Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jun 2, 2009

Akhlak pemilihan PAS.

Oleh : AdukaTaruna

Kebelakangan ni, dalam fasa kebebasan maklumat, suara dan fikrah, PAS berhadapan dengan era mencabar la beb. Dulu pemilihan PAS hanya boleh di baca dari Harakah. Kini, semua orang boleh kongsi pendapat, kongsi bertumbuk. Termasuk la gua yang kecil nih.

Lu tgk peperangan maklumat dan sudut oleh kickdefella dgn MSO. Penin gua baca. MSO dan kickdefella ofkos la 'org dalam' PAS. So, memang dia ada maklumat banyak. Berbanding blogger cabuk dgn gua ni, gua lebih mudah. Gua nak orang sekian dalam PAS kerana sekian. Dah. Settle.

Bila dah masuk orang dalam, maka, PAS berada dalam fasa keterbukaan yang perlu dihadapi dengan tabah, teliti dan sangat sangat sangat sangat bijaksana. Banyak kali sangat tu beb.

Yang pasti, siapa pun yang disokong blogger, yang disokong itu memiliki akhlak yang sangat bagus. Walau Nasha dan Hadi gua langsung tak berkenan, tapi bab akhlak, gua memang tak terkata apa la.

So, harap lu orang, terutama bebudak muda ni, harus ada daya pengasingan tajuk. Yang tak berakhlak tu ialah cara penyampaian blogger. Yang tokoh tu takda kena-mengena pun dengan akhlak blogger yang menyokong mereka; walau mereka itu 'upahan'.

Gua tak menolak, suatu hari nanti, akhlak2 tokoh2 PAS yang dizaman perjuangan ini, akan menjadi jahanam di zaman pengurusan nanti. Tp harap, ketika zaman pengurusan itu, Majlis Syura sudah berkuku. Harap2 gitu lah.

Kita semua bukan baik ma. Sebab kita tak baik, kita harapkan suasana negara yang baik. Mudah2an suasana bergama itu membentuk generasi kita kepada baik. Meninggalkan apa yang tidak baik di zaman kita.

Bila kita semua tidak baik, maka, tiada satu pun parti yang baik. Yang ada ialah paling kurang buruk dari buruk2 yang ada. Itu sahaja pilihan yang ada. So, pepaham sendiri la na..

Hadi dan Nasha.

Skang ni fasa perebutan di sebalik fasa pengurusan kemenangan kecil. Bila fasa perebutan, ulama2 bangang jenis Hadi dan Nasha ni terajang dok tepi jer la beb. Bila perang, Nabi handle atas, Khalid yang bukan ulama tu dihantar. Bila dah menang, dah settle, terajang Khalid dok stor, dan biarkan Nabi uruskan semua.

Lebih kurang macam tu la. Kalau gua la, Di fasa peperangan ni, Hadi dok Majlis Syura jer. Bio Husam Presiden, Mat Sabu Timbalan.

Selesai perang, zaman pengurusan plak, terajang Husam dan Mat Sabu tu dok dalam stor pun takpa. Gua takda hal punya. Bio Hadi ke Nasha ke yang handle. Serahkan sesuatu itu mengikut ahli bidang, ahli situasi ma.

Ulama2 bangang bab perang ni kalau letak di fasa perang, macam Oshea + Ferdinand jaga Messi beb. Ngeeee....

8 comments:

Anonymous said...

salam bro..

bagus artikel ni..tp ko lah yg sepatutnya praktik dulu..

jenis maki hamun ni tk yah lh bro.takut2 dapat dosa jah.islam pn tak ajarkn berhujah jenis maki hamun ni.kitakan ada adab islam(bukan melayu).

ok bro duka..

good luck..WAn kerepek

cicitHJHASSANu said...

apa yg ko merepek ni at woi...
nk kata gila mroyan ko jantan kaberet la woi...
lantak ko le selagi ko idup gampang woi...balun le woi!!!!
pe2hey pun tghh dgn ko bagai isi dengan cekam le wooi!!...
aku pun dh kena penyakit ko le wooi.hauhau

Akar umbi said...

Bab pilih pemimpin kita misti tahu dan faham minda seorang pemimpin tak kiralah Ulamak ke Profesonalkah>kita misti pastikan keiklasanyanya dan hala tuju yang nak dibawa parti ini itu yang sebenarnya.

Anonymous said...

Salam.Saudara Aduka Taruna! Untuk perkongsian,saya ada juga bersahabat dengan seorang bernama Aduka,tp tidak taruna,tp dia telah meninggal ketika dalam perjalanan ke kuliah kerana terlibat dalam kemalangan,saya kira dia mati dalam kebaikan " Husnul Khatimah " ,ye la,nak mendalami ilmu agama,sebagai panduan hidup untuk ke sana... Saya juga terfikir,apa la kesudahan saya,saudara dan semua pembaca,itu sekadar satu renungan.
Seterusnya, saya nak tanya saudara,apa sebenarnya motif saudara mem'bangang'kan TGHH dan U.Nasha,klu iye pun dia silap,tegur je la yang silap,anda menegur orang supaya jadi betul dan baik,tp anda tidak menegurnya dgn betul,klu anda ni benar2 tulus mahukan kebaikan,kebaikan itu ada pada Islam,Islam xajar cara begitu nak tegur orang,dlm quran ada sebut pasal cercaan,caci dan maki,tp utk org yg mcmana??? saudara fikir x benda ni??? Lihat akhlak nabi,sewaktu salah seorang sahabat membocorkan rahsia Nabi nak serang kaum mereka,lalu dapat dikesan dan dibawa mengadap Nabi,S. Umar mntk izin nak pancung si munafik katanya,tp nabi larang...Jika benar anda seorang Muslim yg cinta dan sayang pada agama,peganglah cara Nabi,ikutlah jalan Allah,bkn jalan jahiliyyah...
Semoga kita semua mati dlm (Husnul Khatimah) / pengakhiran yg baik mcm kawan saya Aduka.
Wassalam

Anonymous said...

secara jelas,klu bukan Islam tengok akhlak yg ada pada muslim ini,langsung tidak menggambarkan Islam yg sebenarnya,bagaimana nak mengajak non muslim masuk Islam yg diakui baik,sedangkan penganutnya tidak sebaik Islam yg diwar-warkannya.Aku teringat ucapan seorang mua'alaf setelah dia menziarahi negara umat Islam yg menyebut " nasib baik aku kenal Islam lebih dahulu dari Umatnya "

Anonymous said...

anda tak layak bangangkan ulama selagi mereka taat pd Allah dan rasul saw. ana tgk anta ni syok sendiri bila berteori tp jg skit bahasa tu...

... cakap je bagus.

Anonymous said...

AT bangangkan individu tertentu berdasarkan tajuk-tajuk khas..
ok, wa tak de hal..
anyway ko memang salah gak, sebab ko tak amalkan akhlak yg terpuji..
gasak kau lahh..

Anonymous said...

at nak nasihat orang ker?kakakakah.mabuk ke apa pemuda tolol ni.blog ko ni,adalah tempat yang special untuk kitaorang berak dan kencing.bukan untuk muhasabah.xsesuai.