Skip to main content

"Biar kalah asal Islam tak kalah" - Hadi Awang.


Oleh : AdukaTaruna

Keldai yang membawa kitab tidak mampu mengaplikasikan ilmu dalam kitab terhadap masyarakat. Ulama genetik Melayu terlalu bodoh untuk memimpin umat Malaysia dalam fasa perang zaman kini. Muhammad saw berjuang tanpa wadah demokrasi total, tidak memerlukan undi, tidak memerlukan perkenan sultan. Manakala PAS memilih demokrasi total. Bila pembolehubah tidak sama, maka, tidak semua nas dan dalil boleh digunapakai oleh PAS.

"Kami rela kalah kerana melaksanakan Islam,kita rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan Allah,apalah ertinya sebuah pemerintahan tanpa mendapat redha Allah"
1. Jika PAS sendirian dalam wadah demokrasi Malaysia, maka, PAS tidak boleh mengubah Malaysia. Jika PAS tidak boleh mengubah Malaysia, maka Islam dari kalah semakin kalah. Jadi, Hadi adalah ulama genetik stupid dari kenyataannya.

2. Jika PAS bergabung dengan UMNO, Islam menang tajuk suasana. Retorik dan plastik. Selepas itu PAS akan dihalau. Dan Islam akan 2 kali ganda kalah. Kerana terpaksa buat kerja dari mula semula. Terpaksa yakinkan non muslim semula. Segala2nya kerja 2 kali. Jadi, Hadi adalah ulama genetik stupid dari kenyataannya.

3. Jika PAS bergabung dengan BR, Islam belum menang semua. Tapi PAS dapat :

i. Kawal Majlis Agama Islam.
ii. Kawal masjid dan surau.
iii. Kawal penguatkuasaan Agama Islam.
iv. Hak media negeri.
v. Hak suara dalam mesyuarat negeri.
vi. Peluang dakwah peringkat negeri.
vii.
viii.

Katakan begini. Misi kita ialah menghimpunkan ramai ustaz-ustaz membantah kes murtad Natrah. Tapi, untuk menjayakan misi itu, para ustaz terpaksa mencukur janggut dan membuang serban bagi mengelakkan mereka ditahan semasa perjalanan.

Menurut mazhab Hadi, para ustaz harus rela melihat perhimpunan itu gagal dari membuang sunnah Nabi saw.

"Kita rela demo Natrah gagal, asal sunnah tidak kalah, Islam tidak kalah. Apalah erti sebuah demonstrasi jika tidak mendapat redho Allah?"
Fuck off mazhab!

Jika anda tidak mampu melakukan 3rd party terhadap bahan mentah, peganglah pendapat mazhab yang paling munasabah. Itulah selemah-lemah bijaksana.

Comments

  1. "Kami rela kalah kerana melaksanakan Islam,kita rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan Allah,apalah ertinya sebuah pemerintahan tanpa mendapat redha Allah"
    wei statement tu betul la. cuma diorang yang guna statement tu untuk justify tindaka bodoh diorang yang tak betul.
    takkan rakyat nak tolak Islam kalau ulama buat kerja pahamkan rakyat mengenai Islam samada dari segi ilmu atau perlakuan ulama itu sendiri. masalah kt m'sia ni ulamanye malas tapi nak dihormati.
    cth:
    ulama lantang besuara bila ada pihak pertikai mahkamah syariah kat malaysia, tapi tak dengar pun lantangnya bila masalah perjalanan kes lambat sampai ada yang 7,8 tahun tak settle kes cerai.

    ReplyDelete
  2. ulama' yang lemah ialah ulama' yang makan gaji yang takut periuk nasi tertutup.

    Al Imam AlGhazali membahagikan ulama kepada beberapa jenis,dan di antara yang terkenal ialah ulama dunia dan ulama ul akhirah (ulama akhirat). Ulama dunia adalah dari mereka yang mementingkan dunia, ulama yang tergoda dengan kesenangan dunia. Mereka nungkin menjawat jawatan rasmi dalam kerajaan sebagai imam,mufti,hakim dan sebagainya yang sesuai dengan mereka. Ulama dari jenis ini tidak akan sanggup menidakkan arahan pemerintah meskipun ianya bercanggah dengan Islam.

    Ulama Akhirat pula adalah ulama yang berpaling dari dunia ini dengan segala kemaksiatannya.Mereka lebih senang menjauhkan diri dari pemerintah,dan kebanyakannya lebih menumpukan perhatian kepada dakwah dan penyebaran ilmu terhadap masyarakat Islam.Mereka tidak mementingkan dunia,tidak menukar kemewahan yang sedikit dari dunia ini dengan ilmu mereka.Mereka sanggup mati mempertahankan Islam dari mengubah sesuatu hukum yang sudah qath'i menurut kaedah hukum Islam.Assyafei dan Ibnu Taimiyyah misalnya adalah dari ulama akhirat ini, sebab itu kedua-duanya dihormati semasa hidupnya,dan dihormati juga sesudah matinya.

    Tetapi amat malang sekali pada saat ini sukar bagi kita untuk mencari ulama ul akhirah yang mempunyai pekerti mulia seperti yang digambarkan oleh maksud ayat AlQuran yang disebut di awal tadi.Kebanyakannya adalah ulama-ulama yang tidak ikhlas,khususnya mereka yang memegang jawatan penting dalam kerajaan.Ulama kerajaan ini atau Ibnu Taimiyyah menyebutnya sebagai ulama rasmi lebih suka menjadi pakturut dari menyatakan kebenaran dalam Islam.

    Mereka inilah yang sebenarnya memusnahkan Islam itu dari dalam tubuh Islam sendiri.

    Jadi jgn pukul rata. Ada yg ikhlas.

    Ada faham ka Aduka Lara & saye (3:23:00 PM)?? Asyik2 hentam ulama'. cari keja lain yg berfaedah skit la.

    Aduka kata: "Jika anda tidak mampu melakukan 3rd party terhadap bahan mentah, peganglah pendapat mazhab yang paling munasabah".

    Ye la., yang boleh melakukan 3rd party antaranya ialah; Syeikhul Islam Aduka Taruna shj. Betul x?? yang lain semuanya salah.

    Saudara masih syok sendiri rupanya. x habis2 lg perangai lama saudara. saudara belajarlah dulu hal2 islam. pelajari dulu ilmu2 dlm islam. barulah boleh nk mengkritik (itupun kalau ada hujah la). Semuga Allah sentiasa mengikhlaskan diri saudara juga diri saya. Aaminnn...

    ReplyDelete
  3. http://kedaikopitepimasjid.blogspot.com/2009/10/prk-bagan-pinang-biar-kalah-berjuang_12.html

    ReplyDelete
  4. Monday, October 12, 2009
    MENANG ITU PERANGKAP
    Assalamualaikum,

    Kemenangan BN dalam pilihanraya kecil (prk) Bagan Pinang adalah sesuatu yang dijangkakana. Apa yang BN dan penyokong mereka perlu faham ialah kemenangan tersebut bukanlah suatu cahaya dihujung terowong untuk mereka. Ia sebenarnya adalah satu jerangkap samar yang sedia membaham BN pada bila bila masa.

    Sekiranya dibuang undi pos, maka BN akan tergapai untuk meraih kemenangan. Ditambah lagi sekirannya SPR bertindak secara profesional, iaitu dalam beberapa prk, hari membuang undi diputuskan pada hari berkerja, sedangkan di Bagan Pinang ia diadakan pada hari ahad, hari cuti. Ini menunjukkan SPR ada perkiraan sendiri dalam pemilihan hari untuk membuang undi. Tentunya kriteria itu ialah apakah yang terbaik untuk BN.

    PAS tidak kalah. PAS hanya tidak menang. Dan memang Bagan Pinang bukan milik PAS, jadi tidak ada apa yang PAS rugi di sini.

    Yang akan membaham BN ialah persepsi rakyat terhadap parti tersebut. Jelas, BN tidak mengira integriti atau cacat cela calon atau pemimpin, asalkan dikira boleh menang, samada busuk atau bertembelang, maka itulah yang diketengahkan.

    Ini akan mengelumangkan BN ke dalam satu kancah yang tidak ada penghujungnya. Ia adalah kotor, kotor dan kotor. Tetapi BN dan segala media dan jentera yang dipulas untuk mengipas akan mempromosikan cantik, cantik dan cantik. Memang, sebahagian rakyat akan menerima manipulasi sedemikian, seperti yang ditunjukkan dalam prk Bagan Pinang, tetapi tetapi rakyat umum akan menolak permainan kotor ini secara total.

    Dalam BN leka dilamun kemenangan yang disolek ini, bahana sedang menunggu mereka kerana mereka telah mengesahkan sekali lagi bahawa kumpulan mereka adalah kumpulan yang kotor serta keji yang secara magis menjadi bersih bila menang pilihanraya.
    Posted by Hamirdin b Ithnin at 2:30 PM
    Labels: ANALISIS
    Links to this post

    Biaqpila: Orang Kecik Tapi Menang Besar | Nizar News
    ... EnableContextMenu=0 ClickToPlay=0 SendPlayStateChangeEvents=1 SendOpenStateChangeEvents=1 SendWarningEvents=1>. Tetamu Istimewa. Anda pelawat yang ke: Free Hit Counter. Bbaikkk Punyaa!!! BIAQ HINGAQ. (((WEBRADIO))). MALAYSIA ...
    Posted by Biaqpila at October 12, 2009 3:53 PM
    Biaqpila: Rakyat Takut Faktor PR Kalah | Nizar News
    ... EnableContextMenu=0 ClickToPlay=0 SendPlayStateChangeEvents=1 SendOpenStateChangeEvents=1 SendWarningEvents=1>. Tetamu Istimewa. Anda pelawat yang ke: Free Hit Counter. Bbaikkk Punyaa!!! BIAQ HINGAQ. (((WEBRADIO))). MALAYSIA ...
    Posted by Biaqpila at October 12, 2009 8:00 AM

    Create a Link
    Older Post Ho

    ReplyDelete
  5. hehehe, wa phm & suka komen AT w'pn agk keras skit. Wa mmg tk penah sk Hadi dr dl smpai skrg. Dl membe wa penah buat citer ngarut konon2nya Hadi adlh antara "world's stop speakers".. Tp bila wa skali pi dgr khutbah Hadi, wa xth ape2 pn isi & btl2 buatkn wa ngantuk.. PAS perlu reform jika nk trs relevan. Buang org yg bg liabiliti.

    ReplyDelete
  6. hehehe, wa phm & suka komen AT w'pn agk keras skit. Wa mmg tk penah sk Hadi dr dl smpai skrg. Dl membe wa penah buat citer ngarut konon2nya Hadi adlh antara "world's top speakers".. Tp bila wa skali pi dgr khutbah Hadi, wa xth ape2 pn isi & btl2 buatkn wa ngantuk.. PAS perlu reform jika nk trs relevan. Buang org yg bg liabiliti.

    ReplyDelete
  7. wa malas nak ulas pasal aji Hadi la..... pasal gen melayu la.... yang wa nampak memang kelemahan PAS.... wa ulang kelemahan PAS.... cakap la apa pun.... selama ni pemimpin PAS tak pernah nak dengar luahan hati penyokong ( bukan ahli ) cam wa ni..... sebab diulit ngan kemenangan.... sejak dari PRK Kuala terengganu lagi wa cakap... kebanyakan pemimpin PAS ni dah rasa selesa ngan kemenangan semasa PRU12 ari tu..... setiap dasar yang dibuat tak nak dah dengar pendapat dari penyokong ( bukan ahli) macam wa ni..... kononnya penyokong (bukan ahli) cam wa ni kena wala' kat lu orang..... apa hal ni bro.... dah hampir 25 tahun dah wa wala ngan pemimpn PAS..... lu orang baru jer jadi pemimpin.... sedar la skit.... ni hapa... baru setahun jagung jadi pemimpin..... dah memacam kontroversi dibuat.... wa ingatkan bila Perak jatuh ke tangan BN berubah la sikap.... rupanya makin teruk.... kat Kedah cara angkuh dia.... kat selangor tak abis² tok bergaduh jer..... kat PP pun sama gak.... tak abis² kontroversi..... kalau camni baik lu orang kalah la lagi baik...... makin banyak menang makin kusut wa nampak.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  8. Jangan tipu diri sendiri dan orang ramai dah ler.... beberapa kali dah PAS menang PRK ... tapi ada lu akui kepimpinan Hadi? Takde, lu akan cakap faktor lain, faktor blogger, faktor kekuatan PAS negeri tersebut, faktor kerjasama BR,etc. Tapi kalau kalah, dan2 ajer Hj, Hadi yang kena? Wadehell?? Kenapa lu tak blame blogger lembap x turun PRU? Tak counter isu? BR tak cukup kuat ceramah? PAS Negeri tersebut yang lembap?
    Selain tuh, tengok faktor lain sama. Populariti ISA Samad tuh sendiri. Kalau penduduk Bagan Piang tak kisah kaki rasuah jadi pemimpin, PAS nak kena gambarkan ISA samad nie camana lagi? Perogol? Pembunuh baru nak PAS menang?? Kelicikan perang saraf Najib pun ada sumbangannya, SPR lagi. Jangankan DR ZUl yang berjasa kat Cina Broga, kalau letak Khalid Samad pun sure kena tapau juga.

    ReplyDelete
  9. http://www.malaysiakini.com/news/114843

    baca la apa ahli jawatankuasa pusat PAS Dr Dzulkefly Ahmad cakap ni.... sekarang baru sedar ke isu² yang kontroversi ni bagi kesan kat pengundi....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  10. Salam saudara semua.. kemenangan Bn di bagan pinang usah di ragui sangat2 kerana:-
    Jika Pas menang pun tetap N9 tetap bawah Bn.
    Jika Pas tak menang ada sebab pengundi2 bagan pinang buat begitu KENAPA???? Lihat lah ucapan menteri pertahanan serta ucapan Mb N9 dalam kem tentera dan untuk rakyat bagan pinang umumnya sangat2 beruntung!!! Macam2 janji telah di janjikan!!! Pasti semua ingat dan tuntut! Imbuhan orang beri ambil kerana duit rakyat semua itu.. Bn ada duit?? pun semekin sekarang ni. Insya.. sahabat2 yg berada di bagan pinang akan menuntut janji2 Bn dan menunggu PRU13 nanti utk turn over kepada PR... Maklum balas positif ini adalah jelas bagan pinang akan PR tawan akan datang. Jgn lah bersedih kerana ada hikmah pada orang bagan pinang..juga saudara2 kita.

    ReplyDelete
  11. Baghal jugak analysis ko yek. Pengundi cina sana berapa ramai? Peling tinggi pun seribu orang. Tapi ISA samad dapat majoriti 5000. Pengundi india yang ramai di situ.

    Cuba ko baca benda ni

    http://cryingvoices.webs.com/apps/blog/

    Dapat tak ko bayangkan betapa bencinya india kepada PR di sebabkan KG buah pala? Yang ko melencong ke SELCAT buat apa? Ko ingat penduduk india ambik pedulik ke pasal SELCAT ? Takde kaitan langsung. Kerajaan Lim guang ambik duit dari developer lepas tu arahkan kampung buah pala di robohkan. Itu punca penyebabnyer la bodoh!.

    Kenapa ko taknak hentam Lim guang eng? Hadi Awang dan Nasha takde kaitan ko hentam pulak?. Nik Aziz kamu taknak hentam? Ye la, Nik Aziz bertuhankan DAP macam kamu jugak.

    Sembahlah DAP. DAP adalah tuhan terbaru kau. Jangan kutuk DAP, kang DAP boleh masukkan ke dalam Neraka.

    Bagi analysis konon. macam lancau!.

    ReplyDelete
  12. Err..camni la .Ape komen TGHA pasal kekalahan Bagan pinang.Penat wa cari nih.Asal tak jumpa2?Die tahu ke idak PAS kalah ni?

    ReplyDelete
  13. Ostad duka... lu ni x abih2... tak heran la... ummul mukminin pon lu tibai... idea lu bagus. tp apa guna kalu kena laknat..

    ReplyDelete
  14. 2 kemenangan umno. 1 - bagan pinang. 2. Majoriti orang PAS backup Hj Hadi. Selagi orang PAS backup Hj Hadi maka umno akan selamat selama-lamanya!

    ReplyDelete
  15. 2 kemenangan umno. 1 - bagan pinang. 2. Majoriti orang PAS backup Hj Hadi. Selagi orang PAS backup Hj Hadi maka umno akan selamat selama-lamanya!

    ReplyDelete
  16. http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=4224

    ni satu lagi ulasan pasal kekalahan PAS di bagan pinang... apasal sekarang baru sedar.... kes² kontroversi yang berlaku selama ni yang menjadi antara punca kekalahan PAS ????..... elok sangat la..... kalau camtu aku harap kalau ada PRK lagi calon PR akan terus kalah.... sebab ni akan lebih menyedarkan lagi pemimpin PR ni..... kalau bagi menang cepat lupa diri.... mula la cakap besar.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  17. .lu la bodo piang .aduka taruna..ni prk adun la..bukan parlimen bodo....gua pegi undi la bro...gua undi bn bro..prk 13 nanti gua undi pakatan rakyat ...pakai otak la bro...bn dah janji banyak ..dah dapat semua baru undi pakatan rakyat....prk 13 buang terus najib....yg lu maki ulamak pa hal..lu memang samdul dapt dosa kering ...lu otak udsng la bro...

    ReplyDelete
  18. cyical perlu juga tapi tak perlu melampau dan jauh menyimpang..
    kalau cynical sangat, fitnah yang akan timbul..

    Anda bercakap tentang strategi dan hasil strategi yang belum terbukti..
    Anda kata jika begini, mungkin hasil begitu..

    Kelemahan PAS sekarang banyak..
    Ternyata seperti ada dua..
    Satu pihak mahu mengekalkan cara konservatif dengan sedikit kelonggaran.
    Satu pihak mahu menggunakan jalan tengah yang mana boleh menjurus kepada berbagai2 kesan dan akibat..

    Jika pemimpin tidak dapat bersatu dan bertolak ansur dalam kepimpinan, apetah lagi penyokog dan pendokong seperti kalian..

    huhu..

    Walaubagaimana lemah sekalipun, kita harus berpegang kepada disiplin kepimpinan ISLAM..
    berhujah dengan Quran dan Sunnah.
    Lihat sejarah..

    Cara AB bakar lain,
    Cara Umar lain,
    Lari Usman lain,
    Cara Ali lain,
    tetapi mereka tidak merungut tentang penentangan..
    Mereka mengharungi penentangan dengan panduan quran dan Sunnah..

    Jika kita membenci mazhab yang dikatakan punca belah,
    kita menolak seruan nabi dalam berjemaah..

    INGAT, ALLAH maha berkuasa dan Maha Tahu..
    Semua yang terjadi adalah percaturannya..
    Jangan terlebih mengutuk pejuang ISLAM, kelak nanti akibatnya, tiada yang menanggung kecuali diri sendiri..

    ReplyDelete
  19. Wa suka aja kalau ada pemimpin yang lebih warak dan lebih bijak dlm strategi politiknya menggantikan Hj. Hadi. Mempunyai sokongan ulama dan profesional. Dihormati muslim dan non muslim. Tapi berpijak di bumi yang nyata la AT, setakat nie tak muncul lagi pemimpin yang macam tue. Arwah Ostad Fadhil? Dia tak buat silap? Sapa kata?? Wa ingat sebab arwah belum melalui zaman keterbukaan pendapat dan global macam nie ajer. Allah dah takdirkan macam tue. Kalau ditakdirkan ajal dia masih panjang, beliau akan turut melalui zaman keterbukaan dan global nie. Kita akan melihat ada kumpulan pemuja dan kumpulan pengkritik kepimpinan beliau. Perkara yang sama tetap akan berlaku. Selain tu sapa? Husam? Husam pun ada slack dia. Tu belum jadi pemimpin tertinggi lagi. Khalid Samad? Pun ada kesilapan dia. Mat Sabu? Salahuddin?Tok sah cakaplah. Sekarang nie lu petik satu nama dalam pimpinan PAS yang takde kesilapannya? Wa malas sebut nama Nasha lah. Even dalam pemerintahan khalifah agung berempat tuh pun mereka ada masalah. Lepas tu lu dah bodohkan semua perwakilan PAS sebab tak pilih Husam n the geng. Sebab apa diorang tak dipilih? Lu ada tanya? Sebab apa Husam gagal dapatkan sokongan? Lu tanak pk pulak? So, belum masanya Allah tentukan golongan separa ulama dan separa profesional menjadi presiden PAS. Perbaikilah diri tu dulu.

    ReplyDelete
  20. Nak cari pemimpin hebat idaman AT nie bak kata Dr. Harun Din, tak perlu diadakan undi. Bila dicalonkan saja nama beliau semua orang angkat tangan baiah kepada beliau. Ha macam tu barulah pemimpin hebat. Kalau setakat macam Husam tuh, tak payah lagilah. Sebab ada yang sokong dan ada yang tak sokong. So nanti akan jadi balik perkara yang sama terjadi macam Hj. Hadi. Kumpulan penyokong dan kumpulan penentang.

    ReplyDelete
  21. Xenan said...

    Err..camni la .Ape komen TGHA pasal kekalahan Bagan pinang.Penat wa cari nih.Asal tak jumpa2?Die tahu ke idak PAS kalah ni?
    Monday, October 12, 2009 8:30:00 PM

    Jwpn:

    Nak tahu komen Tok Guru.., dtg la ke ceramah PAS bongok. Jangan jadi bebal pulak.

    ReplyDelete
  22. ko igt semua org bole dtg ceramah PAS dgn mudah ke?org kat sabah camne?org kat luar negara camne?yg busy camne?yg suka baca tajuk kat paper secara online camne?pk la sket.sbb tu kena ada kenyataan bertulis.

    jgn jadi bebal.pulang paku buah keras

    ReplyDelete
  23. org yg x nk mencari sumber memang selalu berdalih. Kalau nk seribu daya x nk seribu dalih..

    Blog ni reti pulak bukak ye. Pikir2la sendiri saudara. Buat2 bebal malas nk layan..

    ReplyDelete
  24. hahaha.... BIAR KITA KALAH ASAL ISLAM TAK KALAH.... kat kelantan ni sebab PAS menang la Islam tak kalah.... masjid idop ngan aktiviti sosial n ibadat..... ceramah bebas di adakan..... kalau kita kalah camne islam nak menang.... ceramah agama pun susah nak buat..... dialog pun kena tapis.... lawak la....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  25. Ramai orang yg cuba menjatuhkan taraf Ulama' Mukatabar/Imam Mazhab, serta menghina mereka dgn berbagai2 cara. Umpanya mereka berkata:

    "Mereka itu (Ulama'), sama seperti orang2 lain juga, ..membuat kesalahan, ..terpesong dan x patut kita ambil/dengar pendapat mereka."

    Tujuan mereka tidak lain adalah utk menghapuskan khazanah ilmu Islam yg dibina oleh Imam2 tersebut.

    Pengkhianat terhadap Islamcuba mendatangkan keraguan ke atas peraturan & ajaran agama Islam.

    Mereka membahagikan serangan itu secara berperingkat2. Antaranya:

    1) Dimulakan dgn serangan ke atas Ulama’, kerana mereka sama seperti manusia lain juga.
    2) Serangan kepada para Imam Mazhab Fiqah, kerana mereka tidak ma’sum.
    3) Serangan kpd hadis2 Rasulullah, dgn mengatakan hadis2 telah ditambah atau diubah.
    4) Akhir sekali mereka akan menyerang Al-Quran.

    Jiwa mereka telah mendorong mereka kepada perbuatan demikian.

    Firman Allah SWT:

    maksudnya: “Mereka (pengkhianat) hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).”

    Wallahu’alam.

    -FZY-

    ReplyDelete
  26. SABAR MENGHADAPI UJIAN DAN MUSIBAH/BALA BENCANA

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

    ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالاٌّخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرَنُ الْمُبِينُ - يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُ وَمَا لاَ يَنفَعُهُ ذلِكَ هُوَ الضَّلَـلُ الْبَعِيدُ - يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ ﴾
    "Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata. Ia menyeru dan menyembah makhluk-makhluk yang lain dari Allah, yang tidak dapat membahayakannya dan tidak dapat mendatangkan kebaikan kepadanya; itulah kesesatan yang jauh terpesong. Ia menyeru dan menyembah makhluk yang - dengan perbuatan demikian - mudaratnya lebih dekat dari manfaat yang diharapkannya; demi sesungguhnya seburuk-buruk penolong dan seburuk-buruk sahabat karib ialah makhluk yang diseru dan disembahnya itu." Surah al-Hajj :11-13

    Intisari ayat
    Dalam ayat di atas, Allah S.W.T. menjelaskan bahawa orang yang tidak tetap imannya akan gembira apabila mendapat nikmat dan kebaikan. Sebaliknya akan murtad dan kafir apabila ditimpa bala bencana. Mereka sanggup menyembah selain Allah S.W.T. dengan harapan untuk melepaskan diri mereka daripada bala yang menimpa. Mereka akan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat. Mereka termasuk dalam golongan yang sesat.

    Huraian ayat

    a. Allah S.W.T. menjadikan manusia dalam keadaan yang berbeza-beza sama ada diberi kesenangan, kesusahan, kelemahan, kemiskinan, kelaparan dan sebagainya. Setiap yang diturunkan adalah untuk menguji keimanan seseorang hambaNya.

    b. Dalam menghadapi ujian daripada Allah S.W.T., orang yang beriman menerima ujian tersebut dengan sabar dan tabah kerana mereka sedar setiap perkara yang berlaku pada dirinya adalah ketentuan daripada Allah S.W.T.
    c. Bagi golongan yang tidak beriman, mereka akan kecewa, putus asa, menyalahkan takdir Allah S.W.T. dan sanggup melakukan kemungkaran supaya terlepas daripada kesusahan yang menimpanya. Terdapat antara mereka yang meninggalkan agama Islam kerana terpengaruh dengan agama lain yang menjanjikan kemewahan hidup di dunia.

    d. Orang-orang mukmin yang diuji dengan berbagai-bagai kesusahan hidup di dunia dan bersabar menghadapinya akan mendapat kedudukan yang mulia disisi Allah S.W.T. Orang yang demikian beroleh pahala yang lebih tinggi daripada orang-orang yang mengerjakan ibadat lain.

    FZY

    ReplyDelete
  27. "demi sesungguhnya Kami mennguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." surah Al-Baqarah: ayat 155

    e. Ujian dan dugaan yang dihadapi oleh seseorang menunjukkan bahawa dirinya termasuk dalam golongan yang diberi keistimewaan oleh Allah S.W.T. Kesusahan yang ditanggung menjadi pembersih dirinya daripada berterusan melakukan perkara perkara tidak baik.
    Firman Allah, maksudnya:
    "apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan
    'Kami telah beriman' sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan
    sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,
    maka sesungguhnya Allah S.W.T. mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta." Surah Al-Ankabut:ayat 2-3

    f. Sabar ialah sifat yang mulia bagi orang-orang mukmin. Sifat tersebut dapat terhadap apa apa yang terjadi disekeliling. Itulah sebabnya "sabar" menjadi salah satu daripada nama nama Tuhan yang agung (yang Maha Penyabar). Tuhan tidak akan memberi pembalasan kepada hambaNya yang melakukan
    kesalahan dengan segera.

    g. Sabar terbahagi kepada beberapa jenis antaranya termasuklah:
    i.Sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T.
    ii.Sabar melawan nafsu.
    iii.Sabar terhadap sebarang dugaan yang terjadi pada diri.


    h.Setiap orang Islam hendaklah sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T. Perintah tersebut hendaklah dikerjakan dengan sepenuh kesabaran, keikhlasan, tekun dan berkekalan.

    i.Sabar menahan daripada berbuat maksiat ialah berjaya menentang segala godaan yang tidak baik terhadap dirinya. Kesabaran yang lahir ini adalah kesan daripada kepercayaan dan keyakinan serta azam yang kuat untuk mencapai keredhaan Allah S.W.T.

    Firman Allah, maksudnya:
    "jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya
    yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." Surah Al-Baqarah ayat 45

    j.Setiap orang mukmin hendaklah sabar terhadap segala kejadian yang tidak baik yang berlaku pada dirinya sama ada harta, pangkat, kedudukan, keluarga atau sebagainya.

    FZY

    ReplyDelete
  28. Implikasi tidak tetap hati kepada Allah

    a.Akan memiliki Iman yang tidak teguh kepada Allah S.W.T. dan perkara yang wajib diimani.

    b.Ibadat mereka sia-sia kerana Allah S.W.T. tahu niat mereka yang tidak ikhlas.
    c.Hasil pekerjaan mereka tidak mendapat berkat

    d.Mereka adalah golongan munafik yang berpura-pura dalam beribadat dan mempersendakan Allah S.W.T.

    Bentuk ujian keatas manusia.
    a.Ujian kesenangan seperti nikmat kesihatan dan kekayaan

    b.Ujian kesusahan seperti kemiskinan, sakit dan sebagainya.

    c.Ujian ke atas orang perseorangan

    d.Ujian ke atas kumpulan, masyarakat atau jemaah.

    e.Allah S.W.T. berjanji setiap orang mukmin pasti diuji oleh Allah S.W.T.


    Kepentingan sabar
    a.Mendapat darjat pahala yang tinggi disisi Allah S.W.T.

    b.Melapangkan hati, tidak merasa runcing atau dukacita.

    c.Segala urusan dunia dan akhirat menjadi mudah.

    d.Mendapat berkat daripada Allah S.W.T.

    e.Selamat dari gangguan mental dan emosi.


    Fakta2 Penting
    a.Orang Islam hendaklah bersyukur apabila menerima kurniaan Allah dan bersabar apabila menerima ujian daripadaNya

    b.Maruah diri, agama dan bangsa hendaklah dijaga di samping mengejar kemewahan hidup di dunia.

    c.Kesenangan dan kesusahan adalah merupakan ujian Allah terhadap hambaNya.

    d.Orang yang tidak beriman menerima ujian daripada Allah dalam keadaan resah gelisah serta kecewa.

    e.Islam melarang umatnya mempercayai perkara-perkara karut kerana perbuatan tersebut mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap individu dan masyarakat Islam

    FZY

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.