Skip to main content

Falsafah gua mempolitikkan budak sekolah / bayi

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Dalam Islam politik sebahagian dari Islam itu sendiri. Tak boleh suku2, asing2. Banyak perkara dalam Islam perlu diperjuangkan melalui politik. Termasuk budak sekolah dan bayi.

Masalahnya, apa terjadi seandainya budak sekolah dan bayi dipergunakan pihak2 yang cemas mempertahankan kuasa dan wang ringgit? Sehingga memudaratkan kelompok itu? Kita kembali kepada asasnya. Yakni :


Acara tidak boleh diharamkan, kecuali segala SOP yang diambil, dicuba, tetap membawa lebih banyak perkara buruk dari baik.

Cadangan SOPnya :

1. Jika hak budak sekolah / bayi perlu diperjuangkan melalui politik, maka, yang hadir dalam acara politik itu secara fizikal ialah penjaganya. Menuntut hak / idea anak2 sekolahnya.

2. Jika perjuangan melalui politik itu memerlukan sehingga budak sekolah / bayi itu hadir secara fizikal, maka ianya wajib disertai oleh penjaganya. Juga secara fizikal.

3. Budak sekolah / bayi tidak boleh digunakan secara fizikal mewakili mana2 pertubuhan, tanpa kehadiran fizikal penjaganya.

4. Budak sekolah / bayi boleh memasuki perjuangan hak mereka melalui politik tanpa kehadiran fizikal diri mereka, mahupun penjaga mereka, hanya melalui medium hujah penulisan (kalau bayi bleh menulis, silalah. Medium hujah seperti temuramah / wawancara / debat / etc dianggap fizikal.

[2]
Wahyu datang melalui peristiwa. Teknologi datang melalui masalah. Masalah makanan busuk baru dapat teknologi peti sejuk. N3 gua kebanyakan muncul melalui peristiwa.

Pasal apa gua nak citer falsafah atau stand gua bab politik kanak2 / bayi? Sebab gambar yang akan gua tampal diakhir ini.

Gambar itu bukanlah termasuk dalam tajuk [1] di atas. Tapi sebab bini gua dan adik2 ipar gua ke sekolah bagi menguruskan persekolahan ipar gua yang settle PMR baru-baru ni. Gua jadi pengasuh la.

Then, keadaan mengkehendaki gua turut sama2 memberikan solidariti perjuangan rakyat di Kelantan. Maka, dengan terpaksanya, bukan atas stand politik, gua membawa anak gua tu. Sampai di sana, jumpa SB yang ambil Intelligent gua kes hina Sultan Johor dengan perkataan mampos, mampos dan pergi mampos.

Bertanya khabar, dan dia hadiah anak gua RM10 sambil menasihati gua supaya jangan babitkan anak gua, dan anak gua terlalu kecil untuk dibawa ke luar. Skang ni musim demam. Kena sayang zuriat kita. Gua faham hujah dia, dan lepak dengan dia dalam balai bersama sorang lagi SB. Tukar2 idealogi secara pro.


Pertamanya gua bawa bukan atas stand politik. Tapi atas stand takda orang nak jaga. Masa bini gua mengandung lagi Dayat ingatkan gua, satu hari nanti, Allah akan uji gua pilih antara perjuangan dengan anak bini. Bermula dengan sekecil2 seperti ini. Dia pernah berhadapan dengan tarikh BERSIH dengan keperluan anak demam. Kecil untuk orang kecil. Besar untuk orang besar berhadapan antara penjara dengan anak bini, misalnya.

Secara umurnya, memang anak gua masih kecil. Ini perbandingan anak jiran depan gua. Umur 9 bulan lebih. Berat 7kg++. Berdiri memerlukan sokongan. Anak gua 55 hari. Berat 5kg. Boleh juga berdiri dengan sokongan. Cuma time ambil gambar ni anak gua moody. Pempes penuh kot. Hahaha. Gua ada video anak gua berjalan dengan sokongan 3-4 langkah ketika umur 47 hari. Cuma untuk upload semata2 N3 ni, mcm jobo plak. Huhu..

Gua tak paksa lu setuju pun fahaman gua. Fahaman berlawanan dengan gua itu pun bermotifkan mencari yang terbaik untuk si anak2. Tapi idealogi gua, setakat ke balai polis, no prob rasanya. Lainlah kalau tempat padat. Lebih berisiko jangkitan. Wallahualam.

Comments

  1. Salam,

    Anak mu kata,"Jangan gunakan gua, basuh pampers ni duluuu!"

    ReplyDelete
  2. Khai cakap : daddy, koboi kalau gi perang mana ada bawak anak la... Wakaka...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.