Skip to main content

5 sasterawan negara tolak PPSMI

5 sasterawan negara tolak PPSMI
May 5, 09 12:12pm
Dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) menerima tamparan besar sekali lagi hari ini apabila kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup menolaknya.



Hak lu orang tetapkan pendirian mengenai PPSMI. Tapi pada wa, wa menolak campur tangan bebudak sastera dalam masa depan sains negara. Apa kejadah? Lu sains dan matematik pun tak tahu apa, nak campur bidang ni plak.

Jgn ikut ulama Melayu. Diorang tu hafal jer ma. Tafsir pun ikut third party punya tafsiran. Serahkan sesuatu bidang itu pada ahlinya ma.

PPSMI bukan isu bahasa. G mampos la. PPSMI isu masa depan sains negara. Kalau sains negara, serahkanlah kepada orang dalam bidangnya. Ni, bagi sasterawan. Tak ke munasabah tu. Diorang tu hanyalah pencinta bahasa. Bukan pakar tentang sains dan matematik.

Menyalak jer lebih beb. Tapi dalam arus kelajuan menemuan ilmu sains dan matematik, si budak2 sastera bengong ni, bukannya nak salin ilu tu dalam bahasa mereka. Just memekak jer, menyalak jer. Serupa gua.

Kalau dia salin, terjemah, follow, ok la jugak. Ini tak. Memekak macam orang bebal suruh guna bahasa ibonda. Tapi mana dia bahasa ibonda? Mana dia terjemahan istilah2 sains dan matematik dalam bahasa ibonda? Ciput jer beb. Pusing2, tambah sana-sini sket, English word gak. Tulisan ibonda pun tak tulen, angka dan abjad ibonda pun ntah mana banyak cakap plak. Hahaha.

Mampos Melayu ni. Sampai ke sudah bangang. Ada ke kelas matematik dan sains nak ditentukan oleh bebudak sastera? Ada ke bebudak sastera nak ajar mekanik kereta? Sohai.

"Oit. Itu bukan spark plug. Itu palam pencucuh. Oit!"

"Sama jer la."

"Aku demo kang."

"Jangan semak la. Aku nak buat kerja la. Lambat la."

"Palam pencucuh, palam pencucuh!"

"Yerla.. yerlah."

"Ha! Itu aci engkol! Aci engkol. Jangan degil!"

"Ekeleeee... jangan mangsakan bebudak la bahlol. Aku nak siapkan kerje nih."

Comments

  1. Hehe bila sasterawan bersuara lu bawak hujah depa budak2 sastera.. tapi bila Dr Shaharir Mohd Zain bersama berpuluh2 ahli akademik dan profesor sains dan teknologi bersuara, lu pi mana bro? tidor??

    ReplyDelete
  2. berjaya ke ppsmi ni? kalau tak berjaya lu nak bertanggungjawab ke? tak abis2lah nanti lu membangangkan semua org. kalau belajar agama guna bahasa pengantar arab lu setuju tak?
    lu mesti pisahkan sekarang, kejengkelan lu pada orang bahasa dgn dasar yg tak tentu masa depannya. kira2 macam, untung sabut timbul, untung batu tenggelam. adakah pepatah tu jadi pegangan lu?

    ReplyDelete
  3. inilah kalau terpengaruh dgn omongan, 'setiap minit satu istilah baru muncul'. dia main kopi pes aje. takpala, kena tipu dgn gen cerdik. itu namanya kena tipu yg ada kelas. kehkehkeh.

    ReplyDelete
  4. "Ekeleeee... jangan mangsakan bebudak la bahlol....." (petik)

    belajar dlm bm budak jadi mangsa? maknanya selama ni aku jadi mangsalah ya? zaman aku mana ada ppsmi. padanlah aku tak dpt jadi saintis.

    ReplyDelete
  5. bro ni pun dulu sekolah bahasa melayu, eksen pulak nak angkat BI, sudah lah bro, kalau tak paham, jgn cakap, wa pun saintis, utk pengetahuan bro, nak gi UK ielts utk bidang sains 5.5 atau 6 pun dah accepted, utk bidang social science kena 6.5 dan lebih, maksudnya bhs Inggeris bukan penentu kpd kejayaan saintis beb. yang penting ilmu yang digarap drp kefahaman yang tinggi. istilah teknikal banyak dlm bahasa inggeris, dan istilah teknikal ni boleh dimelayukan, kalau nak sebut spark plug, sebut aje spark plug, selang seli dgn palam pencucuh, ape salahnyer...ni la melayu bangang, harap cerdik menyokong PAS tp x cerdik menilai kajian2 yang dibuat oleh pakar2 pendidikan, bodo!

    ReplyDelete
  6. bahasa jiwa bangsa, lenyap bahasa lenyaplah bangsa

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.