Skip to main content

Antara Ibrahim Ali dan Nasha

Oleh : AdukaTaruna

Gua mendapat sms suruh ulas Ketua Nisa, eh Ketua Pemuda, Tantawi. Artikel Ibrahim Ali. Gua dah cakap lama, lama sudah, bahawa intelek Tantawi ni memang taraf Hadi jer. Sama ada produk Ganu atau Produk Mesir.

Atas kapasity lu sebagai Ketua Pemuda, lu tidak boleh menjadi egen pemihak. Lu bukan Ketua Pemuda Hadi. Lu Ketua Pemuda PAS.

1. Lu dah jadi egen berpihak apabila serang Kelantan guna Ibrahim Ali.
2. Lu tunjukkan intelek lu tahap rendah bila lu guna Ibrahim Ali.

Beza Ibrahim Ali.

Ibrahim Ali semua orang tahu dia bukan PAS. Nasha bukan sahaja PAS malah pemimpin tertinggi. Rosak oleh Nasha lebih besar dari rosak Ibrahim Ali.

Memang satu kesilapan letak Ibrahim Ali. Silap akan gua kata silap. Tapi silap Ibrahim Ali adalah 1 silap dari 10 berjaya. Maka keputusannya Kelantan menang bergaya. Alhamdulillah. Mana ada pencatur yang mampu bergerak 10/10 berjaya. Stendet la.

Tapi Terengganu? Sampai tak tahu di mana silapnya. Jadi lu attack 1 silap Kelantan manakala lu tak sedar di mana silap Terengganu. Kata lain, 1 silap Kelantan yang nampak, tetapi berjuta silap Terengganu yang tak nampak.

Ulama bodoh.

Ulama bodoh, lu dengar sini. Gua kalau berpeluang berhadapan dengan lu live, memang wa bogelkan habis intelek lu beb. Bongkak pon bongkak la. Gua tak perlu sokongan dan persepsi rakyat, sebab gua bukan ahli politik yang menggunakan wadah demokrasi.

TGNA jauh lebih genius. Silap tajuk Ibrahim Ali mudah. Tak perlu rumit2. PRU13, hanya perlu TIDAK LAGI MEMILIH dia sebagai calon. Itu sahaja. Settle. 1 silap dari 10 taktikal betul pada PRU12 telah diperbaiki. Settle macam kacang rebus.

Tapi bagaimana dengan Nasha? Ibrahim Ali hanya tajuk Pasir Mas jer ulama bodoh woi. Tapi Nasha melibatkan seluruh negara. Lu nak PAS menang dan berpeluang perjuangkan Islam lebih baik macam Kelantan atau kalah macam Terengganu dan kata rela kalah asal Islam tak kalah?

Tak kena langsung.

Masalah Ibrahim Ali hanya Pasir Mas. Dia nak memekak kat parlimen pun semua tahu dia bukan PAS. Dan semua tahu hanya satu kesilapan disebalik kejayaan mutlak PAS Kelantan.

Tapi Nasha? Dengan Bachoknya, dengan negeri lainnya. dengan pengundi bukan Melayunya, dengan pengundi atas pagarnya, semua akan musnah.

Apa kejadah sambut pelawaan Najib dan akan sampaikan kepada Presiden?

Apa salahnya tolak dengan menegaskan UG perlu melibatkan semua parti, bukan PAS sahaja.

Kalau Ibrahim Ali melibatkan negara.

Kalau Ibrahim ALi melibatkan negara, sudah pasti TGNA akan mendesak dengan lebih hebat lagi Ibrahim Ali meletak jawatan. Dan memang sebelum ini pun TGNA sudah mencabar Ibrahim Ali letak jawatan pun. Apa isunya? Bodoh nak mampos punya serban Tantawi.

Dan sudah pasti TGNA akan mohon maaf kepada semua pengundi. TGNA bukan ego, gelogoh, gagap2 dan kasar macam Hadi. Isu Zunar lukis Mahathir macam babi dulu, TGNA yang mohon maaf lebih dulu dari Zunar dan Harakah sendiri.

Isu tentang Mahathir tak pandai mengaji AL-Quran dulu, TGNA mohon maaf, walau maksud mengaji tu ialah mentafsirkan, bukannya membaca.

Takda masalah TGNA yang mohon maaf. Tapi Ibrahim Ali isu baby jer ma. Kenyataan desak letak jawatan dah dibuat dah. Tak payah kalut2. Kompom Ibrahim Ali taknak punya. PRU13, just jentik jer taktikal silap tu. Smol meter.

Tapi Nasha? Ada ke lu nak pertikai intelek TGNA... ni kalau Ostad Fadhil masih ada lagi ni, mau intelek Ostad Fadhil pun lu pertikai ni. Setakat belajar university negara pro Israel.... ceh.

Gua kalau dapat bertembung dengan tahap lu ni, tahap Hadi, cikai pun cikai la... memang gua bogelkan intelek lu punya. Sebab lu somebody. Tapi, kunfayakun jugak la kan.

Apa punya bangang la PAS tawarkan Quality macam ni pada gua sekeluarga.

Comments

  1. ADUKA TERUNA.

    PENULIS YANG HEBAT,BERNAS,PEDAS ( BAGI YANG MAKAN CILI)

    LONTARAN TUANHAMBA BEGITU MENYENTUH HATI HAMBA.

    ANDAIKATA ADA SEPARUH AHLI PAS YANG BERANI SEMACAM TUAN HAMBA SAYA RASA PAS TAK AKAN BERADA DALAM DELIMA SAPERTI SEKARANG.

    ReplyDelete
  2. YA! MEMANG NATANG ADUKATRUNA NI DAH GILA BABI... NULIS LAH LAGI..

    ReplyDelete
  3. bagi wa tak silap dah TGNA letak berahim Ali hari tu... kalau silap apasal takde pun yang membantah TGNA semasa PRU12 baru ni...... TGNA dah berpk panjang dah nak letak berahim ali.... situasi semasa keputusan TGNA adalah betul dah walaupun satu percaturan yang berisiko.... omputeh cakap art of war.... tu la cara TGNA... sekarang pun kalau berahim ali sokong UMNO pun apa ruginya PAS.... kelantan tetap di bawah PAS.... yang bodohnya si berahim ali tu.... lain la kalau PAS sekarang dah nyawa² ikan seperti sebelum PRU12 baru ni.... naik la saham berahim ali kalau lompat masuk UMNO.... sedangkan si Nash pun TGNA berani suruh resign.... nikan pula si berahim.... kalu sekarang si berahim tu ahli PAS.... komfem TGNA pecat dia dari aprti...... biar la satu kusi pegi kat UMNO pun.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  4. Hati2lah gunakan bahasa, kalau kita tak setuju, gunakan bahasa yang berhikmah.

    Semua orang ada kesilapan, dan apabila kita kembali ke pangkal jalan, itulah orang yang benar!

    ReplyDelete
  5. kalau x de angin,x kan lah pokok leh bergoyang

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.