Skip to main content

Nasionalisme baru : Sokong Hasbullahpit.

Oleh : AdukaTaruna

Semalam terkejut wa baca Malaysiakini. Terkompius gua dengan istilah nasionalisme selama ni. Anwar bikin retorik baru!

Tapi sebab wa letih, wa sempat tulis satu artikel jer. Pagi ni, wa tgk, Hasbullahpit dah tulis. Memang komplek. Bercanggah dengan kenyataan Anwar yang lain. Tak lebih sekadar retorik. Meluat wa bertambah.

Apa maksud nasionalisme baru? Mebangsakan Malaysia dengan satu bangsa? Tiada masalah pada wa. Cuma Malaysia belum bersedia untuk itu. Bersediakah kontrak sosial datuk nenek dahulu dibatalkan?

Menurut Hasbullahpit, nasionalisme baru berdasarkan apa? Berdasarkan segala musibah yang kita terima akibat penjajah? Dan kamu sendiri tidak mahu mengubahnya walau kamu mendakwa kamu merdeka?

Pulau Pinang harus kembali kepada Kedah. Pattani harus kembali kepada kita. Singapura harus diambil semula. Pulau Batu Putih milik anak cucu kita. Adakah Anwar mahu menyambung kebangsatan ibu kandungnya UMNO?

Nasionalisme mebangsakan Malaysia dengan satu bangsa. Ya! memang wa tiada masalah.

Tetapi, jangan sesekali mengagamakan Malaysia dengan satu agama!

Tetapi, jangan sesekali mengagamakan Malaysia dengan satu agama!

Sejauh mana Anwar faham pengertian universal? Universal tafsiran Zinonis memporak-perandakan dunia. Universal pimpinan Soviet mencetus perang. Tiada siapa yang mampu memimpin universal seaman Islam. US gagal, German gagal, Jepun gagal.

Polisi universal hanya ada dalam Islam!

Anwar harus dijatuhkan selepas menjatuhkan BN!

Anwar adalah UMNO replacement model!

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.