Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 30, 2012

Video attitude Anwar dan Azmin di UTTV

Gua sebenarnya takda masalah kalau rempuh Dataran Merdeka pun, walau tak setuju secara tajuk. At least ramai gak yang rasa air kimia dan gas pedih mata. Ramai yang akan membuka mata. Tapi dengan penipuan pimpinan politik, gua tak kompromi. Jangan buat statement penipu. Berani bertanggungjawab jika memang itu ijtihad yang diambil. Maruah gua akan bangkit melawan kalau berdepan dengan pemimpin play safe dan penipu.




Video streaming by Ustream

Azmin dan Anwar.. jangan jadi seorang penipu.

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Gua dengar sendiri Azmin berkata begini :

"Adakah kita bersedia untuk masuk ke Dataran Merdeka?"
Disahut oleh ribuan peserta intelek dan mentaliti tahap biasa.

"Adakah kita bersedia untuk masuk ke Dataran Merdeka?"
Disahut oleh ribuan peserta intelek dan mentaliti tahap biasa.

Azmin dan gua percaya arahan Anwar telah mengembeleng peserta untuk ingkar keputusan BERSIH 3.0 untuk hanya serapat mungkin dari Dataran Merdeka. Cuma gua takda bukti dalam bentuk rakaman. Dan gua hanya mempertaruhkan kredebiliti gua dalam penyampaian.

Masa tu gua baru bangun nak blah dari kepadatan manusia. Lokasinya bawah flyover LRT antara Dataran Merdeka dan bangunan DBKL.

[2]
Gua setuju rempuh masuk kalau ianya dilakukan dari awal. Dari dalam keadaan kerajaan yang mahu berperang. Tetapi apabila wujud kelonggaran dari kerajaan, berbanding demo2 sebelum ini, bermula dari tengah malam itu sendiri rakyat sudah berhimpun secara aman, maka, ianya patut berakhir dengan keamanan.

Sejak tengah malam, sampai ke jam 2 petang, peserta dalam mode aman. Mereka dalam keadaan duduk. Penjagaan ketat ke atas anak-anak kecil dilonggarkan ibu bapa, jarak antara individu ke individu hampir tiada. Maka; adalah BAHAYA jika serangan dilakukan. Ini boleh mengundang situasi maut.

Punca perkara ini adalah ahli politik yang gile glamer. Anwar Ibrahim dan Azmin Ali. Dia adalah manusia yang tidak berfikir secara keseluruhan.

[3]
Ada yang menafikan. Anwar suruh ke Jalan TAR, bukan ke Dataran Merdeka. Tapi siapakah pimpinan yang mula2 masuk ke Dataran? Sivarasa PKR. Sivarasa yang berada berdekatan dengan Anwar ni bangang ke untuk memahami maksud Anwar?

Lagi pun, apa logiknya ke jalan TAR apabila BERSIH meminta peserta berhimpun paling dekat dengan Dataran? Kalau mahu bergerak ke jalan TAR, terpaksa maklumkan kepada bahagian kepala paling hujung. Mereka bergerak, barulah ekor boleh bergerak. Keadaan stuck. Healer tak sampai untuk didengari.


Ramai yang minta gua letup. Sebelum gua sampai opis, krew UTTV sendiri suruh gua letup malam tu. Tapi gua ambil keputusan memilih suatu jalan tertentu. Dan hari ini menulis isu yang sudah berbangkit.

[4]
Isu Unit Amal rempuh sekatan polis, walau dinafikan atau PAS tidak bersetuju atau hujah Unit Amal palsu, gua sokong kalau Unit Amal original yang rempuh.

Kita tidak tahu situasi. Kalau perlu pecahkan benteng manusia polis untuk menyelamatkan puluh ribu peserta yang tiada ruang bernafas, untuk mengelakkan kejadian mati terpijak, maka gua sokong. Malah gua pun akan sanggup buat begitu.

[5]
Selain dari isu BERSIH, memang patut pimpinan cover supaya tak tubik kenyataan yang damage. Kalau isu BERSIH, memang tak boleh buat apa dah. Tepu. Ianya isu lama. Ada penentang dan penyokong sendiri. Tepu.

Bagaimana pun, kalau boleh, statement jujur yang TGNA keluarkan, membayar peserta atas kapasiti peribadi patut dielakkan. Ianya adalah bukti baru dalam isu BERSIH yang tepu.


Apr 29, 2012

Police car rempuh rakyat. Gua pilih sokong polis.



Video streaming by Ustream

Gambar peserta demo tendang polis trafik.



Catatan gua : BERSIH 3.0

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Mula2 plan nak naik keteapi. Tidur dengan memember kat mana2 kaki lima. Tapi tiket keteapi habes. Boleh naik lompat dan bayar denda. Sekali lagi tapi, member gua si kacak dagu lekuk tawar travel dengan dia. Gua setuju.

[2]
Bertolak jam 12.01 malam, 27 hb. Di jangka sampai 8-9 pagi 27 hb. Sampai Gua Musang jam 3 pagi. Oleh kerana siang tu kami bekerja dan belum rehat lagi, kami ambil keputusan tido dalam sejam. Bangun2, ngam2 sejam. Jam menunjukkan pukul 6 pagi. Sungguh hebat kami.

[3]
Lepas settle apa yang patut, bertolak ke Kuala Lumpur. Jam 12 tengah hari sampai Ampang. Sepanjang perjalanan berderu sms dan panggilan masuk. Ye.. ye.. gua sampai dah. Nanti kita buat acara hasutan bersama-sama. Tidur merempat bersama-sama.

[4]
Gua terlewat gile2 ke Masjid Negara. Tapak hasutan bersama rakan2. Jam 10 malam baru bermula. Ada wakil Gerakan Mahasiswa Pantai Timur, Anas Abdul Wahab, Abu Nawas, Pyan Habib, pokcik2 dan mokcik2, Benz Ali, Hardev antara yang gua sebut. Ada la dalam 20 orang lebih.

Sampai Benz Ali membacakan sajak dan disambut perkataan 'Revolusi' oleh kami, seorang dua yang gua percaya ahli PAS masuk campur. Melarang kami melaungkan perkataan2 yang boleh mengundang kehadiran polis.

Gua cakap, kepada mereka yang tak selesa dengan aktiviti demokrasi yang kami lakukan, boleh menjauhi kelompok kami. Mamat ada tanda sujud kat dahi tu sambut dengan ayat "Kepala otak kau." Kah3.. Padan muka gua. Gua malas layan. Kang tak pasal2 gua alihkan tanda sujud beliau ke dagu pula nanti. Mujur rakan dari GEMPUR memeluk beliau dan memintanya bertenang.

[5]
Settle acara menghasut dalam kerangka demokrasi, gua menamatkan majlis. Bergerak ke Dataran Merdeka. Di sebelah kiri Dataran Merdeka jika mengadap Bukit Aman, terdapat 20-30 lelaki berambut pendek kemas, berpakaian preman dan berkasut sport. Mereka seolah2 sedang berlatih membuat provokasi dengan berjalan berkumpulan dan mengalih-alihkan kotak2 halangan.

Gua kol Topeng Perak. TPU mengatakan orang ramai berkumpul di bangunan DBKL. Tapi kena pusing jauh jalan kaki. Gua bergerak ke sana. Ya. Memang ramai. Mereka berkumpul sehingga kenderaan sesak. Dari 10 kereta, 8 kereta membunyikan hon bermelodi secara sukarela. 2 lagi muka masam pasal terperangkap di situ.

Jika sebaris melintang jalan raya itu boleh muat 100 orang secara berdiri, dengan jumlah panjang kira-kira 100 m, dengan 1 meter boleh muat 1 orang; bermakna 100 x 1 x 100 = 10 000 orang gua anggar berkumpul malam itu.

[6]
Eddy Gordo TheYellowBoutique menawarkan hotel untuk gua bermalam.

"Gua sewa 3 bilik, bro."

Gua dah berijtihad untuk bersama dengan memember studen, member bukan Islam gua, untuk sama-sama tidur kaki lima. Gua kena temankan dia mandi nanti di Masjid Negara. Di Malaysia, orang bukan Islam lebih takut penerimaan orang Islam bila mereka menumpang masjid. Mereka lebih dekat dengan gereja walau mereka bukan Kristian.

Akhirnya, mungkir ijtihad juga gua. Bila rakan dagu lekuk gua beriya2 mahu gua bermalam di Apartment Ampang Permai. Gua dah serba salah. Terpaksa ambil keputusan berlepas tanggungjawab dengan meminta member uruskan rakan2 terutama member non muslim gua tu.

Time baring nak tidur tu, rasa sedih gak. Dan rasa jauh kelayakan nak jadi yang dipersetan negara. Khahk ptuih! Tapi pasal letih sangat, rasa bersalah tu ghaib dalam masa 2-3 minit. Gua koma dalam tidur.

[7]
Bangun pagi buka fesbuk. Rakyat dah mula bersarapan berkumpulan dengan memakai baju kuning. Takda provokasi dari PDRM. Aman gile. Ekonomi rancak dengan pertambahan pengunjung di ibu negara.

Gua sms Jean Francoise.

"Takziah. Peserta BERSIH koma."

"Gapo?"

"Ho.. bangun dah. Gua ingat lu koma tadi."

Lepas siap2, kemas barang2. Park kereta di LRT Dato' Keramat. Sarapan. Naik LRT. Turun Masjid Jamek. Tu dia.... baru pukul 11 pagi. Nak jalan punya la siksa.

Gua bergerak ke Dataran sehampir boleh. Antara yang gua jumpa ialah Hazwan PKS, Ostad Najid, Ostad Ahmad Baihaki, YB Che Lah, set2 Kelate. Bendera Terengganu paling banyak berkibar di lautan manusia di Dataran Merdeka. Bendera Kedah, Johor dan ofkos Kelantan pun ada.

Then, gua nanpak Ostad Azhar Idrus. Baru gua nak tegur, rupa2nya hanyalah t shirt yang dipakai pemuda. Gua jalan dan jumpa malaun Eddy and para brothersnya, Pak Maun Jean dan si Setan Johor Fakruddin. Terus port situ.

[8]
Yang jual air paling laku kat situ. Ada satu brother cuba tunjuk dermawan. Sekat si penjual air yang guna troli.

"Siapa nak air? Siapa nak air?" Kata beliau kepada hadirin. Punya la ramai angkat tangan.

"Nah!" Nah! Sambut!" Beliau hanya beli 3 air tin. Ambiga punya mamat.

Melihatkan Jean maybe rasa kempunan, member gua si dagu lekuk tampil sebagai hero dengan memborong air. Jean yang tamak memilih Mountain Dew. Gua yang zuhud memilih air mineral.

[9]
Ramai pelancong asing yang turut serta. Menandakan betapa selamatnya proses 'revolusi' cara Malaysia. Sekumpulan bukan Melayu lalu depan kami. Bawa bunga kuning tu. Apa nama ntah. Crysonthemum ke kekwa. Ramai amoi dan awek omputih dalam team tu.

Gua, dengan bermotifkan menunjukkan bahawa gua terer cakap omputeh depan orang ramai, gua pun cakap :

"Give me your flowers, please."

Awek omputeh tu petik 3 kuntum, dan lemparkan kepada gua. Pergh.. bersorak orang ramai. Member gua si dagu lekuk jeles. Dia pun minta sama.

Jantan tak hensem yang duduk belakang petik bunga sekumtum dan lemparkan kepada member gua. Sorakan orang ramai jauh berganda dari sokangan pertama tadi. Warghhhh kah3.. Sampai yang kusyuk dengar input ulang-berulang pemimpin turut menoleh ke kumpulan kami.

[10]
Gua berfahaman, ceramah dan pidato pemimpin politik adalah benda basi. Kategori benda yang gua rasa, gua yang berada di alam maya lebih memahami dari pemimpin politik itu sendiri.

Benda-benda baru pula, pemimpin politik tidak akan melahirkan melalui ceramah dan pidato. Tetapi melalui sidang akhbar atau kenyataan media. Tu pasal gua tak ambil port dengan ceramah. Ceramah, pidato berapi2, hanyalah benda basi yang dicakap berulang2.

Gua lebih bersetuju dengan kaedah okupai yang dikaizenkan oleh mahasiswa GEMPUR. Mereka melahirkan idea2 baru melalui pembinaan ramai speaker. Jika Okupai Fahmi Reza, lebih 90% Fahmi yang menyampaikan idea. Jika ceramah, penceramah cakap, yang kat bawah angguk. Tetapi okupai GEMPUR, semua diberi peluang menyampaikan idea. Siap bertekak lagi.

Untuk bercakap tajuk ini, gua terpaksa membandingkan dengan SAMM bagi tujuan membantu tajuk [10] ini. SAMM pada gua lebih kepada pembinaan konsep pimpinan tunggal. Atas platform SAMM, mereka hanya membina Cikgu Bard. Gua belum nampak lagi mereka meninggalkan konsep pembinaan pimpinan tunggal ni.

Gua pula anti kepada konsep ini. Gua jemput Edyes SAMM dalam Radio Budu. Gua jemput wakil SAMM (bukan Cikgu Bard) dalam okupai di Pejabat PJ PAS N9. Gua jemput wakil SAMM dalam acara hasutan (Himpunan Warga Internet malam BERSIH). Tapi hanya di Radio Budu dulu sahaja SAMM ada wakil. Yang lain, mereka lebih bergerak kepada konsep pembinaan pimpinan tunggal.

Malam A ada acara Cikgu Bard, maka kesemua SAMM akan berada di situ. Yang pegang healer, yang jadi bodigat, etc. Gua rasa tugas tu tak perlu digerakkan hampir keseluruh kekuatan SAMM. Gua tak suka benda bonzai dan kaku.

[11]
Menjelang jam 2 petang, demo BERSIH kekal dalam landasan aman. Takda unsur2 dramatik dan klimak. Gua ambil keputusan bergerak keluar dari peserta. Gua target jam 6 petang perlu bertolak pulang ke KB. Kena ambil LRT sebelum peserta demo bersurai.

Tapi, malangnya, dari Dataran Merdeka, gua bergerak selangkah2 untuk keluar dari kepadatan, memakan masa lebih dari sejam. Betapa ramainya orang. Gua rasa nak pengsan dah. Mau malu gua kalau gua rebah ni. Sampai Jalan Raja Chulan baru kepadatan itu kurang.

Gua anggar mengikut 100 orang memenuhi garis lintang jalan, dengan jarak 2 km yang padat sampai gua jalan setapak demi setapak, dengan 1 meter boleh isi 2 orang, maka; perkiraan gua :

100 x 2 x 2000 = 400 000 orang. Itu hanya jalan yang gua lalui. Tu pasal, gua tak rasa melampau kalau gua bagi jumlah angka sejuta orang yang hadir demo BERSIH 3.0 di Kuala Lumpur.

[12]
Dalam LRT, sms masuk serangan gas dan air dah bermula di Dataran dan Masjid Jamek. Ada khabar mengatakan seorang kanak-kanak meninggal dunia. Terus teringat kat anak gua. Apa khabar la anak buas gua tu. Ada khabar kereta polis diterbalikkan sebab langgar orang.

Memember mula start tuduh gua lari dari perjuangan. Cilako. Mana gua tahu PDRM tu tunggu gua blah dulu. 5.30 petang gua tiba di LRT Dato' Keramat. Ayie Prop dan Abah Cakna Palestine pun tiba. Mandi di Masjid Dato' Keramat. Bertolak ke Kelantan sekitar jam 6.30 petang.

[13]
Pada gua, kehadiran Cina dan Melayu sama banyak. Tapi kehadiran India kurang. Gua rasa India sama banyak dengan pelancong asing.

Ini juga menunjukkan Cina sudah tidak takut lagi untuk berekpresi diri. Berdemo dengan kumpulan Melayu. Team medic ada. Kumpulan Cina yang round bawa beg hitam besar untuk kutip sampah ada. Unit Amal pun gua tengok dah diiktiraf sebagai pemberi arah oleh kesemua bangsa di Malaysia.

Lepas demo ni, gua nak pakai baju Unit Amal, dan arahkan kesemua amoi2 dan awek2 yang cun serahkan no telefon kepada gua. Untuk proses keselamatan.

Dari segi gelombang kesedaran pula, kita perlu fikirkan, bagaimana caranya gelombang kesedaran betapa pentingnya kedaulatan melalui pemilihan ini sampai kepada Melayu hutan dan India hutan.

Sekian dulu.

Apr 26, 2012

Video perkataan Kelantan yang gua tak faham.

2000 polis diarah memakai uniform DBKL 28 April ini.

Oleh : AdukaTaruna

Malam tadi, lepas bertekak dengan member yang anti BERSIH di studio UTTV, gua chow. Tak join memember minum. Gua nak tido awal sebab nak tahajut tgk bola.

Gua tengok bola di Family Kopitiam. Taman Bendahara. Dekat dengan UMK. Sampai2, sedang cari port, gua nampak SB yang dah jadi macam member dah. Dia la yang ambil intelligent gua dulu.

Gua tegur dan bersalaman. Dia pun sound :

"Kau buat apa tak tido lagi ni Ka? Benti2 la politik ni."

"Baru keluar rumah ni bro. Nak tgk bola. Tak g KL ke? Tak kena bertugas kat KL ke?"

"Ada apa?"

"BERSIH la."

"Kau ni tak sudah-sudah la. Tak payah g la Ka. Polis nanti pakai baju DBKL kat sana."

Sebelum dia minta gua off record, gua sengeh dan chow duduk meja lain. Angka 2000 tu gua tambah. SB tu tak cakap pun berapa.

Video bertekak di studio dengan UMNO anti BERSIH

Untuk sampai ke video bertekak tu panjang sikit la. Lepas iklan dari ustream dan lagu 'Ubah' dari DAP. Kemudian masalah teknikal plak. Takda suara. Pada minit yang ke 21 baru ada suara. Tapi apa pun satu perdebatan yang baik.




Video streaming by Ustream

Apr 24, 2012

Video Awang Adek sabotaj TPM dengan isu guru YIK?




Video streaming by Ustream

Mahasiswa perlu keluarkan senarai gambar dan nama mereka yang berkhemah.

Oleh : AdukaTaruna

Banyak komplen masuk ke gegendang telinga gua la. Pasal attitude sesetengah pihak yang turut sama berkampung khemah kat situ.

Memang takda hal la pada gua kalau banyak2 ragam attitude yang bersama mahasiswa. Gua pun ucapkan terima kasih kepada mereka. Tapi gua rasa better lu orang keluarkan senarai dan gambar siapa yang mewakili mahasiswa.

Pasal apa, sebenarnya khemah tu bermula dengan demo mahasiswa. Lepas demo tukar jadi khemah, yang homeless, aktivis pelbagai fikrah, budak2 Fahmi Reza pun join sekali. Takda masalah nak join dan sokong tu. Cuma gua nak rakyat dapat bezakan mana dia mahasiswa, mana dia aktivis yang menyokong mahasiswa.

Gua takda masalah nak beza. Gua takda masalah nak asingkan tajuk. Tapi rakyat. Unit Amal pun bermasalah nak asingkan tajuk dalam hal ni, gua rasa rakyat lagi hancuss. Gua tak nak gerakan mahasiswa tu ditenggelamkan oleh benda2 remeh, tetapi pada zaman kualiti intelek masyarakat masih rendah ini, benda remeh itulah yang diutamakan.

So, Safwan Anang ke, Adam Adli ke, Khalid Ismath ke, pertimbangkan saranan gua nih. Sebelum gua pun naik semak. Keluarkan list gambar berserta nama. Gua boleh tolong tepek. Mudah2kan ianya boleh membantu rakyat mengasingkan tajuk. Amin.

Apr 23, 2012

Video keadaan sedih bot penambang Sungai Kelantan.



Video streaming by Ustream

PULAPOL edar kad jemputan makan kepada peserta BERSIH.

Kuala Lumpur - PULAPOL hari ini akan mengedarkan kad jemputan makan kepada peserta BERSIH 3.0 yang mahu menikmati makanan tengah hari pada 28 April. Tetapi terdapat syarat yang ditetapkan bagi makan di situ.

1. Naik Black Maria ke PULAPOL dan pulang jalan kaki selepas makan.
2. Puji polis dan nafi keganasan polis dalam internet.
3. Makan sampai kenyang atau sampai harga RM15 atau yang mana dulu.

Agensi Berita FAKAP

Apr 22, 2012

BERSIH : Video tiket kereta api / bas habes di KB




Video streaming by Ustream

Tionaseng.. salah counter attack la plak..

Gua nak dapatkan maklumat untuk bahan berita Buletin 9 UTTV. Pasal tiket ke KL yang dah habes dijual. Sekali salah kuanter la plak. Ini semua salah UMNO. Ngaaa...

Bersama bekas pelajar AF di studio UTTV




Video streaming by Ustream

Video Shahrizat kutuk kerajaan TGNA




Video streaming by Ustream

Apr 21, 2012

Bersama wakil Israel di studio UTTV





Video streaming by Ustream

Gua rasa nak terajang jer Mat Saleh nih.

Gua jumpa Mat Saleh ni kat airport Pengkalan Chepa. Lain yang gua suruh buat, lain yang dia buat. Rasa nak terajang dia ke tengah jalan pun ada. Hua3.. Cerita selanjutnya di Buletin 9 UTTV, jam 9 malam ni.

Apr 18, 2012

Anak Muhyiddin sumbang suara dalam lagu UBAH Malaysia?

Aduh mak... Ir Nizar pula ditangkap basah.

Ir Nizar hari ini ditangkap basah dalam khemah dengan Mat Sabu. Pergh.. ada macam blogger UMNO tak gua. Lain cerita takda. Seks, seks, seks. Ngeee....

Himpunan Gergasi Warga Internet : Kongsikan idea anda selama 10 minit.


Himpunan Gergasi Warga Internet malam BERSIH 3.0


Himpunan Gergasi Warga Internet Malaysia Baru pada :


27 April 2012
8 malam
Dataran Merdeka

1. Tanpa logo parti politik
2. Solat Isyak berjemaah
3. Mengapa saya perlukan Malaysia yang baru, 10 minit seorang
4. Deklamasi karya 5 minit seorang
5. Siaran langsung oleh UTTV / etc

Menuju Malaysia Baru.

Kelantan umum perkara baru lagi : Saguhati Kesedihan.

[1]
Kerajaan Kelantan hari ini mengumumkan satu lagi perkara baru dalam dasar pentadbirannya. Saguhati Kesedihan sebanyak RM10 000 bakal diberikan kerajaan negeri kepada waris mangsa pembunuhan di mana pembunuh tersebut adalah orang tidak siuman.

Selama ini, waris mangsa tidak dapat berbuat apa-apa terhadap pembunuh yang tidak siuman. Ada isteri kehilangan suami, ada anak kehilangan ayah. Tetapi, melalui dasar ini, kerajaan negeri akan memberi Saguhati Kesedihan sebanyak RM 10 000.

Kerat jari, lepas 2-3 tahun, idea TGNA ni mesti ditiru punya. It's ok. Tiru demi rakyat, tak mengapa, malah digalakkan dan dipuji.

Maklumat lanjut di Buletin 9 UTTV, 9 malam ini. Di www.uttv.biz di ruangan LIVE.

[2]
Di atas tu maklumat secara rasmi. Tapi blog gua ni kan blog tak rasmi. So, ada la berita yang tak rasmi. Ngaaa..

Gua nak bersuara di sini yang gua kecewa dengan nasi bungkus yang disediakan oleh kerajaan negeri Kelantan untuk sidang media tu. Sebab dalam tu ada sebiji telur penyu.

Gua agak2, ada 20 bungkus. Bermakna dah 20 ekor anak penyu yang nak pupus tu terkorban. Gua cari gak telur penyu masa mula2 datang Kelantan. Nak rasa. Sekali jer. Tapi atas kesalahan atas kapasiti individu sikit jer impaknya.

Cuma kesalahan atas kapasiti kerajaan negeri besar woo. Harap2 menu tu diambil berat oleh pihak2 yang berkenaan. Kalau ada penternakan penyu untuk industri makanan takpe, ini takda maa.

Apa pun telur tu dah selamat masuk dalam perut gua. Takan nak buang ma. Dah 2 kali dosa pulak, kan. 

Apr 16, 2012

Pekerja Indonesia berlakon orang asal bantah kerajaan Kelantan?

Oleh : AdukaTaruna

Semalam gua kena cover isu pekerja Rohm Wako yang didakwa dibuang atas tuduhan melancarkan mogok melalui facebook. Baru nak keluar rumah, DAP Melayu sms. Ajak minum kat Puspakom. Sampai Puspakom, gua kol dia tak dapat. Cet!

Gua ke Rohm Wako. Seperti yang diramal, gua tak boleh masuk. Salesman tak bleh masuk. Smart sangat ke gua sampai kena tuduh salesman ni? Wartawan? Tunggu kiamat la Pak Guard tu kasi gua masuk.

Gua terus chow menuju Jabatan Perhubungan Perusahaan dan Jabatan Tenaga Kerja. Baru masuk area bandar, maklumat masuk, 200 orang asal sedang berdemo luar SUK. Gua terus ke sana.

Ramai gak. Ada la dalam 200-300. Brader gempal rambut panjang tu wajib ada. Kata memember dia SB. Gua tengok kameraman RTM sedang ajar beberapa orang asal membuat kenyataan visual. Gua berdiri belakang orang asal tu sambil rakam kamera RTM sedang rakam si pembuat kenyataan. Malam semalam gua rasa keluar gua keluar RTM kot. Ntah gua dah lama tak tengok TV.

Gua sempat interview beberapa orang asal. Mereka cakap mereka dibawa dengan 7 buah bas. Sorang lagi cakap 5 buah bas. Cara dia cakap gua rasa macam Indonesia jer. Yang interview tu jer gua setuju orang asal. Gua tak puas hati, wartawan RTM interview orang asal, gua interview wartawan RTM.

"Bang, tanya sikit boleh? Dari mana Abang tahu mereka ni nak berdemo hari ini. Siapa yang membuat jemputan kepada media?

Soalan gua disambut dengan emosional beberapa orang berpakaian kemas. Gua follow dan tetap tanya. Wartawan RTM tu mengelak, tersengeh2 sebijik macam gua tanya Hadi Awang dulu. Then, beberapa orang berpakaian kemas tadi mula halang gua. Silapnya gualah kameraman, gualah tukang tanya.

Balik studio, gua buat kerja2 untuk siarkan Buletin 9 UTTV jam 9 malam. Video ada kat http://www.ustream.tv/channel/uttv-live-streaming Gua malas la tepek sini awal sangat. Dah seminggu-dua kang gua tepek la. Kang lu tuduh gua carpab pulak.

Tiba2, Jean Francois conteng kat wall fesbuk gua.  Apakah hukum nya duit gaji seseorang yg sambil bekerja sambil melayan komen fesbuk rakan2 di wall nya? Cissss...

Apr 14, 2012

Pendidikan Percuma : Majlis Ulama beri amaran kepada mahasiawa

Jangan sesekali menuntut pendidikan percuma sehingga mengganggu urusan bayaran ceramah agama. Idea ini haram dan masuk neraka. Jika idea sesat ini dituntut oleh mahasiswa, kami akan demonstrasi besar-besaran di Tanah Suci Mekah. Pakej Umrah - Majlis Ulama Melayu.

Isteri saya tak kasi saya hadir BERSIH 3.0 - Ustaz Azhar Idrus

Bini tak kasi adalah alasan Ibrahim Ali. Alasan Ostadd Azhar Idrus gua tak tahu, dan nak juga tahu. Ada sesiapa tahu alasan Ostad Azhar tak turun BERSIH? Maybe gua ketinggalan bas.

Kepada Ostad Azhar Idrus, kalau berani, meh la turun BERSIH 3.0. Sembang kencang tak guna jugak. Tak sunnah kalau dakwah hanya melalui air liur dan microphone. Muhammad saw tak buat begitu.


Kepada mamak Utusan yang main sentimen Sultan Melayu

Lu tu mamak bro. Kalau lu mamak pun, dengan muka tak malu sayang kepada sistem Kesultanan Melayu, gua ni melayu, lagiiiiiii la sayang berkali-kali dari lu.

Dapat sahaja Malaysia Baru, gualah orang pertama yang akan memperkukuhkan sistem Kesultanan Melayu nih. lebih dari lu yang mamak tu.

Hidup Kesultanan Melayu! Hidup!

Apr 12, 2012

Pendidikan percuma hanya untuk IPTA

Oleh : AdukaTaruna

Pendidikan dan perubatan antara hak rakyat yang harus dinikmati secara percuma. Tetapi wujud satu lompong kemusnahan apabila pecuma ini ditafsir secara total.

Bayangkan kerajaan harus membayar perubatan secara percuma tanpa mengira swasta ataupun milik kerajaan sendiri. Maka wujudlah perubatan-perubatan bagai cendawan yang tumbuh. Dan wujud pula pesakit-pesakit upahan. Bertujuan claim bayaran dari kerajaan.

Mamak Cakra Alam siap buat hospital lagi. Pesakit2 pula dari kalangan kaum kerabat blogger Ikut Suka Aku. Tiap2 minggu sakit. Tiap2 hari claim. Mau gilo negara nih.

Begitu juga kalau pendidikan percuma ditafsorkan secara total. Maka, siapa yang kaya? Jika sebelum ini mereka kaya dengan duit yang dipaksakan bayar dari anak-anak Malaysia, kini mereka lebih mudah. Direct, terus dan cepat dari kerajaan.


So, gua berpendapat, selagi tidak ada mekanisme yang boleh menyekat apa yang gua khuatirkan, maka, gua HANYA SETUJU PENDIDIKAN PERCUMA HANYA PENDIDIKAN DI BAWAH TANGGUNGGJAWAB KERAJAAN SAHAJA.

Tidak mustahil MB Perak adalah DAP Melayu - Dr Tan Seng Giaw





Apr 11, 2012

PERKASA kerah 700 000 dalam 20 bas sekat BERSIH


KUALA LUMPUR — Perkasa bersama 164 badan bukan kerajaan (NGO) hari ini melancarkan “perang” terhadap Himpunan Bersih dengan membakar gambar Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) Datuk Ambiga Sreenevasan dan memberi amaran kepada kaum Cina agar jangan keluar pada kerana “apa sahaja boleh berlaku.”

Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menegaskan perhimpunan anti-Bersih yang bakal diadakan serentak akan diteruskan dan beliau tidak akan bertanggungjawab atas sebarang insiden tidak diingini.

“Cuba bayangkan jika berlaku huru-hara, jika himpunan Bersih tidak dibatalkan, saya percaya kaum Cina perlu simpan bekalan makanan.

“Ya, apa sahaja boleh berlaku. Dan saya minta agar polis mengambil apa sahaja tindakan dan gunakan kuasa mereka untuk bertindak,” katanya pada pelancaran perhimpunan Gerak Aman di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru di sini.

Dalam ucapan di hadapan pertubuhan NGO termasuk kalangan Cina dan India, Ibrahim berkata Himpunan Bersih diadakan kerana gerakan itu mempunyai agenda untuk menumbangkan kerajaan sedia ada dengan mengambil inspirasi daripada apa yang berlaku di Timur Tengah.

“Kita tahu tujuan mereka turun ke jalanan, kumpulan ini mahu menimbulkan huru-hara dalam negara, kalau dulu peristiwa 13 Mei (1969) negara diisytiharkan darurat dan Tun Abdul Razak (Hussein) dilantik sebagai ketua negara sementara dan jika ia berlaku nanti adakah perkara sama akan berlaku?

“Sebab itu kita tidak boleh berdiam diri, kita tahu orang Cina mengutamakan perniagaan, kita tidak mahu himpunan yang mereka buat ini menunjukkan mereka dapat restu daripada rakyat, kita bertegas dalam perkara ini dan kita bukan mahu melakukan provokasi,” katanya.

Sambil mendakwa Ambiga sebagai ejen Yahudi. Ibrahim Ali terus berkata “Kita tentang Ambiga bukan sebab dia India tapi sebab dia jahat, Melayu jahat pun ada,Melayu yang jahat juga kita marah.

“Siapa Ambiga? Saya percaya dia adalah ejen Yahudi, siapa dia puan guru Ambiga ini,” katanya.

Kata Ibrahim, pihaknya akan menggerakkan 20 bas dari setiap negeri  untuk membantah Himpunan Bersih 2.0.

“Percayalah hanya segelintir orang Cina dan India akan sertai Himpunan Bersih itu nanti, yang ramai ialah orang-orang Melayu,agenda himpunan ini bukan hendak menuntut satu pilihan raya yang bersih tapi agenda utama untuk menghuru-harakan negara seperti mana yang berlaku di Mesir, Tunisia, Libya dan beberapa negara lain.

“Mereka kata pilihan raya tidak adil tapi pada 2008 mereka tawan empat negeri, menang 82 kerusi Parlimen, kalau mereka kata ini tidak adil saya cabar mereka letak jawatan masing-masing dan kita adakan semula pilihan raya,” katanya.

Selain Perkasa dan Bersih, Pemuda Umno turut akan mengadakan perhimpunan pada hari tersebut.

Tegas Ibrahim, himpunan anti-Bersih tidak akan bergabung dengan Pemuda Umno sambil berkata “tidak mahu digelar sebagai himpunan parti politik.”

“Kita tidak akan bergabung dengan Pemuda Umno, kita ini adalah NGO bukan parti politik dan kita mahu bergerak atas tiket NGO.

“Ini keputusan kita, kita hanya bergerak atas NGO bukan parti politik,” katanya sambil menambah tindakan Bersih turun ke jalanan bukan kebebasan bersuara yang sebenar.

Turut hadir dalam pelancaran itu Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru Datuk Zulkefli Noordin dan bekas timbalan menteri penerangan Datuk Khalid Yunus.

Ditanya soal permit, Ibrahim menegaskan jika Himpunan Bersih diadakan tanpa permit, maka pihaknya juga akan berhimpun tanpa permit.

“Jika Bersih tidak memohon permit kita juga akan lakukan perkara sama, kalau Bersih mempunyai permit kita juga akan mohon permit,” katanya

Apr 10, 2012

Molokov Cocktail dirampas bersama baju BERSIH


KUALA LUMPUR - Polis menemui tiga bungkusan berisi barang-barang berbahaya termasuk bom molotov cocktail, parang dan mercun bola di tiga lokasi di ibu negara semalam, yang dijangka digunakan oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) untuk mengadakan perhimpunan haram pada Sabtu ini.

Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, semua barang tersebut ditemui disembunyikan dalam pokok hiasan di hadapan Restoran The Ship di pusat beli-belah Kompleks Pertama, di bawah tangga Wisma Bumi Raya dan dalam semak di air pancut belakang Pusat Beli-belah Sogo di sini.

Beliau berkata, polis bertindak membuat pemeriksaan di tiga lokasi terletak kira-kira 150 meter antara satu sama lain itu setelah dihubungi oleh orang awam yang berasa syak apabila melihat tiga lelaki menaiki sebuah kereta Proton Waja berwarna perak berkeadaan mencurigakan meletakkan sesuatu di situ.

"Pada pukul 4.30 pagi semalam, dua ahli perniagaan yang sedang menggunakan tandas awam di belakang Pusat Beli-belah Kompleks Pertama telah melihat tiga lelaki dalam keadaan mencurigakan berhenti di beberapa tempat berdekatan tandas awam tersebut.

"Ketiga-tiga suspek memakai kopiah putih menaiki kereta Proton Waja dan menutup muka dengan topeng dilihat tergesa-gesa menyembunyikan sesuatu di tiga lokasi berkenaan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur di sini, hari ini.

Menurut Amar Singh, dua ahli perniagaan yang mengekori suspek dengan berjalan kaki kemudian menghubungi polis memaklumkan kejadian tersebut dan polis berjaya mengesan objek-objek yang disembunyikan itu pada pukul 6.30 pagi.

"Dalam bungkusan pertama di Restoran The Ship, polis menemui 28 biji mercun bola, empat botol bom molotov cocktail, empat helai topeng muka dan sehelai baju T kuning tertera perkataan Bersih 2.0.

"Di Wisma Bumi Raya, kita menemui bungkusan kedua berisi 15 biji mercun bola, empat botol bom molotov cocktail dan empat topeng muka," katanya.

Amar Singh berkata, polis seterusnya menemui satu bungkusan guni di belakang Pusat Beli-belah Sogo mengandungi tiga bilah parang, dua helai baju T Bersih, masing-masing sebilah pisau pemotong daging dan gergaji serta beberapa lagi biji mercun bola.

Beliau berkata, polis percaya suspek sengaja meletakkan barang-barang berbahaya itu lebih awal di lokasi terbabit bagi mengelak ditangkap jika membawanya menjelang hari perhimpunan kerana polis akan membuat sekatan jalan raya.

Katanya, walaupun belum dapat dipastikan pemilik barang-barang tersebut, tetapi motifnya jelas bertujuan untuk digunakan semasa perhimpunan haram nanti.

"Polis sedang menjalankan siasatan untuk mengesan suspek dan kemungkinan ada lagi bungkusan berisi barang-barang berbahaya disembunyikan di lokasi lain melalui rakaman kamera litar tertutup (CCTV) serta Unit Anjing Pengesan," katanya sambil memberitahu kes itu disiasat di bawah Seksyen 8 Akta Bahan Kakisan, Letupan senjata Berbahaya.

Apr 6, 2012

Tangkapan pertama BERSIH 3.0

Kuala Terengganu,6 April 2012 - Menjelang Himpunan Gergasi BERSIH dan anti Lynas pada 28 April ini, negara menyaksikan 4 orang ditangkap. Mereka terdiri dari seorang wanita dan 3 lelaki dari 25 hingga 33 tahun.

Seorang wanita ditangkap ketika membersihkan lantai di Wisma UMNO Kuala Terengganu, di atas tuduhan mempromosi BERSIH. Aishah Seman, 33 tahun ketika ditemui berkata :

"Akak kerja dengan syarikat cleaner jer dik. Vest kuning ni vest syarikat. Papan tanda amaran lantai basah ni syarikat yang bekalkan. Bukan akak saja-saja suka pakaikuning ni."

Seorang pemuda, Amirul Senin, 25 pula ditangkap ketika melakukan kerja-kerja mengecat kedai telekomunikasi. Menurut Amirah Senin, kakak kepada Amirul, adiknya itu bekerja dengan syarikat telekomunikasi Digi.

"Kami sekeluarga tengah pening nih. Tak tahu nak cakap macamana."

Dalam perkembangan yang berlainan, 2 lelaki pasangan kembar, Jean Francoise dan Jon Marwan di tangkap di sekitar Gambang dan Gebeng petang tadi. Ketika di tanya, pihak polis mengatakan merek ditahan di bawah Akta Otak Kuning 1978. - Agensi Berita Fakap.

Cerita sebenar Husam VS Aziz Desa.

Oleh : AdukaTaruna

Jika TGNA tak maksum, apatah lagi Husam. Tapi antara Husam dan Aziz Desa, gua rasa banyak lagi tak maksumnya Aziz Desa. Antara gua dengan Aziz Desa plak, gua rasa sama jer. Tulang sum-sum, hantu kum-kum.

[1]
Aziz Desa dibawa masuk KTC oleh Zarina. Walaupun Aziz Desa adalah orang Sanusi Junid. Baguslah. Hak KTC mana bleh politik Kelantan masuk campur. pengasingan tajuk, kan tu.

Tetapi, Aziz Desa masuk ketika era bengap pengurusan KTC. Dan Aziz Desa dalam mode berkobar-kobar untuk melakukan perubahan. Biasalah, budak baru kerja tempat baru. Semua manusia begitu.

Malangnya, akibat mode teruja Aziz Desa, dia tidak bermula dari kerja-kerja yang terbiar dalam pengurusan sebelumnya. Dia terus lompat kepada perolehan. Contoh bab hutang. Pengurusan sebelum Aziz Desa ntah bagi atau tidak Invoice, surat perjanjian, tempoh bayaran, etc. Sehingga sebuah organisasi bank pun boleh tak bayar kepada KTC. So, lu boleh bayangkan betapa bongoknya pengurusan sebelum Aziz Desa.

[2]
Bila Aziz Desa masuk, sepatutnya dia bermula dengan perkara2 yang sepatutnya. Invoice ke, surat peringatan, perbincangan, lawyer dan sebagainya. Bukan terus menuntut hak tanpa bijaksana atas semangat teruja baru kerja tempat yang baru dengan gaji 18k sebulan.

Aziz Desa tuntut hutang The Red Warrior Cafe melalui media. TRWC datang bagi berbincang. Kerana, walaupun memang salah mereka, tetapi akibat tertunggak, maka mereka mahu membayar secara ansuran. Tetapi Aziz Desa tolak.

Di sini dapat dilihat cara Aziz Desa bekerja atas teruja tanpa kawalan. Bukan bermotif menuntut hutang bagi pihak KTC. Kalau atas objektif menuntut hutang, maka, pasti kita akan mendapatkan jalan terbaik, asalkan hutang itu dibayar.

[3]
Dari perkara2 era pengurusan begap KTC dulu, Aziz Desa terlalu cepat. Akhirnya, Aziz menuntut hutang kesemua pemiutang melalui akhbar. Cara ini salah. Kerana cara ini membuatkan pelanggan dan pasaran takut kepada KTC! Pernah dengar mana2 hotel atau convention centre meminta hutang melalui akhbar? Pernah? Apatah lagi Aziz Desa menuduh kerajaan negeri berhutang dengan KTC. Ini sudah masuk bab 2 kesalahan besar.

Ofkos Husam bukan maksum dari segi kemarahan. Maka, Husam memanggil Aziz Desa ke pejabat. Nak dengar cerita sebenar. Tetapi kenapa Aziz Desa takut? Sebaliknya Zarina yang hadir. Bila Zarina yang hadir, maka tidak tepat kepada pembolehubah la. Husam nak dengar sendiri dari Aziz Desa bila dia kata kerajaan negeri hutang kepada KTC.

Bila Aziz Desa enggan hadir, maka Husam terpaksa la menghubungi Aziz Desa melalui handphone. Masuk bab sms pula. Dari berpuluh komunikasi melalui sms, Aziz Desa hanya mendedahkan part ayat Husam marah. Ofkos orang tua tu tak maksum. Itu pun marah secara bertulis sms. Bukan macan Azizan Razak yang tengking wartawan RTM.

[4]
Apa yang berlaku sebenarnya, kerajaan negeri menggunakan khidmat perunding dalam setiap even. Macam amalan mana-mana pemerintahan yang lain. Kerajaan negeri sudah menunaikan bayaran kepada perunding even. Dan hutang adalah antara perunding even dengan KTC. Bukan KTC dengan kerajaan negeri.

Sebelum Aziz Desa, pengurusan KTC adalah bangsat. Masuk Aziz Desa, pasti dengan semangat mahu mengubah keadaan itu sangat bagus. Tetapi silapnya Aziz Desa, dia tidak bermula dari perkara terakhir yang ditinggalkan pengurusan lepas.

Sepatutnya Aziz Desa perlu menetapkan objektif. Objektif KTC ialah mendapatkan bayaran dalam keadaan pasaran tidak takut kepada KTC. Kemukakan semula invoice, surat peringatan, perbincangan dan kalau perlu rangka semula skim bayaran. Termasuk ansuran 2-3-4 kali bayar.

Silapnya Aziz Desa dia bergaduh dengan pasaran. Menakutkan pelanggan. Dan paling silap ialah menuduh kerajaan negeri secara media. Sepatutnya Aziz Desa perlu 'langgar' Husam dengan invoice dan bil2 hitam putih bagi menuntut bayaran. Di situ baru dia tahu penjelasan kerajaan negeri.

Tetapi malangnya, bila dipanggil, tak berani pula hadir. Kalau takut pun untuk masuk Blok 1 bangunan ecxo, tetapkan sahaja di mana untuk memberi penjelasan kepada kerajaan negeri. Tapi apsal lari? Takpalah kalau takut dengan kerajaan negeri pun. UTTV boleh sediakan tempat dan platform untuk lu mengemukakan dakwaan dan bukti. Tapi lu kena faham la.. moderator tu adalah gua. Kalau lu betul dan kukuh, tak perlu takut la.

[5]
Aziz Desa menuduh Husam menghina Sanusi Junid. Yang Husam cakap (tulis sms) ialah cara dia bekerja adalah salah (isu KTC). Dan sebab cara kerja Aziz Desa lah menyebabkan Sanusi Junid hancur. Cara dia bekerjalah menyebabkan KTC akan hancur. Itu maksud Husam. Bab anugerah yang diperolehi Sanusi Junid itu adalah hujah Aziz Desa terhadap dakwaan sama ada Sanusi Junid hancur atau tidak. Fine. Gua terima walau gua kata hujah tu tak kuat.

Tapi bab Aziz Desa mengatakan sms Husam itu menghina Sanusi adalah bangang sekali. Kalau pun nak guna word menghina, bukan Sanusi Junid yang dihina. tetapi Aziz Desa. Sebab Aziz Desa yang menghancurkan. Bengong sungguh la.

[6]
Ramai gak suruh buat projek langgar Aziz Desa. Tapi gua rasa isu Aziz Desa kecil. Masalah pengurusan. Bukan dasar. Tak macam Hadi yang memusnahkan Malaysia Baru. Memang gua boleh langgar. KTC tu sejengkal jer dengan opis UTTV. Tapi kecil sangat la. Gua hanya mohon pada bos UTTV untuk jemput Aziz Desa masuk talk show gua jer. Tu pun kalau Aziz Desa berani la. Harap2 dia berani sebab kalau dengan Husam dia takut, cokia sangat la dengan AdukaTaruna pun dia takut.

Ini bukan masalah gangster nak ugut secara fizikal. Ini masalah hujah. Gua bukan gangster pun kat Kelantan ni. Masa gua ke Pasar Siti Khatijah untuk korek isu air, off kos gua pergi sorang2 la sebab UTTV kecik jer. Gua kena pegang gak kat Persatuan Peniaga Pasar Siti Khatijah. Bawah En Kasim. Kecoh satu pasar tu nak tahu siapa gua. Sampai gua kena minta no telefon Cikgu Rahim dari Mat Black UT. Alhamdulillah persatuan setuju nak datang studio kecek pasal masalah mereka di UTTV. Insyaallah.

Kalau orang Kelantan tak hairan atau kenal pun gua, patut lu pun sama gak. Gua jemput lu ke UTTV, siap bagi studio lagi, live. Kalau takut dengan Husam, gua boleh suruh UTTV beri jaminan Husam tak hadir time lu on air. Lawak gile gua baca Husam gangster sampai pernah kilas tangan Mat Sabu kerana Mat Sabu ejek bapa Husam. Ingat ni cerita labu dan labi ke? Wakakaka. Ini masalah hujah dan kebenaran la, bro.

[7]
Sejak dari ini, ramai tuduh Aziz Desa ejen UMNO. Gua tak secepat itu. Nafi atau setuju pun tidak. Cuma setakat ini, gua berpandangan Aziz Desa mempunyai cara kerja yang salah. Terlalu teruja. Dan tidak bijaksana.

Mana pernah pusat persidangan minta hutang melalui media, bro. Ni kerja bodoh dan terburu. Paling terakhir pun minta hutang melalui mahkamah. Sikit media pun tak tahu. Janganlah kasi pasaran takut kepada KTC. Tu pasal Husam sms lu, cara lu kerja menyebabkan Sanusi Junid jatuh. cara lu kerja menyebabkan KTC jatuh nanti.

Husam pernah kilas tangan Mat Sabu sebab Mat Sabu ejek bapa Husam? Wakakaka.. labu-labi ke apa ni?


Apr 4, 2012

BERSIH 3.0 : Panduan hujah untuk anda.

Oleh : AdukaTaruna

Gua keluarkan panduan hujah untuk lu orang untuk sesama rakan2 kedai kopi; atau mana2 pimpinan yang terpaksa berhujah apatah lagi dalam satu2 rancangan TV secara live.

Live atau rakaman adalah pembolehubah. Rakaman adalah perangkap. Live adalah peluang.

Teknik penting panel debat / talk show secara LIVE.


Jika anda adalah seorang panel debat atau talk show, live; seandainya anda rasa hujah lawan memerlukan masa, sedangkan masa anda untuk bercakap adalah pendek; anda harus selalu memulakan hujah dengan atau seumpama ini :

"Jawapan ini adalah jawapan yang panjang. Masa yang diperuntukan adalah musuh kepada saya. Jawapan detail akan ditulis semula dalam Blog / FB / Twitter saya. Untuk ini, saya menjawab begini : Bla bla bla.."


Jadi, anda menggantung jawapan anda kepada audien hutan akan satu lagi 'rujukan' lain yang lebih sempurna. Memang tidak banyak, tetapi ada sedetik audien hutan akan terima hakikat satu2 hujah itu ada detailnya lagi. Dan memerlukan usaha untuk mencari maklumat.

Selain itu, audien lain, boleh merujuk rujukan / homework susulan dari setiap program debat / talk show bagi membantu diri, membantu rakan2 dalam satu2 persoalan.


Mengapa tidak dibuat di stadium?

[1]

"Jawapan ini adalah jawapan yang panjang. Masa yang diperuntukan adalah musuh kepada saya. Jawapan detail akan ditulis semula dalam Blog / FB / Twitter saya. Untuk ini, saya menjawab begini :"

Kita ambil hujah yang diberikan MAZA. Nabi mengajar kita membuat bantahan di tempat yang mampu menarik orang.

“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”.

(Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Pembolehubahnya, satu kaedah yang paling berkesan untuk satu2 permasalahan. Jika masalah A itu paling berkesan pembolehubahnya di stadium, maka, di stadium lah. Kalau masalah A itu paling berkesan di mahkamah, di mahkamah lah.

Dan lihatlah bagaimana berkesannya mengikut kaedah bantahan dari Nabi saw. Anda melihat bagaimana perbahasan, tarikan, pihak pesalah yang panik dan pihak pedas yang lucu dan sebagainya. Rupa2nya kaedah nabi saw itu benar!


Mudarat. Apabila ratus ribu jenis kepala dan fahaman berkumpul.


"Jawapan ini adalah jawapan yang panjang. Masa yang diperuntukan adalah musuh kepada saya. Jawapan detail akan ditulis semula dalam Blog / FB / Twitter saya. Untuk ini, saya menjawab begini :

[1]

Himpunan BERSIH adalah satu titik bersama oleh setiap rakyat Malaysia yang berlainan jenis kepala dan fahaman. Peserta dilarang membawa mana2 bendera idealogi atau parti. Himpunan yang berpusat pada satu titik.

Kita ambil contoh himpunan haji. Jumlahnya berkali lebih besar dari BERSIH. Pelbagai mazhab, negara, fahaman yang berkumpul. Adakah mudarat? Tidak. Mengapa?

1. Mereka berkumpul dalam satu titik bersama.
2. Mereka diberikan kerjasama polis dan agensi penguatkusaan.
3. Mereka tidak berhadapan dengan pihak2 bersalah yang panik.

[2]

Begitu juga acara larian KL, basikal, perarakan sambutan tahun baru, misalnya. Dengan senjata yang dipamerkan, dengan pertunjukan kapal terbang di atas orang awam. Ianya lebih berbahaya dari BERSIH jika hujah pesalah yang panik ini diambil kira.

Adakah mudarat? Tidak. Mengapa?

[3]

Jika bercakap soal mudarat yang berlaku, di stadium untuk bola sepak. Pergaduhan, himpit2 sehingga mati ketika menunaikan haji, kemalangan jiwa perserta atau penonton acara sambutan kemerdekaan, konsert2, adakah manusia itu mengharamkan ibadah haji? Mengharamkan sukan bola sepak? Mengharamkan konsert? Mengharamkan sambutan kemerdekaan atau pameran senjata?

Tidak. Tapi apa yang mereka lakukan? Mereka menambahbaik kaedah2 dalam satu2 program itu. Jadi, di sini soalnya bukan acara, tapi :

1. Tugas sebenar agensi penguatkusa kepada rakyat pembayar cukai.
2. Provokasi dan tindakan2 panik dari pihak pesalah.


PAS adalah anjing DAP. PAS patut tukar nama kepada bla bla bla.. dulu Pakatan Rakyat bla bla bla

Yang ini saya tidak memerlukan masa. Jika mahu membahaskan tajuk ini, tajuk memencing bersama artis di Port Dickson, sila aturkan debat lain. Sekarang saya dijemput dan hadir atas tajuk BERSIH. Jika tajuk perbahasan pun tidak boleh dikenalpasti, maka tidak hairanlah anda berada dalam UMNO.


Himpunan ini adalah segelintir. Jika sejuta yang hadir, ada 20 juta yang tidak hadir.

"Jawapan ini adalah jawapan yang panjang. Masa yang diperuntukan adalah musuh kepada saya. Jawapan detail akan ditulis semula dalam Blog / FB / Twitter saya. Untuk ini, saya menjawab begini :

Sunnah alam, atau sistem alam yang Allah sudah tetapkan ialah golongan bodoh atau lemah lebih banyak. Mereka adalah mengikut kepada pihak menang. Dalam satu2 habitat rantaian makanan, nyamuk lebih banyak dari katak. Katak lebih banyak dari ular.

Nabi Muhammad berperang dengan keluar 1000 orang, ada ratus ribu yang tidak keluar berperang. Adakah hujah hanya segelintir yang berperang menjadi dalil mewajibkan acara perang diharamkan? Siapa pun menang, sama ada British atau pejuang kemerdekaan Tanah Melayu, pihak bodoh dan lemah akan mengikut pihak yang menang.

Itu konsep. Jika hujah sejuta hadir, berjuta tak hadir diambil kira, boleh pula saya katakan begini. Sejuta sokong secara hadir, puluh juta sokong secara di rumah dan di bandar masing2.


Mengapa tidak buat di negeri Pakatan Rakyat? Kelantan ada, Selangor ada, Kedah ada, Pulau Pinang ada?

Jawapan ini sudah di jawab dengan saranan Muhammad saw. tadi. Yakni, pilih kaedah paling berkesan. Ianya adalah kaedah yang dianjurkan. Soal lokasi, saya sudah jawab, detailnya insyaallah akan diberikan dalam Blog / FB / Twitter. Soal mudarat sudah saya jawab, detailnya insyaallah akan diberikan dalam Blog / FB / Twitter. Jika wujud lagi soalan2 ini, pastu audien akan tersenyum. Ini sudah jatuh kepada pihak pesalah yang panik sehingga terlupa soalan sama ada sudah dikemukakan atau belum.

By the way, Kuala Lumpur juga boleh dikatakan negeri Pakatan Rakyat. Selepas PRU12, hanya 1 kerusi yang dimenangi BN di Kuala Lumpur.


Jika pilihanraya tidak bersih, mengapa Pakatan Rakyat menang?

Jika pilihanraya bersih, Pakatan Rakyat bukan menang di negeri, tetapi di pusat, 30 ke 20 tahun dulu. Lagi pun ini bukan soal menang atau kalah. Tapi soal kebenaran. Soal hak setiap rakyat.

Dengan sistem demokrasi yang bersih, rakyat boleh bukan sahaja menumbangkan BN, tetapi menumbangkan Pakatan Rakyat. Kita berani memberikan kuasa itu kepada rakyat, walau kita menang 6 negeri termasuk Perak dan Wilayah Persekutuan.

Dengan kuasa demokrasi bersih, rakyat boleh menumbangkan Kelantan.
Dengan kuasa demokrasi bersih, rakyat boleh menumbangkan Kedah.
Dengan kuasa demokrasi bersih, rakyat boleh menumbangkan Selangor.
Dengan kuasa demokrasi bersih, rakyat boleh menumbangkan Pulau Pinang.

Kita berani memberikan kuasa itu kepada rakyat. Cuma orang salah jer panik dengan kuasa rakyat. Malah terdapat pula pihak yang mencabul demokrasi dengan merampas kemenangan pilihan rakyat di Perak. Wah... bersihnya SPR. Bersih dan telus. Tapi panik. Hairan, bukan?


Anda tahu tak siapa Ambiga?

Saya sudah jawab dalam tajuk titik bersama tadi. Jika hujah ini diambil kira, muslim di negara2 musuh Islam secara terang2an haram menaiki syarikat kapal terbang yang dipunyai musuh Islam untuk menunaikan haji, lah. Begitu?

Kita berada dalam kemampuan pengasingan tajuk. Untuk tajuk kuasa kepada rakyat, yakni demokrasi, kita bersatu dengan Ambiga. Dengan demokrasi bersih juga Ambiga berhak menentang kita. Dan kita berhak menentang Ambiga. Secara demokrasi bersih. Secara professional. Secara intelektual.

Ini bukan soal jenayah. Ini soal idea. Pihak yang menuduh idea adalah jenayah, adalah pihak bodoh yang panik. Idea untuk merompak, tetapi masih belum merompak, belum dikira dosa dalam Islam. Belum dikira jenayah dalam Islam.

Sebab tak faham Islamlah, ramai pihak pesalah yang panik berada dan memenuhi UMNO. Dakwaan saya.


Apr 2, 2012

UTTV : Bersama Lim Guan Eng 6.00 petang ini

Pada jam 6.00 petang ini, insyaallah; akan ada talk show UTTV bersama Lim Guan Eng. Dikendalikan oleh saudara Topeng Perak. Boleh diikuti secara live di : http://www.ustream.tv/channel/uttv-live-streaming

Apr 1, 2012

UTTV : MP Kota Bharu bersama pentadbir UTTV

Pada jam 10.45 malam ini, sebentar lagi, insyaallah; akan ada talk show UTTV bersama MP Kota Bharu. Boleh diikuti secara live di : http://www.ustream.tv/channel/uttv-live-streaming

Sidang media berdarah : Shahril Samad umum sertai PAS.

Johor Bharu, 1 April – Ahli parlimen Johor Bharu, Datuk Shahril Samad hari ini mengumumkan keluar UMNO dan menyertai PAS bersama lebih 2000 kekuatan ahli. Perkara yang menggemparkan itu mendatangkan keributan dan huru-hara ketika sesi sidang akhbar yang dipercayai dilakukan oleh ahli UMNO yang ingin menggagalkan sidang akhbar tersebut.

4 orang cedera termasuk seorang wartawan. Mereka dikejarkan ke hospital. Dalam sidang media itu, dimana akhirnya disuraikan oleh pihak polis, Shahril Samad berkata :

“Tiada jalan lagi memperjuangkan agenda negara di dalam kerajaan sedia ada. Jangan lontar batu dari luar bagi membetulkan keadaan sudah tidak terpakai. Penyelesaian yang tepat ialah tukar dan bersama membina negara tercinta dengan idea dan kematangan."

Difahamkan Pakatan Rakyat akan bermesyuarat Jumaat ini bagi membincangkan keperluan meletakkan Shahril Samad sebagai Menteri Besar Johor tidak kira parti mana yang menang terbanyak seandainya Barisan Nasional berjaya ditumbangkan di Johor pada PRU13 ini.

Ketika ditanya sama ada Shahril akan membuat road show bersama adiknya Khalid Samad, Shahril menjelaskan :

"Selepas apa yang berlaku tadi (keganasan sidang media), saya berfikir Road Show akan bermula di luar Johor terlebih dahulu. Sebelum memberi tumpuan kepada Johor secara habis-habisan menjelang pengundian."

Sumber : Klik sini.