Skip to main content

Isu kuil : Ubah cara dialog.

Oleh : AdukaTaruna

Sebab Polis Malaysia adalah Polis UMNO Di Malaysia, maka, ahli UMNO kebal. Kebal dari mcm2 tindakan. MSK dedah team UMNO Perak seludup dadah dari Siam pun boleh lepas. Sedara kandung Noh Omar gugur kes. Padahal dadah tu musuh no 1 negara. Pengkhianat sungguh.

Sama gak isu kuil. Tektik UMNO ialah gagalkan setiap usaha penyelesaian BR. Masalah UMNO bikin, bila tiba BR nak selesaikan, UMNO gagalkan. Isu air percuma pun camtu juga.

So, dialog pun gagal gak. Nak harap polis, macam harap kuceng gua tak makan ikan. Selamba badak jer provokasi camtu tidak diambil tindakan apa2. Niamakahai. BR perlu belajar tentang ini. UMNO sabotaj apa sahaja usaha penyelesaian dari BR.

Jadi, gua ingat, dalam dialog isu kuil, Selangor kena guna ala2 Maktab Gaya Pos Adabi la. Dulu selalu keluar iklan kat media perdana dulu. Bebudak skang tak tahu apa benda alah tu. Yakni secara surat-menyurat. Kalau Pos Malaysia pun dia boleh sabotaj, kena guna internet la.

Umumkan dialog secara surat-menyurat untuk elakkan pelampau cetuskan provokasi kaum. Setiap rumah diberi no akaun surat. Dalam surat dari kerajaan Selangor, ada penjelasan dalam bentuk teks dan dalam bentuk VCD. Dan sertakan borang bantahan, sebab-sebab bantahan.

So, dari situ kita boleh lihat berapa banyak rumah yang bantah selepas diberikan penjelasan kerajaan negeri Selangor. Ala2 pungutan suara la tuh. Kalau pos pun dia sabotaj, contoh sejumlah besar rumah tidak menerima surat atau kehilangan dari peti surat, kena pulak guna kaedah internet. Formatnya satu rumah, satu akaun, satu pendapat / bantahan / persetujuan.

Lu kena buatlah satu mekanisme bagaimana nak elak penipuan. Contohnya, borang bantahan tu tak boleh yang diphotostat ke, ada no siri ke (satu kepil simpan untuk siasatan kerajaan negeri, satu lagi hantar), setiap bantahan perlu ditandatangan / no ic ke. Yang tidak jawab akan dianggap setuju bagi membuatkan hanya yang benar2 bantah sahaja bersungguh membantah.

Leceh sket la, sebab terpaksa guna cara rumit camni. Maklumlah kerajaan Selangor adalah kerajaan di luar kerajaan. Domokrasi ala Malaysia.

Comments

  1. Pergh...

    Bhai... bergeliga la idea lu tue... gua setuju... tentang Maktab Adabi Gaya Pos tue... hehehe... ader lagi ker?

    ReplyDelete
  2. pasal ni isu sensitif wa bagi pihak atasana jer setel benda ni..tapi idea lu wa tak tolak, ok gak tu...cuman dlm kapla byk orang ada byk macam..bagai-bagai..ada nak tu..ada nak ni..ada tak mau tu, ni...aarghh...wa serah kpd pucuk pimpinan jer.. sebab mentaliti masyarakat setempat pun tak leh nak dialog elok-2...pasal yg mai ada yg nak cari pasal & berotak lembu gamaknya..tak tau adab,susah ler nak setel.

    autokrasi jer ler PR Selangor...buat apa yg patut...janji selesai.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.