Skip to main content

Ulama akhir zaman : Syndrom membela individu tanpa falsafah.

Oleh : AdukaTaruna

Wa tak tahu nak tudoh Melayu punya hal atau semua manusia camtu. Pada gua, falsafah kena tegap beb. Salah tetap salah. Takda nak backing2 punya.

Ini, bila sorang buat salah, dan orang tu pulak kawan atau punya pengaruh, mesti keliling akan bela punya. Pergi jahaman pada falsafah.

1. Hadi buat salah. Cadang UG dan diam sampai semua level keliru. Then, bila kedudukan politik goyah menjelang pemilihan, dia muncul dan tuduh jahil. Salah la tuh.

Sampai berkecamuk PAS beb kerana sydrom ni. Individu vs jemaah. Individu vs rakyat. Salah, cakap jer la salah. Apa punya bangsat la. Ulama ke tak ulama ke, asal Melayu cikai gile.

2. Nik Abduh buat salah 2nd party. Bela gerakan salah individu Hadi. Mencetuskan fitnah baru. Siapa pembantu TGNA? cakap umum begitu, bukankah mendatangkan fitnah. Mana yang lebih baik? Mendatangkan fitnah atau mengemukakan bukti? Bangang punya ulama akhir zaman.

Bila individu salah, eh... muncul lagi maslah. Sydrom sama gak. Tantawi backing. Ni semua ni berjuang demi individu ke demi jemaah ke demi rakyat ke? Sohai gile intelek dan jatidiri Melayu. Ulama ke tak sama jer level.

3. Penyudahnya jemaah PAS jadi mangsa. Pusing2 rakyat sensara. Ulama apa kejadah? Individu salah, cakap jer la salah. Takut Allah ke takut manusia? Lembik punya hati Melayu. Perasaan serba salah pun tak boleh telan.

Allah takdirkan PAS berkecamuk kerana individu Hadi dan falsafah ciptaan manusia, Kepimpinan Ulama.

Comments

  1. Stendet la tu AT...betul la tu...hati semuanya lembik...melayu ke, mamak ke, semuanya hati lembik...yang hati keras tu hati batu lah...tapi orang melayu mana boleh pakai hati batu...hati batu tak berguna langsung...sebab batu memang tak ada hati...apa punya bengong...

    ReplyDelete
  2. Falsafah kepimpinan ulamak tak salah..

    Yg salah mereka yg salah tafsirkan falsafah tsb.

    Asalnya sebelom kepimpinan ulamak,PAS ada masalah gak..

    dan ranking PAS memang tak penah pun naik di mata rakyat..

    sbg parti politik tak menyerlah,sebg parti dakwah pun tak terserlah..

    Akhirnya bila ulamak berwibawa-sekadar beberapa nama-cam ust fadhil nor,nik aziz naik...

    PAS mendapat nafas baru dgn tag kepimpinan ulamak..

    Ranking PAS naik sebab rata-rata dapat melihat keberkesanan kepimpinan ulama..bkn sekadar tag shj..


    Masalah sekarang bila kepimpinan ulamak tu da di tafsirkan dengan sempit..

    wallahu a'lam...

    ReplyDelete
  3. haha cekgu,batu memang xde ati..

    Tapi ati airbatu cam nyle ok kot..

    -->cepat cair lambat beku..hi3

    ReplyDelete
  4. woiiiii nih sudah lebih nih akak..

    den saman rm2 juta pound sterling kang haa..

    *_*

    ReplyDelete
  5. oit nyle..

    apo saman saman neh..

    datang mat saman kati kang...muahaha

    -->lu tatau nyle falsampah ati airbatu ni...lomentik oooo..

    ReplyDelete
  6. Walaupun bahasa tulisan ko kasar dan bengong juga, tapi isinya agak bernas dan ada kebenaran.

    ReplyDelete
  7. TGNA pernah bersyarah "hanya golongan ulama' yg layak menjadi PEMIMPIN kpd rakyat alasannya ulama' yg paling memahami isi alquran dan alquran adalah panduan utk manusia menuju kejayaan hidup dunia sehingga akhirat..tu hujah TGNA

    nota: Lu meme BURI* la AT

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.