Skip to main content

Semua makhluk di Padang Masyar itu terbalik pengsan.



Oleh : AdukaTaruna

"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"

Panas siot. Giler ah macam nih. Dah la panas, memekak macam kena histeria plak kat depan sana.

Panas. Terik. Bahang. Merah menghampiri jingga. Kaki terpasak tak boleh bergerak. Sesak. Berkelompok dengan luas. Bercampur-baur. Bogel. Mendongak menanti bicara. Ah... hampir putus asa gua nih. Tiada sesiapa. Buat hal sendiri melainkan namanya dipanggil untuk disoal siasat. Perbicaraan orang besar depan sana tidak menarik minat gua.

Kanan, isteri gua. Keliling, anak-anak gua. Isteri dan anak-anak gua juga turut terpaku dalam keadaan mendongak. Nun depan sana, terdapat seorang yang berdiri ditempat tinggi. Tegak mendongak. Siapakah dia? Mengapa gua termasuk dalam kelompok dia? Kelompok gua kebanyakan Melayu. Eh... ada sekor ganjil.

"Weih.. bro... lu siapa?"

Gua sound satu negro hujung sana. Dia juga bersama anak dan isteri. Diam membisu. Negro nih tak faham bahasa Melayu nih. Nasib baik tak bergerak. Kalau tak, gua luku dah kepala negro tuh. Pantang Ketuanan Melayu dicabar.

Ah... dah la panas... bosan pula. Bila turn gua nak bicara nih? Gua ingat diorang bicara dari pemimpin besar ke pimpin kecil la. So, gua kena soal atas tanggungjawab anak dan isteri gua. Setiap manusia dibangkitkan mengikut pemimpin? Kalau camtu, mampos la lama. Berapa ratus tahun turn gua nih. Warghhh... tetiba rasa nak nangis la plak.

Seb baik jugak gua bai. Kalau jadi pemimpin, mampos nak kena jawab tu. Ramai giler tu anak buah nak kena jawab. Time ni, kat mana la AbangHensem eh? Gua try tinjau2 keliling.

Uih? Nik Aziz tu beb. Belakang Sultan dan Raja Melayu. Dibangkitkan mengikut pemimpin. Seb baik gua tolak darjah kebesaran dulu. Kalau tak, gua dah iktiraf sistem itu dah. Alhamdulillah. Maha suci Allah. Kalau tak, menjawab gua.. tak dapat jawab, ke dalam gua.

"Mengapa kamu berzina pada malam 31 Ogos di Kuala Terengganu pada tahun 2005?"

Ah.. sudah. Perbicaraan orang besar merebak kepada seorang wanita kerdil. Wanita itu dipanggil malaikat.

"Aku adalah hamba Allah yang lemah, bertambah malang bila hidup dalam suasana sukar sebegitu. Maafkan aku."

"Apa jawapanmu?"

"Jikalah Hadi dan PAS Terengganu tidak bodoh dan gelojoh mendapat kuasa, pasti pada 31 Ogos 2005 tidak berlaku pesta maksiat yang membuatkan aku terjebak sama.2005 UMNO bertanggungjawab mencorak budaya. UMNO menang kerana kecuaian PAS Terengganu."

Gua tergamam.

"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"
"Jika dia tidak bodoh, pasti aku tidak begini!"

"Panggil Abdul Hadi Awang ke mari!"

Kesemua yang mendongak mula berpaling, berbisik sesama sendiri. Mana Hadi? Siapa Hadi?

"Bawakan Abdul Hadi Awang ke mari!"

Malaikat berterbangan mencari Hadi Awang.

"Hei.. man! Who Hadi Awang?"

Negro tadi sound gua. Ekeleh.... Socai nih... tadik ke main sombong. Gua buat derk jer. Balas dendam beb.

"Bawakan kepadaku Abdul Hadi Awang!" Keras suara ketua malaikat mahkamah.

"Abdul Hadi Awang tidak ada, tuan."

"Tidak ada? Dia di mana?"

"Luar negara."

Semua makhluk di Padang Masyar itu terbalik pengsan.

Comments

  1. Gua tak izinkan kecuali lu bagi gua duwet raya dalam bentuk Dinar Kelantan. Ngeh3

    ReplyDelete
  2. Tak cool la lu ni bro. Gua student lagi, mana boleh bagi duet raya, hahaha.. Sepatutnya lu yang kena bagi duit raya kat wa..

    ReplyDelete
  3. weih saye.. lu raya ni kat mana? Luar negara gak ke?

    ReplyDelete
  4. lawak padang masyar plok doh?ni yg duk ngadap sampai pagi nih?keh keh keh.humor gelap yg tk berapa gelap.

    ReplyDelete
  5. gua memang bercadang raya bersama rakyat yang sokong gua menegakkan Islam kat luar negara.

    ReplyDelete
  6. Hebat hebat inilah akibat banyak bercakap/menulis kurang berfikir.... secara sedar atau tidak yang Maha Agung dipermainkan.. peristiwa yang sepatutnya direnungkan dengan penuh keinsafan jadi bahan mainan dan gurauan... mungkin apa yang anda sembah tak sama dengan apa yang saya sembah.... Allah hu alam.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.