bodoh

Anonymous said...

Ok gak lu punya idea..tapi pegi le bg tau diorang,dok melalak kat kami watpe..

jeebond said...

idea yang bagus walaupun cara penyampaiannya menyakitkan hati sesetengah puak.. Gua suka cara lu at. Apsal lu tak lempar je mikropon yang lu pegang tu kat muka hasan ali..

czackPY said...

SOK PEKAK TELINGA BARU TAHU. AZAN DAN MENGAJI. HUJAH JANGAN MEMAIN. RAKAN BAGI SKIT INGAT KAT CALUN ANUGERAH BABI NEGARA NIE