Skip to main content

Kepimpinan Islam vs Kepimpinan Ulama

Oleh : lelaki_ini

Kepimpinan ISLAM x bole dibandingkan dgn kepimpinan ULAMA'.

ISLAM = agama
ULAMA' = manusia

Agama x bole dibandingkan dgn manusia. Manusia hanya bole dibandingkan dgn manusia. Cth:

Kepimpinan MU'MIN
Kepimpinan MUTTAQIN
Kepimpinan MUNAFIQIN
Kepimpinan THOGHUT

Haa ni smua baru bole dibandingkan dgn kepimpinan ULAMA' sbb gelaran utk manusia.

Cth lg :

Negara umat Islam x bole disamakan dgn negara Islam.

Maka kepimpinan Islam tu adalah betul, maknanya kepimpinan b'teraskan & b'sistemkan Islam. Bkn definisinya terhad kpd org Islam yg memerintah saje.

Jika Muslim memerintah tp buang Islam, tu bkn kepimpinan Islam, tp cuma kepimpinan Muslim. Ada beza tu.

Lastnye cth :

Parti ISLAM Se-Mesia (PAS). Knpa x Parti ULAMA' Se-Mesia?

Sbb tugas PAS bila memerintah kelak bkn terhad kpd keje2 Islami khususiyah saje, tp jg amal2 umum, fardhu kifayah, bab ekonomi, pertahanan, kebajikan, sukan dsb. Bkn pemerintahan saje.

That's why nama Islam digunakan kerana ia teras kpd tuntutan2 tuh. Dunia sebat, akhirat rembat.

Pendek kata, kepimpinan Islam diperlukan dlm bab politik & pemerintahan, urus agama, ekonomi & perniagaan, sistem pendidikan, pembangunan & sistem pengangkutan, pertahanan & keselamatan dsb.

1.

"Kemunculan PAS dalam sejarah politik tanah air telah bermula semenjak 23 Ogos 1951 apabila para ulamak yang bersidang di Kuala Lumpur bersetuju menubuhkan sebuah persatuan yang dinamakan Persatuan Ulamak Se-Malaya.

Nama persatuan ini kemudiannya diubah menjadi Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) pada 24 November 1951, dalam satu persidangan ulamak Malaya di Bagan Tuan Kecil (Butterworth), Seberang Prai."

Wa amik dr web PAS Pusat. P'soalannya, knpa sekumpulan ulama' tu sepakat tukar nama parti dr Ulama' kpd Islam?

Fikir2kan.

2.

"Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) merupakan satu-satunya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan bukan politik yang mempertuankan institusi ulama’."

Wa amik dr web PUM. Kalo lu nak kepimpinan ulama', silakan ke PUM. Sana 100% pure ulama'. Objektif pun utk m'pertuankan institusi ulama'.

Tp kalo lu nak Islam yg memerintah negara melalui ahli2nya, meh sini masuk PAS. Insya Allah smua akan t'bela t'masuk institusi ulama' tu.

Comments

  1. "Kemunculan PAS dalam sejarah politik tanah air telah bermula semenjak 23 Ogos 1951 apabila para ulamak yang bersidang di Kuala Lumpur bersetuju menubuhkan sebuah persatuan yang dinamakan Persatuan Ulamak Se-Malaya.

    Nama persatuan ini kemudiannya diubah menjadi Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) pada 24 November 1951, dalam satu persidangan ulamak Malaya di Bagan Tuan Kecil (Butterworth), Seberang Prai."

    Wa amik dr web PAS Pusat. P'soalannya, knpa sekumpulan ulama' tu sepakat tukar nama parti dr Ulama' kpd Islam?

    Fikir2kan.

    ReplyDelete
  2. "Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) merupakan satu-satunya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan bukan politik yang mempertuankan institusi ulama’."

    Wa amik dr web PUM. Kalo lu nak kepimpinan ulama', silakan ke PUM. Sana 100% pure ulama'. Objektif pun utk m'pertuankan institusi ulama'.

    Tp kalo lu nak Islam yg memerintah negara melalui ahli2nya, meh sini masuk PAS. Insya Allah smua akan t'bela t'masuk institusi ulama' tu.

    ReplyDelete
  3. ambo sokong pendapek ekau. ambo pon baghu terpikir. timo kaseh la.

    ReplyDelete
  4. a gud piece dis man..

    -->>marah lak kang si anon mana ntah akak cakap omputeh yg tak bijak neh...

    >>haku pedulik hape..!!
    >>bijak tak bijak ni penilaian akhirnya atas Allah gaks..
    ..kalo tak paham,leh tanya aduka,muahaha...

    ReplyDelete
  5. aku sebenonya maleh gak nak layan penulis cikai cam hang nih, demi kesiankan peminat hang yg kena telan bulat2 penulisan hang yg rendah mutu tuh, nak wat mcm mana kenala aku lawan nafsu aku yg maleh nih...:-)

    pertamanya aku rasa nko nih kureng reti bahse sket bahse melayu (tu pon ade ati nk pejuang PPSMI..hahaha) masa kecik2 dulu mak eko tak ngajo bahse melayu yg btoi ka huh? eh lupo lak, omak nko guru bahse inggeris kan...sori deng lupo. apa yg aku cadangkan nko p amek smula tuisen bahse melayu dgn budak2 yg nk amek periksa SPM tahun ni K? atau nko nak aku ajo nko bahse melayu yg btoi apa yg dikatakan kepimpinan islam dan kepimpinan ulama' ? kalu nak aku ajo tgn nko tuh duk bawah jgn tergaru2 kepla hang yg tak gatai tuh cam beruk matyeh je aku nengok dan satu lg jgn tersegih mcm kerang busuk bila aku tgh mengajo kang aku baling kamus dewan kat mukaa hang kang!!

    woii dengar sini budak aduka!

    *kepimpinan islam

    - cuba tgk dulu makna "kepimpinan"
    “Kepimpinan” ialah perkataan terbitan daripada “pimpin”. Pimpin bererti bimbing, pandu atau tunjuk. Memimpin diberi erti sebagai memegang tangan dan membawa berjalan menuju ke sesuatu tempat. Kepimpinan membawa erti “keupayaan memimpin” dan “kepemimpinan” pula “keupayaan sebagai pemimpin, daya seseorang pemimpin” (Kamus Dewan 1994). Kepimpinan memberi gambaran individu yang berkuasa DAN kedua cuba gabungkan Kepimpinan Islam" - maka maknanya individu yg memimpin secara islam, individu itu tentunya seorg islam kalu dak masakan dia nak memimpin secara islam kan, tp individu itu blom tentunya org yg mahir tentang ilmu2 berkaitan agama islam terutamanya berkaitan politik,peraturan dsbnya kalu kena individu cikai mcm hang mampus la BeB!!

    manakala kepimpinan ulama' pulak membawa erti yg lebih spesifik kepada individu yg berpengetahuan tinggi dlm bidang agama islam dan mereka ini lebih layak menjadi pemimpin kepada rakyat kebanyakan utk memandu kepada kehidupan yg sejahtera di dunia dan kebahgiaan yg abadi di akhirat.ok reti bahse doh?

    hoii tido ke? hahaha tu la nko kalu dah bodo ngaku je le, tak hinanya kalu ngaku bodo, org akan memandang hina bila berlagak pandai tp kenyataannya bodoo...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n