Skip to main content

Bagan Pinang.


Oleh : AdukaTaruna

Isu adalah faktor pemilihan undi selain idealogi yang dianuti para pengundi. Dalam tajuk Bagan Pinang, BN ada isunya sendiri dan PAS ada isunya sendiri. Cuma, soalnya, bagaimana isu-isu ini dapat disebarkan kepada awam Bagan Pinang?

Dalam hal ini, gua memutuskan PAS kalah kerana tidak memiliki media. Dan PAS sangat-sangat bergantung kepada intelek pengundi. Di mana kemampuan mereka mengakstrak maklumat, dan memampuan mereka berusaha mendapatkan maklumat. Bila sebut bab intelek pengundi, maka, Melayu lah paling low.

Isu pembangunan.

Benda ini basic pada kita. Tetapi tidak kepada tok-nenek-mat rempit Melayu. Golongan low IQ Melayu. Siapa yang memegang pusat akan mengawal perbelanjaan negara. Siapa yang mengawal perbelanjaan negara maka tanggungjawab ialah melakukan pembangunan. Sifir mudah. Takan BN memerintah, PAS pula yang sediakan api air? Takan British menjajah, Jepun pula bina jalan raya.

Cuma persoalannya, dalam tanggungjawab melakukan pembangunan, bagaimana cara kita menguruskan pembaungunan dengan cara paling jimat, paling bermanfaat. Kos tidak melibatkan kos rasuah, pembangunan yang benar-benar diperlukan. Setiap sen duit rakyat dibelanjakan dengan manfaat.

Apa kejadah KLCC 20 bilion untuk kita rakyat Malaysia? KLCC hanya mempersonakan IQ rendk pakcik-makcik felda. Kini KLCC bukan lagi tertinggi. Berapa ramai peniaga muslim dalam KLCC? Berapa unjuran KLCC dapat meningkatkan perlaburan negara? Berapa unjuran KLCC adalah faktor peningkatan pendapatan petani, nelayan dan kakitangan kerajaan?

Biar papa asal bergaya? Melayu adalah genetik stupid.

F1. Industri permotoran Mitshubishi sendiri tidak menyertai F1. Industri automobil Korea pun tidak menyertai F1. Jaguar dan banyak lagi jenama-jenama besar, kendalian genetik2 hebat tidak menyertai F1. SO, apa kejadah F1 yang melibatkan dana Proton, rakyat, Petronas, etc?

Biar papa asal bergaya? Semua ini berlaku kerana UMNO hidup dan tegak atas kebodohan manusia. Betapa perlunya perkara-perkara yang mempersonakan manusia-manusia bodoh dilakukan bagi menjamin kuasa. Jika manusia bodoh berfikiran bogel adalah fesyen tercantik, maka, UMNO perlu melakukan banyak acara bogel bagi mendapatkan feel good factor pengundi mereka.

N9 lebih maju dari Kelantan.

Ini kenyataan yang sangat stupid. Tapi sangat terkesan kepada golongan Melayu terbanyak. Persepsi Kelantan mundur dibentuk media sangat lama. Namun, realitinya tidak. Kalau dia sebut Kelantan lebih mundur dari Selangor, yess! Gua setuju. Tapi kalau dia sebut N9, gua cakap fuck off.

Lu tengok sendiri la bandar Metropolitan PD tu bhai... Gila babi maju. Buta ke apa? Lu bandingkan pekan PD dengan pekan2 selain KB di Kelantan pun dah cukup.

Ayat Al-Quran oleh bukan Islam.

Ini isu paling gua menyampah yang dimainkan media perdana. Sebab gua memang menyampah ulama genetik bangang nak mampos nih. Masa gua kekecik, ustaz gua doktrin kat gua, supaya jangan jawab salam orang bukan Islam. Nasib baik gua kecik lagi time tu. Bangang punya ulama.

Kembali bab media UMNO plak, dalam bab ayat Al-Quran, apsal tak marah pemimpin bukan Islam BN yang sebut ayat "saya bersyukur." "Saya bersyukur" adalah hasil budaya dari Islam. Berterima kasih kepada siapa? Bersyukur kepada siapa? Sudah tentu Allah. So, bukankah baik dia melafazkan begitu?

Sepatutnya, sebagaimana Kritian yang bangga dapat mengimplankan elemen keagamaan mereka dalam kehidupan bangsa-bangsa manusia di dunia, maka; kita harus bangga kerana dapat mengimplankan elemen2 Islam dalam kehidupan manusia di muka bumi.

Contoh. Dulu di sebuah negara di Afrika (gua lupa nama negara), budaya menyembelih binatang tiada. Sehinggalah peniaga Arab muslim berniaga daging yang disembelih. Upacara menyembelih itu mendatangkan kontroversi dan keanehan. Upacara sihirkah ia? Akhirnya, kini, semua agama di sana memakan daging yang disembelih oleh persatuan daging muslim di sana.

Orang bukan Islam tidak boleh membaca Al-Quran.
Orang kafir tidak boleh ucap salam.
Orang kafir haram cakap alhamdulillah.
Sentuh babi kena samak.
Apa sahaja dari babi haram.

Tembak mati jer la ulama2, mazhab2 celaka macam nih. Memandai2 mengada2kan apa yang Allah tidak turunkan. Bersangka2 semata-mata.


Comments

  1. haha Ostad aduka. n3 lu kali ni wa suka. cuma hujung2 saja wa rasa nak tembak lu. lu pun ulamak pundek jugak. jgn lupa beb, lu pon melayu.

    ReplyDelete
  2. aduka...

    aku heran kenapa orang yang curik ayam kat kampung sebelah, bila balik rumah dia sembelih ayam tu... patut pulas je kepala ayam tu, sebab kalau sembelih pun, ayam tu tetap ayam curi lagi haram...

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Bro.. suka tul lu dgn selain dari daging babi yer...

    :P

    ReplyDelete
  4. bro edyes,
    dia curi sebab kempunan.. nanti hari raya minta maaflaa.. Kalo tak sembelih, memang haram sampai sudahh.. jadi darah daging..
    kalo curi tapi sembelih..
    dah minta maaf, jadi halal laa kot..
    wakakakaka...

    ReplyDelete
  5. bab KLCC ni wa selalu gelak.... alasan pencacai UMNO cakap ngan terbinanya KLCC nilah Malaysia dikenali di seluruh pelosok dunia..... wah!!! hahaha.... lawaknya.... tak payah tengok dari jauh la... lu orang tengok filem la.... tak kira la hollywood ke perancis ke... jerman ke..... kalau sebut pasal negara asia tenggara mesti negara singapore, thailand.... indon jarang².... Malaysia???? ada la 1/1000 movies.... negara sekecil Singapore pun banyak orang sebut...... satu contoh citer pirates of the carribean..... ada ke cakap lanun dari asia tenggara asal dari negara singapore.... sedangkan singapore wujud dah nak masuk zaman moden dah....

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Pendapat dari seorang tentera.

Oleh : Askar Setia Salam Saudara Aduka Teruna. Saya terkedu melihat paparan yang dibuat oleh saudara menerusi posting di dalam blog saudara yang menyentuh maruah ATM. Tidak dinafikan isu-isu sebegini akan mendapat perhatian ramai, namun sekiranya saudara menilainya secara positif, tentu saudara akan merasakan ia merupakan sebahagian daripada latihan mental yang perlu dilalui oleh rekrut-rekrut tentera. Namun, ketahuilah bahawa, tidak semua anggota ATM dipaksa berbuat sedemikian dan saya pasti insiden berkenaan boleh dikatakan amat terpencil dan ia tidak berlaku dimana-mana latihan rekrut yang lain. Justeru, amatlah tidak wajar sekiranya bloggers mempersenda ATM sedemikian rupa. Saya juga kesal tindakan individu yang mempersenda maruah anggota tentera dengan mengambil gambar berkenaan dan menyebarkannya di internet. Ketahuilah bahawa ia telah menjatuhkan maruah ribuan anggota ATM yang lain. Lumrah blogging dan facebooking, ramai pihak akan menyebarkan gambar berkenaan untuk tu