Skip to main content

Tanya sama Melayu, tanya sama muslim, tanya sama gua.

Oleh : AdukaTaruna

1.

Tanya sama Melayu, dia nak mati atas katil ditemani anak-anak dan isteri tercinta. Tanya sama muslim, dia malu mati atas katil. Khalid Al-Walid separuh usia berperang tapi mati atas katil. Malu beb. Tanya sama gua, gua nak mati atas timbunan duit dalam keadaan soleh.


2.

Tanya sama Melayu diorang nak kawin ramai. Isteri nak anak dara dan cantik. Kalau tak dapat kawin banyak, dia cerai bini pertama. Ketua Ulama Perlis contoh. ADUN Melor pun sama. Ulama Akhil Hayy. Status dan dressing nak ulama jer, tapi nafsu macam binatang, akal pun macam babi dalam perpustakaan. Penuh kitab tapi bangang.

Tanya sama muslim diorang terpaksa kawin ramai sebab nak selamatkan banyak institusi keluarga. Hamas tawar ganjaran kepada pemuda dan suami yang kawin dengan janda.

Tanya sama gua cukup takut. Setakat hari ni gua nak satu jer. Gua punya kepala tak boleh pening lebih, nanti rimas. Ikut sejarah kedua-dua Atok kawin 2, 2 bapa saudara kawin 3. Kang cakap lelebih, gua kena takdir plak nantih.


3.

Tanya sama Melayu, siapa ada title dia akan sujud. Dato ke, Tan Sri ke ulama ke. Segan Melayu kepada title. Dalam PAS ntah datang dari mana falsafah Kepimpinan Ulama. Walau lemah macam Abu Dzar atau lagi lemah dari itu macam Hadi, asal ulama, HARAM digugurkan. Apa punya bangang doktrin. Asal sampai kat tangan Melayu pasti jahanam.

Tanya sama muslim, semua sepakat Islam first. Kalau penjenayah ada kekuatan dalam misi A, pun dia boleh ditawarkan ketua misi A, asalkan Islam menang. Dengan syarat kejahatan dirinya itu hanya membabitkan dirinya, tidak membabitkan kerosakan jemaah. Presiden Hamas selamba imam terawikh pakai kot. Presiden Iran takda serban. Presiden Turki sepatah haram tak pernah dengar falsafah Kepimpinan Ulama. Osama dalam Al-Qaeda adalah jurutera civil. Kalau Osama tu ulama lulusan Syariah Mesir, perwatakan lembut ala2 Syeikh Al-Azhar, gua rasa US pun malu nak buat musuh.

Tanya sama gua? Lu tanya blog gua. Kalau gua ada program bual bicara sendiri, gua dah terbayang lauk-pauk yang bakal menjadi mangsa. Tapi dalam tajuk tertentu la.

Ali Hasan
Ali Mustapha
Ali Ibrahim

HAron Taib
HAron Din
HAdi Awang

Nasharudin Mat Isa
Nasrudin Tantawi
Nik Abduh

Dan sekor lauk paling ayam.

Roslan sms.

Comments

  1. kah kah kahhhh...

    bab bini gua rasa lu pun mesti mau lebih punya....

    ReplyDelete
  2. bini sekor pun tak ada ckp banyak tak guna le. hidup ke mampus kau punya AT, cakap berapi rapi tapi habuk pun tarak, jgn kata sekor secuit kuku pun tak ada bini hehheh jgn ek le dengan atok hang ke moyang hang yg kawen 2 tu, ntah ntah hang pun tak berbini sampai mampus hehhehee

    ReplyDelete
  3. aku setuju ngn anymous ke dua.cakap nk berapi je,siap kutuk2 org.apela,jagela skit ayat tuh.jgn sdap2 nk kate org babi,bangang smua.kate org islam,kutuk org pndai,nsihat org pndai,tp akhlak sniri xde.buat malu je..aku hrap ko tulis blog ni,jge2la skit ayat,tatatertib ko.manusia xsempurna,pasti ade kesalahan..

    ReplyDelete
  4. akibat dari telinga pekak sebelah..beginilah jadinya..

    ReplyDelete
  5. korang perlu tahu AT adalah pro umno

    berhati-hati dengan tulisannya..

    ReplyDelete
  6. pakatan rakyat...

    kami dah tahu lama dah hal ni

    ReplyDelete
  7. mamat toloL ni bukan pro umno, dia ni pro nuar BraHIm, geng hUSAm khalid saMAD geng anti ulama' nih mendapat sponser dari USA beb, adala sekor dua lg geng dia aku maleh sebutle. korang nak tau sape punya angkara kerajaan perak yg berMB nizar jatuh? engko tau dak sape punya plan? sudah tentu bukan umno, bukan sultan, umno hanya bg duit 2 GUNI je kat sultan peghok...huhuhu.. aku rasa mamat toloL nih pun tak tau pe-pe..HUHUHU

    ReplyDelete
  8. hehe..wa teringin nak tgk org2 nih kne grill

    takan takut kot..ngn blogger nyamuk AT pon takut ke?

    Nak kne prepare dr awal ler...skang dok kutuk UMNO tak berani debat la ape la.

    Nanti dah memerintah ade berani ke PAS nak open talk to public.Ceramah dah tak pakai dah la beb.Ape brg..

    ReplyDelete
  9. "Tanya sama muslim, semua sepakat Islam first. Kalau penjenayah ada kekuatan dalam misi A, pun dia boleh ditawarkan ketua misi A, asalkan Islam menang. Dengan syarat kejahatan dirinya itu hanya membabitkan dirinya, tidak membabitkan kerosakan jemaah."

    gua suka lu punya ayat yg ni jerr..yg lain gi mampos ape lu nak rapu pon .. ok slmt raya..

    ReplyDelete
  10. artikel yang bagus. pada yang meroyan: gi masuk sekolah balik! tak paham2

    ReplyDelete
  11. Bodoh punya budak....

    Nampak sangat ko punya IQ cikai nak mampos....apa yang tak kena dengan syahwat ko, ko main tibai je...

    Hassan Ali- PJ selangor..
    dan ko tengok ssemua PJ-PJ kat negeri...bagi tahu aku, mana satu yang ada ijazah al-azhar...???

    Nampak sangat ko punya paham kat pimpinan ulama' masih cib##!!!

    Blah la lu mat....cakap macam pondan siam...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.