Skip to main content

Baiah Taklik : Dasar Melayu tak faham isu.

Oleh : AdukaTaruna


'Baiah itu tidak salah."
Hasan Ali betul."


Maka, terpaksa balik gua pergi ke dasar. Letih nak fight dalam dunia Melayu nih. Dalam dedahan baiah taklik tersebut, tidak dipertikaikan sama ada bijak atau tidak bijak, halal atau haram baiah tersebut.

Yang dipertikaikan ialah dedahan di premis peribadi dihadapan para bloggers UMNO. Dan damage yang diamali PAS apabila kekuatan media perdana digerakkan dengan isu ini. Di sinilah label pengkhianat itu ditampal. Adoiyai... letih siott fight dalam dunia jemaah lu ni uma.

Dalam peperangan antara 2 negara, negara A dan B, terdapat satu rahsia yang selama ini 'tidak dirasmikan'. Hanya dengar2 begitu sahaja. Kemudiannya, negara A punya bangang, jemput pelapor negara B dalam satu premis peribadi, dan dicerita masalah dalaman negara A termasuk satu rahsia tadi.

Dan di situ, meletuplah rahsia itu di media kedua-dua negara, mengelirukan rakyat, melemahkan sokongan, etc. Sedangkan isunya bukan soal halal-haram atau betul-benar rahsia tersebut. Gua cadang di masa hadapan,  perwakilan PAS harus lulus level IQ yang ditetapkan. Bab iman dan akhlak tidak perlu risau sangat sebab Majlis Syura yang dihuni para orang lurus-bendul ada.

Ini nak jadi perwakilan atau pemimpin, setakat sijil tahap super prof; tapi IQ tahap Mat Rempit payah juga. Nak susun sudoku tahap 6 angka pun terkial-kial, pastu claim ijtihad at least dapat 1 pahala?

Luar tajuk.

Gua sekali lagi menegaskan pendirian gua untuk Menantu TGNA berkorban menggantung jawatan CEO PMBK bagi menguruskan persepsi sebuah kerajaan Islam Kelantan yang berusia 19 tahun.

Dan gua menegaskan pendirian Husam menggantung jawatan exco untuk ditubuhkan siasatan bebas atas segala pertuduhan-pertuduhan yang dihalakan kepada kerajaan Islam Kelantan.

Comments

  1. Hahahaha.. kantoi ke beb?

    Baiah tu bkn rahsia pon. Sejak bile jd rahsia nih? Dr hasan kalo xsilap aku ada ckp sndiri dlm ceramah umum. Ceramah ngan anwar. Knp xjadi isu masa tu?

    Sbb, org yg dgr hati dia xitam cam lu beb!

    Sori la , yg disebut olih Dr Hasan tu cuma sign borang. Bukan baiah pon. Baiah ni kena sebut. Ni mcm borang akujanji je.

    Dia xde lak cakap tu baiah pas or semua org kena wat. Dia cuma cakap 'kami kena'. 'Kami' ni maybe pas sgor je.

    Then dia cakap, 'I think because of the pledge' yg mnyebabkan Kelantan kekal. Meaning, dia sndiri xpasti pas kelantan ade wat.

    So, aku rasa ko yg xpaham isu ni beb. Ni jugak mmbuktikan ko sbnarnya xpaham isu tp still nak sembang lebat. Ingat beb, setiap benda lu wat arini, ada balasan la kat akhirat.

    Sorry..

    Dgr gak:

    http://tuanibrahim.blogspot.com/2009/11/isu-bai-satu-penjelasan.html

    ReplyDelete
  2. Kesudahan kemelut ini alah golongan anti UG menerima tindakan disiplin dari PAS dan terus menerus menerima berbagai serangan. TGNA pun diserang sekali.
    Manakala golongan pro UG terlepas dan meneruskan usaha mereka membawa PAS ke dalam BN tahun 2010/2011

    ReplyDelete
  3. hasan ali-nasa yang buat taik, khalid samad yang kena warning pasal baiah ni, memang haram jadah!

    tu pun ada jugak orang kat sini yang tak paham isu

    ReplyDelete
  4. Habis,habis....lingkup....!!!

    Apa nak jadi dengan puak berpeluk dalam gelap ni.....???
    langsung tarak rasa bersalah....

    di mana akhlak.....???

    Yang berjuang sampai mati,kena ISA....yang faham dasar PAS,alih-alih sapi yang dapat.....

    memali agaknya hanya sebuah cerekarama TV Gila........

    operasi lalang mungkin operasi polis check lesen memandu dan roadtax............

    Hancus.....!!!

    Rahmat di sebalik itu jika kita lihat membawa seribu kebaikan.....

    "Dua Wajah"

    ==================================


    Di mana sesuatu kawasan yang calonnya hanya dari PAS......apa alternatif kami.....???
    Bukankah tujuannya untuk tendang gerombolan Umno/Bn.....???

    kawasan yang calonnya dari wakil DAP seperti di sepakati dalam PR tiada masalah bagi kami...!!!

    matlamatnya ialah melenyapkan Umno/Bn yang zalim........

    kes memali sudah cukup menyayat hati..........

    apa ini wahai ahli-ahli PAS....???

    ReplyDelete
  5. ader ke sudoku 6 angka?
    yg den tahu sudoku ni 9x9 angka...

    ahaks..

    6 angka nih tok bebudak tadika jek :D

    ReplyDelete
  6. khalis samad buat taik lagi besar pasal dia cakap kat utusan setan..bangang korang

    khalid tu sengaja buat camtu supaya hasan ali yang ekna salahkan..tup2 mulut celupar dia satu pas kena

    hasan ali cakap pon benda baiah tu dah lama..dalam ceramah pon dia penah cakap..ap yg rahisa ku pon tak tau

    cuma ada blogger setan yang jadikan benda ni isu sebab nak serang pas..bukan anti UG sgt pon tpi anti islam n tak mau pas kuat sebab nnti takleh g tgk pompuan telanjang kat bangsar disko

    sape blogger setan tu? bagan utama, aduka, perisik rakyat, tulang besi dan benih2 setan lain yg sedang menetas

    ReplyDelete
  7. khalis samad buat taik lagi besar pasal dia cakap kat utusan setan..bangang korang

    khalid tu sengaja buat camtu supaya hasan ali yang ekna salahkan..tup2 mulut celupar dia satu pas kena

    hasan ali cakap pon benda baiah tu dah lama..dalam ceramah pon dia penah cakap..ap yg rahisa ku pon tak tau

    cuma ada blogger setan yang jadikan benda ni isu sebab nak serang pas..bukan anti UG sgt pon tpi anti islam n tak mau pas kuat sebab nnti takleh g tgk pompuan telanjang kat bangsar disko

    sape blogger setan tu? bagan utama, aduka, perisik rakyat, tulang besi dan benih2 setan lain yg sedang menetas

    ReplyDelete
  8. Adukataruna,
    Ada kalanya pening membaca komen-komen yang disiarkan dalam blogg-blogg.Ada gulungan "orang panjat tiang,dia panjat bendul",ada pihak "yang dibincang tajuk lain,dia sebut tajuk lain" dan yang paling teruk "loyar buruk" - tulis macam peguam tapi hujah macam orang tak sekolah.Ada yang lebih teruk lagi - dia masukkan "iklan" suruh orang layari bloggnya dan ada juga iklan aktiviti kawasan.
    Harap lu bersabarlah,ini bermakna Genetik-Melayu baru nak belajar berinternet.

    ReplyDelete
  9. ketinggalan betullah lu orang ni... Baiah ni masa kempen PRU-12 lagi dah disebut dah..! sebelum pilihanraya lagi..!! rahsia mender...??? sejak bila lak jadi rahsia nih ..???

    ReplyDelete
  10. khalid samad gak yg kene
    pasai issue baiah ni?haha..

    sapa yg gatai mulut ckp
    citer baiah taklik ni kat blogger2?
    siap ada record lg..?

    nape khalid sanggup mgia kan?
    bg wa
    citer baiah taklik talak 3 ni
    leh wat issue cari makan oleh pihak tertentu utk kasi imej PAS buruk di mata org awam.

    klu bengap mencounterkan issue ni,
    bg wa
    PAS mdpt imej yg kureng baik di mata rakyat melayu level awam.

    bg wa,
    khalid samad mgia kan dah cantek.
    khalid samad mjadi kambeng itam dah cantek utk baiki imej PAS.
    imej beliau je yg buruk.
    atas sebab PAS tidak mrestui baiah tersebut. dan khalid diberi amaran.maka secara tidak langsung hanya imej khalid je yg rosak.Imej PAS kureng skit terjejas coz PAS tidak mrestuinya.
    maka bg wa
    dah cantek khalid samad
    jd kambeng itam dgn gerak pantas hadi & nik aziz counter issue ni.

    hasan ali mana?
    bila issue ni dimainkan?
    nash apa komen?
    diaorg yg gatai bukak mulut..
    alih2 khalid gak bkorban jadi kambeng itam....hahaha

    cume wa tunggu video baiah
    hasan & nash ditayangkan kat TV3 je...haha

    ReplyDelete
  11. klu biasa dah disebut?
    nape nik aziz dan hadi mnafikan
    baiah taklik talak 3 ni?
    awat x mgaku je?haha

    ReplyDelete
  12. pengkhianat PAS yg sbnr adlh Hasan Ali & Nasha.. Kedua2 ni mesti di singkirkan, nescaya PAS akn menjadi stabil serta merta..

    ReplyDelete
  13. PAS lebih baik buang perkataan ISLAM dari parti mereka sebab boleh menyebabkan orang bukan islam keliru tentang islam yg sebenar,iaitu islam yg syumul.Kebanyakan pemimpin PAS lebih banyak main politik jer..contoh yg terkini macam Hassan Ali dan Nasha.Dan org2 yg menyokong PAS pun kebanyakan tak 100% amal kan agama pun..yg tak solat pun ramai..saja jer jenis suka duk cari buruk org dan jenis suka duk caci maki org..cara bahasa dari tulisan dah dapat diagak jenis org yg mcmana..Tapi ada juga individu dalam PAS yg boleh dihormati kerana cara amal agama dan istiqamah-nya,seperti mana Tuan Guru Nik Aziz.Wallahu`Alam

    FREEMAN

    ReplyDelete
  14. Bukan tak faham, sengaja tak mau faham. Kesudahannya Khalid pulak yang terpaksa mintak maaf dan dikambing hitamkan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.