Skip to main content

Kalau Sotan Perak malu alah dengan Nizar

Oleh : AdukaTaruna

Siapa2 yang tak bekerja untuk PRK, meh pakat tulun fikir masalah ni jap. Walau masa jauh lagi, tapi, kalau dah ada idea awal, lega sket.

Skang ni, kalau Nizar menang, sikit sebanyak terconteng juga si sotan tu beb. Tak payah nafi. Dengan Mufti skali termalu sket, walau PAS sedaya upaya mengelak bertembung dengan 2 mangkuk ni.

So, katakan PRU13, BR menang lebih besar, di mana PAS menang lebih banyak, amin (kemungkinan lain ketepikan dulu). So, ofkos la Nizar calon MB. Kemenangan itu dah tentu memalukan 2 individu nih. Ala alah la. Atau malu sendiri.

Jadi, logiknya manusia ego, si sotan ni tolak Nizar. Kuang3. Dia nak orang lain. Kalau PAS juga settle la. Tapi kalau PKR? Jangan buat pasal beb. PKR ni. Habis tergadai semua sok. Dengan ntah sapa2 ntah, kelayakan pelajaran yang haru-biru, pentarbiyahan yang tak wujud, intelek out, etc. Mampos...

So, cane? Kalau ikot sentimen, walau calon Melayu DAP, gua rasa mufti mesti bangkang punya.
Kalau Nizar ditolak oleh sotan, membazir ketokohan Nizar kalau PAS tak guna. Just exco?

Penin gak nih. Wa ingat kena letak Albanjari bertanding PRU13 la. Stanby jadi MB Perak. Haha. Sonang wa kecek dia lot balak seratus dua ratus hektar.

Comments

  1. bro,
    lu check blk,
    mamat2 pkr yg jadi calon pru12
    aritu di perak.
    wa rasa ada yg mantap.
    tp tergolek.

    ReplyDelete
  2. AT calon PKR yang kalah yang jadi naib presiden PKR tu bagus,tapi orang abim masalahnya, orang PKr cam tak mau dia jer sebab nampak alim sangat...

    Waa rasa PAS harus pilih calon baru untuk bakal MB baru perak nanti, Nizar pergi Parlimen, dalam keadaan skang hubungan dia dan istana cam dah tak ok, cam hubungan nuar musa dan sultan kelantan ...atau hubungan shahidan dan raja perlis...

    ini pandangan waaa yang ikhlas tapi jauh ..

    fanatik~

    ReplyDelete
  3. AT...Perak ramai calon yg berkaliber..just harap2 menang bnyk kerusi PRU13

    2. Al Fadhil Ustaz Ahmad Awang - Sebagai Pesuruhjaya PAS Perak dan Naib Presiden PAS tentulah beliau dianggap terkanan dari segi hirarki parti di Perak. Beliau sudah dikenali umum kerana pernah menjadi Yang Dipertua PAS Taiping - bandar terhampir dengan Bukit Gantang. Hubungan beliau dengan DAP sangat baik kerana beliau adalah antara pimpinan Perak yang dapat dibawa berbincang dengan mereka terutama sewaktu pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

    3.Tuan Hj. Mat Sabu - meskipun beliau bukan anak tempatan dan bukan orang Perak, pengaruh beliau di peringkat pimpinan PAS akar umbi Bukit Gantang sangat kuat. Beliau kerap turun ke Bukit Gantang sebelum ini. Selepas namanya tidak naik di Kuala Terengganu, penyokongnya menaruh harapan di Bukit Gantang pula.

    4.Ustaz Idris Ahmad - beliau dianggap regu rapat dengan Hj. Mat Sabu dan sebagai anak tempatan Kg. Sungai Petai. Changkat Jering. Sebelum ini beliau pernah bertanding pilihanraya kecil Changkat Jering dan satu lagi sewaktu pilihanraya umum 1999. Kemudian pada tahun 2004 dan 2008 beliau bertanding di Jerlun, Kedah.

    5. Ustaz Nurazli Musa - beliau Ketua Pemuda PAS Perak atau dikenali dengan nama `Taliban'. Beliau pernah bertanding pilihanraya 2004 di Pasir Panjang, 2008 di Trong, DUN di bawah Parlimen Bukit Gantang. Meskipun beliau kalah di Pasir Panjang dan Trong tetapi beliau dikenali terutama kepada pengundi Trong. Beliau bertanding di Trong kerana mendapat sokongan kuat daripada Dewan Pemuda Perak.

    6. Raja Ahmad Iskandar Raja Yaakub - beliau baru sahaja kembali ke tanahair selepas menamatkan pengajian PhD di Universiti of Manchester dalam bidang pengurusan teknologi maklumat. Sebelum ini beliau adalah Setiausaha Politik YB Hj. Mahfuz Omar. Latar belakang beliau sebagai kerabat di Raja Perak boleh digunakan oleh PAS untuk menunjukkan PAS tidak menentang institusi Raja.


    pilih..pilih....

    ReplyDelete
  4. wa pun setuju... untuk PRU13 nanti tak payah lantik YB Nizar sebagai MB jika Perak jadi negeri PAS/PR.... lantik jer orang lain.... susah nanti sebab hubungan Nizar ngan Istana dah kureng...... ramai lagi tokoh dalam PAS ni.... tengok jer kat kelantan.... sebelum ni ada yang cakap TGNA takde calon sesuai ganti beliau.... sekarang dah muncul..... selain Husam.... Ustat Nik Amar lah calon yang sesuai..... Husam baik pergi Parlimen PRU13 nanti....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  5. pkr bukan xda yg bagus tp yg bagus 2 kalah. korang leh cek calon2 pkr yg kalah punya background education terutama area perak. bekas pegawai kerajaan yg dah jadi pengarah urusan pun ada tp syg kalah. yang xberapa nak bagus pulak yg menang.. aku ada tanya org2 area aku apesal jumlah undi pas(dun) dgn pkr(parlimen) lain2 sbb kalo dia undi pembangkang mesti sama je jumlah undi utk parlimen dgn dun. rupanya diorg undi dun pas parlimen bn dan sebaliknya. kiranya adil la, seimbang. alamak beb.. kalo mcm ni macam mane nak kontrol kerajaan pusat?

    ReplyDelete
  6. ahmad awang dgn pelbagai kelayakannya sesuai sebagai mb, kalo dr pkr plk myb leh consider saifudin nasution..

    tp pndpt aku walopun situasi malu alah azlan gn nizar tu still ada, azlan ataupun mungkin nazrin yg da jd sotan mase tu still akan trma nizar as mb..

    ReplyDelete
  7. salam

    masih ade bang,
    exco agama dari PAS Tuan haji zainuddin Yusof, bekas PTD, pernah jadi pengarah beberapa Jabatan kerajaan dan DO

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.