Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 14, 2009

Baiah Taklik : Dasar Melayu tak faham isu.

Oleh : AdukaTaruna


'Baiah itu tidak salah."
Hasan Ali betul."


Maka, terpaksa balik gua pergi ke dasar. Letih nak fight dalam dunia Melayu nih. Dalam dedahan baiah taklik tersebut, tidak dipertikaikan sama ada bijak atau tidak bijak, halal atau haram baiah tersebut.

Yang dipertikaikan ialah dedahan di premis peribadi dihadapan para bloggers UMNO. Dan damage yang diamali PAS apabila kekuatan media perdana digerakkan dengan isu ini. Di sinilah label pengkhianat itu ditampal. Adoiyai... letih siott fight dalam dunia jemaah lu ni uma.

Dalam peperangan antara 2 negara, negara A dan B, terdapat satu rahsia yang selama ini 'tidak dirasmikan'. Hanya dengar2 begitu sahaja. Kemudiannya, negara A punya bangang, jemput pelapor negara B dalam satu premis peribadi, dan dicerita masalah dalaman negara A termasuk satu rahsia tadi.

Dan di situ, meletuplah rahsia itu di media kedua-dua negara, mengelirukan rakyat, melemahkan sokongan, etc. Sedangkan isunya bukan soal halal-haram atau betul-benar rahsia tersebut. Gua cadang di masa hadapan,  perwakilan PAS harus lulus level IQ yang ditetapkan. Bab iman dan akhlak tidak perlu risau sangat sebab Majlis Syura yang dihuni para orang lurus-bendul ada.

Ini nak jadi perwakilan atau pemimpin, setakat sijil tahap super prof; tapi IQ tahap Mat Rempit payah juga. Nak susun sudoku tahap 6 angka pun terkial-kial, pastu claim ijtihad at least dapat 1 pahala?

Luar tajuk.

Gua sekali lagi menegaskan pendirian gua untuk Menantu TGNA berkorban menggantung jawatan CEO PMBK bagi menguruskan persepsi sebuah kerajaan Islam Kelantan yang berusia 19 tahun.

Dan gua menegaskan pendirian Husam menggantung jawatan exco untuk ditubuhkan siasatan bebas atas segala pertuduhan-pertuduhan yang dihalakan kepada kerajaan Islam Kelantan.

14 comments:

Anonymous said...

Hahahaha.. kantoi ke beb?

Baiah tu bkn rahsia pon. Sejak bile jd rahsia nih? Dr hasan kalo xsilap aku ada ckp sndiri dlm ceramah umum. Ceramah ngan anwar. Knp xjadi isu masa tu?

Sbb, org yg dgr hati dia xitam cam lu beb!

Sori la , yg disebut olih Dr Hasan tu cuma sign borang. Bukan baiah pon. Baiah ni kena sebut. Ni mcm borang akujanji je.

Dia xde lak cakap tu baiah pas or semua org kena wat. Dia cuma cakap 'kami kena'. 'Kami' ni maybe pas sgor je.

Then dia cakap, 'I think because of the pledge' yg mnyebabkan Kelantan kekal. Meaning, dia sndiri xpasti pas kelantan ade wat.

So, aku rasa ko yg xpaham isu ni beb. Ni jugak mmbuktikan ko sbnarnya xpaham isu tp still nak sembang lebat. Ingat beb, setiap benda lu wat arini, ada balasan la kat akhirat.

Sorry..

Dgr gak:

http://tuanibrahim.blogspot.com/2009/11/isu-bai-satu-penjelasan.html

Anonymous said...

Kesudahan kemelut ini alah golongan anti UG menerima tindakan disiplin dari PAS dan terus menerus menerima berbagai serangan. TGNA pun diserang sekali.
Manakala golongan pro UG terlepas dan meneruskan usaha mereka membawa PAS ke dalam BN tahun 2010/2011

Anonymous said...

hasan ali-nasa yang buat taik, khalid samad yang kena warning pasal baiah ni, memang haram jadah!

tu pun ada jugak orang kat sini yang tak paham isu

Sudin said...

Habis,habis....lingkup....!!!

Apa nak jadi dengan puak berpeluk dalam gelap ni.....???
langsung tarak rasa bersalah....

di mana akhlak.....???

Yang berjuang sampai mati,kena ISA....yang faham dasar PAS,alih-alih sapi yang dapat.....

memali agaknya hanya sebuah cerekarama TV Gila........

operasi lalang mungkin operasi polis check lesen memandu dan roadtax............

Hancus.....!!!

Rahmat di sebalik itu jika kita lihat membawa seribu kebaikan.....

"Dua Wajah"

==================================


Di mana sesuatu kawasan yang calonnya hanya dari PAS......apa alternatif kami.....???
Bukankah tujuannya untuk tendang gerombolan Umno/Bn.....???

kawasan yang calonnya dari wakil DAP seperti di sepakati dalam PR tiada masalah bagi kami...!!!

matlamatnya ialah melenyapkan Umno/Bn yang zalim........

kes memali sudah cukup menyayat hati..........

apa ini wahai ahli-ahli PAS....???

bumblebee said...

ader ke sudoku 6 angka?
yg den tahu sudoku ni 9x9 angka...

ahaks..

6 angka nih tok bebudak tadika jek :D

Anonymous said...

khalis samad buat taik lagi besar pasal dia cakap kat utusan setan..bangang korang

khalid tu sengaja buat camtu supaya hasan ali yang ekna salahkan..tup2 mulut celupar dia satu pas kena

hasan ali cakap pon benda baiah tu dah lama..dalam ceramah pon dia penah cakap..ap yg rahisa ku pon tak tau

cuma ada blogger setan yang jadikan benda ni isu sebab nak serang pas..bukan anti UG sgt pon tpi anti islam n tak mau pas kuat sebab nnti takleh g tgk pompuan telanjang kat bangsar disko

sape blogger setan tu? bagan utama, aduka, perisik rakyat, tulang besi dan benih2 setan lain yg sedang menetas

Anonymous said...

khalis samad buat taik lagi besar pasal dia cakap kat utusan setan..bangang korang

khalid tu sengaja buat camtu supaya hasan ali yang ekna salahkan..tup2 mulut celupar dia satu pas kena

hasan ali cakap pon benda baiah tu dah lama..dalam ceramah pon dia penah cakap..ap yg rahisa ku pon tak tau

cuma ada blogger setan yang jadikan benda ni isu sebab nak serang pas..bukan anti UG sgt pon tpi anti islam n tak mau pas kuat sebab nnti takleh g tgk pompuan telanjang kat bangsar disko

sape blogger setan tu? bagan utama, aduka, perisik rakyat, tulang besi dan benih2 setan lain yg sedang menetas

Anonymous said...

Adukataruna,
Ada kalanya pening membaca komen-komen yang disiarkan dalam blogg-blogg.Ada gulungan "orang panjat tiang,dia panjat bendul",ada pihak "yang dibincang tajuk lain,dia sebut tajuk lain" dan yang paling teruk "loyar buruk" - tulis macam peguam tapi hujah macam orang tak sekolah.Ada yang lebih teruk lagi - dia masukkan "iklan" suruh orang layari bloggnya dan ada juga iklan aktiviti kawasan.
Harap lu bersabarlah,ini bermakna Genetik-Melayu baru nak belajar berinternet.

pemandu teksi said...

ketinggalan betullah lu orang ni... Baiah ni masa kempen PRU-12 lagi dah disebut dah..! sebelum pilihanraya lagi..!! rahsia mender...??? sejak bila lak jadi rahsia nih ..???

uma said...

khalid samad gak yg kene
pasai issue baiah ni?haha..

sapa yg gatai mulut ckp
citer baiah taklik ni kat blogger2?
siap ada record lg..?

nape khalid sanggup mgia kan?
bg wa
citer baiah taklik talak 3 ni
leh wat issue cari makan oleh pihak tertentu utk kasi imej PAS buruk di mata org awam.

klu bengap mencounterkan issue ni,
bg wa
PAS mdpt imej yg kureng baik di mata rakyat melayu level awam.

bg wa,
khalid samad mgia kan dah cantek.
khalid samad mjadi kambeng itam dah cantek utk baiki imej PAS.
imej beliau je yg buruk.
atas sebab PAS tidak mrestui baiah tersebut. dan khalid diberi amaran.maka secara tidak langsung hanya imej khalid je yg rosak.Imej PAS kureng skit terjejas coz PAS tidak mrestuinya.
maka bg wa
dah cantek khalid samad
jd kambeng itam dgn gerak pantas hadi & nik aziz counter issue ni.

hasan ali mana?
bila issue ni dimainkan?
nash apa komen?
diaorg yg gatai bukak mulut..
alih2 khalid gak bkorban jadi kambeng itam....hahaha

cume wa tunggu video baiah
hasan & nash ditayangkan kat TV3 je...haha

uma said...

klu biasa dah disebut?
nape nik aziz dan hadi mnafikan
baiah taklik talak 3 ni?
awat x mgaku je?haha

Anonymous said...

pengkhianat PAS yg sbnr adlh Hasan Ali & Nasha.. Kedua2 ni mesti di singkirkan, nescaya PAS akn menjadi stabil serta merta..

Anonymous said...

PAS lebih baik buang perkataan ISLAM dari parti mereka sebab boleh menyebabkan orang bukan islam keliru tentang islam yg sebenar,iaitu islam yg syumul.Kebanyakan pemimpin PAS lebih banyak main politik jer..contoh yg terkini macam Hassan Ali dan Nasha.Dan org2 yg menyokong PAS pun kebanyakan tak 100% amal kan agama pun..yg tak solat pun ramai..saja jer jenis suka duk cari buruk org dan jenis suka duk caci maki org..cara bahasa dari tulisan dah dapat diagak jenis org yg mcmana..Tapi ada juga individu dalam PAS yg boleh dihormati kerana cara amal agama dan istiqamah-nya,seperti mana Tuan Guru Nik Aziz.Wallahu`Alam

FREEMAN

Lyn said...

Bukan tak faham, sengaja tak mau faham. Kesudahannya Khalid pulak yang terpaksa mintak maaf dan dikambing hitamkan.