Skip to main content

Gua bogel bersama Maradona kalau Argentina menang.

Oleh : AdukaTaruna

Seni lawan sains beb. Sampai bila bergantung kepada seni kalau tiada RnD? Dulu hoki Pakistan pegang. Seni permainan. Tapi apabila era kemodenan sukan, sains adalah pembolehubah utama. Seni harus mengikut RnD, bukan RnD yang mengikuti seni.

Zaman seni dalam satu2 perkara akan tenggelam. Silat Melayu bermula dengan zaman seni. Sekarang, zaman RnD. Silat tidak lagi dimenangi oleh bangsa Melayu malaysia dan Indonesia. Kuasa besar silat RnD ialah Vietnam. Jika dihimpunan segala senibela diri dan bertarung secara tangan kosong (seperti K1,etc), silat adalah paling ayam kena belasah. RnD out!

Maradona adalah satu kedirian yang lebih kepada seni. Zamannya ialah zaman bermain secara solo. Seni Argentina malam ini akan bertemu dengan RnD Germany. Seni Brazil sudah tewas. Malah sudah lama tewas. Adakah teori gua betul? Gua bogel bersama Maradona kalau Argentina menang.

Siapa juara Piala Dunia? Jawapannya adalah Spain. Tak percaya? Kak Ros kita sanggup bogel bersama Dugong Darat  kalau dakwaan gua tidak benar.

Comments

  1. Lu ketinggalan bro..

    Yang sebenarnya Malayasia paling hebat kerana mempunyai kombinasi seni dan RnD.

    Malaysia juga juara World Cawan.. bukannya Spain. Kalau gua salah Rosmah laki bini sanggup lari bogel dari Perlis sampai ke Sabah..

    ha..ha..ha...

    ReplyDelete
  2. betol to bro! seni mesti lah digabungkan dengan RnD atau pon pembaharuan sbb zaman sentiasa berubah dan keperluan semakin berbeza. Mcm filem Star Wars dulu2 ngan skrg. Ko bayangkan star wars animated (cam STAR WARS THE OLD REPUBLIC; cari kat youtube kalo nak tgk) lebih realistik dari episode 4,5,6.

    Mcm bola sepak kalo kita tgk tahun 80-an memang kalao dibandingkan ngan zaman skrg mmg berbeza. boleh dikatakan zaman dulu nampak mcm senang je nak dikalahkan ngan tahap kualiti permainan bola sepak Malaysia.

    Tapi kalo Argentina menang, aku nak tgk ko bogel tp cover ngan kotak la bro.....

    ReplyDelete
  3. bagaimana kalau GERMANY yang menang? kahkahkha akan di ikat spain sampai penalti... seni dan RnD penalti germany belum pernah tewas dalam sejarah WorldCup

    ReplyDelete
  4. Open play - Sepanyol akan menang in 90 min. No pens.

    Set pieces & pens. saja aku ingat Germany boleh win the games. Bar the Argentine defense, if any, defense Sepanyol lebih resolute. Bukan macam Argentina yg ramai pun suspek kelemahan back 4 & kecenderungan individu melakukan 'stupid errs' drp. Heinze, Demichelis membuktikan Maradona tak bolehhhhh.

    Itu pun kalau Spain tak kalah mengejut kpd Paraguay pulak le.

    ReplyDelete
  5. aduka... lu rentikan la layan EPL... harap glamer jer lebey.... taktik german tak turunkan ballack memang berkesan la untuk WC ni..... kalau tak jadi pasukan ayam cam argentina malam tadi.... kalau game argentina cam malam tadi.... wa brani bet potong jari RED WARRIOR taruk ARGENTINA 3 - 0.... hahahahahaha.......

    ReplyDelete
  6. Ya la abanghensem EPL ni glamer saja lebih tapi pemain-2 England tak boleh pegi jauh mana-mana pertandingan antarabangsa.

    Tapi kalau liga tempatan lebih glamer bagus juga ramai suka nak ke stadium..tak kisah syarikat rokok ke arak taja FAM janji liga kita lebih ceria. Tahniah team negeri & kelab yg bagus main.. Kelate, NS, S'ngor...Perak dah teruk..atau masih muda/tak mantap, tu maleh dah teman nak pegi stadium dah.

    ReplyDelete
  7. Bhai..

    Lu neh tak de lain..asyik2 nak bogel...kecik punya hal pun nak berbogel...

    Buruk tuh! Kalau lu berbogel, hancusss! Seni pun ntah kemana..huhuhu

    Sebab RnD lah maka Jarman akan menang world cup tahun neh!

    Jabulani hasil dari RnD Jarman...Adidas! makmal Jarman beb...

    Jarman dah main bola tu lama dah dalam liga diorang sebelum wolkap!

    Maka, Spain hancusss! Wa pun sanggup bogelkan kucing wa (yang lagi berseni dari lu..huhuu) kalau spain menang wolkap tahun neh....huhuuu

    ReplyDelete
  8. Salam AT, Sains pun tak guna tanpa kemantapan dan kestabilan fizikal, mental dan emosi di samping disiplin dan kesungguhan berjuang...hehe...bila nak letakkan link cpj? sekarang linknya dah ok :
    http://cikgupj.blogspot.com/
    macheh...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.