Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Sep 1, 2010

Semua makhluk di Padang Masyar itu terbalik pengsan.



Oleh : AdukaTaruna

"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"

Panas siot. Giler ah macam nih. Dah la panas, memekak macam kena histeria plak kat depan sana.

Panas. Terik. Bahang. Merah menghampiri jingga. Kaki terpasak tak boleh bergerak. Sesak. Berkelompok dengan luas. Bercampur-baur. Bogel. Mendongak menanti bicara. Ah... hampir putus asa gua nih. Tiada sesiapa. Buat hal sendiri melainkan namanya dipanggil untuk disoal siasat. Perbicaraan orang besar depan sana tidak menarik minat gua.

Kanan, isteri gua. Keliling, anak-anak gua. Isteri dan anak-anak gua juga turut terpaku dalam keadaan mendongak. Nun depan sana, terdapat seorang yang berdiri ditempat tinggi. Tegak mendongak. Siapakah dia? Mengapa gua termasuk dalam kelompok dia? Kelompok gua kebanyakan Melayu. Eh... ada sekor ganjil.

"Weih.. bro... lu siapa?"

Gua sound satu negro hujung sana. Dia juga bersama anak dan isteri. Diam membisu. Negro nih tak faham bahasa Melayu nih. Nasib baik tak bergerak. Kalau tak, gua luku dah kepala negro tuh. Pantang Ketuanan Melayu dicabar.

Ah... dah la panas... bosan pula. Bila turn gua nak bicara nih? Gua ingat diorang bicara dari pemimpin besar ke pimpin kecil la. So, gua kena soal atas tanggungjawab anak dan isteri gua. Setiap manusia dibangkitkan mengikut pemimpin? Kalau camtu, mampos la lama. Berapa ratus tahun turn gua nih. Warghhh... tetiba rasa nak nangis la plak.

Seb baik jugak gua bai. Kalau jadi pemimpin, mampos nak kena jawab tu. Ramai giler tu anak buah nak kena jawab. Time ni, kat mana la AbangHensem eh? Gua try tinjau2 keliling.

Uih? Nik Aziz tu beb. Belakang Sultan dan Raja Melayu. Dibangkitkan mengikut pemimpin. Seb baik gua tolak darjah kebesaran dulu. Kalau tak, gua dah iktiraf sistem itu dah. Alhamdulillah. Maha suci Allah. Kalau tak, menjawab gua.. tak dapat jawab, ke dalam gua.

"Mengapa kamu berzina pada malam 31 Ogos di Kuala Terengganu pada tahun 2005?"

Ah.. sudah. Perbicaraan orang besar merebak kepada seorang wanita kerdil. Wanita itu dipanggil malaikat.

"Aku adalah hamba Allah yang lemah, bertambah malang bila hidup dalam suasana sukar sebegitu. Maafkan aku."

"Apa jawapanmu?"

"Jikalah Hadi dan PAS Terengganu tidak bodoh dan gelojoh mendapat kuasa, pasti pada 31 Ogos 2005 tidak berlaku pesta maksiat yang membuatkan aku terjebak sama.2005 UMNO bertanggungjawab mencorak budaya. UMNO menang kerana kecuaian PAS Terengganu."

Gua tergamam.

"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"

"Panggil Abdul Hadi Awang ke mari!"

Kesemua yang mendongak mula berpaling, berbisik sesama sendiri. Mana Hadi? Siapa Hadi?

"Bawakan Abdul Hadi Awang ke mari!"

Malaikat berterbangan mencari Hadi Awang.

"Hei.. man! Who Hadi Awang?"

Negro tadi sound gua. Ekeleh.... Socai nih... tadik ke main sombong. Gua buat derk jer. Balas dendam beb.

"Bawakan kepadaku Abdul Hadi Awang!" Keras suara ketua malaikat mahkamah.

"Abdul Hadi Awang tidak ada, tuan."

"Tidak ada? Dia di mana?"

"Luar negara."

Semua makhluk di Padang Masyar itu terbalik pengsan.

9 comments:

Reformis Jalanan said...

kah kah kah lawak bro. minta izin copy yer..

AdukaTaruna said...

Gua tak izinkan kecuali lu bagi gua duwet raya dalam bentuk Dinar Kelantan. Ngeh3

Reformis Jalanan said...

Tak cool la lu ni bro. Gua student lagi, mana boleh bagi duet raya, hahaha.. Sepatutnya lu yang kena bagi duit raya kat wa..

saye said...

ha ha ha macam sial

AdukaTaruna said...

weih saye.. lu raya ni kat mana? Luar negara gak ke?

restless.. said...

lawak padang masyar plok doh?ni yg duk ngadap sampai pagi nih?keh keh keh.humor gelap yg tk berapa gelap.

saye said...

gua memang bercadang raya bersama rakyat yang sokong gua menegakkan Islam kat luar negara.

seikq said...

Hebat hebat inilah akibat banyak bercakap/menulis kurang berfikir.... secara sedar atau tidak yang Maha Agung dipermainkan.. peristiwa yang sepatutnya direnungkan dengan penuh keinsafan jadi bahan mainan dan gurauan... mungkin apa yang anda sembah tak sama dengan apa yang saya sembah.... Allah hu alam.

Unknown said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體