Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 18, 2009

Apa hukum pembuat fitnah?

Mat Iraq sedia dihukum dedah politik wang Pas

Oleh Anwar Hussin
anwarhussin@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi, berkata beliau tidak gentar menghadapi tindakan tatatertib yang mungkin dikenakan terhadapnya kerana mendedahkan isu gejala rasuah dalam parti itu.

Sambil menyerahkan perkara berkenaan kepada Jawatankuasa Disiplin Pas, beliau berkata kenyataannya itu dibuat bagi mengingatkan semua ahli parti supaya tidak terjebak dengan gejala rasuah yang boleh merosakkan imej Pas.

"Saya sudah tua dan saya juga sudah menarik diri daripada bertanding mempertahankan jawatan Ketua Dewan Ulama Pas... terpulanglah jika tindakan mahu diambil," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Lu tua ke muda, ulama ke, lu ingat neraka ada diskaun? Sohai punya orang tua.

  • Lu open dan sebarkan satu perkhabaran yang belum nyata atau belum matang dalam suasana perang.
  • Lu gagal kemuka bukti, kemudian lu claim diri lu hero kerana tidak gentar. Sohai punya ulama.
"Saya kecewa kerana ada perwakilan yang menonton VCD lucah secara jemaah."

"Mana bukti?"

"Rakan-rakan saya bagitau saya. Lagipun siapa yang tengok, dia sendiri stim."

"Saya panggil awak ke dalam Dewan Harian."

"Saya tidak gentar kerana mendedahkannya. Kerana saya ulama. Saya ada jubah pewaris nabi."

Ulama bangsat!

60% persepsi Melayu sedia ada bodoh semakin rosak terhadap PAS. Siapa nak betulkan? Lu dah la nak mampos dah. Tinggalkan taik untuk generasi depan bersihkan?



10 comments:

uma said...

hukum pbuat fitnah,
mungkin sula kot...hahaha

AdukaTaruna said...

nenek gua dulu cakap, nanti lidah kena gunting. Hahaha.

tp kalau ulama ada special law sket kot.

Anonymous said...

err.... tipu mempunyai IQ 3 kali ganda ejen CIA tu ape hukumnya ye?

AdukaTaruna said...

maksudnya gua terpaksa belajar ilmu agama supaya dapat jadi ulama la.

nanti leh menipu macam ulama. Ngeee..

Tok Tam said...

Minta izin berbicara. Tok rasa cucu keterlaluan sehingga boleh merosakkan diri sendiri. Ulama pewaris Nabi mewarisi segalanya daripada Nabi. Kalau nak jadi ulama, beramallah dengan Sunnah Rasulullah SAW yang penuh dengan keikhlasan, hemah dan ketinggian budi serta akhlak tu pun belum tentu terpilih...disisi Allah SWT

abu umar said...

salam..

syok sangat ka dok maki ulama? harap tulisan AT lebih berhemah dan cermat.

kritik tu boleh kritik, tapi jangan la dok bubuh sangat sampai nampak kedangkalan AT.

Teruskan tulisan2 yang membina, hindari tulisan-tulisan yang menghina.

Islam ajar adab-adab untuk mengkritik. Geram-geram pun janganlah label ulama yg hang tak suka "ulama bangsat". nauzubillah

ingat bro, kita bukan hidup di dunia saja, akhirat menanti kita kelak. takut-takut tak terpikul 'bebanan' yang menanti di akhirat.

sekadar mengingati.

650501 said...

tegur menegur memang dianjurkan dalam islam tapi bukan dengan cara menghina atau maki hamun..tambah lagi orang yang kita tegur itu seorang ulama dan orang lama. rasulullah telah menggariskan caranya mengapa kita harus memilih untuk maki dan hina sedang ada jalan lain yang boleh kita guna.sedar tak anda apa yang anda catat dan lafaz sebenarnya juga mencerminkan diri anda.memang ulama bukan maasum dan tidak mungkin sunyi dari kesilapan TAPI lemah dan bodoh kah kita jika menegur dengan beradab??? kita bukan menegur kuffar yang menyerang islam atau menegur orang yang menggunakan nama islam (islam baka) sebaliknya tidak berakhlak dengan akhlaq alquran...

Anonymous said...

ADUKA SAID

'nenek gua dulu cakap, nanti lidah kena gunting. Hahaha.'

Aik,pelik aku.nenek lu percaya pada agama islam jugak ke aduka?
ingatkan nenek lu buddha.

Xenan said...

hahaha.

Sapo lah ade personal vendetta ngn lu ni AT?

Lain mcm jek tak puas ati nyer

penawarrindu said...

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mengambil inisiatif untuk mengadakan pertemuan dengan bekas menteri kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah dan parti komponen BN untuk menasihatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Husam berkata, pertemuan itu atas kapasiti peribadi, bukan atas parti.

"Dalam (mesyuarat) lajnah politik, kita sudah bersetuju, kita boleh konteks semua orang secara peribadi bukan atas dasar kapasiti parti. "

Begitulah sedutan berita yang menceritakan suatu pertemuan antara Ketua bahagian Umno Kelantan dan Naib Presiden PAS.


Pertemuan itu atas kapasiti peribadi, agak atak faham sikit saya, atas kapasiti pribadi mestilah bincang bab-bab pribadi kut.Contohnya bab jualbeli rumah ke bab jual beli kenderaan ke, atau juga mungkin bab nikah kawin anak beranak.

Tetapi yang jelas nya Husan bertemu Ku li adalah untuk tujuan menasihati Najib Razak membubarkan Dun Perak.

Inilah hebatnya Husam Musa, beliau boleh bertindak secara pribadi dan sendiri-sendiri dalam urusan parti, beliau tidak perlu mendapat restu jamaah, sebab pertemuan tersebut atas urusan pribadi.

Nasib sungguh baik kerana pertemuan ini oleh Husam dan bukanya Nasaruddin Mat Isa.Kalau seandainya pertemuan ini oleh Nasaruddin Mat Isa, sudah pasti ianya riuh seluruh Malaysia akan dijadiakan isu besar untuk men nyahkan nasaruddin dari kerusi Timbalan Presiden.



Blogger yang "gila-gila" serta yang sewaktu denganya akan menjadikan topik utama dalam tulisan masing-masing.Entah apa yang dituduh, walaupun mungkin atas alasan Dun Perak, mungkin itu adalah alasan sahaja, sudah tentu Nasaruddin ada agenda tersendiri,agenda pribadi , agenda untuk masuk umno, agenda gila jawatan .

Namun bagi Husam beliau pemimpin yang hebat.Dia boleh buat apa sahaja.Dia boleh ambil tugas presiden samatelah lagi tugas timbalan presiden yang beliau akan lawan Jun nanti.


Saya sendiri tertanya, siapa yang memilih Husam untuk mengadap Tengku Razaleigh? diri sendiri yang pilih ke? Jamaah dalam Jamaah ke yang memutuskan supaya Husam mengadap Ku Li?Atau sememangnya Husam ada autoriti yang besar boleh terus membuat keputusan tanpa merujuk terlebih dahulu PAS Pusat.

Lalu digunakanlah alasan ini untuk melepaskan dan menghalalkan tindakan"Dalam (mesyuarat) lajnah politik, kita sudah bersetuju, kita boleh konteks semua orang secara peribadi bukan atas dasar kapasiti parti.

Kalau lah Nasaruddin Mat Isa bertemu Hishamuddin atau Nazri Aziz, walaupun digunakan alasan yang sama sudah tentulah blogger yang berada diluar negara , dulu di Timur Tengah dan kini Di Jakarta akan menggunakan kesempatan ini untuk kempen Bagi jatuhkan Nasaruddin dalam muktamar nanti.

Malang sungguh orang yang bernama Nasaruddin mat Isa, langkah beliau dilihat tempang, semua gerakgeri beliau umno, tindakan beliau dikatakan tindakan umno, malah tidur Nasaruddin Mat Isa dikatakan tidur Umno, ucapan beliau ucapan Umno, suara beliau bermelodikan umno.

Nasib baik sungguh orang bergelar Husam Musa, semua perbuatan beliau adalah amalan soleh, tindakan beliau mengikut syarie, suara beliau mengatasi ulama' tafsiran beliau mengatasi tafsiran ulama'..kata-kata beliau kata-kata keramat.Semua baik-baik berlaka.Langkah beliau penuh tawadduk, jalan sentiasa tunduk,itulah Husam bin Musa.