Skip to main content

Sapo sek2 Klate nak tolong kito, Sabtu ni?

Oleh : AdukaTaruna

Pergh.. gua skiping Klate nih bai. Eh.. lupo plak bagi salam secara bidaah.

Salam Kamunting...

Gini bro... gua malas bertekak dengan Tantawi bab demo judi. Belasah sikit2 jer. Walau dia balas dengan hujah, tapi biarkan jer la dulu. Buang maso, buang fokus. Moga2 gua silap, dan dia berjaya cara dia. Bila dia berjaya, kita juga tumpang dapat faedah. Pro..

Herman Shamsudeen? Pemuda PAS Wilayah tu? Chiken tu kalau gua buat projek langgar dia, mau terkencing dia tuh. Maklumat gua dapat, dia kerja dengan Dr' Lo'lo. Setakat terjah opis Dr Lo'lo, cabar dia debat dalam satu2 isu, gua ingat ghaib dari peta mamat tu. Paling koman blog dia pun lesap. Persepsi gua la. Maybe gua silap. Tak caya? Nanti2la kita test. Settlekan kepala dia dulu. Sementara ni, biarkanla dia menyamar jadi blogger pondan dulu.


Demo anti judi.
 
Orang nak demo, kito pun nak demo. Tapi paham ke tak kesesuaian dan keberkesanan dalam setiap demo per setiap isu?
 
Skang ni pembolehubahnya ialah media. Pemuda PAS buat demo kat bandar2 besar bhai. Bandar2 besar plak, dah dalam tangan dapat maklumat. Masalah yang jadi problemnya ialah Melayu Felda dan kampung2.
 
Kalau UMNO buat demo kat bandar2, TV + majalah Mangga besarkan dan sampaikan ke setiap pintu rumah Melayu Felda. Tapi kalau PAS nak tiru UMNO, sah2 gua rasa macam bodoh. Sebab pembolehubah dia tak sama. Macam ulama Melayu petik dalil untuk satu2 permasalahan. Ulama baka lain petik nas, dia pun petik gak. Tapi tak tepat pembolehubah. Namun, lebih baikla buat demo dari x buat apa2.
 
Kaedah selain demo.
 
Lepas tu, Tantawi ada seru untuk duduk di hadapan premis judi; dan edar risalah anti judi. Yang ni baru tepat pada pembolehubah, walau kurang efektif. Melayu Felda memang sampai punya kat premis judi. Melayu bandar pun sampai. Tapi kurang efektif sebab audien tak sampai secara meluas.
 
Lepas tu kerajaan Selangor mengumumkan tidak akan meluluskan permohonan premis judi baru, dan lesen judi bola sepak. Tu dia punya bagus. Tinggal cari masa dan kaedah jer, bagaimana nak cuci tahi2 UMNO sejak puluhan tahun dahulu (premis judi lama). Barulah ada rasa berfaedah sket undi BR hari tuh. Ini undi2, tahu2 berpeluk dalam gelap. Nak jer gua terajang sekor2.
 
Sabtu ni bro..
 
Gua ni out fokus bab liga Malaysia. Walau gua taklah kaki bangku macam Ketua AMK Shamsul tu, tapi bab pengetahuan liga Malaysia, gua ingat Ketua AMK tu 100 kali lagi bagus dari gua.
 
Kalau gua silap, lu jangan gelak guling2 plak. Gelak sambil berdiri dah la. Gua dimaklumkan Sabtu ni Kelantan lawan Perak kat Stadium KB nu..
 
So, time tu berduyun2 Melayu hutan, Melayu pinggir hutan, sampaila ke Melayu bandar. Gila besar beb audien. Time ni la nak bagi risalah. Gua dah buat risalah paling cikai punya. Minimakan unsur2 politik, tapi lebihkan unsur2 tangungjawab sosial bersama.
 
Kalau lu orang buat kat stadium negeri masing2, cantet beb.
 
Masalah yang problem.
 
Tapi masalahnya gua sorang jer ni beb. Tangan gua 2 jer nih. Duit pun bukannya banyak. Duit 4 juta yang Kelantan bagi kak bro Kick hari tu, gua dah habes joli.
 
Paling berduit pun, gua bleh fotostat 3000 keping saiz A4. Kalau buat 2 dalam satu A4, dapatlah 600 keping. Nak edar 6000 keping guo sorang? Memang boleh. Tapi rugi la sebab kat stadium, audien lebih kurang 20 000.
 
Iman warga Kelantan tak cukup power.
 
Masalahnya iman rakyat Kelantan ni rendah2. Kat stadium ada berapa pintu masuk? Kalau gua guna ilmu Naruto gua, yakni pecah jadi 8, mau syirik plak setiap muslim Kelate kat gua nanti. Dari Gua Musang sampai Tak Bai, semua pakat turun gambar Nik Aziz, naik gambar gua plak nanti.
 
So, gua minta voluntiyer lu orang la.
 
1. Tolong gua jadi tukang sebar risalah.
2. Tolong pototstat risalah.
 
Nak tolong potostat buleh. Gua tak reti nak letak fail suruh lu orang donlot. So, le email la gua. nanti gua attachkan.
 
Siapa sudi?
 
Siapa sudi, bleh jumpa gua Sabtu ni. Lepas Magrib dah kena gerak. Bila semua dah masuk stadium atau risalah dah habes, baru kita Isyak. Apa? Tengok bola skali? Liga Malaysia? Takder makna gua der. Bayar RM12 tgk Indra Putra? Ah.... gilo.
 
Dekat stadium KB bhai. Gua tunggu dekat pintu masuk grandstand. Kalau takder, gua kayuh la sorg2.. Lone ranger. Habes risalah, balik tido.

Comments

  1. mmg gagah orang muda...strategi terbaik.terbaik dr lokap(bukn dr ladang) la bro

    ReplyDelete
  2. "Duit 4 juta yang Kelantan bagi kak bro Kick hari tu, gua dah habes joli. "

    ni perli ke?

    ReplyDelete
  3. bukan ker sabtu nih klntn lwn johor FC kt johor? rasanya hari selasa depan baru ada game kt kota bharu. lawan perak.

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Saya nak satu;

    sotolov@gmail.com

    terimakasih.

    ReplyDelete
  5. Bro AT..
    Gua mmg "saspek" lu abis bhai..
    Klu lu rase sesuai untuk area utara nih, lu antor mai kat gua...

    gengkilangspeak@gmail.com

    18x tabik spring absober lori antu kat lu...

    ReplyDelete
  6. malule tuuuuuu..ko bising mcm lembu pas mnum..ko bising mcm anjing menyalak bukit je..pejuang kasi hujah terus dia tukar topik..blahlaaaaa

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.