Skip to main content

Cerita Futsal For Royalty (F4R)

Masa kecik2 dulu, di bawah pengaruh hasutan Ayet dan Siasa Kasturi yang melepak depan surau, gua selalu kencing orang yang tanyakan jalan. Bagi guide yang salah sebelum lari sambil gelak2.

Bila dah dewasa, untuk cari futsal Real 7 Pasir Tumboh, gua plak kena kencing. Pakai kopiah plak tu. Fatah cakap, lepas je trafik lait, seberang jalan tu futsal. Kena u turn depan. Gua tanya kat kedai runcit depan tu, pakcik tu cakap futsal kat Peringat. Hambek!

"Saing oyak kat area sini jer pakcik."

"Dok eh.. Peringat nu. Terus lagi depan."

Penyudahnya, gua sampai futsal 9 lebih. Apa yang gua tengok, apabila kerajaan Kelantan mengecilkan skop entertainment (takda disko halal, takda karaoke halal, etc), budak2 Kelantan menuju ke sukan dalam keperluan entertainment mereka. Penuh dan bersemangat! Mana2 padang / futsal / court badminton penuh.

Inilah sikit2 gambar2 yang gua sedut dari FB rakan2.

Masa gua mula2 masuk futsal Real 7 ni, gua nampak seorang lelaki mirip Cristiano Ronaldo. Nak tegur segan. Masuk lagi ke dalam, gua nampak Mesut Ozil. Ni Real 7 Futsal ke, Real Madrid Futsal ni? Ke gua sedang bermimpi? Cer lu tengok budak baju kuning tu.

Sambutan luar jangkaan dari R. Kempen kat FB jer. Yang hadir lebih 100. Tapis punya tapis, 20 pasukan. Penyudahnya gua n geng tak dapat main, balik kul 3.30 pagi. Huuu..

Kecenderungan belia Kelantan terhadap sukan. Sampai gua kena sound dengan seorang budak. Yang dia blacklist gua sambil menyepak bola tanda marah akibat gua tak pandai jadi pengadil. Kah3.. Baiklah dik. Gua takut lah. Janji lu orang sapot objektif event. Insyaallah.

Mujur Syam yang urut. Kalau Jean Francoise yang urut, kompom budak ni buat report polis dicabul lepas tu. Warghhhh kah3.

Ni la kelibat Cristiano Ronaldo baik dari segi skill mahupun kulitnya.

 Lebih ganjaran dengan Air Bag.

Team abang2 sebenarnya banyak mengalah dengan team adik2. Team adik plak macam2 hujah nak menang time bermain. Gua plak jadi pengadil bidan terjun. Team abang2 main bola ikut peraturan. Member sendiri tak bleh pasing keeper sendiri. Team adik2 plak ikut undang2 sendiri. Nak tiup wisel kang, dah rugi masa dengar hujah pelik2. Hahaha.

Team abang2 banyak bungkus awal kerana penangan team adik2. Inilah satu2nya team abang2 yang berjaya ke separuh akhir. Kah3.

Team adik2 yang menjadi Naib Juara pada malam itu. Tahniah. Budak baju kuning tu memang berbakat.

Ni team juara. Presiden R nampak sama umur dah bila dipenuhi oleh team adik2 ni. Kah3.

Aksi wushu team abang2. Tapi keluar saingan jugak sebab gol diorang tak dikira kerana bantahan menggila team adik2. Tak ready la. Tak sentuh bola lagi la. Sebab pengadil adalah politik, maka kepentingan politik diambil kira. Kah3.

 "Bey.. dio tu pengadil bola ke, pengadil wrestling?"

"Jeming Hassan tu kee.."

Malam tu baru gua tahu Hamzy bukan kaki bangku. Berbakat budak ni. Tapi kalah gak dengan team budak2. Sebab kalah bertekak. Bila Hamzy nak bertekak, Jeming pun sound... ala.. main percuma je bey.. kah3

 Main bola ana tak reti. Main mesej dengan Irene, ana reti la. Puiii..

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.